Please, spis aldrig gåse/andelever !!! {{forumTopicSubject}}
Mange af jer ved det sikkert , men vil lige gøre opmærksom til dem af jer der ikke er klar over hvor meget dyremishandling der forgår inden at "delikatessen" Foie Grass ligger i køledisken...
Foie Grass (Gåse/andelever) er en sygdomsramt lever som direkte følge af at fuglen er blevet tvangsfodret med op til 2 KILO mad om dagen..
Det ville svare til at vi mennesker fik tvunget 20 kg mad i os om dagen..
Leveren svulmer op og fuglen bliver syg/døende, hvorefter den for halsen skåret over og forbløder, den syge og voldsomt forstørrede lever bliver taget ud og solgt som en Delikatesse.
Køb eller spis aldrig Foie Grass (Der er forbudt at producere og købe i flere lande pga mishandlingen af fuglene)
http://www.youtube.com/watch?v=cSEDmyaJMKs
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.783
Hvis bare folk lod være med at købe produktet så ville problemet være løst..
Så det handler nok mest omm oplysning til folket !
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
jun 2006
En mink har det efter min mening en hel del bedre end en burhøne..
Er det mere uetisk at tage livet af en mink end at tage livet af en gris eller kylling ?
I begge tilfælde er dyrene opdrættede med det formål at lade livet til fordel for menneskets behov.
Det er måske ikke strengt nødvendigt at gå med ægte pels, men omvendt er det jo heller ikke livsnødvendigt at spise kød..
jun 2007
Jo men det er jo ikke enten eller !
Bare fordi at man ikke boycutter ALT hvad der er etisk forkert så betyder det jo ikke at man ikke kan gøre en lille forskel på de par ting man SÅ boycutter
Jeg går hverken i minkpels eller krokodillestøvler (Ville også føle mig pænt grim hvis jeg endelig gjorde *G*)
Jeg synes ikke at hajen er et frygteligt dyr der bare skal dø, mens jeg sætter løven op på en piedestal fordi at den er prægtig og mægtig og så gør alt for at den skal bevares..
Det er nærmest et og samme dyr, den ene lever bare i vand og den anden på land.
Jeg kan sagtens følge dig..
Men f.eks så køber jeg altid økologiske æg, men ikke økologisk svinekød, selvom at dyrene har lige dårlige kår.
Men et eller andet sted skal man jo starte og man kan ikke redde verden på én gang...
jun 2006
Forårsage = Er skyld i / årsag til.. Forårsage en ulykke = Er skyld i en ulykke
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.323
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 464
Hvorfor mener folk frilandsgrise er velfærd? Jeg fatter det simpelthen ikke - nok kan det være dem der overlever turen gennem systemet har haft det lidt bedre, men hvad så med den store mængde der dør? Hvordan kan man forsvare at en større dødelighed er bedre velfærd - ja jeg spør' bare!
Synes nu vi gør alt for i dansk svineproduktion at grisene har det godt. Man forsøger hele tiden at gøre det bedste for grisen...
mar 2008
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Jeg har smagt foie gras og synes det smager dejligt. Har dog vidst det med produktionsmetoderne og tager bestemt også afstand fra det, men når nu min mor serverede det, hjembragt fra rejse i frankrig, skulle jeg da også smage. Jeg køber også buræg, fordi de er billigst, de billigste frosne kyllingestykker o.s.v. selvom jeg hellere så at hønsene havde langt bedre vilkår, men jeg skal altså have mad på bordet og så må jeg gå på kompromis med min ideologi, desværre.
jun 2007
Min svigerfar har svinehold og det var vist bedre end normalt.
De gik i store stier. Store nok til at holde måske 100 svin i hver sti.
Men der var ikke meget plads af den grund. De lå skulder mod skulder når de alle lå ned...
Og derudover synes jeg at slagteprocessen er hardcore ! Og Jeg er IKKE sart..
Jeg er meget realistisk og kan godt se at man ikke kan gå og klø slagtedyrene bag ørene hvis man skal ha' en profit !
Men jeg har arbejdet på et stort slagteri og mange gange var nogen af svinene så stressede at de simpelthen faldt om og døde af stress..
Karina - Det er da heller ikke ok...
Men igen, du kan ikke redde hele verden på én gang...
Synes da at det er fjollet at man nærmest skal ha' skæld ud fordi at man ikke oplyser om ALT det forkerte der forgår i hele verden, fordi at man oplyser om én gren af dyremishandling...
( Og dette skriver jeg uden at være tøsefornærmet *S*)
jun 2007
mar 2008
Mht til løse søer i farestald kan jeg godt se ideen, men ikke så længe det skal være på bekostning af en masse døde smågrise - det holder mit dyrehjerte ikke til...
Men meht til foie gras, så nej tak - går ikke ind for tvang!
mar 2008
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
Jeg spiser f.eks aldrig foie gras - af selv samme grund - så et program for mange mange år siden og har aldrig overvejet at smage det side.
Jeg køber ALDRIG buræg - så undværer jeg hellere.
Jeg har en hund i grækenland og en elefant i Kenya som jeg betaler til hver måned.
Jeg er medlem af WSPA.
MEN der var mange flere punkter jeg gerne ville støtte - det her er bare dem der ligger mit hjerte nærmest og det er hvad økonomien rækker til...
Man skal jo starte et sted:-)
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
Spørger bare fordi det er sjældent man ser en der er SÅ standhaftig:-)
jun 2007
Samme tanke...
Min bedste veninde var vegetar i mange år. Men hun gik stadig i lædersko, bælter osv og hun havde heller ikke noget imod at røre ved råt kød og tilberede det...
Når hun talte med andre vegetarer der sad og tudede over at det var ååh så synd for dyrene ( Ikke møntet på dig Antihero !!! ) så spurgte hun så at hvis det virkelig var så synd for dyrene, hvorfor gik de så rundt med læderbælter og læderpunge...
Totalt cool vegetar var hun
jun 2006
Og jeg har været i en stald i en hel del mere end 5 minutter :o) Har selv det grønne bevis.
Jeg synes det var barskt at lære at kastrere og kupere haler på grise, der skriger deres lunger ud ( det gør de så ofte bare man løfter dem )
Jeg syntes det var barskt at se søer med skuldersår så dybe at de kunne rumme en knyttet hånd.
Jeg synes det var barskt at se søer med dybe sår efter bindslerne...
Barskt med 30 kg's grise, der over natten har ædt halerne på hinanden, så der nærmest er et hul ind der hvor halen skulle have været
Det var så under min læretid og i en gammel stald uden spalter (siger noget om alderen)
Allerhelst ville jeg selv opdrætte mine slagtedyr.. Have dem gående i dybstrøelse med adgang til mark, men sådan kan jeg desværre ikke fylde min fryser pt. da jeg bor i et byhus.
Og produktionen skal også være rentabel.... Det er jo klart
jun 2007
Går ikke i selvsving, synes bare ikke at der er noget galt i at oplyse at Foie Gras er resultatet af dyremishandling , fordi at der er med garanti nogen der ikke ved det !
jun 2007
Bare fordi at det er en gammel debat, er det vel stadig aktuelt at oplyse om !?
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Det sørgelige er så at vores kongehus stolt serverer f.eks. foie gras til store middage hvor menuen bliver offentliggjort i tv. De burde vel om nogen foregå med et godt eksempel? - Bare lige en tanke.....
jun 2006
Please, spis aldrig gåse/andelever !!!