2.379 visninger
|
Oprettet:
Lidt mærkeligt spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Ja her kommer der et lidt mærkeligt spørgsmål. En gang i mellem har jeg hævede mandler. Tror jeg, for har man 2 sæt mandler ?
Der er dem man kan se når man åbner munden og gaber, men dem jeg er hævet i er lidt længere nede. så har man egentlig flere mandler eller hvad er det som hæver lidt op og bliver ømme engang imellem, nogen gange i forbindelse med ondt i halsen..
Mærkeligt, jeg ved det
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 499
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
At hvis man ikke spørger og undersøger lære man aldrig
Så spørg du bare Der er ingen dumme spørgsmål,. kun svar
maj 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 348
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 167 Svar: 632
apr 2010
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Udover mandlerne i halsen sidder der (iøvrigt overalt på kroppen) lymfekirtler, som ved infektioner hæver op. Lymfesystemet er kroppens immunforsvar, så kirtlerne/knuderne kommer på arbejde for at nedbryde en infektion i området. Det kan være i halsen, svælget m.m. men også hvis man har tandkødsbetændelse, en bums o.s.v. at man kan mærke nogle af lymfekirtlerne være lidt hævede. Som regel er det ikke skadeligt, men går det ikke over igen bør man søge læge.
Lymfekirtlernes placering hoved-hals:
http://www.laegehaandbogen.dk/default.aspx?menu=3550&submenu=3580&document=302
maj 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 348
Men det er ikke altid en fordel, at blive klogere. Når jeg går igang med sygdommens ABC, så kan jeg pludselig fejle det hele
God bedring!
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
(nu skal jeg bare have gjort noget ved de konstante stoppede bihuler - må det være - jeg har *griner*)
apr 2010
det er vel det samme med blindtarmen, den kan vi også sagtens undvære
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
nov 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 1.493
"De er med til at danne antistoffer mod bakterier og virus. Mandlerne bliver ofte ganske store hos børn, størst i 2-5 års alderen, og aftager typisk i størrelse efter 8-10 års alderen.
Indtil slutningen af 60-erne var fjernelse af mandlerne endnu mere hyppigt udført end i dag. Vi er blevet mere tilbageholdende på grund af risiko for komplikationer, men operationen er effektiv hvis der er en god grund."
Jeg fik selv fjernet mine mandler som ca. 9-årig - jeg led ikke af mange halsbetændelser, men pludselig en dag hævede de helt vildt op og jeg var ved at blive kvalt - så fik dem fjernet akut.
Jeg får ikke decideret halsbetændelse, men få faktisk ret ofte ondt i halsen når jeg synker - som om der sidder en ært i vejen. Det er vel en slags "erstatning" for halsbetændelse ..... hvis I forstår hva jeg mener.... Nogle gange når jeg er forkølet kan det gøre så ondt i halsen om morgenen at jeg nærmest slet ikke kan synke :o(
Så det jeg ville sige :o) er at "bare fordi" man får fjernet sine mandler er det bestemt ikke ensbetydende med at man få aldrig får dumme problemer med halsen :o(
Mvh
Mijanne
Lidt mærkeligt spørgsmål