{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.929 visninger | Oprettet:

Til hestefolket: Køb af rå hest.... {{forumTopicSubject}}

Hvilke fordele og ulemper er der ved at købe en rå unghest?
Jeg har nemlig overvejet at købe en unghest og selv ride den til. Med hjælp fra rytter dygtigere end jeg selv naturligvis.
Jeg har været rytter i 20 år og haft hest selv, så helt uerfaren er jeg ikke. *s*

Jeg skal ikke ud og købe en hest imorgen, men det bliver nok inden for de næste par år.

På forhånd tak for jeres meninger/erfaringer.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til hestefolket: Køb af rå hest....
  • #1   9. okt 2010 Alle 3 jeg har haft er købt rå, dvs 1 føl og du ungheste hvor den ene havde haft rytter på 2 gange og den anden ikke engang var sadelvant, fordelen for mig var at jeg fuldt ud kunne bestemme hvordan mine heste skulle rides og de havde ikke en masse dårlige vaner med i bagagen, de havde ikke forkert opbyggede muskler osv. Men det var meget hårdt arbejde og det krævede lang tid smiley

• #2   9. okt 2010 Jeg har ikke selv haft egen hest, men jeg har en fornemmelse for at de dygtige ryttere jeg kender har det bedst med at købe en rimeligt rå hest, fordi den så vænner sig til dine signaler. Det kræver selvfølgelig at man selv er en habil og rutineret rytter og har hjælpere/instruktører man kan trække på.
    Jeg synes nogen gange at man kan opleve en "færdig" hest som er meget speciel og ikke lige reagerer på de normale hjælpere og signaler.
    Men det kan være meget forskelligt.

I fald man køber en veltilredet og trænet hest er det i hvert fald vigtigt at man får lov at ride den (gerne flere gange og i mere end 10 min)

Hvis jeg skulle købe hest og havde mit bagland (dygtige folk) i orden ville jeg købe en unghest. Det giver et helt specielt forhold til hesten og en særlig tilfredsstillelse at "man har nået dertil selv".
    Åhh, gid det var mig, men held og lykke med din beslutning, når den dag kommer smiley

• #3   9. okt 2010 Tak for jeres svar!

Der er mange valg der skal træffes, for der er fordele og ulemper ved alt. Det eneste der pt. ligger helt fast er at det skal være en hoppe med fuld stamtavle. Som ikke er mørkebrun eller sort. *s*
    På et tidspunkt overvejede jeg en fjordhest, men jeg er ikke sikker på de er specielt gode til ridebanespring....

• #4   9. okt 2010 .....troede du mente kød :S blev helt forvirret smiley

Sry - ved intet om heste ( men det lyder skønt smiley :) )

• #5   9. okt 2010 Freja :Haha! Kan jeg godt forstå, når man ikke kender termerne lyder det rigtig underligt. *s*

• #6   9. okt 2010 Freja : LOOOOOOL!
    Kan godt følge dig: råt hestekød - det får Keesha iøvrigt også ,o)

• #7   9. okt 2010 Jamen altså ? smiley Har læst meget om BARF på det seneste så det var lige det jeg kunne relatere til smiley

ihhh gad godt prøve at ride igen smiley Har kun gjord det 2 gange og det var virkelig noget lort - kort sagt ende jeg på siden af hesten i galop ud over en mark :S

• #8   9. okt 2010 Anne Julie - Jeg vil heller ikke anbefale en fjordhest til ridebanespringning.
    Hvis du ikke vil have en stor hest så prøv at kigge lidt på Wales Cob og New Forest, Dansk Sportspony eller DV som ligger under 160 i stang. Tinkere kan også springe og er utroligt flotte, hvis man kan lide den slags.

• #9   9. okt 2010 Min sidste hest var kun lige tre og ryttervant da jeg købte hende. Jeg var sikker på hun skulle være min nye stjerne, da jeg gerne vil ride de lidt større konkurrencer men ikke lige havde en halv mil at smide i en hest der var klar. Desværre blev hun skadet og endte med at blive aflivet, men vil uden tvivl gøre det igen, da jeg ved lige nøjagtig at have en så rå fik nogle gode suces oplevelser. At have en helt ung hest betyder også at man selv kan føle glæden ved at se dem udvikle sig og at alt hvad de lærer er ens egen fortjeneste. Der er så den bagside ved det at man jo ikke ved hvad de vil blive til, og om de kan holde osv. Det er som at spille i lotto, man kan vinde en mil eller tabe stort.. Håber da for dig at du finder dig en super hest, om den så er ung eller ældre, bare det er hesten for dig:)

• #10   9. okt 2010 Eng. fuldblod er heller ikke altid så høje, men de har til gengæld ofte et mere varmt temperament.

• #11   9. okt 2010 Jeg har overvejet new forrest, welsh, hannoveraner og holstener. Tinkeren er ikke lige mig og fuldblodshesten er ofte alt for hissig, og så synes jeg ofte at de er mindre kønne *s*

• #12   10. okt 2010 Og så kan jeg ikke lade være med at reklamere lidt for amerikansk quarter! De er så utroligt samarbejdsvillige, rolige og venlige i stalden, lærenemme, smidige, ivrige på den gode måde og kan også godt springe. Men hvis den har fået grundlæggende westerntræning, skal du tænke på at den er utroligt følsom for vægten (hvilket jeg kun ser som en fordel)

• #13   10. okt 2010 Miemiv: Quarteren kender jeg udemærket (altså deres temprement), det er en skøn hypper. Men hvordan er de i dressuren? Jeg er nemlig af den holdning at dressuren skal være på plads hvis springningen skal fungere.

• #14   10. okt 2010 Haha Freja jeg var også på helt andre tanker. Jeg nåede faktisk at tænke hvor uhøfligt det var, ligefrem at spørge hestefolk til hvor man kunne få rå hest smiley

Nå, sorry for sidesporet, har vist ikke noget fornuftigt at komme med i denne tråd:)

• #15   10. okt 2010 Min første var New Forrest og han havde et fint temperament, men han blev alt for lille, det er ikke så mange af dem i dag der når over pony mål desværre, man skal i hvert fald lede længe efter dem.

• #16   10. okt 2010 Nadja: Jeg er selv kun 163 cm. Så jeg kan godt ride en 1'er pony fx.

• #17   10. okt 2010 Fjordhesten kan sagtens springe uden problemer! Og hvis du skal have en med tavle, synes jeg bestemt ikke at du skal udelukke racen da du jo igennem den kan få et nogenlunde billede af hvordan den vil udforme sig. Lige netop den race er der jo den typiske tunge linje, men der er jo også de lettere og de er ganske fornuftige på en springvand. Prøv at google 'merete schelhase", hun avler den lette type som de bruger til bl.a. spring. smiley

• #18   10. okt 2010 Mette J: Tak for dit svar. Hende Merete googler jeg lige.

• #19   10. okt 2010 Synes det virker totalt forkert at komme med forslag som fuldblodsheste når der tidligere er nævnt fjordhest. Ville svare til at jeg overvejede at anskaffe mig en lab og folk så rådede mig til at få en malle, de ligger jo så fjernt fra hinanden som de overhoved kan. Det giver ikke mening i mit hoved i hvert fald.

• #20   10. okt 2010 Ps. Hvis du ikke finder noget brugbart så sig Lige til via pb, så kan du få hendes nummer og sådan.

• #21   10. okt 2010 Jeg har aldrig set en quarter gå høj dressur, men har den opfattelse at de ret naturligt går ind med bagparten går let til bidet og er meget følsomme for hjælperne især vægten. Dem jeg har redet laver schenkelvigninger, shancemanter (staves) parader tilbagetrædning o.s.v. uden problemer. Går flot til biddet og kender næsten ikke nogen der kan gå i så kort gallop som en quarter.

• #22   10. okt 2010 Mette: Jeg fandt hende på hestegalleri.

Miemiv: Den skal også bare kunne det grundliggende. Ved du hvad prislejet er på Quaterne?

• #23   10. okt 2010 Jeg er langt bedre til at dysse en lidt hissig hest ned, end jeg er til at peppe en sløv hest op. Jeg er nemlig selv meget roligt anlagt.
    Jeg har som udgangspunkt ingen anbitioner om at starte stævner, og skulle jeg endelig gøre det ville det kun være for at vende hesten til det.
    Men jeg har abitioner om at blive så dygtig jeg kan (for min egen og hestens skyld).Så jeg skal have undervisning ihvertfald en gang om ugen.
    Min kommende hest skal ca. være mellem 143 cm. og 166cm.
    Det skal ikke være en koldblodshest, selvom en fjordhest kunne være en mulighed (er det overhovdet en koldblod?)

Ellers er jeg åben for muligheder.

• #24   10. okt 2010 Uden at have hesteforstand smiley Hvorfor så ikke en Lippizaner? Synes godt nok det er en gudesmuk hest. Så dem på den Spanske Rideskole, og de var da dygtige til dressur smiley

• #25   10. okt 2010 En quarter er et godt bud.... jeg har selv 2 af slagsen smiley
    Prisklassen er utroligt varierende alt efter afstamningen, men den er dog faldet en del i pris indenfor de seneste år, hvor racen er blevet mere "almindelig"..
    Man skal dog være obs på at de er meget hurtige på benene og nogen af dem kan være ret "varme" i hovedet... Avlen er oftest målrettet mod de forskellige discipliner hvorfor der er stor forskel på om det er en reining, halter, ko eller anden disciplin man har avlet efter...

Quarteren kan gå dressur og springe og (især i USA) bliver da også ofte brugt indenfor disse disciliner. I Usa har jeg set quatere deltage i engelsk dressur konkurrencer på meget højt plan.

Held og lykke med jagten på din fremtidige hest... (:

• #26   10. okt 2010 Anne Julie...Jeg har faktisk kun købt rå ungheste..... Se på hvordan plagen er opvokset og håndteret og vigtigt at den er passet med smed.
    Se hvordan den er i stalden, og træk en tur med den....
    Jeg har 1 gang været så dum, at jeg sendte en 3 år gl. hoppe til tilridning hos beridder...Det kostede en bondegård og hesten var ødelagt i måneder bag efter......
    Det var den rene dyremishandling..
    Fik så kontakt til en fyr som kom fra Australien, og han kunne noget med heste som var helt fantastisk....Ved ikke om han stadigvæk er i DK.
    Jeg synes at en blanding af Dansk V. og Oldenborger bare er så dejlige....
    Se også på om den nogen sinde har været i en trailer.....
    Og så god fornøjelse...

• #27   10. okt 2010 Mange tak for alle jeres svar!

Pt. regner jeg med at bruge 30.000kr på projekt hest ink. udstyr, det er ikke så meget. Men køber jeg en rå unghest burde det være muligt, og så er der den fordel at jeg ikke behøver bruge mange penge på udstyr til at starte med.

Efter jeres svar er jeg faktisk blevet meget interesseret i Quarteren, den er jo gudesmuk og virker til at være en god blanding af temptement og håndterbarhed.

Kommentér på:
Til hestefolket: Køb af rå hest....

Annonce