{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
414 visninger | Oprettet:

Jul jul - om julemanden og julegav {{forumTopicSubject}}

Om julemanden og julegaver

Vi fortæller vores børn at det er julemanden som kommer med julegaven, at han kommer ned igennem skorstenen om natten når børnene sover – selv de huse hvor der ikke er en skorsten, får julemanden lige tryllet en frem samt en kamin/pejs, så han kan komme ind i stuen og lægger gaverne under træet og så vågner børnene forventningsfuldt næste morgen og pakker gaver ud.

Sådan er det i hvert fald fremstillet i stort set hver eneste julefilm der findes. Og i mange hjem fortælles jo, at det er julemanden som kommer med gaverne. Børnene sender deres ønskeseddel op til julemanden i Grønland.

I mange lande (dem jeg kender) USA, England, Frankrig, der spiser man en hyggelig middag d. 24. december om aftenen, man hygger og derefter lægges børnene til ro senest kl. 22 (i Frankrig i hvert fald). I løbet af natten kommer ”julemanden” så og lægger gaverne under træet. Og så får børn og voksne først sine julegaver om morgenen d. 25. december.

Her i lille Danmark – og måske også andre lande – der spises der julemad d. 24. og alle gaverne bliver også givet der.

Men ødelægger vi så ikke illusionen om, at det er julemanden som kommer med gaverne om natten når børnene sover ????

Hvorfor venter vi ikke med at få gaverne om morgenen d. 25.

Er det fordi vi er mere interesseret i, at gavemodtageren ved hvem gaven kommer fra, end bare det at glæde med en gave ?

Eller er det fordi at det er mere praktisk, nu er familien jo ligesom samlet omkring spisningen og så kan man også lige snuppe gaverne ?

Er det ikke synd for børnene, at de når lige at pakke alle deres gaver ud om aftenen, får så at blive puttet i seng og vente helt til næste dag før de kan lege med al deres legetøj ???


Dette er ikke ment som en debat om man overhovedet skal holde jul eller ej, for det er jeg stærkt tilhænger af at man gør.
Det er heller ikke ment som en debat om, at julen er en overskruet måned, hvor alt koster det dobbelte end man kan få det til i Januar.

Men kast jer løs og giv et bud på, hvorfor vi gør sådan i DK og hvorfor vi ikke gør som de f.eks. gør i andre lande.

Ser frem til jeres gode og gennemtænkte svar smiley

Og så for øvrigt - rigtig glædelig jul !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jul jul - om julemanden og julegav
  • #1   27. nov 2009 Hvorfor vi gør som vi gør i lille Danmark har jeg ikke noget bud på, men hos os har vi de sidste par år ændret trationen radikalt, så nu får vi også julegaverne om morgenen 1. juledag.

    Vi spiser en dejlig brunch, når hundene har fået deres morgenmad og luftetur, og bagefter pakker vi gaver op. Det er vildt hyggeligt.

    Hvis vi er sammen med børnebørnene juleaften -ja så gives der naturligvis gaver (der pakkes op) til dem denne aften, men vores egne gemmes til julemorgen.

    Da mine børn var små, pakkede vi gaver op juleaftensdag om eftermiddagen, så kom julemanden, mens vi var ude at gå en tur.


  • #2   27. nov 2009 Hmm jeg har faktisk også tænkt den tanke, men jeg tror det er fordi det er det nemmeste... Altså at familien er samlet og så kan man lige få "overstået" gaveracet samme dag.

    Derimod synes jeg at vi gør det på den "rigtige" måde. Altså børnene må hjemme hos os, være oppe ligeså længe de vil:-) Julemanden er bare kommet tidligere fordi ellers kan han ikke nå ud til alle børnene i hele verden. Vi er ikke hjemme juleaften så derfor kommer julemanden før for at vi kan få gaverne med derhen hvor vi skal:-)

    I vores familie er det ikke fordi at de skal vide hvem der har betalt for gaverne, slet ikke. Faktisk i år, har vi slet ikke råd til julegaver andet end til vores egen datter. hun er den eneste vi skal købe julegave til i år:-(


  • #4   27. nov 2009 Egentlig synes jeg ikke man skal bilde børn ind, at julemanden findes. Rigtig mange børn er utroligt angste i december, fordi der kommer en fremmed mand i deres hus og kigger på dem, når de sover.

    Men man giver jo gaver fordi Jesus blev født. Og det gjorde han d.24. Derfor får vi gaver d.24. Det handler jo ikke om, at børnene sskal have tid til at lege med deres legetøj, men om at fejre Jesu fødselsdag.


  • #5   27. nov 2009 Da jeg var barn fik vi også gaver fra julemanden - d. 24 om morgenen. Resten af gaverne om aftenen vidste vi godt var fra familien.

    Tror jeg vil opdrage mine evt. børn på samme måde. Synes det er fint de ved at de fleste gaver kommer fra venner og familie - og ikke fra en fiktiv julemand.


  • #6   27. nov 2009 Julie, jeg er helt enig med dig ang. julemanden! Jeg har aldrig bildt mine unger ind, at han fandtes. En jul var min daværende mands søster så udklædt som julemand juleaften og delte gaver ud. Min datter, som dengang var meget lille, var ekstremt bange for ham (hende). Og det, at hun fik at vide, at han kom ind i vores hus om natten gjorde, at hun ikke længere turde sove på sit værelse alene. Det krævede lang tid og mange forklaringer at få hende overbevist om, at julemanden ikke fandtes - hun havde jo selv set ham! Så her hos os findes der ingen julemand - nu er de jo så også store mine unger. Men jeg er meget modstander af at bilde børn sådan noget ind.

    Mht at lege med legetøjet, så har mine unger altid fået lov til at være længe oppe juleaften. Og ja, vi fejrer vel Jesu fødsel? Selv om det jo nok hos de fleste familier bare er en tradition, som man ikke reflekterer nærmere over.


  • #7   27. nov 2009 Elen@: min mor er børnehavepædagog og har altid børn, som er kede af det i december, fordi de ikke tør sove. Derfor er jeg heller aldrig blevet opdraget med julemanden og har aldrig troet på ham.

    Synes også det er mærkeligt, at forældre bruger super mange kræfter på at lære børnene, at man ikke må tale med fremmede og tage i mod ting fra fremmede. Og samtidig lærer børnene, at så længe den fremmede mand er iklædt rødt og har skæg, så må de gerne hoppe op og hoppe rundt på hans skød...


  • #8   27. nov 2009 Julie: Igen enig!!

  • #9   27. nov 2009 Elen@: det handler måske også hvad det er for nogle børn. Jeg var et meget bange barn- bamse og kylling kunne tit blive for spændende for mig, så jeg måtte gå ud til min mor og far. smiley Jeg ved blot, at min mor har oplevet det mange gange med julemanden, og derfor er modstander af det.

  • #10   27. nov 2009 vores tror stadig på julemanden;-) de er fra 18-28:-)

    vi har altid brugt julemand, og aldrig haft problemer.

    da ungerne var små, var det os selv som lige fik ondt i maven, senere var det en af vores venners far, han klædet sig ud omkring middag, og så havde han adresser på en masse børn familien kendte, han sagde altid at han havde stillet sækken i garagen, og så fik de hver en lille æske chokolade af ham selv, som måtte pakkes op med det samme.


  • #12   27. nov 2009 Headhunters choice
    Jeg tror nu ikke at folk fortæller deres børn, at julemanden ikke findes. Det er vist noget som børnene selv konkludere når de bliver ældre.

    Jeg ville da aldrig fortælle min datter at julemanden IKKE fandtes, for jeg ved det jo ikke med sikkerhed smiley


  • #13   27. nov 2009 Jul er en fantastisk dejlig tid.
    Da jeg var barn mødtes hele familien den 24. og gaver blev først åbnet kl.24. Vi vidste godt det ikke var julemanden der kom med gaverne og vi blev oppe til vores øjne og ben ikke kunne mere.

    Men min datter, hun er ikke et sekund i tvivl om at julemanden findes og kommer med gaver. Hun har selv set ham flere steder. Og hvordan kan det ellers være at gaverne i sokken dukker op af sig selv? -det er jo nissen, som jo også kommer pasta i skoene, mel i køkkenet, vender stolene på hovedet og en masse andre ting.


  • #14   27. nov 2009 Elen@: Er der ikke omvendt bevisbyrde her? Bevis, at han findes.. ha ha

  • #15   27. nov 2009 Nej, det er ikke omvendt bevisbyrde i denne sag.
    Dem som påstår at Julemanden IKKE findes, må bevise det overfor os som tror på julemanden.


  • #16   27. nov 2009 Anne: Ha ha - jeg lader jer blive i jeres barnetro ;-))

  • #17   27. nov 2009 Can.alt.dogshouts Bente H
    Tak - det glæder mig smiley *smiler*


  • #18   27. nov 2009 Tjae, langt de fleste børn VED jo godt at julemanden ikke findes..

    Alligevel er det sjovt og magisk at spille med på den..

    Jeg tror kun det er ganske få børn i DK der får julegaver af julemanden. De får af deres familiemedlemmer, ligesom de vel også "giver" gaver til resten af familien?..
    Til gengæld er det vist julemanden der kommer med kalendergaver/adventsgaver?

    Jeg kan tydeligt huske da jeg var helt lille. Vi tog altid til jylland omkring den 21/22 december for at hente min bedstemor. Og et år var jeg simpelthen rædselsslagen for at julemanden ikke ville kunne finde mig! Hvordan skulle han kunne vide at jeg var rykket? Heldigvis sendte min mor ham et postkort og fortalte det..
    Et andet år, måske da jeg gik i 2. klasse flyttede nissen ind i vores klasselokale.. Den 1. december stod der simpelthen et iglotelt i vores klasselokale, og der lå kagekrummer omkring det, så det var TYDELIGT at nisse jo havde været der.. Der var også et brev..
    Nogle få af os vidste jo godt at det ikke passede, men resten var hundrede procent sikre på at Nissen kom hver nat.. Og den slags skal børn og voksne da have lov at hygge sig med så længe de kan.. Jeg ved at min gamle klasselærer stadig tænker tilbage på den jul med et glimt i øjet smiley

    At give gaver den 24? Tjae, det er vel en smagssag.. Vi har nu også altid fået lov at blive oppe så længe som muligt, og et år fik jeg noget ekstremt godt legetøj, Lego Belville, som altså krævede at min søster og jeg blev oppe og legede med det, til vores forældre stod op igen..


  • #19   27. nov 2009 Uh, Anja, Lego Belville, bliver helt nostalgisk! Det var min datters yndlingslegetøj i flere år smiley Nøj, hvor har vi samlet meget af det..

  • #20   27. nov 2009 Bente,
    jeg kan også love dig for at jeg fik samlet meget! Det var da det lige kom frem, og jeg blev simpelthen SÅ glad!! Fik huset, og et par småting ved siden af.. Havde slet ikke noget i stil med et dukkehus i forvejen (min søster havde til Barbie, men det var jo hendes) så jeg var lykkelig!.. Jeg huskes tydeligt at mine forældre gik i seng omkring 2 eller 3, og da min far stod op kl. halv 8 var vi stadig i gang...

    Belville vare bare SÅ godt..


Kommentér på:
Jul jul - om julemanden og julegav

Annonce