1.543 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

indehunde og indekatte indehunde og indekatte

Hvad er forskellen?

Har en kat ikke ligeså meget brug for at komme ud og opleve, som en hund???

Forsøger ikke at klandre nogen for noget, men kom bare til at tænke på hvorfor folk mener en indekat kan være lykkelig, når en "indehund" ikke kan....

Gode bud??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  indehunde og indekatte
  • #1   6. aug 2009 Det er jo helt forskellige dyr.
    Det er jo lidt som at sammenligne hamstre med vilde fugle..

En hund fungerer på en anden måde end katte..
    De har alle brug for forskellige opvelser, men hvor hunden skal trænes og aktiveres, har de fleste katte nok i en god ven (enten et nært menneske eller en anden kat) og omsorg, samt en ven at ligge op af.
    Hunden har brug for en anden form for stimulation, som er svær at give den indenfor..

Katte skal jo også aktiveres, og har legetøj som kræver at de tænker sig om, og bruger hovedet, og der skal leges og snakkes med dem på samme måde som en hund.
    Men det kan altså bare ikke altid lige lade sig gøre at tage en kat ud på samme måde..

Mine katte har aldrig været udenfor, og de ville dø af chok hvis jeg nogensinde forsøgte at tage dem ud!

• #2   6. aug 2009 tja -jeg er så heller ikke så meget for indekatte, men ved ikke nok om katte til at have ret meget at have det i.

Men skulle ejg have kat og boede i byen, så måtte den få en løbegård e.l. ude, så den trods alt kom ud hver dag.

• #3   6. aug 2009 Nej det har de ikke..
    Man kan slet ikke sammenligne katte og hunde !

Katte sover op til 21 timer i døgnet og har slet ikke samme aktivitetsniveau og stimuleringsbehov som hunde..

Katte er observerende og overvejende og kan bruge timer på at ligge og kigge ud af vinduet - Samme som at de kan bruge timer på at ligge ude på terassen og kigge ud på græsplænen.

Mine katte var indekatte i 6-7 år hvorefter de nu har mulighed for at komme ud når de har lyst..
    Min hunkat bruger dog ikke sin nyfundne frihed til særligt meget. Hun er stadig hvor jeg er og går sjældent på eventyr for sig selv (hun er ikke bange for at være ude)
    Hun er overvejende indenfor at ligger bare og ligner en der mediterer på udvalgte steder i hytten..

Så nej det er ikke synd..

• #4   6. aug 2009 Jeg synes heller ikke det er synd for en kat, men har egentlig ingen begrundelse....

Og selvfølgelig er det to forskellige slags dyr - men sad bare og tænkte på vores kat(killing) kontra hund - Kunne slet ikke forestille mig ikke at lukke katten ud (når den er færdigvaccineret og neutraliseret)

-Men alligevel kunne jeg i fremtiden godt forestille mig at have en indekat - er lidt splittet:-)

• #5   6. aug 2009 Når jeg ser på mine katte, som er 100% udekatte, så kan jeg godt se, at de i den grad har brug for plads og frihed omkring sig. De har også brug for nus og kæl - men jeg erkender, at det første, der ville blive fravalgt hvis det skulle komme til det, er mig.

Jeg har set indekatte, der har haft helt tosset adfærd på grund af understimulering, så at have en indekat kræver langt mere af ejeren end blot at kæle med den i ny og næ. Den skal have noget, der udfordrer dens drifter og instinkter, ellers bliver den også enten tosset i hovedet eller apatisk.

• #6   6. aug 2009 CH,
    jeg tror det kommer meget an på katten, for der er virkelig en stor forskel..

Mine katte er bare ganske simple indekatte. De har aldrig været udenfor.
    De kan godt lide at sidde på altanen eller i vinduet og kigge ud, men selvom fuglene vækker et instinkt i dem, skræmmer de dem også.
    De har intet specielt. De har mig, min hund, et par kradsebrædder, og deres forskellige legetøj, som bliver skiftet ud i ny og næ..
    Og tja, de sover stort set.. Det væsentligste er nok at de er meget ivrige efter kontakt når jeg kommer hjem, hvor mine forældres udekatte er mere selektive, og også står klar og venter, men det på en helt anden måde..

• #7   6. aug 2009 Mine katte krævede ikke specielt meget da de var indekatte.
    De var rolige, veltilfredse og uden mærkelig adfærd...

Men jeg ville aldrig ta' en udekat og proppe den i en lejlighed, da den har fået nogle "udevaner" der sjældent kan pilles ud af dem igen..

• #8   6. aug 2009 Anja, jeg tror det er forskelligt for katte i samme omfang som det er forskelligt for hunde, hvor meget aktivering, de behøver.

For vores katte er det sådan, at hvis vi bliver nødt til at flytte herfra, så vil de blive aflivet alle fire - ganske enkelt fordi, vi ikke kan tilbyde dem vilkår som dem vi har her, andre steder. Det ville simpelthen være for synd for dem.

• #9   6. aug 2009 CH,
    hvis mine forældre skulle flytte, ville den ene kat også blive aflivet. Medmindre køberne ville have den..
    Den hører til på grunden, og ville ikke kunne fungere med en flytning.
    Deres anden kat var oprindeligt min, men hun egnede sig IKKE til indekat, og længtes efter at komme ud, og stod konstant på spring ved døren.. Hun elsker sit nye liv, og der er ingen tvivl om at det er det bedste for hende..

Kommentér på:
indehunde og indekatte

Annonce