3.895 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Egnsretter m.v. Egnsretter m.v.

Inspireret af en anden tråd kom jeg til at tænke på hvor forskellig mad kan være fra landsdel til landsdel.
En ret kan hedde det samme, men alt efter hvor man bor bliver den tilberedt på vidt forskellig måde.

F.eks. grønlangkål:
I vendsyssel, hvor jeg kommer fra er det grofthakket kål, som er kogt og tilsat fløde og sukker. Andre steder er det noget der ligner det jeg kalder stuvet spinat - bare med grønkål.

Kål med kanel og sukker:
I min verden er kanel og sukker noget man kommer på risengrød.

Kold risengrød med varm hvidtøl: Er der andre der spiser det (omkring juletid) ?

Basser = store, høje, klistrede, bastante kanelsnegle fra bageren (morgenbrød). Også en vendelbo-specialitet. Andre steder er der bagere der nærmer sig og laver "onsdagssnegle", men det er ikke helt det samme.

Har I nogle særlige måder at lave div. retter på eller nogle retter som hører jeres egn til?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kitchen clogged 750 kr.
  • Flyt tørretumbler 450 kr.
  • Reparation af kabelfejl på robotplæneklipper 1.300 kr.
  • Furniture Assembly 2.200 kr.
  • Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • rep. af hul i vandrør 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Egnsretter m.v.
  • #2   5. sep 2010 Jeg spiser/ laver ikke grønlagkål, så ved ikke hvordan det laves i min ende af landet.. Kender heller ikke de andre "spiser" lavet på ovenstående måder, men min kæreste kommer fra sejerø og der har de flere mærkelige retter, min yndlings er nu Fukskager (som udtales fuuulskager, og som Ikke har en dyt med kage at gøre).

Farsen består af oksekød, svinekød, spæk, løg, og salt og peber. Dette blander man og ruller til små kugler- lidt større end en lille romkugle. Derefter ligges de på et fad også kommes de i fryseren.

Når de er frosne laver man en dej af opblødte havregyn, vand og mel.

Kuglerne tages nu ud af fryseren og de trilles i dejen. Derefter koges de. Når de "popper" op, så koges de endnu 10 min også er de færdige. De spises ved at man putter hele kuglen i munden og tykker det, så man får den gode saft med (fedt). Jeg bruger dog kniv og gaffel og bruger fedtet som sovs..

Hmm.. det lyder klamt, men det er bare såå lækkert, vi skal faktisk have det på tirsdag ;o)

• #3   5. sep 2010 Effie - Det har jeg aldrig hørt om, men lyder spændende. Skal de bare koges i vand? Og hvor længe skal havregrynen blødes op?

• #4   5. sep 2010 Kai - Ja dem jeg kalder "basser" er nemlig jødekager. Der er en bager i Frederikshavn, som stadig kan finde ud af det, og hver gang min mor eller søster kommer herned, har de lige været forbi for at hente jødebasser.

Hvad er det nu fulling er? Har hørt det før, men det er vist ikke nord-øst vendsysselsk?

• #5   5. sep 2010 Kai - Mange tak for linket, så blev jeg da lidt klogere smiley - spændende læsning! Sjovt at jeg aldrig har hørt om det. Min mormor er opvokset i Hallund og jeg selv i Hjørring og Frederikshavn.

• #6   5. sep 2010 En jeg kender til - at her i Randers får man rødkål på sin ristede hot dog, jeg gjorde meget store øjne da jeg fik en ristet hot dog med rødkål på ... hehe ..

Ved ikke om det er en ret som sådan ... smiley

• #7   5. sep 2010 Laura - Det har jeg li'godt aldrig fået :o) Men jo, det kan godt kaldes en ret.
    Iøvrigt er det meget normalt i bl.a. USA at man putter sauerkraut , og nogen steder coleslaw på en hotdog.

• #8   5. sep 2010 Miemiv

Nu bor du jo også i Århus - der er jeg selv født og opvokset ... smiley hehe .. Så alt andet end , sennep , remoulade , ketchup , rå+ristede løg og agurksalat er bare underligt ... smiley

Jeg mener også at de enten nord på eller vest på kommer skinesalat på smiley

• #9   5. sep 2010 UUUUndskyld Rikke!!!!

Molbosnegle er vist nogenlunde det nærmeste man kommer jødekager/basser fra vendsyssel, men slet ikke så gode. Mange steder kalder de bare sådan nogen for en høj snegl, men det er slet ikke det samme, for en høj snegl er lavet af wienerbrødsdej, det andet er blød gærdej.

Ja københavnerbirkes og tebirkes er dem med sukker i/på og de alm birkes (dem man får til morgen ligesom rundstykker) hedder andre steder tebirkes. Total forvirring *G*

• #10   6. sep 2010 Æggekage:
    Jeg er opdraget med at en æggekage laved på panden med fedtstoffet fra det flæsk/bacon man har stegt og så er den blød og gul og luftig ovenpå, drysses med purløg og flæsk/bacon og evt. tomatbåde.
    Min kæreste vender æggekagen så den bliver tør og kedelig på begge sider. Er det noget århusiansk eller bare en smags sag?

• #11   6. sep 2010 Når jeg laver æggekage putter jeg låg på panden, så bliver den bagt helt igennem, men ikke tør.

He he, en brunsviger som bradepandekage SKAL have flødeskum på og fyldet skal være rigeligt(!!!) brun farin og smør og evt. små rosiner(korender). Har jeg tit fået som fødselsdags-kagemand. *GG*

Som morgenbrød skal brunsviger være "sutsko" altså med et stort aflangt hul i midten propfyldt med brunt sukkersnask!

Nøj hvor bliver jeg lækkersulten nu....

• #12   6. sep 2010 Rikke har du smagt det med flødeskum på? Det gør da bare alt det søde stads endnu mere lækkert *GG*

Kai - Det er også for dårligt. Jeg savner sutsko! :o)

• #13   6. sep 2010 1) En kagemand er lavet af brunsviger med fløde og en rød streg gele!

2) Grøn langkål er ikke med fløde- det skal bare ligne det, man kan skrabe ud fra en plæneklipper. Og det spises med kanel og sukker.

3) En hotter er med ketchup, sennep, remoulade, ristede (og det hedder ikke stegte!) og rå løg og agurkesalat. Ingen rødkål eller noget

4) En jødekage er en stor fed rund ting med glasur på. Ikke en julesmåkage (lille bleg og med kanel og hjortetakssalt)

5) Det hedder en fransk hotdog- ikke en haps dog.

Med venlig hilsen Vendelboen smiley

• #14   6. sep 2010 Havregrynene skal bare blødes op i ca. 15 min. også blandes med mel og æltes.

Også koges de bare i vand...

smiley Der er godt nok mange spændende retter.. Blir helt lækker sulten med alt den snak om kager ;o)

• #15   6. sep 2010 Effie - Mange tak smiley

Noget andet jeg kan huske oppe fra Frederikshavn: Man kunne i grillbaren købe forårsruller der var flækket og fyldt med ris og karrydressing (sådan noget creme fraiche dressing med karry) på toppen. Det har jeg aldrig set andre steder, men laver det af og til selv.

Kan ikke huske om de havde et specielt navn, men det smager super smiley

• #16   6. sep 2010 Jeg ved ikke om det specielt for området jeg er fra ( midt/vestjylland ) men her laver vi grønlangkål af en opbagt mælkesovs, hakket grønkål ( ikke det sønderjyske ) lidt salt og sukker.
    Det skal jeg forøvrigt have til aften, med brune kartofler og frikadeller :o)

Kommentér på:
Egnsretter m.v.

Annonce