3.969 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Prutter du meget ? Prutter du meget ?

Sådan lige et slag på tasken hvor mange gange om dagen prutter du så ?

Jeg spørger fordi jeg synes jeg er begyndt at prutte ualmindeligt meget, men for at vurdere det er jeg jo nødt til at finde ud af hvad der er almindeligt..

Håber I vil hjælpe mig med min noget ualmindelige forespørgsel

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Prutter du meget ?
  • #3   1. feb 2011 Fnis** tror ikke du kan bruge mit svar til så meget...lige pt. prutter jeg konstant...og aner ikke hvad "normalen" ligger på, men er dettaget meget til, så kan det være du skal tage et lille kig på om du har ændret noget i din kost smiley

• #4   1. feb 2011 Det kommer vel an på hvad jeg spiser den pågældende dag :o)

Men næh synes ikke jeg prutter specielt meget :o)

• #6   1. feb 2011 Hahahah hvor er du sød :)) Jamen før i tiden pruttede jeg faktisk rimelig meget... sådan... det ved jeg sgu ikke.. 5-10 gange dagligt.. men efter jeg har været syg er det måske 1-2 gange dagligt, andre dage slet ikke... og når det endelig er, er det sådan nogle vildt "kedelige" nogle... forstå mig ret..*GG* Bliver helt glad når jeg kan slå en fis.. heheh

• #7   1. feb 2011 Maj-Britt : Ihh så poetisk :o))

Men jeg synes bare det er i overkanten med 100 prutter om dagen... Og virkelig pinligt når jeg ekspederer kunder.. Og nej. jeg kan ikke holde på dem

Jeg så mythbusters for noget tid siden hvor de talte deres prutter og lavede forsøg med om kosten kunne ændre på det..
    de pruttede vist 7-12 gange om dagen

• #9   1. feb 2011 Æææææælsker HG smiley
    Back to topic smiley Nææh, tror ik jeg prutter meget smiley Har dog ikke lige tal på det, men et gæt ville ligge omkring 5-12 gange, men har helt ærligt ingen anelse smiley

• #10   1. feb 2011 hehe, sjovt spørgsmål.. det er meget afhængige af hvad jeg spise. noget mad giver mere luft i maven.

• #11   1. feb 2011 ... Prutmeister *GG* Looove that word smiley

• #12   1. feb 2011 100 er måske også højt sat men nogle dage tror jeg jeg er deroppe af....

En "stille" dag er med ca 30 prutter ( uden jeg ligefrem fører regnskab )

• #13   1. feb 2011 Det afhænger helt af fødeemner... Fx tåler jeg ikke særlig godt rugbrød - så får jeg virkelig luft i maven.

Og så er min mave også påvirkelig af stress - er jeg meget stresset, får jeg også mere luft i maven.

Jeg døjede rigtig meget en overgang - jeg fik diagnosen irritabel tyktarm.

Jeg tror, jeg ligger på normal pruttedosis nu, men jeg tæller godt nok ikke ;o)

Men du kan tro, at jeg kan følge dig!

• #15   1. feb 2011 Havde aldrig tænkt at rugbrød kunne være en synder ift. prutter.
    Synes altid man snakker om bønner og kål og det får jeg sjældent.

Bente havde du andre symptomer da du fik den dignose ? Evt i pb hvis det ikke er noget du ønsker udbredt til hele HG

• #16   1. feb 2011 Jeg tror faktisk, at min søn kunne varme hele vejen op, hvis han blev tilsluttet et anlæg. Han spiser sådan noget proteinpulver, fordi han går til styrketræning - nøj, hvor det giver gasser......

• #17   1. feb 2011 Maj-Britt : LOOOOOL

Giv lige den ældste en krammer for cool bemærkning

• #18   1. feb 2011 Hmmm... Normalt meget sjældent, og slet ikke hver dag ( i hvert fald hvad jeg ved af) - men når jeg leger forsøgskanin med mig selv og omlægger min kost, så er det slemt i et par dage - og så også lige hvis jeg har spist noget med masser af løg eller tørret frugt.

• #19   1. feb 2011 Maj-Britt *DKK snob *

LOOOL smiley

• #20   1. feb 2011 Jeg synes proteiner og fibre er "slemme" til at give flere prutter.

• #21   1. feb 2011 Rie.. Hmmm Vi bruger faktisk mange løg i madlavningen...

• #22   1. feb 2011 De fleste der prutter meget (eller selv synes de gør) mangler lige at få set deres kost igennem i sømmene og også deres drikkevareforbrug. Visse fødevarer giver luft i maven f.eks kålarter og grøntsager med mange fibre) og hvis du drikker meget sodavand eller ting med brus (danskvand og øl) kan øge produktionen af gasarter i din mave. Det kan også være du ikke spiser din mad korrekt så du "synker luft" og derved får for meget med i maven. En god ide er at spise langsomt og tygge maden grundigt.

Det er for så vidt ikke slemt at der skal "luftes ud" i systemet, men det kan blive et problem hvis fordøjelsen går i stå eller bliver overaktiv.

• #24   1. feb 2011 Line : Mange tak for et super svar

Jeg drikker mest the og alm postevand.
    Vi prøver at få en del grøntsger ind i kosten men det er sjældent kål og bønner.
    Efter vi har fået et barn er jeg nok blevet slem til at sluge maden når muligheden. ( er der andre der kender det ?)
    Måske skal jeg koncentrere mig mere om at få maden tygget ordentligt.

Sanne : Hvis man fjerner proteiner og fibre, hvad har man så tilbage ? Kom endelig med konkrete fødeemner, for vil virkelig gerne det her til livs

• #25   1. feb 2011 Altså fibrene er mest et problem i starten, maven plejer at vænne sig til dem... Men kål og løg vil nok altid udvikle gasarter ;o)

• #26   1. feb 2011 lige idag pruter jeg til den store guldmedalje, men jeg kom også til at købe nogle Läkerol fresh drops, og fik spist hele posen på et par timer.
    -det gir gas i maven..

ellers plejer jeg kun at døje med prutter hvis jeg har fået meget løg, kål, chips, eller lakrids...

• #27   1. feb 2011 Tina: Man skal ikke fjerne proteiner og fibre :o)

Jeg spiser ikke ret meget kød så når jeg får kød reagerer jeg på det.

Ang. fibre vænner maven sig til det efter et par uger som Bente siger :o)

• #28   1. feb 2011 Bestemte fødevarer er almindelig årsager til luft i maven, og ved at midlertidig at undgå disse fødevarer kan du bestemme, hvilke som er et problem for dig.
    --------------------------------------------------------------------------------
    Ifølge Mayo klinikkens nyhedsbrev kan følgende madvarer sandsynligvis forårsage luft i maven:

• Mejeriprodukter, der indeholder mælkesukkeret laktose, der kan give luft i maven

• Grøntsager, såsom løg, radiser, kål, selleri, gulerødder, rosenkål, broccoli, blomkål og bælgfrugter.

• Frugtsukker, hvilket er specielt højt i svesker, rosiner, bananer, æbler, abrikoser og frugtjuice af svesker, vindruer og æbler.

• Fibre

• Fed mad og kulsyreholdige drikke.

• Luft i maven opstår, når den mad du spiser, ikke bliver ordentlig fordøjet i din mave og tyndtarm. Når den i stor udstrækning ufordøjet mad når tyktarmen begynder bakterier at nedbryde det og det vil med andre ord begynde at gære.

Hvis du prutter ofte ( 10 til 18 om dagen bliver åbenbart set som ”normalt”), er dette et stærkt fingerpeg om et muligt problem.

Hvis de samtidigt lugter rigtig dårligt, er det et ekstra fingerpeg om problemer.

Enten spiser du mad som ikke er rigtig for din Metabolic Type/Stofskiftetype, eller også lider du måske af en fordøjelsesforstyrrelse – evt. fødevareallergier

En fødevareallergi, Laktoseintolerance kan forklare hvorfor nogle folk får luft i maven af mejeriprodukter.
    Folk med en laktoseintolerance mangler et tarmenzym, således at de kan nedbryde laktosen. Derved passere den ufordøjet indtil din tyktarm, hvor den producerer luft i maven.

Udover din fordøjelsesenzymer, er mængden af bakterier i din mave, sammen med balancen mellem gode og dårlige bakterier, en vigtig del af dit fordøjelsesmæssige helbred.

Hvis du ikke har nok gode bakterier, vil din krop ikke kun have problemer med fordøjelsen, men vil være sårbar overfor sygdomme.

Hvad kan du gøre, hvis du ofte prutter?

Husk at luft i maven, kan være et stærkt tegn på en ubalance i din krop, og det vil formentlig gøre dig godt at undersøge årsagerne.

Du kan starte med at eliminere de madvare, som du tror forårsager luft i maven, fordi det underlæggende problem kan skade din krop, indtil du får afdækket det.

Husk at holde øje med skjulte ingredienser, der er skjult i forarbejdet mad, såsom soja, hvede, gluten, peanuts, og pasteuriseret mælk. Hvilke er almindelig kendt som allergifremkaldende.

Og husk altid at lytte til din krop. Hvis maden bliver med at give dig problemer, så vær opmærksom på din krops tilbagemelding og eliminer det igen.

NutraIngredients.com January 4, 2008

P.S. Hvis luft i maven er et problem for dig, så udelad mælk og kornprodukter. Du vil blive forbavset over resultaterne!

Kilde: http://www.alun.dk/helse/hvilke-foedevarer-luft-maven.html?gclid=CLTA7NqS56YCFQaGDgodhhFQzw#

• #29   1. feb 2011 Mere her: http://www.alun.dk/livsstil/slut-prut-hvordan-undgaar-du-luft-i-maven.html

Hvor man bl.a. får at vide:

Normalt kommer ca. halvdelen af luftudslippet fra luft, vi sluger, men når vi sluger for meget luft, er andelen større. Mange vaner kan øge mængden af luftindtaget, som f.eks.

•At spise for hurtigt
    •At drikke for hurtigt
    •At drikke med sugerør
    •At spise tyggegummi eller sutte på pastiller o.l.
    •At have løse tandproteser
    •At være nervøs
    •Rygning
    Herudover kan det at tygge sukkerfrit tyggegummi eller spise sukkerfrit slik være specielt problematisk, fordi visse kunstige sødestoffer, så som sorbitol, maltitol, mannitol, xylitol og andre sukkeralkoholer, kan forstærke oppustethed, fordi de trækker vand ind i tarmene.

• #30   1. feb 2011 Tak Sanne : alle tiders læsnng.

Men.. Sidste linie : P .S. Hvis luft i maven er et problem for dig, så udelad mælk og kornprodukter. Du vil blive forbavset over resultaterne!

Jeg er totalt ideforladt mht morgenmad så... Hjælp

• #31   1. feb 2011 Tina: En smootie er et alternativ :o)

• #32   1. feb 2011 Haha har sgu aldrig talt mine prutter!! Men kan da være man skal gøre et forsøg.. Hvis jeg kan tælle så langt smiley

• #33   1. feb 2011 Tak Sanne

• #34   1. feb 2011 haha. hvad er der med HG og pruttetråde for tiden.
    Jeg har dage hvor jeg også brager løs og nok også runder de 100 prutter men det mest når jeg har spist meget grønt eller har holdt dem inde noget af dagen smiley
    Ellers er vi nok oppe på højst 20 om dagen smiley

• AndersN
    AndersN Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 159
    #36   1. feb 2011 Jeg har engang pruttet så hårdt min ryg sagde knæk.....

• #37   1. feb 2011 Nystrup : LOOOOL... Ej hvor godt ;-))

Tine : Ej det tror jeg så bestemt ikke *GG*

• #38   1. feb 2011 Cooool tråd smiley Er færdig af grin smiley

• #39   1. feb 2011 Helt ærligt, så prutter jeg rigtig meget i øjeblikket... Men har dog også en del mavepine og maveonde..

Men generelt så prutter jeg ret meget smiley

• #40   1. feb 2011 Tine ja.. jeg drikker ikke cola hver dag.. Og slet ikke frossen cola smiley

Jamen synes det er så pinligt..
    Det er blevet klart værre efter jeg har født ( i okt. 2009 )

• #41   1. feb 2011 Hahahahahaha
    "Jeg har engang pruttet så hårdt min ryg sagde knæk....."
    FEDT! smiley

Kommentér på:
Prutter du meget ?

Annonce