3.891 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Uro i ben og ondt i mine led Uro i ben og ondt i mine led

Hej HG

Inden jeg belemrer lægen med mine spørgsmål og en konsultation- så ville jeg høre herinde om nogen kender lidt til samme symptomer og ved hvad det kan være- eller om jeg kan gøre noget eller lignende..

Jeg har uro i mine ben og ondt i mine led i hoften, der hvor benene er "påsat" og har ondt i mine ankler i leddene- har lyst til at strække de her led der gør ondt helt vildt for det hjælper en smule i korte øjeblikke af gangen. Det er meget frustrerende at have de her urolige og trælse led og ben og jeg går og blir meget irritabel. Så ja smerterne sidder primært i hofte og ankler og det driver mig snart til vanvid. Nogen har sagt gigt, men jeg er kun 26 år..?

Skal ellers siges at jeg spiser relativt sundt, trner lidt osv- og husker at strække ud og sådan.Har haft det længe on and of men det er rigtig slemt lige nu.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uro i ben og ondt i mine led
  • #1   6. jan 2010 Jeg lytter med her.. for jeg har samme symptomer engang imellem.. og jeg er altså kun 20 :S

• #3   6. jan 2010 Geser - Ja min hofte i venstre side siger MEGET ofte knæk når jeg laver anderledes bevægelse- sådan en dyb hul knæk lyd. Har ldrig hørt om spring hofte- men mine ankler i leddene gør også sindssygt ondt- især om aftenen når jeg ligger ned eller sidder stille- så går der "uro" i hoften og benene - det er lige til at blive sindssyg af

• #5   6. jan 2010 Det kan være mange ting - måske så banalt som D-vitaminmangel, eller så invaliderende som leddegigt el. lign.

Så jeg tror det bedste råd du kan få er, at tage til lægen og insister på, at årsagen til dine smerter findes.

• #7   6. jan 2010 Jeg vil sige som CH... det lyder som D-vitamin-mangel, og det skal du have tjekket hurtigst muligt, for det kan have meget alvorlige konsekvenser.
    Send pb hvis du vil have det uddybet

• #8   7. jan 2010 Podagra, urinsyregigt, kaptajn vom syge:
    http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/SygdommeEgenproduktion/Urinsur%20gigt.aspx

• #9   7. jan 2010 Geser,
    kan du ikke fortælle noget mere om hvordan det føles det der springhofte??

jeg har i mange år døjet med min højre hofte, der hvor benet nærmest sidder fast. det gør ondt ned gennem hele baglåret, ofte hvis jeg har sidddet ned eller ligget men stadig haft benene udover seng/sofa. Især hvis det er i en bestemt højde eller vinkel.. Dog bliver det hyppigere..

jeg har en ledsygdom, og har egentlig troet det var fobundet med det, men nu bliver jeg helt i tvivl?

Er begyndt også at døje med den anden hofte..

• #11   7. jan 2010 du skal til læge,du kan have noget jeg mener hedder urinsyregigt,så må du ikke spise rødt kød og drikke rødvin.
    M

• #12   7. jan 2010 Urinsyregigt (podagra) angriber normalt kun et enkelt led og kommer i anfald, som kan styres af ens madvaner. Det er lidt en livsstilssygdom, som oftest rammer mænd, der godt kan lide en gang god mad, en øl eller god kraftig rødvin ;o)

Jeg tror personligt ikke det er det, trådstarter mærker :o)

Det med, at hoften klikker kan jo også være ledsækbetændelse - noget jeg også selv oplever i min hofte, hvis jeg ikke ligger med pude under knæene om natten.
    Det behøver ikke at være springhofte - der må en læge på banen, for der er virkelig mange muligheder.

Holdbart er det ihvertfald ikke, det er om at få en henvisning til en reumatolog i en fart :o)

• #13   7. jan 2010 Man kan sagtens få gigt selvom man ikke er ældre. Jeg fik konstateret leddegigt, da jeg var 19 år. Så få du ringet til din læge og få det tjekket.

• #14   7. jan 2010 Mette, må jeg lige så diskret spørge dig, hvordan du startede med at mærke din leddegigt?

• #15   8. jan 2010 Ja selvfølgelig da.

Det startede med at mit kravebensled lige pludselig blev meget hævet. Jeg havde ikke haft nogen gener eller noget før.
    Jeg tog derfor til lægen med det, for det var jo noget underligt noget. Jeg røg igennem alle mulige undersøgelser, for gigt er jo ikke lige det første man tænker om en 19 årig. De konstaterede så det var leddegigt og jeg kom i behandling med det samme. Det sidder ligeledes i mine hofter, ankler og tommeltotten på den ene hånd.

• #17   8. jan 2010 Hmm..
    Det er noget svært noget. Jeg er lige nu i udredning reumatologisk og det ligger og svinger lidt mellem mistanke om leddegigt og mistanke om psoriasisgigt. Der hældes nok mest til det sidste, selvom jeg ikke har skyggen af hudproblemer

Synes de gigtlidelser er lidt svære at forholde sig til.

• #18   8. jan 2010 Gizmo ja jeg er sikker. Slidgigt er noget helt andet end leddegigt. Slidgigt er jo er jo hvor brusken er ødelagt og det skurer i leddene. Jeg har ingen bruskskader, men desværre ledskader nogle steder i kroppen. Slidgigt vil du ikke kunne se i blodet på patienten. Det kan du i de fleste tilfælde ved leddegigt. Jeg bliver ikke svimmel, men idet jeg spænder meget når jeg har ondt, har jeg rigtig tit spændingshovedpine.

CH min læge fortalte mig engang, at rent led mæssigt er forskellen på de to, at leddegigt rammer som regel begge led, altså begge hofteled, ankler mm. Ved psoriaisgigt kan du godt bare blive ramt i den ene side.
    Desuden kan psoriasisgigt ikke ses i dine blodprøver.

De gigtsygdomme er rigtig rigtig svære at forholde sig til.

• #20   8. jan 2010 Hmm..

Mine problemer er springende og for nogens vedkommende asymmetriske..

Blodprøverne, ihvertfald når det kommer til CRP, kan ikke rigtig bruges til noget, da jeg i forvejen har autoimmun sygdom og får temmelig kraftige immunhæmmende stoffer. De samme, som man ville bruge til leddegigt, i øvrigt ;o)

Gizmo, der er den ualmindeligt væsentlige forskel på de to - nemlig at menneske med leddegigt har en forventet levetid, der er otte år kortere end menneske med slidgigt.
    Men jeg tror nu, man kan blive lige invalideret af det.

Slidgigt kan man heller ikke gøre noget ved - selvom leddegigt er kronisk, er der dog visse behandlingsmuligheder ud over smertestillende.

Jeg ville helst ikke have nogen af delene, hvis jeg skulle vælge *GG*

• #21   8. jan 2010 Gizmo puha da. Det lyder dælme slemt. Kan du godt arbejde fuld tid med det?

Jeg har fleksjob på 4 timer hver dag, så kan jeg få min hverdag til at hænge sammen. Jeg kan endda løbe agility med hundene, hvilket er min store hobby og jeg ville simpelthen blive så ked af det hvis jeg skulle holde.

CH jeg ville også helst være fri hvis jeg kunne vælge da. Du skal da i en scanner, så de kan få styr på hvad det er. Min diagnose blev sat udfra scanninger.

Jeg tror også man bliver lige invalideret af sygdommene. Det er vist pest eller kolera.

• #23   8. jan 2010 Gizmo, nej slidgigt er ikke autoimmun. Der er det ikke kroppens celler, der angriber sig selv, men ganske enkelt slidtage.

Immunhæmmende midler kan kun bruges på de sygdomme, hvor immunsystemet overreagerer.

Tusind tak for de gode ønsker og de krydsede fingre :o)

• #25   8. jan 2010 Leddegigt er derimod hvor kroppen angriber sig selv.

Prognosen ser pt. ok ud. Der er ro i sygdommen lige nu og med min medicin så sker der i hvert fald inge skader lige nu.
    Jeg har skader i min i leddene omkring mit kraveben og mine ankler er ødelagte. Min hofter har også været angrebet, men der er ikke sket skader på leddene endnu.
    Jeg kan leve en nogenlunde normal hverdag. Bortset fra at jeg får medicin hver dag. Som sagt arbejder jeg 4 timer hver dag på fleksjob. Jeg er så heldig at jeg er bankuddannet og min arbejdsplads ville godt beholde mig i et fleksjob. Derudover har jeg en rengørringshjælp og en mand der er meget forstående og hjælpsom.

Hvordan ser din ud?

Ch jeg håber virkelig også at de hurtigt finder ud af hvad pokker det er der er galt og får startet en behandling.

• #26   8. jan 2010 Gizmo, jeg kan sagtens følge dig.
    Jeg synes næsten det er lige så slemt når folk skal pådutte en alle mulige vidunderkure. "nej det har skal du bare prøve, det ville bare virke så godt til dig."
    Altså hvis jeg skulle prøve alt det folk ville have mig til kunne jeg købe mig fattig og i øvrigt ikke lave andet end det.

• #27   8. jan 2010 Altså misforstå mig ikke, jeg ved godt folk bare vil hjælpe, men tit er det folk jeg stort set ikke kender og jeg orker ikke altid at skulle diskutere sygdom når vi er til noget.
    Kan I følge det eller er det bare mig der er en sur strigle smiley

• #29   8. jan 2010 Hmm.. interessant, hvad du siger, Mette.

Da jeg fik min diagnose i 1999 startede en rejse gennem rigtig mange forsøg både inden for den konventionelle medicin og inden for naturmedicin og det alternative.
    Jeg har prøvet ualmindeligt meget, og jeg har virkelig sat mig ind i sagerne. Jeg har fået hjælp fra flere kanter - de fleste faktisk alternative.

Men på et tidspunkt - efter en del år, hvor ikke engang medicin som prednisolon kunne gøre mig noget der minder om symptomfri gik gassen af ballonen.
    Jeg er det, man kalder behandlingsresistent. Der er ikke noget af det medicin, man normalt behandler min sygdom med, der virker så jeg kan blive symptomfri.

Og med den erkendelse blev det faktisk pludselig for meget, når folk kom med en masse gode råd, artikler og rigtig velmenende beretninger, de havde samlet op i fjernsyn og radio.
    For det første var det oftest noget, som jeg jo for længst havde hørt om og måske afprøvet, og så var det altid med en følelse af et let pres - hvis du ikke prøver dette her, er du så SIKKER på, at du overhovedet ØNSKER at have det godt.

Heldigvis er der ikke så mange, der kommer med forslag mere. Jeg tror, de fleste forstår, at det er mig, der har sygdommen, og er der noget der vedrører den, så har jeg hørt om det længe før, det kommer nogen steder, som folk der ikke har noget med den at gøre hører om den.

Og sikke en lettelse - for så kan jeg nemlig få lov at få lidt ro :o)

• #30   8. jan 2010 CH det er nemlig lige sådan jeg har haft det. Som om jeg selv er skyld i at jeg har det dårligt når der er noget jeg ikke har lyst til at prøve.

Jeg har droppet sygehusvæsnet og går ved en privat reumatolog i Esbjerg og det fungerer rigtig godt for mig. Jeg stoler 100 pct. på ham, for jeg ved at han ved hvad han taler om. Han har undervist på oxford og er internationalt belønnet for sin forskning inden for gigt. Det er vigtigt for mig at jeg kender og stoler på de folk der behandler mig, derfor prøver jeg ikke så mange ting. Har gjort, men for mange skuffelser har nok gjort mig lidt resistent overfor det.

Gizmo: det er meget det samme for mig, min vennekreds er også blevet drastisk reduceret siden jeg blev syg, men dem der er tilbage ved jeg forstår det eller prøver på at forstå det.

Jeg mærker det på den måde og jeg ikke kan løfte min ene arm over hovedet og at jeg skal have indlæg i mine sko for at mine ankler ikke "knækker"sammen. De bøjer indad så at sige. Jeg har ankelskinner til når jeg skal lave noget aktivt, for mine fodled er så slappe at der ingenting skal til før jeg vrider om. Desuden har jeg tit hævede ankler, det føles ligesom forstuninger.
    Jeg kan ikke bruge vores salt og peberkværne eller åbne noget med låg på, de dage jeg har ondt i hænderne. Jeg kan ikke rigtig løfte noget med vægt på af betydning. En anden træls effekt er at jeg taber rigtig mange ting.
    Ja det er sådan det der irriterer mig mest pt.

Jeg får ikke så stærk medicin pt. heldigvis. Der er som sagt rimelig ro på det. Men det har jeg fået tidligere og det var godt nok ikke sjovt. Hold kæft hvor blev jeg syg af det lort.

• #32   9. jan 2010 Mange tak. Det er da super dejligt at blive opfattet på den måde. Det varmer meget.

Jeg tror helt fast på at humøret har enormt meget at sige. Man er nød til at finde de gode ting og de ting man kan og så fokusere på dem. Ellers bliver man skør i bolden. Sådan har jeg det i hvert fald. Der er selvfølgelig dage hvor man bare har lyst til at sætte sig i et hjørne og hyle helt vildt, men det er da heldigvis et fåtal. Men jeg er helt enig med dig i det med ens humør spiller ind op sygdommen smiley

Jeg beundre alle der kan lære at leve med alle de begrænsninger sådanne sygdomme bringer med sig, for det er ikke nemt.

CH jeg håber virkelig de snart får klarlagt din diagnose, det er lettere at leve med når man ved hvad man fejler og hvad man har at forholde sig til.

Gizmo hvilke begrænsninger medfører din slidgigt din, altså rent bevægelsesmæssigt?

• #34   9. jan 2010 Mette, tak for ønskerne :o)

Jeg selv har nok accepteret min tilstand - jeg er et skravl på mange måder og lever med det.
    Det, der er vigtigt for mig i udredningen er, at få dokumentation for, at der er noget galt, så min elendige sociale situation kan finde sin løsning.

Behandlingen, jeg vil modtage i forbindelse med gigt - om det så er den ene eller den anden slags - modtager jeg allerede i forbindelse med min anden sygdom, så der er ikke mere at gøre der ;o)

Så mere for andres skyld end min egen, bliver det nu udredt. Det er også godt nok ;o)

Gizmo, det lyder da sørme som om, det er psoriasisgigt du har og ikke slidgigt - og så kan det jo være, der måske ligefrem kan gøres lidt. Det vil jeg da håbe for dig!

En gruppe lyder som en god ide ;o)

Hvem gør det?

• #36   9. jan 2010 Jeg ved, der findes ihvertfald en i forvejen, der handler om sygdom og smerter generelt - om der er en, der handler om de forskellige reumatiske sygdomme er jeg i tvivl om..

Hvis nu jeg laver en, der både indbefatter reumatiske sygdomme og autoimmune sygdomme generelt (de er jo ofte sammenhængende), dækker det så?

• #37   9. jan 2010 Jeg er i hvert fald med på det. Det er faktisk rigtig rart at skrive lidt med jer om det. Folk der forstår hvad man mener og man kan genkende de ting I skriver om. Det kan jeg i hvert fald med mange af de ting I skriver.

Gizmo jeg tænker altså også psoriasisgigt ud fra det jeg læser. Slidgigt er vel slidtage, så i teorien kunne du jo godt have psoriasisgigten ved siden af. Det var måske noget der skulle undersøges.

• #39   9. jan 2010 Således - så kan der ansøges.

Jeg laver lige en tråd og reklamerer...

http://www.hundegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=3796

Kommentér på:
Uro i ben og ondt i mine led

Annonce