Argh de indsamlere!!!!! {{forumTopicSubject}}
Idag har jeg, som de fleste andre haft besøg af insamlere fra kræftens bekæmpelse. Må sgu indrømme at jeg bliver en smule sur på dem og alligevel prikker de så meget til min samvittighed at jeg, som var det den mest naturlige ting i verden, smiler venligt og kommer mine mønter i bidragsbøssen.
Jeg syntes det er flabet at vade rundt på gader og stræder og forstyrre folk der løber for at nå bussen, for at spørge dem om ligegyldige ting. Jeg syntes det er flabet at banke på folks døre for at ville have penge eller pådutte dem ens egen religiøse overbevisning.
Engang var det lovligt at gå fra dør til dør og sælge. Det er det så heligvis ikke længere!
Omvendt gør det mig også sur at vores regering ikke støtter ordentligt op om kræftforskning og ulandsstøtte. Det gør at vi er nød til at give et biddrag til foreninger der arbejder for lign.
Jeg bidrager gerne til en masse. Komme ofte penge i de indsamlingsbøsser der står ved kasserne i dagligvarebutikker og så har jeg et par foreninger jeg ellers støtter med et fast bidrag.
Jeg er en meget privat person og jeg nyder at kunne træffe mine valg selv. Det er både når vi snakker om at støtte foreninger eller og danne min egen religiøse holdning.
Hvordan har i andre det? Syntes i det er ok at foreninger samler ind ved folks døre?
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
hvis det gøres ordentligt, og indsamlerne husker at respektere et nej, er det for mig okay at de kommer ud engang imellem og ringer på.
Man kan jo blot sige nej tak. Og godtnok er det privatsfæren, som man bør respektere, men det varsles i god tid, så jeg synes det er okay.
MEN! Sidst der var indsamling til et eller andet var jeg på arbejde. Og jeg lagde mærke til en dame som gik med en bøsse og stoppede folk der gik ud fra kassen (jeg arbejder i et varehus). Og jeg blev skidesur!
Jeg ringede omgående til vores souschef som ikke kendte til det. Så ringede jeg til varehuschefen som HAVDE GIVET LOV!
Det synes jeg er forkert, og jeg blev faktisk stødt. En ting er at man varsler at der kommer nogen og banker på i et vist tidsrum.
Man kan sige nej, gå en tur inden, tage i biffen, tage i skoven, eller hvis man er lidt led, lade være at åbne. Men at vade lige hen i fjæset på folk som står og pakker varer, er sq da røvflabet. Det mener jeg bare slet ikke er okay!
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
Som indsamler har man en bestemt rute at samle ind på - man løber ikke efter folk !!! - man banker pænt på folks døre - fortæller hvor man kommer fra og spørger om der vil ydes et bidrag.
Bliver der sagt nej, så siger man pænt: Det er bare helt i orden.
På min rute så jeg et par stykker, der sad i deres udestue og nød vejret - jeg ringede på en enkelt gang og ingen kom ud - SÅDAN er det og det gør ikke mig hverken sur eller gal.
Det var bare min lille historie
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.186
Min niece er i øvrigt lige blevet heldbredt for kræft i leveren , så tror på ar pengene bliver brugt fornuftigt :o)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Jeg kan godt selv undersøge og bestemme mig for, hvad jeg ønsker at støtte.
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 337 Svar: 2.583
Hvis jeg ikke havde ret mange penge var det også et godt formål at støtte mig når jeg går rundt og samler ind... ikk?
Vi kan give alle hjemløse lov til at samle ind ved folks døre om onsdagen, dyreforkæmpere om torsdagen, menneskerettighedsforkæmpere om mandagen osv.... Alle skal da have lov hvis de varsler i god tid... eller hvordan? Hvem må samle ind ved dørene og hvem må ikke?
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
jeg tror der sidder mange 'stressede' mennesker, som gerne vil give, men ikke lige får sig taget sammen til at få ringet eller sendt det girokort ind, og de får jo så mulighed for at give deres bidrag ved døren, når der er indsamlinger:-)
nov 2005
Det syntes jeg at jeg beskriver ret godt i mine indlæg...
nov 2005
Jeg vil da lige gøre lidt reklame her for at folk selv tager stilling - det er nemt ;o)
(link fjernet)
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.465
MHT boller og pølser i supermarkeder :o) jeg har arbejdet som demostratrice i mange år...............vi er ansat til at spørge, om folk ikke har lyst til at smage og har man ikke det, kan man da sige pænt nej tak - det koster intet.
Jeg arbejder ikke som demostratrice mere, men bliver jeg spurgt siger jeg pænt nej tak, hvis ikke jeg har lyst. Jeg mister ikke noget ved, at være venlig. Det er dælme et surt arbejde til tider :o)
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.736
okt 2008
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
Det står jo stadig en frit for om man vil give eller ej, og jeg har da endnu ikke hørt om indsamlere der har belejret nogen der ikke ville give.
"Lidt mere overskud i hverdagen"
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.758
Vi har ikke haft besøg af hvad jeg ved af (har ikke været hjemme hele dagen) men blev stoppet på gaden..
dec 2008
"Dette tiggeri på privat grund gider jeg ikke" !!!!!
kalder du det virkelig for "tiggeri", at nogle mennesker bruger et par timer af deres fritid på at hjælpe deres medmennesker?
Jeg har heldigvis ingen kræftsyge i min familie eller omgangskreds, men gider godt at gøre en indsats for andre - ligesom jeg også arbejder frivilligt for at skaffe penge til at hjælpe folk i misbrug samt deres børn.
Og vi lukkede havelågerne HVER gang - også dem der stod åbne, når vi kom
dec 2008
Det er nemlig det det er - lidt mere overskud i hverdagen.
At jeg så personligt også synes, at kampen & pengene mod & til kræftforskning skal komme fra staten af, er så en anden snak.
mar 2009
Følger: 1 Svar: 3
Min bror har haft kræft for 5 år siden, men han er heldigvis 100% rask idag
Jeg syntes det er grimt at se på folk som bliver sure på nogen som FRIVILLIGT bruger tid på at gå rundt og samle ind til et godt formål.
jul 2005
nov 2005
Det er da vist en tolkning der må stå for egen regning. Jeg ser ingen her der fordømmer foreninger, men KUN deres metode at indsamle bidrag på.
sep 2006
Følger: 10 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 423 Svar: 5.030
Min mand har været ramt af cancer og fik økonomisk hjælp af kræftens bekæmplese til at hjælpe og forsøde tilværelsen i en svær tid. Så herhjemme fisker vi småpengene op af lommerne når de kommer.
jul 2005
Hvis de foreninger ikke lavede indsamlinger, så var der ikke så meget at gøre med, så det hænger jo ligesom sammen.
nov 2005
Jamen jeg syntes også det er fint med indsamlinger og kampanger. De må sætte alle de bidragsbøsser op de vil, komme en masse girokort i min postkasse osv. Der er stor forskel på hvordan det gøres.
Jeg støtter tit og gerne, men jeg syntes da jeg er i min ret til at føre de ting jeg gør! Og syntes da at jeg stadig har lige så meget ret til at få hjælp fra kræftensbekæmpelse som andre, nu jeg har støttet dem i en del år... eller hvad?
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
For nogen år siden så bodde jeg i et hus, hundene var i haven som var hegn rundt og havelågen lukket. pludselig hører jeg hundene vovve og de plejet de ikke at gøre , jeg kikker ud vinduet og der står en mor og hendes datter indi min have og hundene voffer af de. jeg løber ud og spørger hvad H... har de gang i ? og hvorfor de går ind til hundene og ikke går til hoveddøren og ringer på ? moren saged " vi har selv hund , så vi kjenner hunder " NEI ikke mine... jeg hadde min altan dør åben og lige indenfor lå min pengepung , hvis mine hunder ikke hadde voffet har hun kunne stjæle den nemt.... jeg hadde faktisk tængt at give penger , men nu fik hun ikke noget når hun gør sådan...jeg ringet også ind og brokket mig da jeg synes det er uakseltabelt at gå ind i andres have... Hun skal være glad for at mine hunder ikke er aggresiv...
okt 2008
jul 2005
Siger ikke der nogen der ikke har ret til hjælp. Men jeg ville da have svært ved at skulle modtage hjælp fra nogen, jeg mente gjorde noget forkert.
dec 2008
Landsindsamlingen søndag den 29. marts 2009 -
(fra kræftens bekæmpelses hjemmeside)
31.500.000 kroner
31,5 millioner kroner - endnu engang sætter vi rekord, med Danmarks største indsamling.
Tak for indsatsen - tak for hjælpen.
-----------------------------------------------------------------------------------
Så nogen har altså givet
nov 2005
Er du HELT enig med den politikker eller det parti du stemmer på?
Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at finde en forening, politikker, parti, ven, kæreste eller overhovedet person man er fuldstændig enig med. Alligevel elsker jeg mine venner, familie ect. og støtter foreninger jeg mener gør et godt stykke arbejde for et godt formål.
jan 2006
Det var også bare en lille påmindelse om, at demostratricer også er mennesker og ansat til at spørge om I har lyst til at smage :o)
jan 2006
Jeg syntes det er skønt, der er blevet indsamlet så mange penge og hatten af for Jer indsamlere.
jul 2005
Selvom man ikke kan støtte alle eller er enig i alt, så synes jeg man som min. kan respektere dem at bruge sin tid og penge på det. Alternativt må man jo gå til benet, og kontakte dem det handler om, og fremsætte sine uenigheder.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg må indrømme, at jeg bliver overrasket når jeg ser en sådan ytring - at folk, der går gaderne tynde for at samle penge ind til forskning i en sygdom, der dræber SÅ mange danskere hvert år. Vi har alle folk i familien, der lider og dør af denne sygdom, og så kan man ikke engang rumme, at blive stoppet på gaden og putte en tyver i kassen eller åbne sin gadedør og tage imod dem, der faktisk gør en indsats for sagen.
Jeg må indrømme, at jeg synes det er småligt og egocentristisk.. Det forarger mig lidt, at man ikke kan se længere end sin egen travle næsetip..
Sorry, det blev et opstød... Det er en sag, der er mig nær.
nov 2005
Det ved du jo egentlig heller ikke om jeg har gjort!?!?
Jeg har både i år og sidste år sendt en mail til kræftensbekæmpelse og givet udtryk for min holdning omkring deres måde at samle ind på. Jeg respekterer deres arbejde fuldt ud... der er bare den lille ting jeg ikke syntes er etisk korrekt.
jul 2005
nov 2005
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
Her er de meget velkomne!!!!!!!
Jeg støtter gerne organisationer der udfører et stort og almennyttigt arbejde. Og tager hatten af for de mennesker der bruger deres fritid så uegennyttigt.
dec 2008
Aj ja - de gode gamle dage
Nok rigtigt at børn i dag forventer penge - men har vi ikke selv vænnet dem til det?
Jeg husker ikke at købe slik ind op til fastelavn/haloween - og ville nok også være betænkelig hvis mit barn fik slik af fremmede
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 65 Svar: 785
Dem som er så meget imod de komme fra kræftens bekæmbelse, er nok dem som ALDRIG har prøvet at have en i familien med kræft. Jeg gjore det fordi min mor har haft kræft, så syntes det er en god ting at støtte.
Men kunne dog ALDRIG finde på at give penge til noget hjælp i udlandet af to årsager. 1 vi giver SÅ MEGET i ulandsbistand. 2 vi har mange herhjemme der kunne bruge hjælp. f.eks kræft.
apr 2006
Vi har samlet 31,5 mio ind i hele dk, det syntes jeg er flot.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
dec 2006
Følger: 33 Følgere: 55 Hunde: 2 Emner: 306 Svar: 4.297
MEN til sådan et formål har jeg intet imod det overhovedet - jeg synes det er flot at nogle har tid/overskud til at hjælpe på den måde ved at gøre en forskel og rende fra dør til dør - uanset vejr..
Synes det er flot - og ville gerne donere penge hvis jeg havde nogle.. :o(
jeg forstår ikke folk der bliver sur over det - herregud - sig da nej i stedet for at blive mobset over det ...
Det er altså ikke sværre end et nej ;o)
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
apr 2006
sep 2006
Følger: 10 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 423 Svar: 5.030
Ligefrem at hade frivillig indsamling til velgørende, fordi de overtræder jeres intimsfære ved blot at banke på døren den ene dag om året. Vorherre til hest.
Og sammenligne Røde Kors og Kræftens bekæmpelse med Jehovas vidner, og lægge dem i samme skuffe, det har jeg sgu ikke fatteevne for.
Men jeg synes godt nok i skulle prise jer lykkelige hvis i ikke har større problemer i tilværelsen.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
I de 5 år jeg har boet i den lejlighed har de ikke kunne finde min dør, og så skulle det self lige ske meget meget tidlig søndag morgen, hvor tiden var blevet stillet frem og jeg var gået sent i seng.
Jeg støtter dem ikke på den måde. Og jeg blev ret sur på kræftens bekæmpelse, da både jeg og flere andre i min familie blev ringet op af dem, få dage efter min bedstefar døde af kræft. Det virker på mig somom de får de oplysninger et eller andet sted fra. Det kan ikke være tilfældigt.
apr 2006
Jeg ville skamme mig hvisjeg var så egoistisk.
Hvad hvis i selv bliver syge en dag? Hvis ingen gav penge så var der ikke penge til forskning. Men så kan i jo fise til Kina hvis i har penge til det.
aug 2006
Det er altså ikke penge, der bare lige kommer i kassen, hvis ikke man kommer ud til folk.
Mange kommer aldrig i tanker om at smide lidt via et girokort osv.
Jeg synes det er fuldstændig i orden at sige nej til at give penge - men at ville forhindre dem i en mulighed for at få disse mange penge i kassen fordi man føler sig generet af, at det banker på synes jeg er helt ude af proportioner.
aug 2006
Men helt ærligt - hvad sker der dog ved, at folk banker på ens dør og spørger?
De sker næppe ti gange om dagen - når alt er talt med.
Jeg tror bestemt ikke, at vi er så "bevidste" så vi ville have doneret 31 millioner uden indsamlingen....
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Gider ikke blive forstyrret i mit hjem eller via telefon eller på gaden. Jeg støtter når jeg selv ønsker det og ikke når folk bryder ind i mit liv.
okt 2008
mar 2009
Følger: 1 Svar: 3
Bryder de virkelig ind i dit liv ved at banke på døren ? Slap dog af.
okt 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 4 Emner: 106 Svar: 1.813
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
Argh de indsamlere!!!!!