{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
962 visninger | Oprettet:

hvilken slags lagkagebunde??? {{forumTopicSubject}}

hej... der er to opskrifter på lagkagebunde i en bagebog jeg har....

hvilken skal jeg bruge, og hvornår er det bedst at bage dem?

Vi skal have lagkagen søndag, men overvejer at lave bundene i dag, så jeg kan lægge lagkagen sammen i morgen, så den kan så og trække rigtig længe....

og hvordan er det nu med flødeskum? skal det på lige før servering, eller skal det være på lagkagen, mens den står og "sætter" sig fra i morgen til søndag???

ang. opskrifterne, så er der følgende:

1:
Lagkagebunde:
5 æg
150 gr. Sukker
125 gr. Hvedemel
1 tsk. bagepulver.

Tegn dit mønster på bagsiden af et stykke bagepapir, feks firkant, cirkel, hjerte, hest, bil. Læg så et stykke bagepapir ovenpå og tegn efter første tegning. Hvis du skal bruge 3 bunde skal du tegne på 3 stykker bagepapir.
Pisk æg og sukker skummende ca 10 minutter med håndmixer. Bland mel og bagepulver i en skål, sigt det igennem en si og vend det i æggemassen. Fordel dejen på bagepapir i ca. 1-2 cm tykkelse, afhængig af hvor tyk bundene skal være. Ved det bedste resultat så lad dejen overlappe dine streger med 1-2 cm som du bagefter kan skære af, da bundene kan blive sprøde i kanterne. Bages 5-10 minutter ved 175 grader. Bundene skal være lysebrune.
Lad bundene køle af, skær så kagebundene til så kanterne ryger, og formen svarer til din tegning. Vend så bunden ned mod bordpladen og træk langsomt bagepapiret af, brug evt en ren våd klud til at duppe med. Det kan også lykkes med en palet.

2:
Form på 18 cm i diameter:
2 æg
50 gr. flormelis
30 gr. hvedemel
30 gr. majsstivelse
½ tsk bagepulver

Form på 24 cm i diameter:
4 æg
100 gr. flormelis
65 gr. hvedemel
65 gr. majsstivelse
1 tsk bagepulver

Form på 32 cm i diameter:
6 æg
150 gr. flormelis
100 gr. hvedemel
100 gr. majsstivelse
1½ tsk bagepulver

Skil æggene i hvider og blommer. Pisk æggehviderne stive i en ren og tør skål. Pisk derefter i en anden skål æggeblommer med flormelis, til massen er lys og luftig - pisk ca. 5 minutter med en elpisker. Bland hvedemel, majsstivelse og bagepulver sammen, og pisk det hurtigt i æggemassen. Pisk evt. 3 spsk. æggehvide i dejen med elpisker, inden resten af hviderne vendes forsigtigt i massen, så dejen bliver luftig.
Tag et stort stykke bagepapir og smør det lidt med fedtstof. Bagepapiret kan ligge på en bageplade eller i en bradepande. Fordel halvdelen af dejen på bagepapiret (det er et meget tyndt lag, men det hæver i ovnen). Bag bunden i ca. 10 min. ved 225 grader i en forvarmet ovn. Hold øje med bunden og bliver den for mørk, kan der lægges staniol over. Lad bunden køle af, før bagepapiret fjernes. Fordel herefter den sidste halvdelen af dejen på et nyt stykke bagepapir, og følg ovennævnte vejledning.

hvilken skal jeg vælge?
hvad er forskellen på dem?

undskyld det blev så langt, men har brug for hjælp - hurtigt..... specielt, hvis de skal bages i dag.......

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilken slags lagkagebunde???
  • #1   7. maj 2010 Prøv at hør ad i kagekunst gruppen : )

• #2   7. maj 2010 Flødeskum skal først på lige inden.. Aner ikke hvilken opskrift du skal bruge, det er vel op til dig selv *S*

Jeg køber mine bunde *GG*

• #3   7. maj 2010 Reiki - er derinde og har også spurgt, men de var lidt lang tid om at svare smiley og når man er lidt nervøs over det..... smiley

jeanette - det sagde de også i gruppen, så det bliver selvfølgelig sådan....

hehe... men nu VIL jeg lave mine egne bunde.... det besluttede jeg allerede sidste år..... så det vil slet ikke blive det samme, hvis jeg bare købte dem....

MEN ... mangler stadig svar på hvilken der er bedst smiley

• #4   7. maj 2010 Jeg bruger den her .

250. g. æg.
    125. g. sukker
    85. g. mel
    85. g. kartoffelmel
    5.g. bagepulver

Æg og sukker piskes let og luftig. Mel, kartoffelmelog bagepulver sigtes sammen og løftes forsigtigt i.

Hældes i en springform og bages i 25 - 30 min. ved 200 Grader.

• #5   7. maj 2010 jeg bruger altid den sidste af de 2 opskrifter. Den er rigtig god og meget nem smiley

• #6   7. maj 2010 Jeg vil sige den første eller evt denne her som bliver lækker og luftig

6 æg, delte
    250 g sukker
    180 g mel, sigtet
    1½ tsk. Bagepulver
    Fremgangsmåde ovnen forvarmes til 180 grader.
    Æggehvider piskes stive, sukkeret piskes i lidt ad gangen. Pisk æggeblommerne i marengsmassen.

Hæld dejen i en stor springform beklædt med bagepapir. Bages 25-30 min til den er lysebrun og ”giver efter”, når man trykker let på den.
    Vendes ud på et sukkerdrysset bord, træk bagepapiret af og læg det over kagen igen. Lad den køle ned, og del derefter i 2 eller 3 bunde. Pyntes efter temperament.

Kan også bruges til roulade.

Ja vent med flødeskummet ellers bliver det kedeligt.

Mel og bagepulver blandes godt, og sigtes ned i dejen. Vend det forsigtigt sammen med en dejskraber.

• #7   7. maj 2010 Og så vil jeg da lige anbefale måske at lave den samme bare i mørk også, for den er bare rigtig lækker. Mener også den er i "bogen", og eller kan den findes på bettys bryllupskage som opskrifterne er fra.

Den er mere svampet og tung end den lyse bund.

• #8   7. maj 2010 ok.... det tror jeg at jeg vil gøre næste gang så.... eller når min onkel kommer.... det ved jeg ikke endnu....

men på søndag, så skal den helst ikke være svampet og tung smiley

• #9   7. maj 2010 altså lagkagen skal være sådan her:

tre bunde

nederste bund:
    nederste bund skal smøres med enten blendede hindbær, smagt til med sukker, eller med hindbærmarmelade.
    så skal der bananstykker (og måske jordbærstykker) i, og et lag kagecreme.

anden bund:
    på den anden bund laver jeg en portion Chokolade Ganache fra bagebogen også. jeg laver den med mørk chokolade, og har fået anbefalet at komme saft og revet appelsinskal fra 1 appelsin i, og vil gøre det, med mindre nogen herindefra siger, at det slet ikke fungerer...

toppen:
    på toppen kommer der marcipan på.
    der skal printes nogle bogstaver ud i papir, som skal klippes ud og lægges på som skabelon, og så drysser jeg finthakket mørk chokolade over og fjerner papir-bogstaverne. toppen skal pyntes med jordbær og en klat flødeskum i midten.

kanten bliver pyntet med flødeskum lige inden gæsterne kommer søndag...

hvilken slags bund vil I sige passer til det??

• #10   7. maj 2010 Det lyder da rigtig godt smiley

Jeg har jo kun prøvet nr. 2, og den er rigtig god synes jeg. Hvis du gerne vil have den rigtig luftig og let kan du evt. bage den i en åbnet springform med bagepapir i siderne og så bruge springformen til at "skære" kanten af med ved at lukke formen og presse ned over. Derud over skal den nok skæres til på toppen, da den som regel hæver på midten. jo mere af den "bagte" yderside du får fjerne jo lettere bliver den, da den er rigtig luftig indvendig smiley

• #11   7. maj 2010 jeg nupper Miemivs opskrift! smiley

tusind tak for hjælpen allesammen smiley

• #12   7. maj 2010 Camilla -
    ok... det vil jeg huske til når jeg bager dem.... om det bliver i dag eller i morgen, det ved jeg ikke helt endnu smiley

men nu vil jeg i hvert fald ud og handle ind

• #13   7. maj 2010 Kom lige til at se der gik lidt kludder i rækkefølgen i opskriften, men håber det er forståeligt alligevel *GG*

Håber den bliver god smiley

• #14   7. maj 2010 ok på den måde....

• #15   7. maj 2010 det håber jeg også smiley

men ja... det er til at forstå smiley

skal jo bare lægge et lille puslespil med øjnene smiley

Kommentér på:
hvilken slags lagkagebunde???

Annonce