2. aug 2007 Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
Egnsretter m.v. Egnsretter m.v.
Inspireret af en anden tråd kom jeg til at tænke på hvor forskellig mad kan være fra landsdel til landsdel.
En ret kan hedde det samme, men alt efter hvor man bor bliver den tilberedt på vidt forskellig måde.
F.eks. grønlangkål:
I vendsyssel, hvor jeg kommer fra er det grofthakket kål, som er kogt og tilsat fløde og sukker. Andre steder er det noget der ligner det jeg kalder stuvet spinat - bare med grønkål.
Kål med kanel og sukker:
I min verden er kanel og sukker noget man kommer på risengrød.
Kold risengrød med varm hvidtøl: Er der andre der spiser det (omkring juletid) ?
Basser = store, høje, klistrede, bastante kanelsnegle fra bageren (morgenbrød). Også en vendelbo-specialitet. Andre steder er der bagere der nærmer sig og laver "onsdagssnegle", men det er ikke helt det samme.
Har I nogle særlige måder at lave div. retter på eller nogle retter som hører jeres egn til?
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 296
Farsen består af oksekød, svinekød, spæk, løg, og salt og peber. Dette blander man og ruller til små kugler- lidt større end en lille romkugle. Derefter ligges de på et fad også kommes de i fryseren.
Når de er frosne laver man en dej af opblødte havregyn, vand og mel.
Kuglerne tages nu ud af fryseren og de trilles i dejen. Derefter koges de. Når de "popper" op, så koges de endnu 10 min også er de færdige. De spises ved at man putter hele kuglen i munden og tykker det, så man får den gode saft med (fedt). Jeg bruger dog kniv og gaffel og bruger fedtet som sovs..
Hmm.. det lyder klamt, men det er bare såå lækkert, vi skal faktisk have det på tirsdag ;o)
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
aug 2007
Hvad er det nu fulling er? Har hørt det før, men det er vist ikke nord-øst vendsysselsk?
aug 2007
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.475
Ved ikke om det er en ret som sådan ...
aug 2007
Iøvrigt er det meget normalt i bl.a. USA at man putter sauerkraut , og nogen steder coleslaw på en hotdog.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.475
Nu bor du jo også i Århus - der er jeg selv født og opvokset ...
Jeg mener også at de enten nord på eller vest på kommer skinesalat på
aug 2007
Molbosnegle er vist nogenlunde det nærmeste man kommer jødekager/basser fra vendsyssel, men slet ikke så gode. Mange steder kalder de bare sådan nogen for en høj snegl, men det er slet ikke det samme, for en høj snegl er lavet af wienerbrødsdej, det andet er blød gærdej.
Ja københavnerbirkes og tebirkes er dem med sukker i/på og de alm birkes (dem man får til morgen ligesom rundstykker) hedder andre steder tebirkes. Total forvirring *G*
aug 2007
Jeg er opdraget med at en æggekage laved på panden med fedtstoffet fra det flæsk/bacon man har stegt og så er den blød og gul og luftig ovenpå, drysses med purløg og flæsk/bacon og evt. tomatbåde.
Min kæreste vender æggekagen så den bliver tør og kedelig på begge sider. Er det noget århusiansk eller bare en smags sag?
aug 2007
He he, en brunsviger som bradepandekage SKAL have flødeskum på og fyldet skal være rigeligt(!!!) brun farin og smør og evt. små rosiner(korender). Har jeg tit fået som fødselsdags-kagemand. *GG*
Som morgenbrød skal brunsviger være "sutsko" altså med et stort aflangt hul i midten propfyldt med brunt sukkersnask!
Nøj hvor bliver jeg lækkersulten nu....
aug 2007
Kai - Det er også for dårligt. Jeg savner sutsko! :o)
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.197
2) Grøn langkål er ikke med fløde- det skal bare ligne det, man kan skrabe ud fra en plæneklipper. Og det spises med kanel og sukker.
3) En hotter er med ketchup, sennep, remoulade, ristede (og det hedder ikke stegte!) og rå løg og agurkesalat. Ingen rødkål eller noget
4) En jødekage er en stor fed rund ting med glasur på. Ikke en julesmåkage (lille bleg og med kanel og hjortetakssalt)
5) Det hedder en fransk hotdog- ikke en haps dog.
Med venlig hilsen Vendelboen
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 296
Også koges de bare i vand...
aug 2007
Noget andet jeg kan huske oppe fra Frederikshavn: Man kunne i grillbaren købe forårsruller der var flækket og fyldt med ris og karrydressing (sådan noget creme fraiche dressing med karry) på toppen. Det har jeg aldrig set andre steder, men laver det af og til selv.
Kan ikke huske om de havde et specielt navn, men det smager super
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.458
Det skal jeg forøvrigt have til aften, med brune kartofler og frikadeller :o)
Egnsretter m.v.