Bruger du E-bogslæser? {{forumTopicSubject}}
Så del glad ud af dine erfaringer. jeg tænker på de rigtige e-bogslæsere, ikke I-Pad og den slags.
Jeg er kommet så langt, at den skal være med E-blæk, understøtte EPUB og selv kunne gå på nettet for, at det er rigtig smart, men hvad skal man ellers tænke på?
Er det svært at hente bøgerne, hvis ikke man er computergeni (min mor på 63)? Hvordan kommer man f.eks. på nettet? Kræver det, man har trådløst netværk og hvordan kobler man den op på det? og hvis ikke man har trådløst, hvordan kommer man så på?
Er der et ordentligt udvalg på dansk?
Hvad gør man af dem HVIS man skulle få den fyldt op? Altså hvor opbevarer man de bøger, der måske ikke er plads til på læseren?
Hvis man har nogle opbevaret eksternet, hvor besværligt er det så at finde frem til en bog, man ved, man har og få den tilbage over i læseren?
Er det overskueligt sat op? Hvordan vælger man mellem de bøger, man har liggende? Og kan man bogmærke i dem, man er i gang med?
Har man brug for farver?
Ja det var de ting, jeg umiddelbart har tænkt over :), så del lystigt ud af jeres erfaringer
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.873
De er begge tilsluttet vores trådløse netværk, da jeg henter bøger over nettet.
Man kan både låne bøger på de alm kommunebiblioteker ( dog kun to pr måned) og man kan købe bøgerne.
Jeg ved ikke, hvilken e-bogslæser, der er bedst, men i hvert fald, så skal den kunne læse ePub filer, da det er den mest behagelige måde, at læse bøgerne på, fordi man kan ændre sideopsætningen, så den passer til den enkelte person.
Jeg læser også en del i andre formater, men det er udelukkende, fordi det ikke er muligt, at downloade ePub filer, fra mit bibliotek. Istedet downloadet jeg dem i RTF, laver dem om til PDF, som jeg kan læse på både iPad og på pc.
Jeg er medlem af en bibliotek for handicappede, fordi jeg har svært ved, at bladre i en alm bog.
Jeg bruger både ibooks, og Blufire reader, til at læse bøger i. Begge programmer gemmer bøgerne, som på en bogreol, og husker bogen, og hvilken side man er nået til, og man kan sætte bogmærker, hvis man har gang i flere bøger på en gang.
dec 2008
apr 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 117
Jeg synes udvalget af bøger i min genre er opgivende småt.. De mest kendte SFI-fi og krimi forfattere kan ikke findes og da slet ikke på dansk.. Så holder da lige øje med tråden her, hvis der kommer gode råd..
dec 2008
Jeg kan se, i begge bruger skærme med bagrundslys. Er der nogen af jer, der har prøvet dem med E-blæk som ikke skulle være som at læse på en skærm, også kan bruges i sollys osv?
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Jeg læser på engelsk, så jeg har ikke erfaring med udbuddet af dansk materiale.
dec 2008
Jeg tror, det er den, jeg har læst, man næsten ikke kan få danske bøger til. Hvad er der ellers galt med netbrowseren? Og hvad gør du? Henter dem på pc eller hvordan? og hvordan kommer de over på dimsen
okt 2008
Følger: 30 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 1.093
Hvor der åbenbart er for meget genskær i Ipads og lign.
Tror ikke det er specielt svært hverken at låne eller købe ebøger.
Min mor er rigtig glad for sin. Man kan tage en masse bøger med på ferie, uden at det vejer og fylder en krig.
Og det er også nemmere at sidde med den fremfor en almindelig bog generelt.
Hvis du har konkrete spørgsmål (korte ;-)) Så bare skriv dem, så skal jeg nok få hende til at svare på det
mar 2006
Browseren synes jeg ikke fungerer i blæk (alt er sort/hvid), og på så lille en skærm. Plus, jeg har ikke touchscreen, så jeg navigerer kun med tastatur (mangler "musen"). Det gider jeg ikke når jeg har en telefon og en computer.
maj 2008
Om aftenen, har jeg ikke ret meget lys på, for så bliver det ubehageligt, at kigge på skærmen.
ePub filerne, kan man forstørre, og så tilpasser de sig automatisk til siden, så man ikke skal scrolle både op/ned og hen. Man tapper bare med en finger på kanten, og så skiftes der side.
Man kan i øvrigt købe et plastik cover til ipaden, så den ikke skinner.
Det er rigtigt, at udvalget ikke er kæmpestort, men der er alligevel mange titler på e-reolen, og på bibliotekerne. Dog, kan det være træls, hvis man er i gang med en serie, og der så er nogle af bøgerne, som ikke kan fås som e-bøger.
Jeg har læst bøger på min alm pc i flere år, men for et par måneder siden, fik jeg en iPad. Siden da, har jeg kun læst bøger på den. Der er jo også den fordel, at den kan gå på nettet, og man kan have sin mail, på den.
Jeg sidder faktisk og skriver på den nu.
Der kommer en del fedtfingre på, men jeg har gjort det til en vane, at have en skærmklud liggende ved siden af mig, og så tørrer jeg den, hver gang jeg har brugt den. Fedtfingrene kommer mest, når man bruger tastaturet, for hvis man læser bog, så berører man kun skærmen med en enkelt finger i kanten, når man skifter side.
dec 2008
Ja det er nemlig også alle de fordele, jeg tænker mi mor vil få glæde af
Søster
Ah, det med manglende farver kontra internet havde jeg jo slet ikke tænkt på. Og touch/tastatur - kan se, der er fordele og ulemper ved begge
Iiiih, det er sgu så svært. Ville være fedt, hvis man kunne leje en et par uger, så hun kunne prøve, om det var noget. Det er alligevel en slat at smide ud, hvis jeg køber en og hun ikke synes, det er optimalt
dec 2008
Hun er meget hys med skærme, så jeg ved bare, hun ikke vil blive glad for baggrundslys.
Hmm, detder med at scrolle; ved i, hvis man køber f.eks. en 7 tommer skærm, om det svarer til en bog, så det er til at læse, hvis man har én side til at fylde skærmen? hun vil sikkert også blive idiot af, hvis hun skal bladre rundt på den enkelte side, mens hun læser
maj 2008
Når jeg åbner en pdf fil, så ser jeg en hel bogside på skærmen, men det er lidt for småt for mig, hvis jeg skal læse i længere tid. Derfor kan jeg bedst li ePub, som kan tilpasse sig. Den størrelse, som jeg beder om, laver den automatisk om, så en bog med 100 sider, kommer til, at fylde 200 sider i stedet, fordi skriften er større.
Jeg nyder nemlig, at kunne læse uden briller på.
Hvis jeg forstørre en pdf fil op, så er hele soden der stadig, og derfor er man nødt til, at scrolle, for at se det hele
dec 2008
maj 2008
Soden = siden
dec 2008
maj 2008
Jeg er tilmeldt et bibliotek, der hedder Nota, hvor jeg må hente 350 bøger om året.
Egentlig, købte jeg i ikke min iPad, for at læse bøger på den. Men for at kunne gå hurtigt på nettet. Men jeg fandt ud af, hvor god den var at læse på, og bruger den nu hele tiden.
Hi hi, min mand og jeg købte den fælles, men nu har han selv købt en, for jeg bruger den hele tiden
dec 2008
mar 2006
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
maj 2008
Man kan downloade bøger på den, og læse dem på den, i stedet for at sidde med en gammeldags bog i skødet. Man kan også åbne nogle bøger i en browser (Htlm filer), og læse dem over nettet (det kan man ved nogle bøger på det bibliotek, som jeg er medlem af)
Her er et link til e reolen
https://ereolen.dk/
dec 2008
Selve ebogslæseren, som er den, jeg taler om, er der et udvalg af her:
(link fjernet)
Men som du kan se, er der et par overvejelser, man måske lige skal gøre sig
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.788
Jeg fik hentet mine første 3 e-bøger ned (det er hvad mit bibliotek tillader at låne om måneden), da jeg var i Rom.
Genialt system!
Jeg har hentet dem ned på computeren, men den er jo lidt svær at tage med i seng.
Så jeg skal også have investeret i en ebogs læser!
Bruger du E-bogslæser?