{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.117 visninger | Oprettet:

regler ang konfiskering af ting {{forumTopicSubject}}

Håber at der er nogle der kan hjælpe med at svare på et spørgsmål.

På mine børns skole er der lavet en regel der siger at skole kan konfiskere elevernes privat ting (f.eks. mobiltlf.)hvis de ikke overholder de regler der er på skolen.

Der er sådan set også ok, men de skriver at de kan beholde den yderlig 3 dage.

Mit spørgsmål går på om de må det??? Mener ikke selv at de må beholde en privat ting udover skole tiden.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  regler ang konfiskering af ting
  • #1   12. jan 2011 Mener de ikke at genstanden skal være afleveret til skolen i skoletiden i 3 dage ?

• #2   12. jan 2011 Hmm, det ville jeg ikke mene.
    Ville mene at det er indtil eleven har fri.
    3 dage lyder ret vildt sys jeg.

• #4   12. jan 2011 Har lige kopiret deres regler ind.

Anvendelse af private genstande (fx mobiltelefon)
    Overtrædelse af skolens ordensregler/afdelingsregler om private genstande kan medføre
    følgende foranstaltninger:
    1. Forseelsen noteres på skolens kontor, elevens private genstand konfiskeres for resten
    af dagen og kan afhentes af eleven efter elevens sidste lektion, eleven får en advarsel
    om konsekvensen ved gentagelse i samme skoleår, og forældrene er velkomne til at
    kontakte kontoret med henblik på en uddybning af episoden.
    2. Forseelsen noteres på skolens kontor, elevens private genstand konfiskeres for resten
    af dagen og kan afhentes af elevens forældre efter elevens sidste lektion, eleven får
    en advarsel om konsekvensen ved gentagelse i samme skoleår, og forældrene
    orienteres af skolens kontor.
    3. Forseelsen noteres på skolens kontor, elevens private genstand konfiskeres for resten
    af dagen og de efterfølgende 3 skoledage, genstanden kan afhentes af elevens
    forældre efter elevens sidste lektion ved periodens udløb, eleven får en advarsel om
    konsekvensen ved gentagelse i samme skoleår (hvilket kan vurderes som chikane),
    og forældrene orienteres skriftligt af kontoret via ForældreIntra.

• AndersN
    AndersN Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 159
    #5   12. jan 2011 Det er en del af skolens interne "råderum" hver skole ledelse kan med kommunens godkendelse fastsætte et sæt regler der skal overholdes og hvilke konsekvenser dette så har. HVIS de IKKE har kommunen/byrådets godkendelse er de regler ikke det stykke papir værd de er skrevet på. Man kan selvfølgelig argumentere for at eleverne skal holde deres mobil i lommen og bærbar væk fra ARTO FB og HG men det er en anden snak..... smiley

• #6   12. jan 2011 Om de må eller ej, er jeg ikke sikker på -men jeg synes nu det er fair nok hvis de gør det.
    Så må eleverne da lære ikke at bruge mobiler mm. i skoletiden, så svært kan det da ikke være.
    Og med lidt opbakning fra forældrene -osse når ungen kommer hjem og synes det er uretfærdig at mobilen ikke er med hjem -er sandsynligheden for at de lærer det jo noget større.

• #7   12. jan 2011 Nogen der ved hvor jeg kan finde det på skrift??

Tænkte også på om eleven skal have en kvittering, og hvad hvis der sker noget med den mens skolen har den????

• #9   12. jan 2011 Problemet med tlf. er bare at der er mange der ikke har en fastnet tlf. og at der er en del børn der selv går hjem fra skole. Hvis der ikke er nogen hjemme så er det da ikke rart som forældre at vide at hvis der sker noget så kan de ikke få fat i en eller omvendt....

Selvfølgelig skal tlf. ikke bruges i timerne, men tænkte på om det er lovligt det de gør...

• #10   12. jan 2011 Marlene -og din far er så en af de forældre jeg ville betragte som mildest talt temmeligt irriterende.
    Det kan da ikke være så svært at lade mobilen blive i tasken. Og helt ærligt, hvad har lærere af muligheder i dag?
    De må ikke slå (og det er jo heldigt nok;o)), de skal helst ikke hæve stemmen, og nu må de heller ikke konfiskere mobiler når ungerne bruger dem i timen.
    Ja undskyld, men det er dælme ikke nemt at være lærer i dag.

• #11   12. jan 2011 Nystrup:

Ved du hvordan man kan finde ud af det????

• #12   12. jan 2011 Stine -børn har gået selv hjem fra skole i mange år efterhånden... Osse inden man fik mobiler.
    Så mon ikke man kan låne en tlf på kontoret, ringe til mor/far og sige at man desværre ikke har sin mobiltlf i dag, og så gå hjem.
    Så ved forældrene hvorfor der ikke kan ringes.

Jeg kan på ingen måde se at det er skolens problem at lille Lise nu skal gå hjem uden mobiltlf. Så må hun dælme lære at lade den ligge i tasken i timerne.

Helt ærligt -3 dage er til at overleve uden tlf. Og måske eleven så tænker sig om næste gang, eller måske forældrene får snakket med ungen om det...

• #14   12. jan 2011 Michelle:

Vi er helt enig i at det er ok at konfiskere tlf. for en dag. Men at beholde den når eleven har fri er ikke i orden. Eleven kan så aflevere sin tlf. hver morgen på kontoret i f.eks. 3 dage.

Men hvad med lærene?? hvis det ikke er lovligt kan de så komme i problemer for at følge skolens interne regler???

• #15   12. jan 2011 Marlene -og det lærer eleven ikke noget som helst af. Netop derfor synes jeg forældre burde bakke læreren op omkring den slags, istedet for at bakke ungen op i at det er såååå uretfærdigt at h*n skal undvære mobilen en dag eller to.

Jeg gik i kalsse med en knægt (på gym endda -altså ikke et lille barn) som absolut ikek formåede at sidde stille. Han drønede ud og ind af terassedøren, til læreren lukkede døren (efter adskillige advarsler og opfordringer om at sætte sig). Det kostede jo så fravær for knægten -og hans far troppede jo så op på skolen og skabte sig til fraværet blev slettet, fordi det jo "ikke var hans valg at blive væk fra timen".

Måske mine forældre er sære, men de har ALDRIG villet gøre den slags for hverken min bror eller mig. De har skam bakket op om os og hjulpet om nødvendigt.
    Men de kom aldrig og reddede os når vi havde lavet noget hø -så må man tage sin straf.

• #16   12. jan 2011 Vil lige skynde mig at sige at der ikke er nogle af mine børn der har fået konfiskeret noget...

Jeg er bare nysgerrig om hvordan reglerne er på det område...

Michelle: ved godt at børn har gået hjem før mobilen blev opfundet, men mon ikke der så var en fastnet i mange hjem???

• #17   12. jan 2011 Michelle: min vejleder på Journalisthøjskolen fortalte mig, at hun var blevet ringet op af vrede forældre, når hun havde dumpet deres unger til 1.årsprojektet... Det fortsætter bare resten af livet...

• #18   12. jan 2011 Krumme -netop! Den bliver jo ikke taget i 3 dage før efter adskillige advarsler (hvor forældrene så passende selv kunne have konfiskeret tlf -eller bare sørget for den ikke kom med i skole).

Stine -jeg tvivler på læreren vil få problemer over at følge en sådan regel. Hvis det vurderes at det ikke er lovligt, jamen så får skolen jo nok besked om at ændre reglen -har svært ved at tro at der sker meget mere end det.
    Men jeg forstår stadig ikke at i som forældre ikke bakker op om det istedet. Eller ja -sørger for mobilen slet ikke er med i skole, så er problemet jo løst

• #19   12. jan 2011 Stine -det var der da nok... men så må forældrene jo efterlade en mobil i hjemmet, eller sørge for ungens egen mobil ligger hjemme.

• #20   12. jan 2011 Marlene -det havde han ikke -har var bare helt almindeligt gammeldags irriterende og uopdragen, og har åbenbart aldrig lært at verden ikke drejer sig om ham, trods sine, på det tidspunkt, 18 år... Og så er det i øvrigt noget fis at man ikke an sidde stille blot fordi man har ADHD. Koncentrationsbesvær mm følger med, og nogen ting er svært når man har ADHD.
    Men osse børn med ADHD kan opdrages, og lære simple ting som hvordan man gebærder sig i timerne. Det kan være nødvendigt med særlige hensyn, men ADHD er ikke en undskyldning for at hoppe rundt på bordene, løbe ind og ud af døren mm... Det kaldes bare uopdragen.

• #22   12. jan 2011 Ved ikke om de må. Men kan børnene ikke finde ud af og lade eks. mobiler blive i tasken i timerne, men gentagende gange overtræder reglerne, syntes jeg egentlig det er ok.
    Hvordan skal de stakkels lærer undervise hvis eleverne sidder og sender sms,er og taler i mobil i tmerne.

• #23   12. jan 2011 Michelle: Vil også gerne bakke skolen op, men mine børn går selv hjem fra skole (på forskellige tider) og er alene hjemme nogle timer og jeg synes det er utrygt hvis de ikke har en tlf. Ved der er andre børn der også gør det...

Synes bare godt at reglen kunne være lavet anderledes. F.eks at den skal afleveres før skole start.

Men som sagt det er ikke et problem for mine børn da de ved at regler skal følges.

Men spørgsmålet lød på om det var lovligt...

• #24   12. jan 2011 Skolerne har det med at lave regler, der vist er på kanten med loven. Nej, eleverne skal bestemt ikke bruge mobilen i timerne, men så må der laves en kasse ( der bliver låst inde i et skab), hvori eleverne afleverer deres mobiltelefoner om morgen og får dem udleveret efter skoledagen er forbi. Selvfølgelig må skolen ikke beholde elevernes ting i tre dage. Det er jo faktisk tyveri. I stedet for kan skolen meddele eleven om, at en forældre kan komme og hente telefonen, hvis det skal være helt grelt.
    Har selv arbejdet som fast vikar på skole i mange år. Der var problemet ikke større end at ungerne fik deres mobiler tilbage efter endt skoletid.

• #25   12. jan 2011 Stine -men så er den vel ikke længere at at barnet lader mobilen blive hjemme. Så er der en tlf når h*n kommer hjem;o)

Jeg kan slet ikke se hvorfor det er nødvendigt at et barn har mobilen med i folkeskolen.
    Der er vel telefoner på skolen, hvis det skulle blive nødvendigt at få kontakt til ham/hende

• #26   12. jan 2011 Michelle:

Helt enig at den bare kan blive hjemme...Men er det lovligt at skolen beholder en ting i 3 dage????

• #28   12. jan 2011 Daisie: Ja man havde vel en fastnet tlf.... Har prøvet hos politiet og de ved ikke om det er lovligt eller ej.. Men kunne da være at jeg skulle prøve et af de andre steder

• #31   12. jan 2011 Jeg ved ikke om det er lovligt men jeg håber det er. Tror ikke barnet tager skade af det, snart tværtimod så lyder det som en unge der godt kunne bruge lidt opdragelse hjemmefra. Der har aldrig været så mange telefoner i samfundet som der er i dag så hvis der sker noget alvorligt ville man kunne stoppe hvem som helst på gaden og spørge om hjælp og evt, låne en tlf.

• #32   12. jan 2011 Daisie: Tak for hjælpen... Kunne ikke selv finde noget...Kan ikke lige læse mig frem til hvilken lov det er... Ved du det???

• #34   12. jan 2011 Daisie: Super... Tak for hjælpen.. Så blev jeg også lidt klogere idag.

• #37   12. jan 2011 Man kunne vel også købe en telefon til sit barn der KUN kan bruges til at ringe med. En ældre model uden internets og mp3. Så er man vel rimeligt sikker på at det ikke bliver taget.

Jeg tror hellere ikke at det er lovligt at skolen tager elevernes ting i flere dage, men mon ikke forældre kan få tingene udleveret ved at dukke op og snakke med underviseren?

• #38   12. jan 2011 Søster -udfra de links Daisie har sat ind, så er det faktisk helt lovligt at de beholder tingene i flere dage;o)

Personligt synes jeg det er helt fint -med den ordning TS beskriver, så har man jo fået adskillige advarsler, så det kan jo ikke komme som et chok hvis mobilen pludselig skal blive på skolen i nogen dage.

• #39   12. jan 2011 Hm... OK så. smiley

Men jeg synes stadig at man skulle overveje en mere low-tech løsning til poderne. Hvis telefoni er en livsnødvendighed, så må man stryge alle de ting der kan lokke mobilen op af lommen af andre årsager.

• #40   12. jan 2011 Jamen det kan vi da godt blive enige om. Men tror dælme det er svært at opdrive en telefon i dag, som ikke som minimum kan sms'e og tage billeder.

Min første mobil var fra 98 og den kunne sms'e, omend kun forholdsvis korte beskeder.

• #41   12. jan 2011 Værsågod
    (link fjernet)

Den kan godt ringe og sms'e, men så hellere ikke mere. smiley

• #42   12. jan 2011 Der kan man bare se -jeg troede faktisk den slags mobiler var uddøde ;o)

• #43   12. jan 2011 Tjaaa hvis det er livsnødvendigt at kunne komme i kontakt med barnet og man vil undgå den kommer op af tasken i timerne.

Så køber man denne her

http://www.seniormobil.dk/doro-326i/

Den bliver ihvertfald ikke flashet og kan kun ringe...

Børn i 1/2 klasse har idag mobiler (99,9% af dem, har ikke et reelt behov) og de færreste kan find ud af at lade den blive i tasken...

• #44   12. jan 2011 Tvivler på man får et barn til og have den model med i skole. Vedkommende vil stå til drilleri, med sådan en pensionistmodel.
    Men jeg mener så også at man som forældre må kunne forklare barnet at leg med mobil i timen er fiorbudt, færdig.
    Hvis ikke, ja, så er der nul mobil med i skole.
    Skal de have fat i forældrene kan de med garenti låne en tlf på skolen.
    Og for og gå hjem fra skole kunne de sikert nok undvære den, vi andre har da overlevet skoletiden uden på trods af 3 km på landet uden huse som skolevej.

• #45   12. jan 2011 Brug hjernen.

Jamen mobilen skal jo ikke bruges i skolen, men til og fra i nødstilfælde, så det er vel ikke noget problem ?

Arbejder jo som bekendt i en sfo og ikke mange har et reelt behov for at have en mobil

• #46   12. jan 2011
    ***René** *
    Nej , ingen problem hvis den kun bruges i frikvarterene, og hjem fra skole.. Problemet er og lade den blive i tasken i timerne.

• #47   12. jan 2011 Det "sjoveste" er at forældre ofte ringer til mobilerne i timerne.....

Så kan man jo tænke sit.

Men reelt set, hvad skal et barn bruge en mobil til i skoletiden ?

Tjekke facebook, gå på nettet, snakke med forældre, venner og veninder,spille

Det er vel ikke ting der er livsnødvendige og måske tiden var bedre brugt på at være social med kammeraterne *G *

• #48   12. jan 2011 Ja, børnene lærer jo af forældrene. Så måske de også skulle være bedre til og lade mobilen hvile engang imellen.

• #50   12. jan 2011 hæhæ, der ville nok blive ballade, hvis min mobil blev inddraget i 3 dage, men den bruges så også mest i arbejds øjemed smiley

Jeg "glemmer" ofte min mobil i tasken eller jakkelommen, den er også kun med på længere lufteture med hunden, mine smøger glemmer jeg dog ikke *LOL*

• #51   12. jan 2011
    Maj-Britt *DKK snob *
    Det er der mange der gør, ja.
    Men jeg mener ikke det er ok. På min tidligere arbejdsplads, var det fyringsgrund og bruge privat tlf i arbejdstiden.

• #52   12. jan 2011 unge på 15-16 kan leve med den konsekvens og selv tage initiativ til at låne telefoner. De helt små kan det ikke lige så godt.

hvordan skulle de unge lære at ringe i arbejdstiden, medmindre de er med forældrene på arbejde.. Og hvad laver de på forældrenes arbejde i stedet for at være i skole?

Der er helt sikkert noget om at forældrene skal lade være med at ringe i skoletiden, men lur mig om ikke sms-orgierne og facebook-kiggeriet hovedsageligt er mellem de unge selv.

• #53   12. jan 2011 Hvis unge på 14-16 år ikke forstår reglerne omkring mobilbrug, så er der sgu først et eller andet der er gået helt galt og måske på tide de så lærer at stå til ansvar for deres handlinger....

• #54   12. jan 2011 Ahh blev skrevet lidt forkert *G*

Men i fatter nok hvad jeg mener.

• #55   12. jan 2011 Krumme

"Nutidens forældre kommer lidt for nemt om deres rolle som opdragere af deres yngel..
    De lader det være op til først pædagogerne i børnehaven, derefter er det skolelærerne der skal stå for skud og gud ved hvem ellers..
    Hvornår begynder de selv at tage ansvar for at deres yngel ikke ringer i timerne, ikke forstyrrer og ikke laver lort i den med at slå gamle damer ned og hvad de ellers kan finde på..
    De støtter så ovenikøbet deres yngel når der fra læreres, pædagogers og måske endda arbejdsgivere statuerer et eksempel..
    Det er da totalt forrykt.. "

Dejligt at jeg alligevel ikke er den eneste med den mening ;O)

• Lukas C
    Lukas C Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #56   2. nov 2017 i følge folkeskoleloven § 52
    så må du godt tage en elevs private ting his de har en praktiske eller pædagogiske grund.

et klip fra folkeskoleloven § 52: andre uddannelsesforanstaltninger, og kan i den forbindelse fastsætte regler, der fraviger § 36, stk. 2 og 3, regler om, at der også kan anvendes foranstaltninger i anledning af elevadfærd, der er udvist uden for skolen, hvis adfærden har haft en direkte indflydelse på god orden i skolen, samt regler om, at private genstande kan tilbageholdes, og at tilbageholdelsen af praktiske eller pædagogiske grunde kan opretholdes ud over det tidspunkt, hvor skolens tilbud ophører. Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte regler om skolernes tilsyn med eleverne i skoletiden.

Kommentér på:
regler ang konfiskering af ting

Annonce