{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.833 visninger | Oprettet:

Hvem må visitere? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Ville lige hører jer søde og kloge hunde-hoveder;-P he he.

Hvem må egentlig visitere folk?. Jeg troede kun det var politiet der havde ret til at visitere hvis de har en gyldig grund, eller hvis man befinder sig i visitations zone. Men har lige to historier:

1. En 16 årig pige kommer hjem efter en shoppe tur med tre veninder og fortæller, at de i en undertøjs forretning blev beskyldt for tyveri. Damen i butikken havde først højlydt og surt anklaget dem i butikken (foran andre kunder) at de havde stjålet undertøj. Hun insistere på, at rode deres tasker igennem og da hun ikke finder noget der, tager hun pigerne med ud i et baglokale. Her ber hun den ene pige der havde været i prøverummet om at tage hendes jakke og bluse af, så hun kan se om hun har stjålet tøj på. Det nægter pigen først, men damen begynder at trække pigens jakke af mens hun truer med, at tilkalde politiet hvis hun hører efter hvad hun bliver bedt om. Butiksdamen finder ikke noget stjålet tøj på pigerne og lader dem gå (uden undskyldning).

Altså jeg er med på, at butiksdamen må tilbage holde mistænkte tyve knægte og tilkalde politiet. Men jeg var ikke klar over, at hun selv måtte visiterer dem.

På en arbejdsplads er der blevet stjålet noget udstyr, mester kalder til samling i omklædningsrummet, hvor de på skift skal åbne deres skabe. En medarbejder nægter, da han mener det krænker privatlivets fred. Næste dag han møder på arbejde, er hans hængelås klippet over og hans skab er rodet igennem.

Hvad tænker i om de to sager?. Er der nogen der ved om det er lovligt?.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem må visitere?
  • #1   7. mar 2012 Så vidt jeg ved må kun politiet! Og den med den 16-årige, jeg var stået helt af hvis jeg havde været hendes mor!!!

• #3   7. mar 2012 Stine: Enig!.. Var flegnet fuldstændig og havde flået hovedet af den butiksdame!

Den sidste var jeg også lidt i tvivl om, men som det mindste skulle firmaet da h gjort opmærksom på, at hvis se ikke frivilligt fik tilgang til at tjekke skabene, ville de blive tvunget.

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Svar: 1.070
    #4   7. mar 2012 Butiksdamen må absolut IKKE gøre det hun har gjort der og jeg ville faktisk melde det til politiet. Hvor ydmygende for de unge piger.

Hun må heller ikke rode i deres tasker, og det må en eventuel vagt heller ikke.

Hvis det var mig havde jeg forladt butikken og sagt til kvinden at hun kunne tilkalde politiet alt det hun ville og håbe på at DE kunne nå at stoppe mig inden. Og som Holtevejen skriver ville jeg under ingen omstændigheder gå med ud bagved heller, af samme årsag!

Desuden er det ikke tyveri når de ikke har forladt butikken.

I julen oplevede min venindes lillesøster og veninde noget lignende, vi møder dem tilfældigt bagefter og de er naturligvis noget oprevet over at være blevet ydmyget i jule-proppet butik af ekspedienter, vagt og butiksbestyrren.
    Vi gik med tilbage og forlangte en undskylding på vegne af pigerne, og forklarede dem at det IKKE er i orden at udnytte at så unge piger ikke kender deres rettigheder, ej heller kan sige fra. Og det foregik foran hele butikken så alle de kunder der havde overværet at de blev anklaget for tyveri umuligt kan have været i tvivl om hvad tilfældet egentlig var!

Hvad angår tilfælde nummer to, så er jeg ikke sikker, da der sikkert er varierende regler for hvordan og hvorledes med et sådan skab. Men jeg ville undersøge det og tage den derfra - jeg synes ikke det er i orden det de har gjort, og hvis ikke de kunne dokumentere en ret hertil, så havde jeg meldt det og forlangt en undskyldning for indirekte beskyldning for tyveri.

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#5   7. mar 2012 Mamma:

Jeg har også arbejdet et sted hvor vi kunne risikere at skulle åbne tasken på vej ud i vagten, det vidste jeg da jeg blev ansat og har naturligvis accepteret det - men jeg var ikke blevet fornøjet hvis var kommet tilbage fra frokost og den var blevet endevendt i mit fravær.

Så er det store spørgsmål jo om det pågældende skab er at betragte som min taske er.

Men jeg synes egentlig det er en lidt tarvelig tilgang, at tage sådan en konflikt til en forsamling, hvor det at nægte - og senere får brækket sit skab op mens man er fraværende - kan mistænkeliggøre én blandt kollegaerne.

• #6   7. mar 2012 Som de andre siger, så er den første helt klart ikke i orden. De kan bede om lov, men hvis kunden ikke giver tilladelse, så har de pænt at vente indtil politiet ankommer.

Blev selv beskyldt for butikstyveri da jeg var en 13-14 år, og det var så ydmygende. Jeg vidste ingenting om hvad de måtte eller ikke måtte, så butiksassisten fik lov til at gennemrode min taske og fik mig til at tage jakke og trøje af midt i butikken, mens alle stod og kiggede på, og da hun så ikke fandt noget mente hun at jeg havde stjålet trøjen jeg havde på, men den var så heldigvis hjemmestrikket, så der var ikke noget at komme efter der. Nøj, hvor jeg følte mig stemplet og at alle bare stirrede på mig, da jeg gik den lange tunge gang ud derfra.

Her ville jeg ønske at jeg havde haft nogle forældre, der flejnede når jeg kom hjem og fortalte sådan noget, men det havde jeg desværre ikke.

• #7   7. mar 2012 Føj for fanden!

• #8   7. mar 2012 Ja, det var noget svineri, og jeg var virkelig en genert, lille nørd dengang. Det skulle lige have været idag. Er godt nok stadigvæk en nørd, men... smiley

• #9   7. mar 2012 Kun politiet må. Gør andre det, uden ens tilladelse, kan man derimod anmelde det ;o) Og det BØR man gøre.

• K/B J
    K/B J Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 111
    #10   7. mar 2012 Jeg er ret sikker på at man kan melde den første dame for blufærdighedskrænkelse. Hun har ingen myndighed til den slags. Og det er på ingen måde okay at bede et andet menneske om at tage tøjet af.

Den anden, der kommer det an på hvad man som ansat har skrevet under på. Jeg vil dog mene at de ikke må gå i tingene uden man er tilstede. Men det er jeg ikke sikker på.

• #11   7. mar 2012 da jeg var en 16 år var jeg inde i en forretning og ekspedienten troede jeg havde stjålet, hun visiterede mig i døren ud til gågaden hvor alle kunne se mig... det var virkelig flovt og tænk hvis nogen jeg kendte var kommet forbi. Var det idag havde jeg bedt dem kontakte politiet men tænkte ikke på det den gang. men min mor har senere undersøgt det og hun siger også at ekspedienter ikke må visitere en. de skal kontakte politiet.

• #12   7. mar 2012 Blah.. man kan også sigtes for hensigt..

Hvis man har til hensigt at røve en bank, men kører galt på vej til banken, kan man faktisk dømmes for bankrøveri, fordi man ikke af egen fri vilje afbrød handlingen.

Problemet er bare at bevise det...

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#13   7. mar 2012 Tina:

Det er ikke enhver strafbar handling hvor der kan dømmes for forsøg eller forsøgshandling.

Og hvis en person med bevislige intentioner om at begå bankrøveri kører galt på vej til den påtænkte bank, så straffes han jo ikke for røveri, men forsøg herpå eller forsøgshandlingen.

Ikke desto mindre er det ikke tyveri for end butikken er forladt.

• #14   8. mar 2012 Kan informere om, at historie 2 er indberettet til fagforening. Som ville køre sag nød firmaet. Om de har haft ret til at kigge i skabet, ved jeg ikke noget om, men de har ikke gået ret til at bryde skabet op, uden at ha meddelt medarbejderen om det først.

• #15   8. mar 2012 Undskyld hvis der er nogle sjove ord, skrev fra telefonen og den har nøglerne sit eget liv:-)

• #16   8. mar 2012 Blah..

Så hvis jeg ser at en "kunde" i min butik stikker en vare ind under jakken og pågriber vedkommende inden denne forlader butikken, så er der ingen konsekvens fordi vedkommende ikke nåede at forlade butikken ?
    Man kan ikke sigtes for tyveri før varen rent fysisk er ude af butikken ? eller hvad ?

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#17   8. mar 2012 Tina:

Hvornår er det tyveri? I tilfældet her, med butikker, er det vel når man ikke har betalt for varen, og det kan man jo ikke konstatere at "tyven" ikke har tænk sig før end butikken er forladt.

Der er nok ikke nogen tvivl om hvad vedkommende har i sinde...

I min nærliggende Netto kommer der lidt nogle...typer...De er så påvirket at de tror ingen kan se de varer de går og gemmer i deres tasker og jakker. Når personalet får øje på det, så lusker de efter dem og lige i det de træder over dørtærsklen, så sker der løjer...

Kommentér på:
Hvem må visitere?

Annonce