{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

Folk er underlige... {{forumTopicSubject}}

Ja overskriften siger jo alt ;-(

Jeg er en ide om at kigge mig lidt om efter en hanhund til Soraya...
Fandt en fin han på nettet, nær os - men valgte ham fra da ejeren ikke ville HD og AA fotografere ham...
Dette var for et ½ år side... og kan nu se han står på DBA igen... Skrev så på hans annonce at han chancer var bedre hvis han lod sin hund blive fotograferet...
Man blev fuldstændig vanvittig og har skrevet til mig både derinde samt privat... Var ingen mening at jeg ville genere ham... Men syntes det er useriøst at avle på en hund der ikke er tjekket... Hvad syntes i?? Er jeg helt gal på den og er det mig som er underlig??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Folk er underlige...
  • #1   16. mar 2009 Det skulle sgu være et lovkrav og alle hunde blev tjekket i begge ender (hehe) før man overhoved nåtte avle på dem...

  • #2   16. mar 2009 Ja sådan ser jeg også på dette... Kunne aldrig avle løs uden at være sikker på at min hund og hanhunden var 100% iorden... Sidder og skummer helt over han måde at svine mig til på....

  • #3   16. mar 2009 ja, du er vildt underlig!
    hvorfor dog tjekke for arvelige sygdomme inden man avler på hunden?
    nej det er der da ingen grund til overhovedet.
    og det er helt sikkert bedst at begynde straks hunden er blevet kønsmoden.
    ;o)


  • #4   16. mar 2009 Er rart at høre jeg ikke er den eneste som er underlig... ;o) Ha ha

  • #5   16. mar 2009 Britta - Hvil i fred min pige. .

    Er det også... men nu vil mine hvalpe få DDH stambøger og ikke DKK da jeg ikke udstiller i DKK


  • #6   16. mar 2009 Jeg kunne godt finde på at købe en blandings hund fra et køkkenopdræt... men ville stadigvæk forlange at begge forældre dyr var tjekket for diverse sygdomme som ville være typisk for den blandings race.... Patella, øjengennemlysning, HD, AA, hjertescanning m.m...
    Sindet på hunden ville også være meget vigtig for mig....

    Men sådan er vi jo forskellige...



  • #7   16. mar 2009 Nej jeg synes bestemt ikke du er underlig.

    Nogle mennesker forstår tilsyneladende ikke, at det ikke er alle hunde man skal avle på, men kun de bedste og sundeste individer da al opdræt jo gerne skal ske fordi man mener man kan tilføre racen noget godt, og det ved man ikke hvis man ikke har fået sine dyr undersøgt for racerelateret sygdomme så som HD.

    Har desværre også set rigtig mange eksempler på racer uden restriktioner, hvor nogle mener de optræder mere seriøst ved at få dyrlægens ord for at hunden er sund og rask, men undlader at lade deres klub (DKK) vurdere de sygedomme som hunden undersøges for, og det er i mine øjne lige så useriøst.

    Men sådan er vi så forskellige - mit håb er bare at hvalpekøbere vil stille sig kritisk når det kommer til opdrætter der ikke har fået tjekket deres hunde.
    Og jeg håber parringsaftaler kun vil blive indgået hvis der er nogle minimumskrav til sundhedsundersøgelserne hos begge hunde. Har kendskab til flere hanhundeejere der faktisk er totalt ligeglade med tævens sundhedstilstand, og i mine øjne er det udelukkende et spørgsmål om penge....

    Stil krav til din opdrætter og din parringspartner!!!!

    ( Dig og din er ment som et generelt vi og altså ikke til nogen speciel her i tråden...)


    / Trine


  • #8   16. mar 2009 Trine

    Kan kun være helt enig med dig her...
    Man skal ikke avle med mindre man har noget godt at tilføre racen... Men mange ser kun pengene blinke i det fjerne og dette er enormt ulækkert...


  • #9   16. mar 2009 Har lige fået en mail...

    Citat : Jeg avler på min måde og du din. Hold din lorte hund væk og lad os styre selv hvem og hvornår vi avler. Min hund er 100% iorden og det vil ingen ekstra udgift i form af HD foto ændre på. citat slut...

    Sådanne en torsk - på DBA sviner han mig også til... ja kan kun sige FOLK ER SGU UNDERLIGE...


  • #10   16. mar 2009 Ja og det er undergravende for de opdrættere der gør en kæmpe indsats for at bevare vores racer sunde og raske.

    Nogle mennesker vil bare ikke forstå, og derfor bliver vi nødsaget til at gribe i egen barm og kun støtte de opdræt som vi ved har samme etik og moral som os selv.

    Jeg har søgt en bestemt race de sidste 4 år, men har ikke i DK kunne finde en opdrætter, der levede op til mine krav om sundhed, og da det er en ekstremt fremavlet race har jeg nogle meget faste krav til min opdrætter.

    Det ser nu ud til jeg endelig kan få en lille hvalp efter foældre, der er undersøgt for de ting jeg stiller som krav, men det har været en lang kamp, og der har været MANGE debatter om sundheden indenfor racen blandt de som allerede har racen, og hvoraf nogle mener jeg bør anskaffe mig en anden race fordi jeg er for kritisk.

    Jeg stiller fx krav om at hvalpen skal fødes naturligt, og ikke ved planlagt kejsersnit som det er meget almindeligt indenfor racen, ca 50 % af alle fødsler foretages ved planlagt kejsersnit... hmmmmm

    Jeg har været omkring USA og Norge hvor jeg er stødt på opdrættere, der levede op til mine forventninger og det kan da kun give stof til eftertanke, men har som sagt fundet nogle seriøse mennesker her i DK, der kan opfylde mine krav.


  • #11   16. mar 2009 Blir lidt nysgerrig - Trine hvad for en race er det? %50 af alle fødsler lyder sgu ikke godt...
    Tror vi tænker meget ens Trine.


  • #12   16. mar 2009 Har ikke så meget forstand på lige den race... men det lyder bestemt ikke godt....

  • #13   16. mar 2009 Lige et link hvis nu nogle ville se hvad han skriver...

    http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=59283575


  • #14   16. mar 2009 Hvilken klub har hanhunden tavle ved...?

  • #15   16. mar 2009 *Tibetansk Mastiff- *Wannabe mafioso*

    Hanhunden er stambogsført hos DKK


  • #16   16. mar 2009 Mette M:
    Nu virker mit spørgsmål måske lidt flabet, men sådan er det ikke ment...((o:
    Hvordan kan det være at du har en dkk hund og udstiller og avler gennem Ddh som, efter hvad jeg kan læse, ikke rigtig har nogen sundhedskriterier?


  • #17   16. mar 2009 *Tibetansk Mastiff- *Wannabe mafioso*
    Grunden til at jeg udstiller i DDH er fordi min tæve er simi langhåret.
    Dette anses som en fejl i DKK og derfor kan hun ikke avlskåres der endnu.... Grunden til at jeg siger endnu er fordi DKK overvejer at tage langhårede med som en del af racen... men dette er stadigvæk til diskusion...
    DDH har skam avls krav... disse kan læses på deres hjemmeside...

    Schæferhund

    Racen har følgende avlsrestriktioner:

    Min. alder for tæver 18 mdr./ må ikke bruges før der foreligger HD-status.

    Min. alder for hanner 16 mdr. / må ikke bruges før der foreligger HD-status.

    Min. én 1. Præmie opnået efter at hunden er fyldt 9 mdr.

    HD Hunden skal være 12 mdr. inden røntgen foto, resultatet skal foreligge inden parring.

    Status der accepteres:
    A må kun parres med A, B og C
    B må kun parres med A og B
    C må kun parres med A
    Hunde med D og E status må ikke indgå i avl

    Variant krav:
    Schæferhund , korthåret og langhåret på gerne parres sammen og stambogsføres som den variant hvalpen er.



  • #18   16. mar 2009 Ok, jamen så tog jeg fejl.... Var inde og kigge på ddh's hjemmeside og kubnne ikke finde det... jeg undskylder!


  • #19   16. mar 2009 *Tibetansk Mastiff- *Wannabe mafioso*

    Jamen det er helt ok...
    De har også lavet om på deres hjemmeside... så det kan godt for nye være svært at finde... men det står under fanebladet avl og så under krav i højre side... ;o)


Kommentér på:
Folk er underlige...

Annonce