{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
931 visninger | Oprettet:

Får dine børn slik/kager osv ? {{forumTopicSubject}}

Hvordan er det rundt omkring i de danske hjem i disse år tænker jeg ... ?

Hvordan er din holdning til slik/kager/sodavand og andre søde sager i forhold til dine børn (Og måske lige tage dine børns alder med)

Og denne tråd er ikke ment som en diskussionstråd for og imod det at give børn slik !!!
Bare ren nysgerrighed smiley


Vi har 2 børn.
Vores søn på 3 år og vores datter på 1½ år.

De får aldrig slik herhjemme. Heller ikke sodavand. De får heller ikke kager o.lign..

Det der indgår som lækkerier herhjemme er :
F.eks Wasakiks, nødder, rosiner og andre tørrede frugter, alt det frugt og grønt de vil ha'.
Mælk, sukkerfri saft et par gange om ugen.

Måske en gang om måneden får vores søn lidt slik eller andet sødt. Vores datter får sjældent da hun er så lille.

Jeg nægter dem aldrig noget når vi er ude på besøg og der bliver stilt søde ting frem. De må godt spise det - Køber bare ikke noget til hjemme.
Her i julemåneden har vi bagt småkager og dem får de selvfølgelig også + at de har fået en chokoladekalender hver.

I sommers fik de også is et par gange om ugen. Gerne Sorbet is. Det synes jeg selv er dejligt forfriskende.



Men generelt får de ikke særligt meget sødt da jeg selv har kæmpet med overvægt hele livet og ikke har lyst til at videregive dén arv til mine søde unger smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Får dine børn slik/kager osv ?
  • #1   19. dec 2009 Stine: Jeg tager sku hatten af for dig cakemastro smiley Synes det er en fornuftigt ting ik at gøre det.. Jeg har ik nogen børn.. Desværre er jeg selv et slikdyr smiley

  • #2   19. dec 2009 Nu har jeg ikke små børn mere....men da vores datter var lille, prøvede vi da at holde alt det der væk, så længe vi overhovedet kunne.
    For en dag kan man jo ikke, holde dem fra det mere, når de bliver ældre.
    Så længe de ikke ved hvad det er, har de ikke ondt af noget smiley
    Jeg har selv en hel mund fuld søde tænder, så det var da ikke nemt. Men man må jo tænke sig om alligevel.


  • #3   19. dec 2009 Jeg har ikke børn, men har tænkt lidt over det på det mere teoretiske plan.

    Det må være svært at finde en balance der er så god at den kan opretholdes, når ungerne er så store, at de faktisk har adgang til det store søde og fede bord.

    Kan det være, at en barndom med meget lidt sødt får en til at gå amok, når det er tilgængeligt?


  • #4   19. dec 2009 Tumling -
    *Gg* Hatten af ligefrem... Og ja, jeg er også selv et slikdyr !

    K/P -
    Har det præcis som dig. Ingen grund til at proppe det i hovedet på dem når de ikke ved bedre..
    Også derfor at de også gerne må få når vi er ude, da de ikke skal føle at de går glip af noget..

    CH -
    Som jeg skriver til K/P så ser jeg på det som at der ikke er nogen grund til at proppe dem med alt muligt unødvendigt i tide og utide, mens de er uvidende.. (Ved jeg godt du ikke siger *G*)
    Jeg fik selv som barn Lørdagsslik og søde sager også i hverdagene, og jeg voksede ikke op med en stopklods af den grund.
    Derfor kan det jo være hip som hap.
    Men vi har i hvert fald ikke Lørdagsslik eller nogen faste ting og sålænge at de er lykkelige over at få en lille pakke rosiner eller en kiks, så er jeg tilfreds smiley


  • #5   19. dec 2009 Jeg synes også det er om at udnytte, at de "ikke ved bedre" når de er små.. Det er jo også deres fundament, der bliver lavet, så det skal bare være så sundt som muligt.

    Problemet dukker op, når de er lidt ældre, synes jeg.

    Jeg har ingen ide om, hvordan man giver børn en stopklods. Jeg har ikke set noget i praksis - bortset fra fri adgang til slik.. DET sætter en grundig stopper for sliklysten *GG*


  • #6   19. dec 2009 CH: Jeg havde fri adgang til slik og det har ik sat en stopper for mig smiley

  • #7   19. dec 2009 Tumling - jeg tænker ikke på den lange bane, men her og nu ;o)



  • #8   19. dec 2009 vi har altid praktiseret lørdagsslik med vores og vi har ikke haft problemer, hvis de fik noget af gæster, fik de lov at smage et par stykker, og så blev det lagt væk til lørdag, og det accepterede de helt og fuldt.

    det KAN give bagslag som CH skriver. Min niece er 'sundhedsfreak' af de grove, men når vi er nogle steder og der er slik på bordet, kan de slet ikke stoppe, de kan ikke lege eller føre en samtale fordi de er så fikseret på slikskålen på bordet, og de æder til de bliver helt dårlige.

    så det er en balancegang synes jeg - - for lidt og for meget---


  • #9   19. dec 2009 ch: Nå for pokker haha

  • #10   19. dec 2009 Nu er jeg jo ikke lige forælder, men vi har altid haft fri adgang til slik og sådan.. Det kan sagtens stå i fred, det har altid stået fremme og sådan er det jo bare. Så det var ikke spændende. Det var meget mere spændende med ting vi ikke havde så tit - nu kan jeg ikke lige komme på noget, men altså.. smiley

    Fungerer også fint for min søster, som er 10 år. smiley


    Til gengæld er vores mor begyndt at klage over udgifterne til mælk og frugt smiley


  • #11   19. dec 2009 Nu er mine børn efterhånden "gamle" 17 og 20 år. De har ikke haft adgang til slik hver dag, men fredag og lørdag har de fået slik og sodavand. I julemåneden har vi altid haft en skål stående - stort set uden de rørte den. Men jeg oplevede andre børn på besøg, der på ingen måde kunne tackle, at man bare kunne tage - og de havde meget skrappe restriktioner derhjemme. Det var nærmest skræmmende at se på!
    Jeg har været rimeligt afslappet omkring det - også med sodavand. Bare tænderne blev børstet og der i øvrigt kom noget sundt indenbords også.
    I dag har jeg én, der spiser slik en meget sjælden gang og aldrig rører sodavand. Og én, der ALDRIG rører hverken slik, kager, chips og sodavand.


  • #14   19. dec 2009 jeg har en datter på 2 år, i 11 måneder er vi ret ops på hvornår hun spiser slik, det er nogen hun for max en gang om måneden, og hun smager måske en tår sodavand lige så sjældent.. Hun spiser i stedet for en masse frugt og grønt.. Både hendes far og mig er begge to i lidt for godt stand, og har ikke behov for at hun bliver tyk.. I december der er vi dog mere overbærende, hendes gudfar har fødselsdag, hendes far har det, hun har det selv, og ja 2 tanter samt en faster har fødselsdag, og ja så er det jo også december så hun har også en chokolade kalender i år.. Vi vil blive ved med at have det sådan indtil hun bliver gammel nok til at få fredags eller lørdags slik.. Jeg syntes ikke der er grund til at fylde børnene med sukker, i form af kager, kiks, sodavand og slik..

  • #15   19. dec 2009 hun har dog svært ved at lade slik skålen stående hvis vi er hjemme hos andre, dog er de gode til at have både frugt og slik og så smager hun måske 1 stykke slik og for frugt for resten.. Hun drikker heller ikke saftevand særlig ofte, og når hun gør ja så er det sukkerfrit

  • #16   19. dec 2009 Har ikke selv børn, men min kæreste er et godt eksempel på, ikke at have måttet som barn.

    Han kommer fra tandlægeforældre, og de fik meget meget sjældent søde sager.

    Nu skejer han tilgengæld ud i stor stil, og kunne såmænd sidde og spise chips og slik til morgenmad hvis det skulle være. De sunde ting som han er vokset op med, så som det daglige glas mælk, holder han sig tilgengæld langt fra!
    (og det værste er han ikke tager et gram på af det *GG* )


  • #17   19. dec 2009 Og som tilføjelse til mit tidligere indlæg, så havde jeg som lille adgang til slik i weekenderne, og fik også når der var fødselsdage og så videre.

    Jeg måtte gerne spise slik, men med måde, og den dag i dag er det klart mig, som har den bedst udviklede ''stopklods'' af min kæreste og jeg..


  • #18   19. dec 2009 Her får vi slik og sodavand næsten hver dag. Vi prøver at holde det til lørdag, men med en meget slikken mor, er det rigtig svært. Vi får ikke overdrevede mængder, men en lakridspibe eller en kinderchokolade ryger der hver dag. Der er ingen af os, min mand og jeg, som lider af overvægt eller nogensinde har gjort, så derfor er vi måske ikke så meget OBS over for det. Min mand vejer 62,5 kg og er 175 cm. Jeg vejer 52 kg og er 165 høj, vores unger: datter på 9 vejer 21 kg, søn 27 mdr 12 kg og søn 14 mdr 11 kg.
    Måske kommer min lækkersult fra min barendom, hvor vi kæmpede hver eneste dag bare for at få råd til mad. Nu hvor jeg er voksen og selv kan bestemme tager jeg revence.


  • #19   19. dec 2009 Jeg har to børn med diabetes så det er minimalt hvad de får af slik,men juleaften skal de da hygge så får de noget mere insulin
    men når der først er kommet slik på bordet spiser de ikke rigtig af det,for det bliver for kvalm da de ikke er vant til alt det sukker.
    M


  • Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #20   19. dec 2009 Can.alt.dogshouts Bente H> Sådan har det også altid været i min familie (har ingen børn selv), og alle os 3 unger er meget afslappede omkring det. Mange af mine venner kan derimod slet ikke administrere frie tøjler vedr. søde sager - og det er dem der har haft de stregeste regler derhjemme... Min roommate fra da jeg gik på universitetet kunne f.eks. spise en kasse pålægschokolade på én dag, hvorimod mine altid holdt ca. 2-3 måneder i gennemsnit.
    Jeg har dog ikke tagt stilling til, hvordan det skal være, hvis jeg en dag selv får børn smiley


  • #21   19. dec 2009 Rigtigt spændende at læse hvordan i gør derhjemme !!!
    Det er rart engang imellem at vide hvad andre gør.


  • #22   19. dec 2009 Vores datter er feks IKKE vokset op med sodavand.....Vi havde det hjemme, når der var fødselsdag, eller andre særlige lejligheder.
    Ellers ikke..... I dag drikker hun hovedsaglig mælk, og af og til en god juice.


  • #23   19. dec 2009 Jeg tror den største årsag til unge menneskers overvægt i dag, er sodavand......


  • #24   20. dec 2009 Jeg vil da også komme med mit input, selvom jeg ikke er forælder..

    Jeg er opvokset med mere eller mindre fri adgang til slik. Det stod ikke fremme, men det var i et fyldt skab, og bad jeg om det fik jeg altid lov.
    En hyggelig lille ting var at min far havde et marcipanbrød han skar af, og altid gav et stykke, lakridspiber havde han stående på sit kontor som vi også altid fik, og hver aften får de kaffe og kage inden sengetid, som jeg også altid har fået af. Derudover kommer det løse slik..

    Da jeg var helt lille kunne jeg bestemt ikke styre det, og på den eneste hjemmevideo vi har, fra min søsters 6-års fødselsdag (jeg er altså to år) er det eneste man ser, stortset bare mig der stopper hele mundfulde slik i munden, mens hele sleskabet sidder og griner over at jeg ikke kan forstå nej, og bare stopper i face. Endvidere ses det også hvordan jeg spiser løs af boller og des lige, og løber grædende ud af stuen da resterne af kagen bliver båret ud.. TO ÅR er jeg altså...

    Så det er vel ikke en hemmelighed at jeg er glad for sukker. Meget glad. Jeg elsker kage og søde sager. Jeg har en stopklods når der kommer til at spise, og tager f.eks sjældent mere end 5 stykker. MEN, jeg har et fyldt og kælderrum. Jeg ligger virkelig inde med rigtig, rigtig meget slik, og har et enormt stort behov for at hamstre den slags.
    Endvidere drikker jeg rigtig meget sodavand i perioder. Normale dage drikker jeg to cola, men kan snildt komme op på mere hvis det lige tager ved mig..
    Har også altid haft masser af sodavand til rådighed som barn..

    Til sammenligning vil jeg fortælle om en veninde fra folkeskolen. Hendes mor var veganer (af den fanatiske type) og de havde strenge regler sng. spisevaner. ALT slik og søde sager var derfor fuldstændig bandlyst.
    Min veninde var derfor den største sukkermund jeg nogensinde havde mødt. Hun elskede alt hvad der fandtes af søde sager, og gjorde det til en kunstart at smugle den slags ind.
    Som eksempel kan beskrives falske bunde i skabe, hemmelige steer under gulvbrædderne, en opsprættet kant i jakken hvor der kunne ligge 1 sodavand + 1 stang mariekiks, eller f.eks 4 plader chokolade. Hun havde altså heller ikke et sundt forhold til de søde sager..

    Jeg tror det er meeeeget vigtigt at finde en gylden middelvej..


Kommentér på:
Får dine børn slik/kager osv ?

Annonce