{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Hvordan beskytter i jer? (debat) {{forumTopicSubject}}

Jeg kommer fra en lille provinsby i det mørke jylland og har førhen intet haft imod at gå alene om aftenen/natten fx hjem fra byen. I sommers gik jeg fuld hjem fra byen, da jeg stoppet op af en mand på en tom parkeringsplads og blev for første gang virkelig bange. Han var (heldigvis) bare farret vild og kendte ikke byen, men (synes alligevel det var skummelt for han kom løbene bag ved mig uden at sige noget før han var helt henne ved mig).

Jeg har siden da tænk på at anskaffe en peberspray, jeg ved at den hører under våbenloven og at jeg vil blive straffet med en bøde og en plet på starffeatesten. Men er det ikke bedre end, at undgå et overfald og i værste tilfælde voldtægt?

Nu er der nok mange der vil sige, at jeg bare kan sørge for ikke at gå alene. Til det vil jeg sige- ja, selvfølgelig er det ikke smart at gå alene hjem fra byen. Men der er også andre tidspunkter hvor jeg er nødt til at gå alene og jeg kan jo ikke altid have en "barneppige" med mig. Derudover kunne det være rart, at have den liggende i natskuffen, til når manden ikke er hjemme.

Eller nogen vil forslå hårlak/deospray, men - Har søgt på det og det er langt fra kraftigt nok til at kunne stoppe en person på samme måde som peberspray, så man kan komme væk.

Hvad er jeres holdning?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan beskytter i jer? (debat)
  • #1   5. nov 2010 Ps. Det skal lieg tilføjes, at det jo selvfølgelig 100% kun er til selvforsvar - men derfor er den jo stadig ulovlig.

• #2   5. nov 2010 frys ------ eller jeg trækker min chanel nr 5.

da jeg selv gik i byen for små ti år siden skænkede jeg det egentlgi ikke en tanke - men jeg må indrømme at efter den store unge er begyndt at gå i byen - så ville jeg ønske hun havde en pepperspray i tasken.

men problemet er bare om hun vil formå at bruge den i et kritisk øjeblik. den gør jo ikke meget gavn i tasken....

men jeg må indrømme jeg e rked af jeg gør mig sådanne tanker. specielt når jeg tænker på en stakkels vildfaren fyr der blot vil spørge om vej og ender med svitsede øjne pga - min frygt....

hmmmmmmmmmmm

• #4   5. nov 2010 Jeg har beskyttelse med mig hvis jeg skal gå alene, jeg vil hellere have en dom for våbenbesiddelse end jeg vil blive overfaldet, men kan godt forstå du blev bange, det er sørgeligt man ikke kan gå alene hjem uden og skal have det sådan.

• #5   5. nov 2010 Jeg har peber spray...
    Den gir mig tryghed, om det så er falsk tryghed kan man diskutere..

• #6   5. nov 2010 Nu ved jeg fra folk der er blevet sprayet med enten peber eller tåre gas spray at det eneste det gør ved dem er at de bliver endnu mere arrige og hvad nu hvis personen over for dig for den fra dig og i stedet bruger den mod dig selv???

Jeg går ikke ind for de ting men jeg er heller ikke en nervøs person og er bestemt ikke bange for at gå alene hjem om natten, lufter gerne mine hunde (små) alene i skoven kl 1 om natten jeg nyder stilheden og roen...

• #7   5. nov 2010 Hundemutter - nu med 2 DKCH .: Ja, selvfølgelig ville det vare skandaløst hvis man bare srøjtede til alle sider, hvis der bare nærmer sig et hankøn et øde sted. Men synes det ville ha' været rart, at kunne kramme den lidt i tasken og være klar, i tilfælde af man skulle støde ind i en psykopat.

• #8   5. nov 2010 Jeg skal helt sikkert have en peberspray, da jeg er utrolig bange for at gå ude om aftenen alene, hvilket jo er lidt af et problem når man har hund ;O))

Som dig kender jeg godt de evt konsekvenser, men jeg har tidligere i mit liv mærket på egen krop, at tingene ikke kun sker for naboen, og hellere straffes for at have en peberspray end at skulle igennem et sådan traume igen...

Jeg anser ikke brugen af fx peberspray som værende af mere alvorlig karakter end at beskytte sig på andre måde i tilfælde af at man bliver overfaldet... I DK er det jo også ulovligt at udøve vold (herunder også blot at forsvare sig) mod overfaldsmanden...

• #9   5. nov 2010 en peberspray kan får en stor voksen mand til at skrige af smerte så tror det giver en bedre chancer, har heldigvis ike brugt min endnu og håber heller aldrig jeg kommer til det.

• #10   5. nov 2010 ~~***Nadja***~~ .: Jeg har selv set nogen blive anholdt af politiet hvor de brugte peberspray. og må sige at de ihvertfald faldt fuldstendig til ro efter lidt peber i øjnene selvom de var virkelig agresisve steroide pumpet typer.

Men igen skal jeg lige sige, at det 100% kun ville blive brugt i selvforsvar.

• #11   5. nov 2010 Tager min schæfer med smiley

• #12   5. nov 2010 Min har heller ikke været brugt, har endda nået at kassere en fordi den blev for gammel..

• #13   5. nov 2010 *Trine *: Skulle man så kaste en chilie frugt ind i øjnene på sin overfaldsmand? smiley

• #14   5. nov 2010 Citat : Skulle man så kaste en chilie frugt ind i øjnene på sin overfaldsmand? smiley

LOOOOOL kan lige se det for mig pas på jeg har chili med i tasken *GGG*

• #15   5. nov 2010 herning har også været en ok fredelig by, lige indtil Maria mordet, og så sidste weekend var jeg i byen og så gik jeg ud for at få mig en msøg og lidt luft med en ven, der gik så 2 minnutter ca og så røg der eller flasker igennem luften, var lige ved og få en i hovedet, det var en flok indvandre der var kommet op og slås og sådan plejer det heler ikke være, men ser det mere mere og mere så nu gider jeg snart ikke gå i by mere smiley hvorfor kan man ikke længere gå i by og feste og have en god aften uden sådan noget skal ske?

• #16   5. nov 2010 Jeg bor i en lille by hvor der ikke engang er en købmand så hvis jeg går rundt her i byen så har jeg 99% sikkert en hund eller 3 med :-))

• #17   5. nov 2010 ja det er lige præcis det jeg mener, og det skal lige siges det bare var et eksembel fra sidste weekend og ikke fordi jeg er racist på nogen måde.
    men helt ærligt men kommer sgu til skade hvis man for sådan en flaske lige i hovedet, for ikke og tænke på hvordan de selv kommer til skade i sådan en slåskamp. forstår slet ikke hvorfor det skal være sådan.

• #18   5. nov 2010 Gad godt starte til selv forsvar, kunne være så fedt hvis man lige tævede voldtægtsmanden gul og blå hehe

• #19   5. nov 2010 DKK Tavlesnob med DKCH basse .: Hvad er LAPD forkortelse af? Da jeg googlede det kom der Los Angeles Police Department op(?)

• #20   5. nov 2010 nu er jeg ikke lige en kvinde, så håber da det går.. hvis jeg ville føle mig mere tryk ved at have en peberspraye på mig, så vil jeg ikke tænke på loven. hvis den kan rede en fra at blive overfaldet, kunne jeg nok godt leve med en plet i min straf attest ..

• #21   5. nov 2010 Da vores datter begyndte at gå i byen, købte vi en peberspray til hende.

• #22   5. nov 2010 Jeg bruger p-piller. Ej undskyld, misforstod blot overskriften;)

Det farligste jeg bærer rundt på er en lighter smiley jeg går gerne en tur om aftenen alene med hunden (og der er bestemt ikke noget som helst vagthund over hende), og går også alene hjem fra byen, sørger blot for at gå steder hvor der er huse og lys. Kunne ikke finde på at rende rundt med peberspray eller andet. tror ikke jeg kunne stille meget op hvis de virkelig ville mig noget ondt. Men nu er jeg også en stor trunte man ikke sådan lige smider rundt med smiley

Hvordan har i det egentlig med folk der ikke bruger mundkurv, alle jer der gerne trodser loven for at have jeres sikkerhed med i tasken? (nogle vil nok synes at det er en mærkelig ting at hive ind i denne debat, men mener bare at der kunne jo faktisk sidde nogle her ibland som ikke holder sig tilbage med at kommentere på manglende mundkurv, men som selv trodser loven på dette punkt?)

• #23   5. nov 2010 Camilla - jeg er ligeglad med om folk overholder den nye hundelov når det kommer til påbudet om mundkurv.... Indrømmer også gerne, at jeg ikke havde fuldt påbudet såfremt jeg havde haft en listehund...

Og så er der altid nogle der skal himle op om, at det er sådan nogle typer der er skyld i den nye lov... Det er jeg nu langt fra enig i - det er mediehysteri, uvidenhed blandt befolkningen og populistisk politik der er skyld i den nye lov... Og så selvfølgelig en lille håndfuld dybt uansvarlige hundeejere, der ikke har gidet sætte sig ind i deres hunds ophav, fordi den blot har fungeret som potensforlænger...

Nå det var et side spring ;O)))))

• #24   5. nov 2010 *Michélle aka Fie *

Hov er den ikke landet forkert :-))

• #25   5. nov 2010 Har overfaldsalarm og peberspray

• #26   6. nov 2010 *Michélle aka Fie * - jamen så er der jo ikke så meget, at komme efter hos dig, du har ikke noget imod at trodse loven. Det er jo så dit valg og ansvar.
    Om man så er enig i det eller ej er jo en helt anden sag.

• #27   6. nov 2010 Har den i hånden i lommen så den er klar med det samme ...

En af mine kollegaer blev overfaldet på vej hjem og hun havde heldigvis en saks i hånden og vidste hvordan hun skulle bruge den ...

En anden kollega blev carjacked på parkeringspladsen af en psykisk syg person som længe havde chikaneret personalet ved at smide sten gennem vinduerne på vores biler ...
    Han satte ild til hende men hun kørte bilen direkte ind i en mur og undslap inden hun nåede at komme alt for slemt tilskade (ledelsen nægtede at sætte overvågning op og tyssede sagen ned).

En del af min arbejdsplads er en åben voksenpsykiatrisk afd. hvor der ud over de alm. og harmløse psykisk syge er voldtægsforbrydere etc. indlagt som kan komme og gå som det passer dem ...

Derudover har jeg kendskab til selvforsvar og er som Camilla en stor pige som ingen sådan smider rundt med :o)

Derudover er min telefon stemmekodet til politiet .. Så så snart man kan komme til det tager det få sekunder at få ringet op ...

Så tager hellere bøden for pebersprayen end alternativet ... Men for mig er pebersprayen selvf. sidste udvej.

• #28   6. nov 2010 Camilla: Spændende vinkel ..

• #29   6. nov 2010 Camilla - jeg tror ikke på at der findes et menneske der kan se sig fri for på et eller andet tidspunkt at have overtrådt loven... Der skal ikke særlig meget til i forhold til fx færdselsloven... Eller blot undladt at kontrollere forskuds- eller årsopgørelse...

Derudover så de nævnte ting er jo ik ting jeg har gjort - så har hverken brudt hundeloven eller våbenloven ;O)

• #30   6. nov 2010 Beanmor - Hahahaha, ka altså ik lade vær at grine lidt af din malende beskrivelse af dig selv ;O))))

Jeg har selv at voldsomt temperament som kun de færreste ønsker at krydse klinger med, men er desværre ret sikker på at jeg ville gå i panik og dermed blive handlingslammet, hvis jeg fx skulle blive overfaldet, så det hjælper ik meget....

• #31   6. nov 2010 Jeg indrømmer da gerne at jeg har kørt for stærkt, mere eller mindre bevidst, men jeg bryder ikke bevidst loven så vidt det da overhovedet er muligt at undgå.

Jeg kunne heller ikke i min vildeste fantasi finde på at køre over for rødt selvom det er midt om natten og der ingen er.

• #32   6. nov 2010 Men det er jo muligt at undgå at køre for stærkt ;O)

• #33   6. nov 2010 Det er også derfor jeg skriver mere eller mindre bevidst. For det sker da på lange lige strækninger (man bliver blind på hastigheden) og i en overhaling at jeg kommer over det tilladte med mere end 10 km/t, men ellers holder jeg mig indenfor hastighedsgrænsen. og ja du må meget gerne komme og køre en tur bag mig. smiley

• #34   6. nov 2010 Rotterne - det gør jeg bestemt heller ikke, at jeg så ikke er enig i dine valg, gør ikke at jeg ser ned på dig eller synes du er et dårligere menneske end mig. Men det er den der med dobbeltmoralen jeg gerne vil have fat i, for det skal ikke undre mig at der sidder folk og brokker sig over at folk ikke bruger mundkurv, mens de krammer pebersprayen i lommen smiley

• #35   6. nov 2010 Jeg synes bestemt heller ikke man kan sammenligne love på den måde. Skulle man i panik komme til, at spraye en uskylddig person i øjet er bødestraffen på 3000kr da meget mild. I forhold til at få en eller flere personers liv på samvittigheden fordi man har kørt for stærkt. Min pointe er at man ikke kan sammenligne love for vi kan jo altid blive ved med, at sige hvis og hvis og hvis...

Mit formål med en peberspray er ikke at jeg ønsker at bryde loven, jeg ønsker blot at have lidt tryghed. Og jeg ser ikke peberspray så farlig som fx en kniv. Jeg ønsker ikke at skade nogen, men jeg ønsker at sikre mig selv. Jeg forstår godt, at paberspray er ulovligt, da der ellers nok ville være mange der udnyttede det og brugte det som et "uskyldigt" våben og ikke som selvforsvar.

• #36   6. nov 2010 Våben er og bliver falsk tryghed, samt de kan koste en hel del, hvis man bruger dem utilsigtet...

Gå til selvforsvar, så skal du hellere ikke først finde noget i en lomme eller taske

• #37   6. nov 2010 Jeg ville aldrig have en peberspray - så hellere gå til selvforsvar.

• #38   6. nov 2010 Jeg tænker at en del her i tråden ikke ved meget om peberspray?

Den peberspray som bruges af bl.a politiet, er lavet på fuldstændig naturlige ingredienser... Der er INGEN kunstige ingredienser i... Det er der til gengæld oftest i de man kan købe ulovligt. De ulovlige kan gøre stor skade og, i værste fald, føre til at personen der rammes får varige synsskader/bliver blinde. Sprøjter man peber på en overfaldsmand og han får varige skader har man et større problem end en bøde kan klare - endnu værre går det hvis man rammer en uskyldig person!!

Peberspray kræver at man ved hvorledes den bruges. De mennesker der må anvende den som lovligt magtmiddel, er uddannet i brug af den. Man kan ikke bare sprøjte løs - der skal tages hensyn til afstand, andre mennesker, vind og vejr..... Så for mig at se kan en peberspray give en større problemer og er en falsk tryghed!

Personligt synes jeg det er bedre at gardere sig ved at følges nogen stykker eller måske atge en taxi smiley

• #39   6. nov 2010 Trine:

Lidt ærgerligt at du smed dit tøj ud.... Peberspray fjernes effektivt fra tøj ved en ganske almindelig vask smiley

• #40   6. nov 2010 Lise - Tesla & Rami..* : Skal jeg så køre rundt i en taxa når jeg lufter Rocky om aftenen?. Eller forlange at min veninder kommer følger mig hver gang jeg skal noget?.
    Jeg har gået til selvforsvar og er i rigmelig fysisk form, men derfor er jeg stadig en lille pige der let vil kunne blive overmandet, specielt hvis jeg blev truet med et våben!

Derudover er bruger politiet en tåregas der hedder CS-gas. CS-gas (som faktisk ikke er en gas) fremstilles syntetisk, så nej det er ikke naturlige indgridienser! Men CS-gas er, påtrods af at have en kraftig virkning, ganske harmløs.

• #41   6. nov 2010 Ps. Men der findes rigtig nok former for tåregas der har meget skadelig virkning. Men det kunne man jo undersøge først.

• #42   6. nov 2010 hårlak i tasken! Det kan dog bare gøre folk blinde hvor imod peberspray forsvinder. Men hårlak er ikke ulovligt og kan fåes i små flasker smiley genialt'

• #43   6. nov 2010 Hvis du bliver truet med et våben og du ikke kan beskytte dig via selvforsvar, så tror jeg heller ikke en peberspray hjælper dig meget....

Når jeg læser om folk der er udsat for voldtægt´s forsøg, så er det som regel hvor de bliver grebet bagfra og overrasket, der når du ikke en perberspray...

• #44   6. nov 2010 Laila & Rocky
    Jeg ved ikke hvorfor du pludselig blander cs-gas ind i debatten? Så vidt jeg kan læse er det peberspray der nævnes flere gange og ikke cs-gas.. Jeg er fuldt uddannet til at bruge og undervise i brug af begge dele smiley

Beklager... mit indlæg var nu mest beregnet til når man skal hjem fra byen og ikke når man går tur med hunden.... men det ændrer nu ikke på hvad jeg skrev om brug af peberspray *S*

• #45   6. nov 2010 Anita : Hårlak er langt fra kraftig nok til at kunne pacifisere en agresiv person.

***René** *: Rigtig nok, men man kan jo også blive ved med at sige hvis og hvis og hvis. Man kunne jo også blive skudt på åben gade, kørt ned eller blive ramt af et lyn. Men tror du ikke i visse situationer ville man måske ha' undgået et overfald eller en voldtægt, hvis man havde haft en peberspray?. Jeg siger jo ikke, at det er den optimale frelser og løsningen på alle overgreb.

• #46   6. nov 2010 Laila, som jeg skrev i mit allerførste indlæg, så er det efter min mening, den største falske tryghed man kan få.

Så nej, tror ikke en peberspray ville have forhindret mange overfald....desværre

Kunne også være en peberspray blot optrapper en konflikt, rammer man ikke rigtigt første gang, gad vide hvad der så sker ?

• #47   6. nov 2010 En overfaldsalarm mener jeg er det rette at have med som beskyttelse. Der fåes mange forskellige modeller men en, som udsender en høj, vedvarende lyd tror jeg vil få de fleste overfaldsmænd til at opgive og flygte smiley

• #48   6. nov 2010 Og dyre er de ikke *S*

(link fjernet)

• #49   6. nov 2010 ***René** *: Nu skal du ikke lave mine ord om, jeg srev ikke mange overfald nogen steder, men "visse situationer ville man måske ha' undgået et overfald eller en voldtægt". smiley

Kommentér på:
Hvordan beskytter i jer? (debat)

Annonce