{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Valg af race? {{forumTopicSubject}}

God Formiddag :o)


Jeg har lagt mærke til herinde, at rigtig mange folk virkelig hænger sig i hvad andre syntes om deres hunde, om deres valg af race o.lign.

Og så mit spørgsmål - hvorfor har i valgt den race/blandning som i har nu?
Betyder det virkelig så meget om naboen eller tante Fie syntes det er en ok hunderace?
Har i valgt racen fordi at andre skal kunne lide jeres hund?
Vælger man ikke hunderace ud fra hvilken temperament hunden har - og vælger man ikke ud fra hvad man selv har lyst til?

Da vi fik vores første Am-Staff på et internat for 12 år siden, anede vi ikke hvad det var for en hund, kun at han var meget lækker og imødekommne - det var først da vi fik stukket han stamtavle i hænderne at vi så hvad race det var, og ærlig talt kendte jeg den ikke på det tidspunkt.
Men det har da lige siden været racen for os.
Og naturligvis er det en skam den har fået så meget dårlig omtale som den har, og jeg må tilstå at lige i starten af alt den medie tamtam, der blev jeg sgu ofte ret gal, både når jeg herinde læste hvad folk skrev, og også når vi blev tiltalt.

Men efter at vi har fået tænkt tingene igennem - så har vi da også fundet ud af at det bedre kan betale sig at være imødekomne, tilbude folk at snakke med dem, istedet for at skule tilbage igen.
Og har man lyst til at kalde vore hunde for kamphunde, så gør da det, men ikke unden de lige har hilst på dem, så derefter kan de så bedømme hvad de syntes de skal kaldes.
Desuden har vi haft vores hunde med i børnehaven/skolen - og ligledes har forældre og børn været herhjemme og hilse på vores hunde - derfor er der heller ikke mange her i byen der ser skævt til vores hunde.

Håber i vil give jeres besyv med smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af race?
  • #2   26. maj 2006 *LOOL* Fie

  • #3   26. maj 2006 grunden til vores valg er bla. at vi ville ha en vagthund, da vi bor på landet og jeg er alene hjemme en del. Udover det skulle vi ha en stor hund, og en som man "kan klappe uden den vælter" ti hi... ikke så maget pelspleje osv.
    Vi undersøgte meget inden vi valgte.
    Vi undersøger i jeblikket grå schæfer da vi gerne vil ha en hund som vi kan træne lidt mere.
    Vi kikker oz på andre da vi begge er meget interesseret i trtæning, men vi er ikke dem der gør noget overilet hva angår det.


  • #4   26. maj 2006 Nala havde ikke nogen mor, så jeg fik ondt af hende. HUn er ud af et kuld på 13, og skulle flaskes op.
    Ud over det, så de ambull's jeg kendte, var nogle herlige hunde.
    Buzz havde også et kummerligt liv, inden jeg fik ham, så det er nok nærmere hundene der har valgt mig end omvendt..


  • #5   26. maj 2006 Jeg vælger efter hvad JEG kan lide. *GG*

    Cavalieren kom ind i mit liv ved at min stedfar havde dem, og tog Ronja med ind i vores hjem.

    Lilly valgte jeg udelukkende på udseende, størrelse og køn (dum idé) og vidste ikke hvad jeg gik ind til, med den blanding hun er. Er dog glad for at jeg gjorde det i dag, men havde nogen sagt at hun havde Terriersind, havde jeg nok sagt Nej Tak dengang, da jeg var vant til en nem hund :o)

    Jeg valgte ikke efter hvad nogen mente var flot, for jeg har en spciel smag i når det kommer til hunde.

    Men når jeg skal vælge race næste gang er det heller ikke efter hvad folk synes. Jeg elsker Pudler, hårløse og langhåret selskabshunde. Mine venner bryder sig bestemt ikke om de racer, men det er for mig ligegyldig :o)


  • #6   26. maj 2006 Jeg valgte en chihuahua fordi jeg ikke stolede på min evne til at være "førerhan" for en stor hund og fordi mine børn heller ikke har den evne...........smil

    Vi har i mange år ønsket en hund og chihuahuaens temperament passede fint til vores....plus at haven dækker hans behov........ikke at vi ikke går ture, men da jeg ikke har bl, er det begrænset hvor langt vi kan komme...

    Men derfor syntes jeg stadigvæk at en amstaff er en dejlig hund, og at det er synd at den har fået det dårlige ry....


  • #7   26. maj 2006 Natasja > I et andet indlæg skriver du det her :

    "og jeg var i starten meget nervøs for hvad folk ville sige, man høre jo ofte om at folk med muskel hunde"

    Det passer vist ikke helt med at du skriver at du er ligeglad med hvad folk syntes :o)


    Men det er nu nogle golde argumenter i alle har skrevet for jeres valg smiley


  • #10   26. maj 2006 jeg valgte bullmastiff for at få respekt omkring mig

  • #11   26. maj 2006 Lisett: Whaaaaaaaaaat...........smil

  • #13   26. maj 2006 *LOOOOOOOOOOOOOOL* Mette....

  • #14   26. maj 2006 hehe men det hjælper ikke med den kylling jeg har ;O))

  • #15   26. maj 2006 Vi valgte Japansk Spids, Det er en venlig og godmodig hund, og så passer den til vores familie. OG vi skal til at have en mere af spidsrasen. Dejligt

  • #16   26. maj 2006 Beklager jeg lige læste hvad du skrev i et andet indlæg Natasja - skal nok holde mig fra dem for eftertiden :o)


  • #18   26. maj 2006 Har ikke travlt med at finde noget som helst Natasja - jeg havde bare læst ind indlæg EFTER jeg lavede det her, og læste hvad du skrev der, så derfor :o)

    Og jeg havde egentlig ikke noget imod dig, jeg spurgte såmænd bare - havde det været en anden der havde skrevet det, så havde jeg citeret det samme.
    Men tro du bare det kun er dine indlæg jeg læser.

    Nå ja - Fik, du har jo været herinde længe, og bare fordi du har læst det i dag og i går......så er jeg ret glad for at rette andre i deres indlæg??????
    Du kan måske finde andre eksempler på det?


  • #19   26. maj 2006 Glæder mig til at se billeder af klumpem Joann smiley

  • #20   26. maj 2006 klumpem = Klumpen :o)

  • #21   26. maj 2006 hm.. jeg ville rigtig have haft en dobermann - den har facineret mig siden jeg var et lille barn. Har læst meget om den, og det fik mig kun til at ønske mig en endnu mere.
    Men da jeg boede hjemme de først ½ år jeg skulle ha hund, måtte jeg tage hensyn til mine forældre, om min mor nægtede simpelthen at være hjemmme ; mens jeg var i skole, med en dobermann - " de er jo rene dræbere"

    Det har stadig ikke lykkedes mig at få hende til at ændre mening om den smiley

    Det gik da op for mig - at jeg nok ikke - de første år ville kunne gi en dober den træning plads. som en dober har brug for, og valgte derfor en mindre hund - og fakdt pladask for Nutella-mors Bella... og hvorheldig kan man være - feikes mor ventede Feike.

    Jeg vil aldrig lade familie eller andre påvirke mig af hvilken race jeg skal ha, med mindre jeg har en kæreste der virkelig nægter - så må man jo gå på kompromi...

    Min mor fortalte mig - at hunskulle fanme ikke på besøg hvis jeg anskaffer mig en dober.... men mon hun ikke kommer alligevel ... smiley - hun kunne heller ikke lide feike ... men kan slet ikke undvære ham nu smiley


  • #22   26. maj 2006 Natasja - sådan et sted boede jeg da vi fik den første :o)

    Men uanset hvad du vælger at tro, så var det ikke for at klandrer dig for noget, det var kun et citat, som du så valgte at misforstå fordi vi ikke var helt enige i en annonce igår.

    Og nu har du jo svaret, hvorfor gjorde du ikke bare det første gang, istedet for unødigt at føle dig trådt på.

    for uanset hvad FIK skriver, så er det faktisk ikke noget jeg gør i herinde - altså at træde på folk :o)


  • #23   26. maj 2006 *LOL* Fik......det ville da være næmere hvis du fandt nogle flere eksempler på hvor jeg har talt ned til folk henne?

    Og gud hvor føler jeg mig Cool *gg*


  • #24   26. maj 2006 Natasja - jeg kender ikke noget til om folk har været efter dig.
    Jeg var måske uening med dig i går, men det er også den eneste gang jeg kan erindre jeg har været det, men måske jeg har glemt det?

    Men jeg beklager hvis du fandt mit spørgsmål nedladende, for det var slet ikke meningen, vill faktisk bare gerne høre hvad folk mente, derfor denne tråd :o)


  • #26   26. maj 2006 Rikke.....*GG*

  • #27   26. maj 2006 jeg føler aldrig at Jenki har været efter mig. Hun er der imod kommet med gode råd og vejledning, så kan ikke følge Fik (FIKTIV??) i det hun siger....

  • #28   26. maj 2006 Jeniki, undskyld

  • #29   26. maj 2006 Enig med Fik T

    Jeg er godt nok ligeglad med nabo'er og hvem der ellers måtte lufte deres hunde der hvor jeg bor. For i mine øjne er der ingen hund der er mindre værd end en anden. Jeg kan ikke forstå at man skal gå i så små sko at man kun har plads til at have en hund fordi naboen siger god for den. Tænk engang hvis vores hund var købt ud fra den betragtning... (så havde han nok været en kat i stedet...). Nej alt i alt er en hund det man gør den til. Er du ikke god ved den vil den højest sandsynlig heller ikke være god ved dig. At man ser Amstaff og lignende som muskelhunde er fordi man ikke rigtig gider sætte sig dybere ind i tingene. Hvilken hund er det der forårsager flest hundebid om året? Lad mig gætte golden retriver... I stedet for alt den her mudderkastning syntes jeg bare man burde være glad for sin hund og så som der står som det aller første i dette indlæg vælge sin hund ud fra ens indtryk af hunden...


  • #31   26. maj 2006 VEEEEEENT, skal lige hente guf og sodavand..........det er sg bedre end paradis hotel.............*GG*

  • #32   26. maj 2006 Jeg havde Nala med i odense gågade den anden dag, bare for at vænne hende lidt til postyret.
    Der var en dame og barn, som gerne ville snakke med hende. Og hun spurgte om det ikke var en af de her "kamphunde", og efter en snak om hunden, tror jeg hun fik et andet syn på dem. Det er jo ren og skær uvidenhed om hundene der gør dem bange...


  • #33   26. maj 2006 Dejligt Louise - sådan skal det være.

    Natasja - selvom andre måske ikke altid er enige med en herinde, så er det vil ikke en grund til at trække teltpælene op og sige farvel?
    Lidt modgang gør vel kun stærk - og tro mig, jeg har også haft min modgang herinde.
    Jeg syntes vi havde en hyggelig tid da vi lavede konkurrencen sammen, og er da ked af du føler at folk er efter dig herinde.


  • #34   26. maj 2006 Fik......der er vi da trods alt enige *gg*

  • #35   26. maj 2006 Nå, nu vil jeg da så skrive, hvorfor jeg valgte min race, labradoren:-)

    Jeg valgte en labrador, da vi havde haft labrador, da jeg boede hjemme.

    Jeg skulle have min første hund, og jeg skrev alle de racer ned, jeg gerne ville have og så gik jeg ind og undersøgte dem. De fleste kunne jeg straks strege, da de krævede "rygrad" og kendskab.. Det havde jeg jo lissom ikke så meget af. Hverken det ene eller det andet LOL

    Jeg endte så op med labben. En dejlig "nem" hund. Og det har været det rette valg for mig. Selvom nogle af de andre racer stadig svæver omkring mig, tror jeg nok, jeg bliver ved retrieveren:-)


  • #36   26. maj 2006 Jeanette.....hvad skete der lige med dit indlæg :o)

  • #37   26. maj 2006 Jeg vil åss være med =D

    Jeg er nemmerlig SUPERCOOL ; )

    Først vil jeg lige sige .. Jeg valgte Kaoz efter hans egenskaber, alder og sind =)
    - så er der svaret på indlægget..

    Jenki - du har ikk sagt/skrevet noget forkert synes jeg.. Kan ikk lige se hvor folk kan blive sure henne. Hmmm nærtagende folk *GG*

    Fik T - stå frem som hvem du er, du er gammel bruger er jeg overbevist om, og vil liiiiige give os hvad vi fortjener herinde ... WHAT???
    Opret din hund - det er et hundegalleri, og folk burde ikk oprette profiler uden hunde..

    Natasha - Jeg tænkte også mit da jeg læste dit indlæg vil jeg indrømme..
    Uanset hvor du bor, hvem din omgangskreds er og hvilke hund er IN lige pt - så skal man vælge sin hund efter hvilke kriterier man selv sætter pris på =)
    Hvor meget tid man har og hvad man vil bruge hunden til er også store ting at overveje inden man vælger race jo =)
    - siger ikk at du ikk er glad for din hund, også dejligt du ikke er blevet mødt med de fordomme andre bliver mødt med, men helt ærligt... - hvis det har spillet en rolle i dit liv siden du fik hunden, hvad andre tænker, så er det jo slet ikk hunden det hamdler om, men noget mere personligt fra din side..


  • #38   26. maj 2006 Jeniki, jeg så at der lissom var faldet ro over det hele igen, mens jeg skrev, så besluttede at ændre lidt på det;-)

    Men ærlig talt synes jeg skisme at det hang mig lidt ud af halsen al den ynk


  • #39   26. maj 2006 He he Jeanette.......

  • #40   26. maj 2006 og væk var i nu....

  • #41   26. maj 2006 Jeniki, tja en kylling er jeg vel nok ind imellem:-)

  • #42   26. maj 2006 Sikke i kan her til formiddag *GG*

    Bortset fra det, så er det oprindlige emne alletiders Jeniki smiley

    Nej bestemt, at jeg ikke har valgt hunde racer/blandinger udfra hvad folk ville tænke om mit valg (til de der endnu ikke ved det, så er Misja en farlig hund!).

    Jeg har valgt primært udfra hvad der passer ind i mit liv og mit temperament og udfra hvad jeg ønsker af mine hunde i forhold til andre hunde og mennesker.

    De skal kunne lide - og have brug for at komme langt omkring, de skal "elske" naturen (jagthunde), være rimeligt lette at træne det mest elementære med, holde rimelig kontakt i fri, være sociale og glade for andre levende væsner - som minimum være neutrale, sunde og robuste, en stabil rimeligt forudsiglig mentalitet, let pelspleje (Max er en ommer på det punkt) osv - osv.

    Kort sagt, over o retriver typpen af hunde - eller det der matcher dem smiley

    Hvad jeg ønsker mig af min næste hvalp og hund, er noget lidt andet og lidt mere - men nu har jeg også gjort mig lidt erfaringer siden mine første valg smiley


  • #43   26. maj 2006 Jeg var frivillig på rødovre dyreinternat og hjalp med at lufte og kæle hundene og gøre rent i deres båse.. Hørte så at en hund der tidligere havde været på dyreinternatet og som nu var i familiepleje havde fået hvalpe som nu var gamle nok til at blive solgt/formidlet og derfor var kommet hen på dyreinternatet. Da jeg så gik ind til hvalpene kom Bella som den første og kørte poterne op i ansigtet på mig (på en kærlig måde) og var, på trods af at hun var den mindste i kuldet, den mest nysgerrige og sociale.. Jeg var solgt.. Fik så at vide at alle hvalpene var reserveret og begyndte at kigge lidt efter andre hunde derinde (men det skulle jeg være en lille race da vi bor i lejlighed).. Der gik så nogle uger og jeg blev simpelthen nødt til at forhøre mig i´gen efter at have været inde hos Bella igen (denne gang var der kun 2 hvalpe tilbage - Bella og hendes dobbelt så store bror).. Der var en mand der havde reserveret en af hvalpene og havde ikke fortalt hvilken endnu, så han havde førsteret. De sagde at han ville få en uge og havde han ikke henvendt sig inden da var Bella vores. Han henvendte sig aldrig og derfor fik vi Bella.. Hun er det bedste der er sket mig og passer perfekt ind i mig og kærestens liv. Hun har simpelthen så dejligt et sind og kan ikke gøre en flue fortræd (ok, måske godt lige en flue)..
    Bella er jo en terrier blanding og er det dejligste lille væsen jeg nogensinde har mødt. Og det bedste ved hende er at selvom hun er lidt spinkel bygget, så elsker hun at lege "hårdt" og leger helst med større hunde..

    Tinna: Hvad mener du med terriersind?


Kommentér på:
Valg af race?

Annonce