5.500 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Kanin el. marsvin, hva er "lettest"? Kanin el. marsvin, hva er "lettest"?

Håber måske i kan hjælpe lidt med nogen erfaringer smiley
Vores gode venner overvejer at anskaffe sig en lille gnaver men er i tvivl om det skal være et marsvin eller en dværgkanin. De har to piger på 9 og 11, og samtidig en mindre hund. Vi kender ikke rigtig noget til dem så prøver lykken herinde.
Er de lige nemme og gøre tamme?
Er det forskel på hvor renlige de er? fx toilet et sted?
Kan de begge bo udenfor om vinteren i et isoleret bur?
Hvad vil i anbefale og hvorfor? Forældre er selvfølgelig med i det smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanin el. marsvin, hva er "lettest"?
  • #1   14. jun 2009 jeg synes marsvin er lettest at gøre tamme og så har de den dejligste lyd.

hvad angår renlighed så er det vist ligemeget.

• #2   14. jun 2009 jeg vil sige at marsvin er lettest. men de skider bare over det hele i buret. Det gør mine hanner ihvertifald.

• #3   14. jun 2009 lugter det meget eller er det ikke så slemt?

• #4   14. jun 2009 Personligt synes jeg marsvin har mindre tendens til at blive syge- hvorimod jeg har oplevet at begge mine kaniner døde af sygdom i tidlig alder..
    Marsvin er dog ikke så renlige som kaniner. Marsvin skider og tisser overalt hvor kaniner holder toilet i et hjørne.
    Vil tro at et marsvin er lige så nemt at gøre tam som en kanin- så længe den er i hænder hver dag smiley
    Du kan både have marsvin og kanin i udendørsbur- men de skal have et sted hvor de kan være i læ og holde sig varme.

• #5   14. jun 2009 Nu har jeg 80 racekaniner men har dog også haft 5 marsvin til kæle på et tidspunkt. En kanin er meget nemmere at have fordi et marsvin kan fryse ihjel om vintern, så det er ikke så godt de står uden for. SÅ skal de også have C.vitamin ellers kommer de til at mangle det og kan dø eller blive syge.
    Det er også nemmere at gøre en kanin renlig, et marsvin skider bare over det hele.
    Et marsvin er meget snakkelige og siger mange lyder og man kan nemt sidde og hygge med dem.
    En kanin bliver meget nemt tam men hvad der er bedst det kommer jo an på hvilket dyr de mest er interesseret i. For så meget forskel er der heller ikke på at holde disse to dyr

• #6   14. jun 2009 Vi har marsvin og nu har jeg lige passet kanin i en uges tid, må sige at marsvinet er meget mere et hyggedyr end kaninen, hvert fald i det her tilfælde. Men tror generelt kaniner er meget mere aktive end marsvin

• #7   14. jun 2009 Marsvin bliver ikke renlige. De kan måske finde på mest at tisse samme sted, men som udgangspunkt tisser og skider de når de vil, hvor de vil.

Marsvin er meget snakkesalige og kælne og bliver nemt tamme. De er nogle rigtig dejlige dyr.

Jeg ville aldrig havde marsvin udenfor om vinteren, da de er meget sårbare overfor træk og nemt bliver syge. Når jeg har haft mine svin ude om sommeren, har jeg også dækket buret til med et tæppe eller lagen om natten, og sat dem i læ, for der skal meget lidt til. Som udgangspunkt skal de altså være indenfor, og gerne hævet lidt, så de ikke får træk..

Kaniner er jeg ikke særlig vilde med, og kender ikke så meget til dem..

• #8   14. jun 2009 Jeg har haft begge dele og synes de hver især er søde og nemme at gøre tamme/kælne. Synes dog kaniner er lidt sjovere, bl.a. fordi man også kan gå tur med dem i sele, lave hop o.s.v. Man skal dog sikre hjemmet m.h.t. ledninger og andre ting de kan bide i, hvis de får lov at rende løs inde. Til gengæld er de oftest renlige og bruger toiletbakken. Det kan man ikke lære marsvin.
    Jeg ville heller ikke turde have marsvin udendørs om vinteren.

• #9   14. jun 2009 Har aldrig haft marsvin før, men havde en kanin (Teddy dværgvædder)
    Det er en af de bedste kaniner man kan ønske sig, den jeg havde var meget tam.
    Man skal bare passe på med hermeliner, altså de små kaniner, for de kan godt være agressive smiley

• #10   14. jun 2009 Jeg vil sige kanin, har (haft) begge dele også samtidig og synes vores kanin var meget hurtigt tam (opførte sig næsten som en hund), ville op og kæle, fulgte med rundt hvor vi gik, hoppede 8taller mellem vores ben... utrolig skønt, derimod var 'grisene' mere optaget af dem selv og ville ikke rigtig snakke. Men tror måske det er helt individuelt. Mht. rengøring var/er vores kanin også nemmere, mens grisene 'laver' over det hele har vores kanin èt hjørne hvor den laver og resten forbliver tørt.

• #11   14. jun 2009 da der ofte kan være stor forskel på om man individuelt svinger bedst med kanin eller marsvin, så var det måske en ide at familien besøgte begge slags dyr... og så lissom bedre fik pejlet sig ind på hvad der bedst passer ind.

• #12   14. jun 2009 Marsvin er faktisk svære at fodre ordenligt. Det er ikke nok bare at give dem en gnaverblandig og en gulerod. Men bort set fra det så var jeg meget glad for mine marsvin da jeg var barn.

• #13   14. jun 2009 nej, marsvin er ikke svære at fodre ordentligt - men en 'gnaverblanding' er absolut uegnet til de fleste slags gnavere. Og når det gælder marsvin, så er supermarkedsmad i en kategori der svarer til at man fejlernærer sine marsvin.

Der findes adskillige rigtigt gode fodermærker til marsvin - men man skal altså ikke bare spise dem af med en gulerod og brugsens det billigste... akkurat som at man heller ikke vil fodre sin hund sådan (går jeg da ud fra...)

• #14   14. jun 2009 de får forhåbentligt osse hø - idet de akkurat som heste, skal leve af meget hø smiley

• #15   15. jun 2009 Jeg skiftede marsvin med 1-2 ugers mellemrum. Og jeg syntes altså ikke de lugtede.

• #16   15. jun 2009 jeg skifter så mine hver 3-4 dag, men jeg har så osse mere end et par stykker. Lige nu sidder der 27 på hylderne.. og de tisser jo væsentligt mere end 2-3 styks, hehe.. .specielt når et par af de rigtigt gamle trunter drikker lidt mere vand end gennemsnittet.

Mit spånevalg er så osse på grove spåner, fordi de støver mindre.. og de kloge siger så at sugeevnen så er mindre.

Mht. skiftning, så tror jeg det er meget individuelt hvad man ender med, så det er mere end svært at smide et tidrum på bordet og så sige at sådan er det.

• #17   15. jun 2009 Min kanin er ret stor, så der kommer selvfølgelig også mere ud den anden vej. P.t. er han inde i stuen og kommer lidt i haven her om sommeren, men jeg synes absolut ikke der er lugt fra buret. Jeg tømmer toiletbakken ca hver dag og renser buret 1 gang om ugen. Bruger spåner og hø. Så vidt jeg husker var der mere lugt fra marsvinene (det er mange år siden). Ja, rotter lugter værre.

Kommentér på:
Kanin el. marsvin, hva er "lettest"?

Annonce