{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.483 visninger | Oprettet:

Silkeaber - Kender du en? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Som nogle måske ved er jeg dyretræner til film og jeg står nu med en opgave og skal finde en silkeabe til en stor galla premiere i KBH her sidst i maj.

Derfor skal jeg høre om nogle af jer tilfældigtvis ejer sådan en eller kender en der gør?

Krav er blot at aben er menneskevenlig og forholdsvis tam da planen er at gæsterne skal kunne få taget billeder med den.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Silkeaber - Kender du en?
  • #1   2. maj 2011 Men générale er silkeaber da ikke uhyggeligt tamme smiley og der skal ikke meget til at stresse dem, så ville det ikke være utrolig synd?

• #2   2. maj 2011 Orh det lyder MEGET stressende for sådan et dyr :S :S :S :S :S Avs hvor jeg håber de har styr på det dem der står for det :S

• #3   2. maj 2011 Ja jeg må indrømme at jeg synes det er fuldstændig hen i vejret at udlevere sit kæledyr til sådan en opgave :S

• #4   2. maj 2011 "stor galla premiere i KBH her sidst i maj."

"gæsterne skal kunne få taget billeder med den."

Dvs - mange mennesker og meget skift imellem lyde, lugte og håndtering :S

Åh...

• #5   2. maj 2011 Generelt vil de jo heller ikke flyttes... Måske skal hun have fat i en cirkusabe smiley

• #6   2. maj 2011 Camilla H

Ja præcis, jeg forhørte mig engang i en dyreforretning som solgte dise silkeaber og de er jo noget af det kæreste smiley
    Meen jeg fik også at vide at de kunne sidde på skulderen og vennes til os, men de ville aldrig blive sån tamme, de er mere et hyggedyr bare derhjemme. Og så er de ekstremt sarte!!!

• #7   2. maj 2011 Er der ikke dyrerettigheder på det punkt?

• #8   2. maj 2011 *Fredsfyldt* - man kunne håbe !!!!!

• #9   2. maj 2011 Selina P.

Præcis !!

Jeg har selv haft 3 af slagsen i 2 år. Jeg var sammen med dem i min. 2 timer HVER dag i de to år, og vores alfahan og ungen var helt tryg ved mig og kravlede på mig og undersøgte hår, ører, næse, lynlås og ALT, på trods af det, kunne jeg aldrig strø dem på ryggen.

Så selvom de er "tamme" og stoler på os, og ved det er os der kommer med maden osv, vil de aldrig nogensinde blive kæledyr (hvis de har haft en rigtig opvækst med både mor og far).

• #10   2. maj 2011 Ja ja diskuter i bare det va rikke hvad indlæget var til for, tilladelse fra dyrenes beskyttelse osv er indhentet og forholdene er ordnet, det er jo ikke 40 timer :).

Dette var ikke et debat indlæg. Vi har tidligere brugt silkeaber med stor succe, desværre døde aben sidste vinter.

• #11   2. maj 2011 men det et debat forum......

• #12   2. maj 2011 Camilla H

Ja lige præcis som du beskriver smiley synes egentlig det ville være dyreplageri at udsætte det lille væsen for det.

Man skal huske at det er jo kun for vores fornøjelser , det er bestemt ikke noget de ville sige ja til hvis de kunne.

• #13   2. maj 2011 Døde den af alderdom? En silkeabe som lever under fornuftige forhold bliver jo vildt gamle, men hvis de "tvinges" til at leve som underholdning for os, forkortes levetiden jo betydeligt..... En skam

• #14   2. maj 2011 Selina:

Haha du kom lige før mig... Havde nøjagtig den samme tanke!
    De skal ikke tvinges til at levere underholdning for os mennesker.. Hvis man vil se silkeaber kan man gå i zoo - de hører sig ikke til på en stor gallaaften!

• #15   2. maj 2011 Ville være frygtelig synd for sådan en lille størrelse, det mener jeg bestemt ikke de kan takle.
    Silkeaber afgiver nogen frygtelige dufte fra sig, oplevede det selv engang jeg var og kigge på nogen hos en privat, den var så tam at den kravlede op ad min arm, men dette foregik i nærheden af dens bur og ikke et sted med mange fremmede mennesker....
    Aber kan stresse ret hurtigt hvis de ikke er i deres vante omgivelser - rytme.

• #16   2. maj 2011 Camilla H

Nej medmindre man vil have en abe som er ved at dø af skræk, og overklasse alt og alle pga angst

Men okay, det er der vel også folk som synes er sjovt

• #17   2. maj 2011 Aino - præcis, og det kan blive så voldsomt for dem at de kan dø af stres!

Desuden glemmer silkeaber ALDRIG, de vil altid huske en oplevelse som for dem har været stressende/traumatisk.

Da vi skulle have vores silkeaber hjem, fangede dyrhandleren den (min veninde). Da hun halvandet år senere kom hjem til os for at se dem og snakke med dem, gik de til angreb på buret da de så hende. De kan altså huske mennesker, og oplevelser meget langt tilbage.

• #18   2. maj 2011 Selina

De folk der synes det er d..mme og ignorante, og det er sørgeligt at folk ikke tænker længere smiley

Det er jo dyrerne det går ud over i sidste ende..

• #19   2. maj 2011 Camilla H: En abe glemmer nemlig aldrig.... derfor kræver det meget tålmodighed at have med dem at gøre, en der slår en abe kan Aldrig stole på aben igen.

Nogen aber f.eks. en java abe, kan uden at have set en person før, havde noget imod personen bare pga. han f.eks. har briller - skæg... det kan virkelig tænde aben fuldstændig af. De er meget følsomme, kan endda blive generte hvis man har med en han abe at gøre og han sidder og "filer" på sin "stang", opdager han der bliver kigget på ham, så vender han ryggen til ;o)

• #20   2. maj 2011 Camilla H

Enig! Var også ment ironisk smiley

• #21   2. maj 2011 Aino

Ja vores aber havde også meget klare meninger om hvem de kunne lide og hvem de ikke kunne lide. Vores han var helt vild med børn - hvorimod hunnen hoppede ind i sit hus hver gang børn nærmede sig buret. Det er skægt hvor observerende de er.

Men hvis en abe bliver slået, vil aben jo heller aldrig glemme dette, og derfor vil den, som du siger, være utilregnelig overfor denne person fremover.

Selina:

Ja tænkte jeg nok !! smiley hehe

• #22   2. maj 2011 Aino

Sjov observering det der med at de bliver generte. Har jeg aldrig tænkt over før, men det er da klart at de kan blive de, når man tænker på den store vifte af følelser de i forvejen kan udtrykke smiley

• #23   2. maj 2011 Camilla H: Smiler ooh bare det hvis man giver hinanden et kram, så kunne sådan en java abe rykke et ret stort bur en meter ud fra væggen, de er stærke selv i den størrelse ;o) Er det silkeaber du har haft?

• #25   2. maj 2011 Det er fint nok i diskuttere det, men tro kun det er for jeres egen fornøjelse for jeg er nu ligeglad :). Jeg passer bare mig arbejde og sørger for at filmbranchen udgør så lidt last på dyrene som muligt, for at få dem til ikke at benytte dem en utopi. Så hellere deltage og være med til at få dem til at have det godt mens de er der smiley

• #27   2. maj 2011 Aino

Jeg kender ikke til Java aben som du nævner, og kender faktisk heller ikke størrelsen på den. Men hvor sødt - den vil også krammes smiley Ja jeg havde tre hvidørede silkeaber, i et kæmpe bur, hvor de virkelig trivedes.

Kira - jeg er enig! Og kan godt være mange er uenig i min opfattelse, men havde JEG ikke købt den, var der måske nogle andre som havde købt dem og haft dem i et lille bur indendørs.
    Så følte jeg gjorde en god gerning da jeg tog dem til mig smiley

• #28   2. maj 2011 Camilla Stormont

Jeg tror også folk er ligeglade med om du bruger vores indlæg til noget, det vigtigste er da et du læser det og ved at det ikke er i orden at tage en lille abe med til et stort gallaarrangement smiley

• #29   2. maj 2011 Det er vidst en sag om meninger smiley

• #30   2. maj 2011 det er en sag om etik i forhold til dyrs ve og vel.......

• #31   2. maj 2011 Frejamusen

100 % enig

• #32   2. maj 2011 Frejamusen

HØRT!!!

• #33   2. maj 2011 det var da den ynkeliges undskyldnig EVER, for ikke at behøve at forholde sig til etikken i det man gør.... hvor herre til hest

• #35   3. maj 2011 Vi har heldigvis fundet os en :o)
    Men tak.

• #37   3. maj 2011 Jeg regner med at jer der er imod brug af dyr til sådanne ting også er imod aben der er med i friends, hunden der er med i Storm, hesten der er med i Zafir, hvalen der er med i befri willy, dyrene i "babe den kække gris" eller bjørnen der er med til far til fire.

Morale er godt, dobbelmorale er dobbelt så godt smiley

• #38   3. maj 2011 Ja, men det er dyr der har været træne til det og konstant været i profesionelle hænder..
    Du spørger efter et kæledyr..

• #39   3. maj 2011 Som vi kan træne proffesionelt inden dage smiley
    Og nej, jeg har været med til at filme bla. Far til fire og storm, det er også helt alm. kæledyr vi blot træner til opgaven smiley

• #41   3. maj 2011 Ja, men er det et stakkel lille dyr i et bur hvor der er nysgerrige blikke og endda skal der tages billeder?
    Det gyser mig lang ned af ryggen at man ikke kan se det helvede det lille pus skal igennem, det kan på ingen måde blive en positiv oplevelse for den..

• #42   3. maj 2011 Det er en meget positiv oplevelse, dne sidste abe vi brugte (godt nok i en film) hyggede sig utroligt meget med opmærksomheden og den meget mad. Det har absolut intet om etik at gøre, så længe dyrene ikke lider overlast og har det godt kan jeg ikke se problemet, du kan slet ikke have et utilpas dyr med i film osv fordi at de ikke vil yde det optimale.

Jeg tror ikke du skal snakke om morale og etik, jeg er veganer, er du det? Nej... Så kan vi rigtigt snakke morale og etik :o).

Men det ønsker jeg sle tikke at gå ind i, vi har fundet det dyr vi skal bruge så indlæget behøver slet ikke være aktivt længere og i kan kravle tilbage i hulen sammen med jeres meninger smiley

• #43   3. maj 2011 Omg, læser jeg rigtigt? Blander du ind at du er veganer? Hvad skal det forsvare?
    Jeg må le...

• #45   3. maj 2011 Det centrale etiske spørgsmål relateret til veganisme er, hvorvidt det er rigtigt af mennesker at bruge og dræbe dyr. Dette spørgsmål er essentielt det samme som det fundamentale spørgsmål om dyrerettigheder, så det har været dyreretsetikere, der har lagt det filosofiske grundlag for veganisme. De filosofiske diskussioner reflekterer derfor også de divergerende synspunkter inden for dyreretsteori mellem en rettighedsbaseret tilgang, repræsenteret af både Tom Regan og Gary Francione, og en utilitaristisk tilgang, fremmet af Peter Singer. Organisationer, der er fortalere for veganisme, tilslutter sig generelt en eller anden form for dyreretssynspunkt og modsætter sig praksis, der krænker disse rettigheder.

• #48   3. maj 2011 Nej, den må jeg give dig..
    Jeg er imod at man bruger dyr offentlige steder...

• #50   3. maj 2011 Som sagt har jeg fundet en abe så i behøver egentligt slet ikke diskuttere mere :o)

Men det er ok hvis i hygger jer...

Kommentér på:
Silkeaber - Kender du en?

Annonce