{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.470 visninger | Oprettet:

skoletræt i 2.g, alternativer? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle derude!
Jeg vil lige dele mit problem med Jer, da der måske er nogle af Jer der har, eller har haft det på sammen måde som jeg har det i den situation Jeg står i nu.

Jeg er lige fyldt 17 år, og skal til at i 2.g efter sommerferien. Jeg er meget ung af en 2.g'er at være, hvilket skyldes at jeg tog gymnasiet lige efter 9.klasse. På mange måder er det super fedt, da jeg føler for at lære, og jeg er motiveret, plus at jeg bliver færdig med uddannelsen i gymnasiet i en meget ung alder.
Men det betyder også at jeg har været skudieaktiv i snart 12 år, uden at have et år i 10. eller noget.
Dette har som sådan egentlig ikke irriteret mig førhen, men nu her da jeg var ved at afslutte 1.g, slog skoletrætheden mig, og det "year off" eller i hvert fald ikke så hæsblæsende år som en 10. klasse kunne jeg godt bruge nu.. jeg har rettere sagt brug for... forandring. Jeg har ferie i en månede mere nu, men hver eneste dag slår tanken mig at jeg "snart" skal starte i 2.g, og den piner mig.. virkelig.
Jeg føler allerede nu.. at jeg lever i en rutine.. jeg føler i hvert fald allerede trætheden ramme mig.. jeg har en ufattelig trang til at komme ud og opleve en anden side af verden end den jeg ser nu, eller være meget mere kreativ og udleve mine passioner end jeg gør..
jeg er stadig ung, men jeg føler at jeg udsætter mig selv.. mine idéer og mit liv.. Jeg er for at sige det rent ud.. træt af at være træt!
Problemet er, at jeg altid har været en pige der gerne ville opleve, og skabe.. og det føler jeg virkelig ikke at jeg gør.. Ikke misforstå.. Jeg har det utroligt godt i min klasse ellers.. gode veninder og venner, og jeg har en skøn kæreste der går på skolen.. alt i alt en "perfekt" hverdag... men jeg er virkelig ikke særligt glad.
Jeg overskuer virkelig ikke et helt år mere inden en mulighed for at rejse (sommerferie altså), og virkelig ikke 2 år mere til jeg er færdig..
Jeg ville høre Jer derude, om i kender nogle alternativer? Eller gode råd?
Måske noget udveksling i udlandet et par måneder i 2.g, eller noget i den stil? en mulighed for at opleve noget andet i bare et kort stykke tid, uden at det betyder at man skal droppe ud og starte forfra?

Undskyld for det lange indlæg! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skoletræt i 2.g, alternativer?
  • #1   25. jul 2011 Jeg går godt nok ikke selv på gymnasiet, men har lige afsluttet 9. klasse. Jeg skal to måneder til USA nu her, netop fordi jeg allerede nu er SÅ skoletræt, at jeg bogstaveligt talt, har svært ved at komme op om morgenen. Det er skide hårdt, men slæbte mig igennem det sidste stykke af niende, og nu er der så en skøøøn pause, hvor jeg bare kan slappe af og nusse om hundene, inden jeg skal starte på gymnasiet til næste sommer- noget jeg virkelig gruer for, da jeg har tendens til skoletræthed.

Min kæreste skal starte i 3.g nu her, og han synes også det er hårdt. Rigtig hårdt. Specielt i 2.g plejer skoletrætheden at ramme 99% af alle elever (90% af mine venner gik i 2.g i år).
    Men de fleste kommer over det, eller dropper ud.
    Tror desværre ikke der er så mange alternativer... Bare nyd ferien, og sig til dig selv at det skal overstås. Langt de fleste kan, så mon ikke også du kan? :o)

• #2   25. jul 2011 Nogle gange kan det hjælpe at tale om det (har hjulpet for mange af mine venner)...
    Du skal være velkommen til at skrive til mig, hvis du har lyst. smiley

• #3   25. jul 2011 Det er med at holde ud og gå evt til en coach for at holde movitationen, modet og lysten oppe : )

• #4   25. jul 2011 Lou, jeg har lidt samme historie som dig, på trods af at det er mange, mange år siden jeg gik i gymnasiet.

Jeg blev rådet til at min folkeskolelære, at skippe 10. klasse, fordi hun synes det var spild af min tid. Jeg var meget ung, da jeg startede i 1. g, kun 15 år og 3. yngst i klassen.

Det var ikke til min fordel, og jeg synes det var svært at gå i gymnasiet. Følge med på de andres niveau for nogle var nær de 18 år.

Jeg kunne have fået en meget bedre studentereksamen (så slem var den heller ikke), men jeg tror min unge alder ikke har været til min fordel, hvis jeg skal have lov at være bagklog.

Det lykkedes mig at komme igennem både 2. og 3.g, men det var nok fordi jeg valgte linie og hovedfag med hjertet og ikke fornuften. Dengang ved der kun 3 retninger at gå som sproglig, nysproglig, samfundsfaglig og musiksproglig.

Jeg er vokset op i et "hjem med klaver" og havde spillet violin og spillet i orkester siden jeg var 6 år, derudover var sangen en vigtig del af mit liv. Så jeg valgte musiksproglig, og det var det rette valg. Det teoretiske var jeg ikke så pokkers god til, men det at få lov til at gøre det jeg godt kunne lide og udfolde mine talenter fik mig til at blomstre, og det hjalp mig igennem de sidste 2 år. Endnu mere fantastisk var at jeg gik i parallelklasse med min storesøster (fordi hun tog 10. med) og vi var begge 2 musiksproglige sammen med nogle af vores venner fra før gymnasiet.

Min pointe er, at man ikke altid skal vælge det fornuftige. Jeg skulle ikke have lyttet til min lærer, for jeg var for ung, selvom jeg fagligt var i stand til at gå fra 9., så var jeg aldersmæssigt ikke klar. Men sket var sket, og derfor er det vigtigt at man prøver at få det bedste ud af situationen, og det synes jeg at jeg gjorde.

Jeg ved ikke om du kan drage nogle paralleler til din situation, men når noget ikke er optimalt og ser uoverskueligt ud, så vælg de ting man har det bedst med, og så får man alligevel det optimale ud af det.

Håber du finder din vej, og er din vej ikke gymnasiet lige nu, så tag et sabbatår. Men ved du trods alt, at du vil det gerne, så gør det du finder bedst for dig. Jeg gik i øvrigt i klasse med flere som havde taget et sabbatår, og kom tilbage for at gøre gymnasiet færdig.

• #5   25. jul 2011 Ja jeg droppede ud efter 1.g smiley og arbejdede og lavede en masse spændene.
    Set i bakspejlet ville jeg ønske jeg var blevet, og havde taget det færdigt, i stedet startede jeg på hf 2 år senere.
    Der er jo massere af tid efter gymnasiet, til sabatår og til at tjene penge osv.
    Men det er nemmere at gå i skole inden man flytter hjemmefra, og hvor kommer man til at savne sammenholdet.
    Men du har jo valget, så tænk dig godt om smiley

• #6   25. jul 2011 Min søster startede på gym, men det var ikke lige hende alligevel.

Hun fik en stilling som piccoline i en større virksomhed, blev ansat som kontorelev og har siden arbejdet sig op i det samme firma.

Hun har nu været der i over 17 år og bestrider en attraktiv stilling med en masse muligheder og udfordringer.

Så selvom de fleste siger "tag gymnasiet" så er det bare ikke for alle.
    Jeg selv har heller aldrig gået i gymnasiet.
    Jeg tog en sundhedsfaglig uddannelse og har arbejdet i faget de seneste 15 år.

Så det er ikke altid skidt ikke at have en gymnasiel uddannelse, men det kommer jo nok an på hvad man vil bagefter.

• #7   25. jul 2011 Lan: Men det er langt det nemmeste hvis ikke man ved hvad man vil, og tiderne skifter, der er bare flere uddannelser i dag hvor man skal være student smiley
    Og så er det ikke så let som det har været at finde et job som ufaglært.
    Min veninde er også kontorelev, men tror det var et plus at hun var også havde hf, for rær pladserne hænger ikke ligefrem på træerne.
    Men naturligvis kan man godt klare sig uden en studentereksamen, men vi har altså en regering der har gjort det noget sværere!

• #8   25. jul 2011 Der er vel også den mulighed for at tage et år "fri" - droppe ud, arbejde, rejse osv. og så starte i 2.G næste år i stedet for. Har du ikke en studievejleder, du kan drøfte mulighederne med? Det ville jeg i hvert fald råde dig til at gøre.

Ellers så hold da ud! Jeg ved, at det er hårdt! Da jeg gik i gymnasiet, blev jeg ramt af en svær depression, og måtte netop droppe ud et par måneder inde i 2.G, hvorefter jeg startede året efter i en ny klasse i stedet for. Min depression blev godt nok værre, så det var så hårdt, så hårdt og rent ud sagt et helvede, da min far bl.a. også døde i sommerferien mellem 2. og 3.G, men jeg klarede det, og det var en sejr uden lige - ja, det er det stadig, selvom der nu er gået 11 år! Så man kan klare meget, hvis bare man sætter sig for det :o)

• #9   25. jul 2011 Jeg kan virkelig godt følge dig.

Jeg havde efter 9. klasse et kæmpe overskud og et ønske om bare at skulle være hurtigt færdig. Jeg ville gerne have taget handelsskolen men blev overtalt til at gymnasiet var det rigtige.

1. gik også nogen lunde, men som du blev jeg i starten af 2. G meget skole træt. Jeg fik kæmpe fravær, ikke afleveret mine ting, og vippede på kanten af en depression. Man skal slet ikke undervurdere det pres og den konstante dårlige samvittighed der er når man læser. Jeg følte simpelthen ikke jeg havde noget liv, og at der ikke var plads til mig.

Efter tre mdr. betød det at jeg var nødt til at komme til alle timer resten af året i de fag jeg havde meget fravær. Jeg overveje virkelig om jeg skulle droppe ud, eller hvad jeg skulle. Men da jeg var nået til jul bestemte jeg mig for at klemme ballerne sammen, og lige give det en skalle, få brugt den lektie hjælp man blev tilbudt, trække lidt på mine kammerater og komme igennem det. 2. år var på ingen måde sjovt, og jeg har´ikke den der oplevelse af at det bare var de fedeste år, som fx. min kæreste har (og det var det selvfølgelig også)
    Men 3. år går SÅ hurtigt og er meget sjovere.

Så det korte af det lange er at jeg i dag er meget glad for at jeg holdt det ud. Jeg tog så min "fri tid" da jeg var færdig. Jeg var ved at kaste op af skole, men alligevel gik der kun ½ år før jeg startede igen ( på HHX- kursus som jeg med gym eksamen kunne tage på 18 uger, det kan man ikke den anden vej). Jeg fik måske ikke den optimale studenter eksamen, men jeg har den. Og jeg tror på at den har gavnet mig.

Så mit råd til dig vil være at holde ud. Men lytte til dig selv. Fordi det var det rigtige for mig, er det jo ikke sikkert det er det for dig.

• #10   25. jul 2011 Hvornår er 10. Klasse blevet til et friår?

Nå men anyways. Tal med din studievejleder, h*n kan rådgive dig om dine muligheder for udveksling, pause eller hvad du har af muligheder

Kommentér på:
skoletræt i 2.g, alternativer?

Annonce