Efterskole/hjemve Efterskole/hjemve
Min søn startede på efterskole, i søndags, han var allerede inden vi ankom, meget trykket, hvilket ændrede sig, efter vi var kørt.
Han ringede hjem og var total opløst, hulkede så vi næsten ikke kunne forstå hvad han sagde.
Han har aldrig haft problemer med at være hjemmefra før-i forbindelse med lejrskole osv, men han er stadig trykket og trist, siger hele tiden at der ikke er nogen at snakke med, han føler sig ikke til pas, osv
Mit moderhjerte kan næsten ikke klare det mere, men samtidig siger min fornuft, at det er tilvænning der skal til..
Nogen af jer der har været på efterskole eller har børn der har været det ??
Det skal lige med at det på ingen måder er tvang at han er der, han har helt selv fået lov at vælge hvor han ville tage hans 9.kl.
Erfaringer søges
nov 2009
Følger: 8 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 25
han skal nok blive glad for skolen, da jeg gik på efterskole, ville jeg også hjem, og var ked af det, men det endte med jeg tog et år mere, giv ikke op, og for meget ynk hjælper ikke, snak måske med en lære, der kan hjælpe ham
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.059
Håber han snart falder til.. Bette pus
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
jeg har været på kostskole, dog for 13 år siden.. jeg tror at det er fordi det stadig er nyt for ham, at han har det så svært, der er nogen som finder nye venner hurtigt deroppe, og andre skal lige have lidt tid, og for dem er starten altid rigtig svær.. prøv at snakke med en lære deroppe, de har jo erfaringer med hvordan de skal tackle det. det kan være de har nogen gode råd til hvordan han glemmer sin hjemve, og ja ellers forstår jeg godt hvor svært det må være for dig som mor, man vil jo ikke se/høre sine børn så kede af det som han har lydt til at være..
men det skal nok gå, og han ender sikkert med at blive super glad for at være der
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 304 Svar: 2.896
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.710
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=415878
Prøv også at se om du kan finde nogle råd i den :o).
Men som jeg også sagde i går, er det bare så svært og jeg kan sagtens sætte mig i dit sted...... det er ikke mere end 1 år siden jeg selv var der, og det gør bare SÅ ondt i ens moderhjerte. :o(
Min datter var på efterskole sidste år og efter de 3 første MEGET svære uger, vendte det langsomt og det endte med at hun havde ET FANTASTISK ÅR, på trods af at det startede med voldsom hjemve.
Starten på et nyt sted med en skole man ikke kender og mange helt nye og fremmede ansigter er en stor udfordring, og den første tid var præget af hjemve og usikkerhed indtil hun faldt til og knyttede nye forbindelser med nogle af de andre elever.
I den første 'svære tid' havde jeg kontakt til min hendes kontaktlære næsten hver aften, da det også tog temmelig hårdt på mig, at hun kontaktede mig og fortalte hvor hårdt det var og hvor gerne hun ville hjem. Så det at vende det med hendes kontaktlære hjalp mig til at kunne bakke hende op (og få hende overbevist om at hun sagtens kunne klare udfordringen), ganske enkelt ved at lægge øre til hendes 'nødråb', men som udgangspunkt fortælle 'at alle de andre nye elever har det på samme måde' og at det er nødvendigt at give det nye en fair chance inden hun evt. besluttede sig for at afbryde skoleopholdet og dermed 'give op'.
Jeg er absolut ikke fortaler for at give op, men vi aftalte alligevel at efterårsferien (uge 42) skulle være der hvor vi tog op om opholdet skulle afbrydes (dog var jeg ikke i tvivl om at det ikke ville komme til at ske, og måske derfor gik jeg med til denne aftale).
Og ganske rigtigt begyndte det at vende efter de første 3 uger. Herefter blev hver dag en lille smule bedre og opholdet blev lidt mere spændende, dag for dag:o)
Jeg håber oplevelsen bliver den samme for jer og jeres søn, og indtil det vender for ham, ville jeg nok bare lytte, kramme og bakke ham op.
Knus og tanker, Grynet
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.059
Men det gør sgu ondt når ens unger ikke er glade og tilfredse..
Men synes samtidig det er en kæmpe chance at give ham, lade ham baske med hans vinger, blive stor og stærk, og samtidig ved han at hans rede er lige under ham, klar til at gribe !
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 68 Svar: 990
sep 2009
Jeg synes også det var helt fantastisk at gå på efterskole...
sep 2009
Jeg synes også det var helt fantastisk at gå på efterskole...
sep 2009
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.099
hun valgte så heldigvis en skole kun 35 km væk, så det første stykke tid fik vi, efter aftale med skolen, lov til at besøge hende midt i ugen og tage hende med derfra et par timer, hvor vi bare hyggede, og derefter kunne hun klare at være der et par dage igen. Hun blev aldrig dernede i weekenderne.
da der var gået et par mdr. kunne vi mærke en ændring på hende, selvtilliden begyndte at komme op i hende igen og hun blev den 'gamle' glade og åbne pige på meget kort tid, og den dag i dag er hun glad for at hun tog et par mdr. i helvede og derefter fik så meget med hjem - efter hendes eget udsagn er det det bedste skoleår hun har haft:-)
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 243
... Min sunde fornuft siger mig dog at hun (man) minimum skulle have været der en uge. Det siger sig selv at det tager lidt tid at falde til, lære folk og kende og føle sig tryg (vi kan jo passende sammenligne det med, når man for en ny hundehvalp hjem).
Stod det til mig, så skulle min søster ikke have haft ''lov'' til at komme hjem, hun skulle nok have faldt til. Det er jeg slet ikke i tvivl om.
jun 2004
Følger: 22 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 586
Der gik da heller ikke mere end et par uger inden jeg var faldet helt til, og havde fået nogle nye venner. De fleste havde jo haft det som jeg, og vi famlede alle rundt for ligesom at finde nogen der gad os.
Det blev mit bedste skoleår, måske ikke lige fagligt, men jeg lærte utrolig meget om mig selv og andre mennesker.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
Men de fleste bliver glade for det efter en tid.
Se tiden an nogle mdr, og hvis han stadig ikke er faldet til , så ville jeg tage ham hjem.
feb 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 42 Svar: 194
Min mor blev stiktosset, og gav mig stuearrest. (Meget forståeligt nu)
Jeg havde jo ikke rigtig givet det en chance i hendes øjne. Jeg kender bare mig selv, og vidste at jeg aldrig ville kunne komme til at lide det.
Jeg havde ikke problemer med at finde venner- tværtimod.
Men jeg tog altså hjem efter en uge, og HAR IKKE fortrudt det...
Efterskole/hjemve