{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.752 visninger | Oprettet:

Nogle med forstand på Høns..? {{forumTopicSubject}}

Jeg har 3 høner og en hane som alle går sammen.
Har nu i en uge salmet æggene sammen og lagt dem i en bakke hvor jeg har drejet dem 2 gange om dagen. Nu er den ene høne vist blevet skruk (Hun ligger på nogle andre æg næsten hele tiden)

Men hvordan kan jeg være sikker på der er noget i de æg jeg går og vender.?

Og skal jeg bare ligge dem alle ud til hende i morgen.?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogle med forstand på Høns..?
  • #1   2. maj 2011 ja du skal ikke selv vende dem, det skal hønen nok selv gøre, held og lykke med æggene/kyllingerne

• #2   2. maj 2011 Man kan få sådan nogen små lamper der lyser igennem ægget og så kan man på den måde se om der er et foster

• #3   2. maj 2011 Susie: Det er jo fordi jeg har samlet sammen til at kunne lægge dem ud til hende. Har 12 æg nu...

Men der er vel ikke allerede et foster når de kun er lagt for 1 uge siden..?

• #4   2. maj 2011 Har hørt at hvis man putter dem i en skål lunkent vand og de flyder ovenpå skulle de være befrugtede. Det skal gøres meget hurtigt af hensyn til ilten inde i ægget og i tempereret vand. Hvis du ikke har sørget for at holde dem lune er jeg ikke sikker på det lykkes med dem du selv har samlet, men prøv da bare at smide dem ud til hønen. Ellers samler hun selv en redefuld i løbet af en uges tid.

• #5   2. maj 2011 man samler æg og sætter den i en æggebakke et mørkt og køligt sted... man sætter bakken lidt på skrå og så tipper man den fra den ene side til den anden side, en gang om dagen.

når du er sikker på at hønen ligger stabilt, så fjerne du de øg hun ligger på og ligger dem du har gemt ind under hende... husk at hun skal ligge alene, for de andre blvier jo ved med at ligge æg, som hun så også vil ruge og så aner du ikke hvilke der er fra hvornår.
    Når de er så et vist antal dage gamle, under hende, så går du der ud, hvor der er lidt mørkt, og medbringer en lommelygte, med godt med lys i. Du holder den med dine hænder end over, samtidig med at du har ægget i hånden... altså det det eneste lys der kan slipppe ud, er igennem ægget ... det hedder at lyse ægget. Hvis det du ser er lidt a la et vejkort.. altså mange små og store streger, så er det befrugtet.. er det lige til at lyse igennem, så er det tomt.

Man kan også lave et vandtest - hvor man putter alle æggene i... mener det er dem der flyder der er befrugtet... men tag lige at tjekke det på nettet - også ang hvilken dag det kan gøres fra.

• #6   2. maj 2011 der er ikke begyndt en udvikling endnu... det sker først under hønen

• #7   2. maj 2011 Jeg har haft samlet dem og lagt dem i et fad med et viskestykke. De har stået i min baggang som ikke sådan er vildt kold, men heller ikke meget varm. Har sat en prik på den ene side af ægget så om morgenen drejer jeg ægget så det ligger med pletten nedad, og om aftenen drejer jeg dem så æggene ligger med pletten opad.. Det fik jeg afvide var fint nok..?

Hun har ligget meget på de andre æg, men går også ud en gang imellem.. Har gjort klar så hun kan komme ind i en kæmpe trækasse og gå, sådan en på 1.5 x 1.5 meter

• #8   2. maj 2011 altså det jeg har lært er at æggene skal stå opret i en æggebakke - og at man tipper dem. for at sikre at luftlommen ikke sætter sig fast.. eller noget i den retning smiley jeg fik mange kyllinger efter den metode

• #9   3. maj 2011 har lige prøvet at lægge dem alle i vand, og de sank alle. Men virker det allerede mon..?

• #10   3. maj 2011 nej nej nej.....du kan ikke gøre nogle af disse ting, inde hønen har ruget på dem i et hvist antal dage... fostrene udvikler sig ikke, før de kommer under hønens varme.
    Er ikke 100% sikker, for det er mange år siden, men tror nok at det er de gode æg der flyder og de ikke befrugtede der synker... men tjek lige op på det. Lån evt en hønsebog af jørgen liljen.... et eller andet smiley på biblioteket... den er god at læse

• #11   3. maj 2011 Har du en hane? For ellers kan du være helt sikker på at der ikke kommer kyllinger ud. Det eneste du kan gøre på nuværende tidspunkt er at slå et eller to æg ud og på den måde se om de er befrugtede. Der er naturligvis ikke noget foster da æggene ikke er blevet ruget på. MEN i blommen er der en lille lys plet på størrelse med en knappenål. Hvis ægget er befrugtet så er der INDE i pletten en ring/plet mere. Hvis ikke så er der ikke noget at komme efter. nu kan du jo naturligvis ikke tjekke alle æggene, men hvis et par stykker af dem er befrugtede så er der nok også flere der er det.

• #12   3. maj 2011 Har lige haft klækket 3 æg.. Det første (som også er det ældste) var der kun én plet i. De 2 andre var der en plet med en mindre plet inde i... Så nu har jeg lagt alle æggene ud til hønen, så håber jeg der sker noget.. Hun lå ikke på æggene da jeg kom hjem, men lå der hele dagen i går og det meste af søndagen..

• #13   3. maj 2011 Det bliver spændende. Held og lykke med det smiley

Kommentér på:
Nogle med forstand på Høns..?

Annonce