26. jan 2008 Følger: 80 Følgere: 86 Hunde: 5 Emner: 706 Svar: 2.802
Brandvabel/sår Hvordan plejer jeg det {{forumTopicSubject}}
Jeg var så dum at putte en lang nylonline på kærestens Corso da hundene skulle ud på græsplænen og tisse, og selvfølgelig får hun øje på et eller andet og spæner afsted. Af ren refleks prøver jeg at stoppe hende med det resultat at jeg er blevet den "heldige" ejer af 3 fingre med brandvabler/sår og hold op hvor gør det altså bare sindsygt ondt!
Har haft noget koldt på fingrene i flere timer nu, og lige så snart at mine fingre får deres normale temperatur igen begynder mine fingre at brænde og gøre ubeskrivelig ondt!
Er der et eller andet (udover at køle dem) som jeg kan gøre så det ikke gør så ondt? Og er det noget man skal få en læge til at se på?
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.746
Lod den bare være. Kom ikke fingeren i vand eller noget og så gik smerten over af sig selv efter lidt tid :o)
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Du skal bruge: Vand, vand, masser af vand.
Det forbrændte sted skal nedkøles. Skyl derfor så hurtigt som muligt med rindende kølig postevand, men ikke så koldt at det er ubehageligt (vandet skal være ca. 18-19 grader). Skyl mindst en time og derudover, indtil det ikke gør ondt, når man holder op med at skylle. Skylning længere end fire timer er dog unødvendigt :o)
Du kan pakke fingrene ind i pjaskvåde håndklæder ... Du må ikke selv stikke hul på vablerne/blærerne.
Brug aldrig brandsårssalver eller andre gamle husråd - vand er det eneste rigtige.
Husk stivkrampevaccination. Tror at jeg kan huske at din skulle være i orden?
Huden mister ved forbrænding sin beskyttende evne over for omgivelserne, så der er en meget stor risiko for, at der kommer infektion. Det er derfor vigtigt, at brandsårene vaskes grundigt indenfor de første seks timer, og at sårene holdes rene, indtil de heler op.
Er der tegn på betændelse, det vil sige voksende rødme, hævelse, varme og dunkende smerter efter et par dage, søg da læge.
Ved svære forbrændinger kan der komme ar.
Når/hvis blærerne springer vil huden hvor blærerne var tørre ind og langsomt begynde at hele op indefra. Pas på de fingre ...
Ellers så kom forbi mens jeg er på arbejde så kan jeg lægge en forbinding med Mepilex, det var det eneste der hjalp mig da jeg have en stor 2. gradsforbrænding på halsen og brystet for 2 år siden.
Mepilexen lindrede smerterne da blærerne sprand og mens hunden tørrede ind og der blev dannet ny hud ... AUV AUV :o(
jan 2008
Følger: 80 Følgere: 86 Hunde: 5 Emner: 706 Svar: 2.802
Ja det går ikke så godt for mig for tiden *G* Og ja, du husker rigtigt, min stivkrampevac. er i orden, fik det tjekket da jeg blev bidt af schæferen for nogle uger siden *G*
Tak for din gode forklaring, du er simpelthen en skat! Det kan godt være at jeg lige kigger forbi hvis det bliver slemt med mine fingre (med mit held så ender det nok med at de falder af eller sådan noget *G*)
Hvad skal jeg forresten vaske mine forbrændinger med? :O)
okt 2007
Lad være med at bruge andet, det gør kun skaderne værre.
Jeg er i aftenvagt de næste 2 dage. Hvis du får brug for det så kig forbi så kan du få noget saltvand til at vaske forbrændingerne i samt nogle forbindinger så huden stadig kan få luft uden at sårene bliver betændte ... Mepilex er sådan nogle silicone puder som man ligger over brandsårene. De følger med huden så man ikke udnødig belaster huden som skal have ro til at hele.
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.746
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 656
Jeg er ikke den bedste til at vejlede på det punkt, men håber da snart det går over ..
En jeg gik i skole med for noget tid siden, brændte sine fingre så meget at hun efter ti timer og en lærer der ikke tog det seriøst, måtte på skadestuen
okt 2007
jan 2008
Følger: 80 Følgere: 86 Hunde: 5 Emner: 706 Svar: 2.802
okt 2007
Brandvabel/sår Hvordan plejer jeg det