{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.965 visninger | Oprettet:

Matematik hjælp? :) {{forumTopicSubject}}

Ja sidder og laver noget matematik, da jeg desværre er tvunget til at melde mig syg i dag. Dette regnestykke har jeg altså svært ved at hitte ud af!

Det er en del af den aflevering der skulle være færdig til i går, hvor jeg OGSÅ måtte melde mig syg pga. forkølelse.
Nogen der kan hjælpe mig?

Reducer udtrykket: 3(p+q)^2-6p(q-p)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Matematik hjælp? :)
  • #1   2. feb 2012 Kan desværre ikke hjælpe dig, men hvilken uddannelse går du på ?(:

• #2   2. feb 2012 Hmm kan det ikke passe, at det er sådan her: (ifølge regnehierarkiet er sat i parantes)

3(p+q)^2-6p(q-p)
    = (3p+3q)^2-6pq+6p^2 (paranteser først = 3 og 6p er ganget ind)
    = (3p+3q)(3p+3q)-6pq+6p^2 (så potenser = ^2 skal ganges ud)
    = 9p^2+18pq+9q^2-6pq+6p^2 (her ganget ud)
    = 15p^2+9q^2+12pq (så plus og minus)

Jeg er sgu lidt rusten i det, må jeg indrømme...

• #3   2. feb 2012 Hmmm. Ok har bare prøvet mig frem. Er djævle usikker på den, men har da i det mindste forsøgt.

3(p+q)^2-6p(q-p)
    3p^2+3q^2-6q+6p^2
    9p+3q-6q+36p
    9p+36p+3q-6q
    45p-3q

Virker det rigtigt eller forkert? smiley Hehehe

• #4   2. feb 2012 Det er nogle HF fag jeg er igang med, for at kunne komme ind på CBS til næste sommer. Det her er fra B-niveauet i matematik. Skal videre op på A. SUK SUK!!

• #5   2. feb 2012 okay, jeg er også på Matematik b på HHX og skal også op på A men vi har dog ikke haft det her (: endnu ihvertfald (:

• #6   2. feb 2012 Sørg for at følg med i det, for det bliver sværere og sværere som du bliver skubbet fremad. TRO MIG!!

• #7   2. feb 2012 Den her fatter jeg heller ik meget af.

Bestem k så -2 er rod i polynomiet p(x)=x^3+kx^2-3x+6

• #8   2. feb 2012 Undskyld MEGET OT
    Men jeg forstår slet ikke I kan finde ud af sådan noget? For mig ligner det russisk sprog.
    Men respekt for at I kan finde ud af den type regning, respekt!!!

• #9   2. feb 2012 Det gør jeg også, jeg syntes matematik er et meget spænedene fag (:

• #10   2. feb 2012 Jeg synes skam også det er spændene. Men jeg synes også det er møg besværligt! Hehehe smiley

• #11   2. feb 2012 jeg er helt sikker på at du ikke må sætte potensen ind i parentesen som du bare har gjort. den skal ganges ud som jeg har gjort... og du har glemt et q i den anden parentes da du gangede den ud.

igen er jeg ikke 100 % sikker på at mit er rigtigt, men din er i hvert tilfælde ikke, det tør jeg godt sige:) jeg er matematiklærer, men det er efterhånden 5 år siden jeg har modtaget undervisning i reduktioner, derfor usikkerheden omkring mit resultat..

• #12   2. feb 2012 Som Camilla siger, jeg er også ret sikker på at potensen skal ganges ud.

Ved ikke om du har hørt om kvradratsætningerne før, men hvsi der fx. står (a+b)^2, så er det det samme som (a+b)(a+b) smiley

• #14   2. feb 2012 Jeg kan ikke helt forstå hvordan du er kommet frem til det Kira? synes lidt du har blandet sammen på at gange 3 ind i parentesen + at opløse potensen?

Jeg tænker bare at regnehierarkiet lyder:

Parenteser først
    så potenser og rødder
    derefter multiplikation og division
    sidst subtraktion og addition

Og ud fra de regler, kommer jeg frem til mit resultat..

• #15   2. feb 2012 3(p+q)^2-6p(q-p)
    (3p+3q)^2 - 6pq-6p^2
    (3p+3q)(3p+3q) - 6pq-6p^2
    9p^2+9pq+9pq+9p^2 - 6pq - 6p^2
    9p^2 +12pq + 9p^2 - 6p^2
    12x^2 + 12pq

• #16   2. feb 2012 3(p+q)^2-6p(q-p)
    (3p+3q)^2 - 6pq-6p^2
    (3p+3q)(3p+3q) - 6pq-6p^2
    9p^2+9pq+9pq+9q^2 - 6pq - 6p^2
    9p^2 +12pq + 9q^2 - 6p^2
    3p^2 + 9q^2 + 12pq

Glemte lige et q ;o)

• #17   2. feb 2012 Men ved ikke om jeg kommer til at havde den form for matematik da jeg læser økonomi smiley

• #18   2. feb 2012 Trust - du har glemt at når du ganger -6p ind i parentesen bliver det + 6p^2, så i stedet for -6pq-6p^2
    bliver det -6pq+6p^2 sidste del af stykket smiley

• #19   2. feb 2012 Trustno1 har det rigtige resultat. Man ganger ind i parantesen, bruger kavdratsætningerne, og reducere herefter. enkelt og nemt smiley

• #20   2. feb 2012 3(p+q)^2-6p(q-p)<- Potenser kommer før gange!
    3(p^2+q^2+2pq)-6p(q-p)<- jf reglen om kvadratet på to tals sum, nu ganges der ind i diverse paranteser
    3p^2+3q^2+6pq-6pq+6p^2<- tid til plus og minus
    9p^2+3q^2

Trust no 1 resultat er IKKE korrekt da man ikke har husket reglerne for multiplikation med negative tal.

Jeg har tjekket efter på min reducering i cas og den er korrekt.

Desuden gælder reglen om at paranteser først skal regnes ud ikke altid

• #21   2. feb 2012 Eller dvs. jo det gør det hvis det er muligt at reducere i parantesen, hvilket jo ikke er tilfældet her...

• #22   2. feb 2012 Camilse - Det var lige præcis det jeg var i tvivl om, altså om 3 skulle ganges ind først eller om potensen skulle regnes først smiley Men tænkte så at ud fra regnehierarkiet skulle jeg gange ind først, men vælger at stole på cas og dine udregninger, og er så fuldstændig enig i dit stykke smiley

• #23   2. feb 2012 camilla(flot navn i øvrigt *gg*) jeg tror det der bliver misforstået i denne tråd er parantesen siger regn mig ud. Det er noget vil alle får kodet ind i hovedet. Men at gange ind i parantesen er jo ikke at regne parantesen ud. Så derfor potens før multiplikation.

Jeg arbejder forøvrigt også som matematiklærer og på det sidste har vi brugt meget tid på at reducere, for det er nemlig "skide" svært...

• #24   3. feb 2012 Ja det er det. Og så hjælper det ikke meget at man ligger syg, og SLET IKKE at ens lærer er så forbandet ivrig efter at komme videre, at han forklarer alt på under 5 sekunder, og går videre til næste punkt på dagsordenen.

Det er faktisk RIGTIG RIGTIG MEGET af det vi har gennemgået, som jeg har måttet læse op ved siden af, ved hjælp af bøger og internet, og brugt timer på at forstå meningen med, simpelthen på grund af min lærer er så pokkers ivrig, at han ikke har tid til at tage den lidt med ro og vitterligt FORKLARE os tingene!!

Kommentér på:
Matematik hjælp? :)

Annonce