{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.773 visninger | Oprettet:

Levende Fodder {{forumTopicSubject}}

Jeg har en bekendt som har en stor slange og en slags kæmpe stor øgle, han fodrer den tit med ting som kaninunger, mus, rotter, kyllinger, marsvin, nyfødte grise og diverse andre dyr (de fleste opdrætter han selv), og de fleste af dem er LEVENDE..
Hans krybdyr kan sagtens æde døde dyr, men han synes det er sjovt at give nem levende, jeg synes det er direkte frastødende og synd at høre dem skrige og hyle, indtil de bliver kvalt/dræbt..
Jeg har selv en slange, som får døde optøede kyllinger, det brød jeg mig heller ikke om i starten, men når de er døde allerede, ser jeg det på den måde at de ikke vil lide når de bliver ædt, og det jo stort set bare er ligesom når vi mennesker køber kød..
Min bekendtes fodring, forgår på denne måde (<b>Dette er ikke min bekendte's klip, og de er ikke for sarte sjæle</b>):
http://www.youtube.com/watch?v=UWn7yka-l9Y&feature=channel_page
http://www.youtube.com/watch?v=dRnmVPVFkHU&feature=channel

Hvad er jeres holdning til <i>levende</i> foder?..

Med venlig hilsen...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Levende Fodder
  • #1   9. mar 2009 <i> Undskyld det ekstra D jeg kom til at lave i overskriften..

• #2   9. mar 2009 Uden at have 100% tjek på lovgivningen på det område, så er jeg rimelig sikker på levende fodring ikke engang er lovligt

Jeg synes det er usmageligt, og mig bekendt kan døde dyr være udemærket føde, osse for slanger o.l. så hvorfor i alverden ikke bruge det

• #3   9. mar 2009 Han bor pt. i USA, og jeg kender ikke lovende derovre, men jeg har da hørt om nogle der også fodrer med levende dyr herhjemme..

• #4   9. mar 2009 Det er vel ikke være end i naturen, hvor bla. løver også spiser levende dyr.

Men det sagt øj hvor kan jeg bare ikke lide at se sådan noget, men nu kan jeg hverken li slanger, mus, rotter og lignede

• #6   9. mar 2009 Moi -jep jeg har da osse oplevet flere eksempler på det herhjemme, men derfor mener jeg stadig ikke det er lovligt.

Men uanset, så synes jeg det er meget forkert. Jeg har fået fortalt af en keg mener har rigtig godt dtyr på det med krybdyr, at slanger sagten kan spise døde dyr (eller lære det), og hvorfor skal man så udsætte foder-dyrene for stress osv inden de spises.

• #7   9. mar 2009 Jeg har både slange og rotter, men ville aldrig give mine rotter som fodder til min slange!..
    Måske er det nok bare fordi at de er mine kæledyr, men som sagt, jeg bryder mig bestemt ikke om levende fodring!.

• #8   9. mar 2009 Tja man kunne jo lige så godt give aflivet fodder som levende,men for mig er det vigste at de dyr man bruger har haft et godt liv til de skal bruges som fodder.Det vil sige rene bure med ordentlig plads og ordentlig fodder.Og beaandlet som er levende væsen med respekt.

• #9   9. mar 2009 Michelle :
    Jeg er helt enig!
    Jeg håber at det er sandt, det med at det ikke er lovligt..

• #10   9. mar 2009 Jeg synes det er sygt at man ligefrem nyder at se det forsvarsløse dyr lide. Hvilke andre sindsyge ting, kan man så ellers ikke finde nydelse i?

• #11   9. mar 2009 Helle -i naturen nedlægger ulve, vildhunde osv osse selv deres bytte. Synes du det er i orden at slippe dyr løs som hundene kan jage?
    (hvis nogen er i tvivl så mener jeg ikke det er ok).

Hvad dyr gør i naturen, og hvad vi bevidst tilbyder dem, mener jeg er to vidt forskellige ting.
    Reiki har osse fanget e mus og spist, men jeg kunne ikke drømme om at slippe en mus ind til ham, på lukket område hvor den ikke engang kan komme væk, og så ellers lade ham fornøje sig med den

• #12   9. mar 2009 Føj, det lyder altså ret usmageligt:( Jo, jeg synes det er anderledes end i naturen, der kan byttedyret vel have en chance for at slippe væk...

• #13   9. mar 2009 Det ville jo svare til at vi vælger at give vores hunde deres foder levende, så de selv kan jagte det rundt i havden inden de nedlægger det. Sikken et ramaskrig det ville give.

• #14   9. mar 2009 Altså vi fodrede vores slange med levende, men sikrede os altid at dyret var dødt inden det blev slugt.. synes ikke dyret skal lide mere end højst nødvendigt..

• #15   9. mar 2009 Fuldstændig enig Michelle *strid kælling* -nu med fanklub .

• #16   9. mar 2009 Amicus -om dyret er dødt når det sluges er vel et fedt. Det har stadig været stresset og uden nogen som helst chance for at slippe væk da det blev smidt ned til slangen

• #18   9. mar 2009 jo det er fuld lovligt at fodre med levende fodre..

Moi.. syntes ikk det er et emne der høre til på hundegalleri. det er et emne der er diskuteret lige så meget som muskelhunde er..

der er så mange delte meninger om det... personligt fodre jeg med både dødt og levende... det er jeg nød til da jeg har nogle enkle dyr der nægter at tage dødt...jeg syntes på ingen måde at det er synd så længe slangen gør jobbet korekt.. jeg ser det faktisk som et sunheds tegn.. for mig handler det at holde krypdyr om at kopiere dyrets naturlige forhold men også den naturlige adfærd.. men jeg går som sagt også meget om i foderdyret, det skal ikke lide mere end højst nødvendigt..

• #19   9. mar 2009 De to små -jeg har fået fortalt at slanger kan lære at spise døde dyr. Jeg er ikke ekspert på området, faktisk ved jeg meget lidt om slanger, men min "kilde" er en jeg er sikker på har helt styr på det, og med ret stor erfaring på området

• #20   9. mar 2009 Puha, jeg er en softie...

• #21   9. mar 2009 hund og krypdyr kan på ingen måder samlignes..

• #22   9. mar 2009 Så det ville være helt iorden at lade mine hunde fange deres middag og aflive det selv?

• #23   9. mar 2009 Michelle *strid kælling*-

Nu skriver jeg hverken at jeg vil slippe hunde løs eller noget andet, hvis du ser hvad jeg skriver bagefter, føj skulle der stå og ikke øj.

Men kunne aldrig finde på at give levende dyr som foder, tror jeg vill få onde drømme om natten

• #24   9. mar 2009 michelle: der er jeg ikke enig.. Har du nogensinde set en slange kvæle et bytte rigtigt? Der gik få sekunder fra vores tog fat og til dyret var bevidstløs.. Havde jeg selv skulle aflive foderet med pose og bordkant havde det varet længere tid...
    Og eftersom vores slanger kun tog levende kunne man jo opstille og veje hvilket af dyrene der så ville lide mest.. en slange der dør af sult over det meste af et år, eller en mus der kvæles på under et minut?

• #25   9. mar 2009 Jeg synes at det er i orden hvis slangen fx. er blind, da de i disse tilfælde ikke altid er interesseret i foder hvis dyret er dødt. Men mener at fungere slangen (eller de andre dyr) med dødt foder, så er det dét man giver dem. Jeg gav min slange og fugleedderkop rotter og mus, men de var døde, da de begge sagtens ville tage dem som dødt...

• #26   9. mar 2009 Ved i egenligt hvordan vores svin bliver slagtet, det er faktisk lige så sygt

• #27   9. mar 2009 Michelle.. normalt lære man dem det fra fødsel, men det ikk altid de vil.. og så man nød til fodre med levnde lidt og så prøve igen når den er lidt støre.. nogle gange hjælper det hvis man afliver musen lige inden slangen for den.. slanger lære ikke på samme måde som hunde, de er meget primitive.. slanger kan enda nægte at spise pågrund af stress, og så er der kun tvangsfodring som behandling... jeg har to små baby kornsnoge, de har dog allerrede lært at spise dødt, men den ene tog det godt 14 dage før en jeg fik den til det.. havde der gået en måned ku jeg have midstet den...

• #28   9. mar 2009 Så blev jeg frue. : Ja eller at dyrene i Zoologisk Have blev fodret med levende byttedyr...Holly cow:/

• #29   9. mar 2009 Betina -men de dyr de fodres med kan. Og om jeg lader min hund knække nakken på en kanin, eller smider en mus ned til en slange er da et fedt.

Amicus -igen, jeg har ikke den store viden om slanger, derfor kan jeg kun forholde mig til hvad jeg har fået fortalt af en jeg ved der HAR viden på området, og det er at slanger godt kan lære at tage dødt bytte.

Og hvis ikke slanger kan trives med dødt bytte, vil jeg sætte spørgsmål ved om de overhovedet burde være lovlige at have som kæledyr.

Kigger du google igennem for fodringsvideoer, så må rigtig mange mus, kaniner og marsvin lade livet på mere eller mindre grusom vis. Det er nemlig langt fra alle slanger der tager livet af dem med et snuptag

• #30   9. mar 2009 grunden til at de ikke fodre med levende foran puplikum i zoo ja er pågrund af puplikum.. folk i vore dage kan ikke tåle at se hvordan tingene i virkelighedden er.. det jo også derfor folk kigger den anden vej når man nævner vore grise, kør, kyllinger..

• #31   9. mar 2009 Michelle...det er skam lovligt.
    Reglerne blev undersøgt af en del fra star-reptiles fordi det blev diskuteret der inde også..

Min holdning er at har man sagt A må man også sige B... Vores varan blev fodret med levende og den eneste grund til at slangerne ikke gjorde var at jeg ikke havde lyst til at de skulle bides + levende foder var dyrere end at købe frosne mus og rotter.

Mht at lære at spise dødt så er det ikke alle der kan lære det.. Mange kan, ja, men ikke alle.. Visse krybdyr kan gå i sultestrejke og sulter gerne sig selv ihjel hvis ikke tingene er helt rigtige efter deres hovede..

• #32   9. mar 2009 Helle R. Ja og de bliver også anbragt i et bur hvor de ikke kan slippe væk. Hvor ligger forskellen?

• #33   9. mar 2009 Betina -men så er det da bemærkelsesværdigt at alle zoo-dyr åbenbart kan spise dødt, når nu der ellers ifølge "alm" krybdyrejere burde være en ikke helt lille andel af dem der ikke kan lære det

• #34   9. mar 2009 Der er stadig ikke nogen der har svaret på om det så er okay at smide en kanin ned til vore hunde så de selv kan klare ærterne?

(det eneste der ville ske, ville være at Valde ville skælde den ud og forsøge at lege med den, mens tøserne ville vaske og slikke den, og få den til at putte, så de ville næppe blive mætte)

• #35   9. mar 2009 jeg tvivler nu på at zoo ville servere levende foder til deres dyr foran publikum.. så det er jo noget man ikke lige er klar over om de kan eller ej...

• #36   9. mar 2009 Betina G.: Nej jeg kigger bestemt ikke den anden vej, når vores landbrugsdyr nævnes. Jeg er tilhænger af, at alle dyr bli'r behandlet med respekt og lider mindst muligt...men ja, jeg indrømmer blankt, jeg er en softie;))

• #37   9. mar 2009 Brug hjernen før du køber hund S-

Det er da ikke det værste, efter buret bliver de lammet med stød og hængt op i benene og kommer så ned i et kar med kogende vand og ja der lever de stadigvæk

• #38   9. mar 2009 mht kaninen og hundene - tjah, hvis ikke der var andre alternativer så ville jeg nok også acceptere det..men okay, har også set slanger tage kaniner og et byttedyr er et byttedyr i min verden. havde også rotter som kæledyr og det var ikke svært at have forskellige følelser omkring foderdyr og kæledyr

• #39   9. mar 2009 michelle.. helt ærlig.. fordi du syntes det er synd for musen så sku de være ulovlige at holde.. com on.. har du overvejet hvad samtlige mussefælder i de danske hjem gør, eller for den sags skyld giften... åbne øjnene.. en slange er designet til at tage den slags dyr.. sådan har naturen skabt den, og sikkert med et formål... men hvad med mussefælden

• #40   9. mar 2009 mine hunde er fra naturen også skabt til at jage og fange deres bytte.

• #41   9. mar 2009 Jeg er enig med Michelle i, at de krybdyr der ikke kan lære at spise dødt fodder, de bør ikke holdes som kæledyr,...
    Det er da alt for risikabelt, og folk kan gøre de mest grusomme ting med dem..
    Men tja, de folk som godt kan lide at fodre med levende dyr, vil vel gøre det selvom slangen også kan spise dødt, ligesom f.eks. min bekendte gør...

• #42   9. mar 2009 Betina -igen, jeg er helt klar over hvad de gør i naturen, og at naturen har skabt dem sådan. men kan et ikke tage dødt bytte, så mener jeg ikke det er egnet til kæledyr, og det står jeg ved.

Jeg er helt klar over at slanger næppe bliver forbudt at holde, men jeg mener stadig det er usmageligt at fodre med levende dyr

• #43   9. mar 2009 ja, og alligevel kom der ramaskrig her inde fra engang der var en der havde slagtet får og givet sin hund hovedet fra fåret. der var billeder af det og det kunne folk ikke acceptere... for pokker, hunden er et rovdyr og dyret var dødt så hvad var problemet lige...

• #44   9. mar 2009 michelle.. de dyr der ikke kan spise levende.. bliver taget med ud bagved og får deres fodre der.. eller også kommer dyret slet ikke ud i udstillingen.. jeg ved dette da jeg har været en tur forbi randers rengskov som praktikant med henblik på læreplads..

• #45   9. mar 2009 hvis ikke slangerne kan tage dødt og derfor ikke må holdes som kæledyr (skal de nu aldrig alligevel, det er et hobbydyr og med god grund) - hvad er planen så? skal de bare slippes ud i naturen eller hvad er planen?

• #47   9. mar 2009 Som nogle har sagt tideligere, er der stor forskel på naturen og fangeskabet..

I naturen har byttedyrene en chance for at slippe væk..
    I fangeskabet bliver byttedyret bare smidt ned til rovdyret, uden en chance for at komme væk, og så er der serveret..

• #48   9. mar 2009 mt, ved jeg heller ikke..

michelle.. en slange er på ingen måder et kæledyr og bliver heller ikke hold som et.. nok også derfor os der har dem ser lidt anderledes på tingene.. det er ikke de samme følser.. og jeg kan da mærke at jeg er blevet lidt mere hård.. syntes feks, at rotter der har været en tur i fryseren ser skide skæge ud.. de har de underligste stillinger.. og det kan de fleste krypdyrfolk skrive under på

• #49   9. mar 2009 Der er stadig stor forskel på at slangerne osv tager byttedyrene i naturen...der har de måske en chance for at slippe væk og f.eks slangen må på jagt efter et andet byttedyr.........mens når dyrene holdes i fangenskab kan et marsvin sidde hos slangen i flere dage før den så er sulten nok til at spise....mon ikk marsvinet blir en "smule" stresset af det ?

• #50   9. mar 2009 Og jeg kan virkelig stadig ikke se det er naturen,..
    Det er da ikke naturen at slippe levende dyr ned i lille bur, for at blive ædt?..

• #51   9. mar 2009 nå smutter, skal ind og fodre de små babyer... og bare rolig ingen mus lader livet i dag... de kan godt finde ud af spise dødt..

• #52   9. mar 2009 Lone.. det var da også sygt.. ikke noget der sker her hjemme.. vil slangen ikke tage musen efter et par min.. må den vente til næste gang.. sådan er det

• #53   9. mar 2009 der er da vel for helvede (undskyld mig) ingen der lader et byttedyr sidde hos slangen i flere dage? har set billeder fra sådan et tilfælde én gang og slangen blev aflivet fordi musen havde gnavet kæmpestore sår i den!

• #54   9. mar 2009 M T:
    Så kunne de holdes af zoologiske haver, slange eksperter og lignende.. Men ikke private personer, men det er bare min mening..

Og som sagt har jeg selv en slange jeg holder meget af, jeg fik den da den var voksen, og jeg var sikker på at den kunne spise dødt foder..

• #55   9. mar 2009 Betina...nemlig!

• #56   9. mar 2009 Moi...hvad er forskellen på om zoo og slange eksperter fodrer med levende eller om man selv gør det?

• #57   9. mar 2009 Kendte en gang en der gjorde såån jo...mange år siden og var ikk gammel nok til at sige noget til ham........men okay glæder mig at man ikk gør sådan "normalt"......selv om jeg stadig er imod levende foder uanset hvad..

• #58   9. mar 2009 M T:
    Hvis du kigger på bla. Youtube vil du vide det..
    Zoo og eksperter regner man da med gør det forsvarligt, der er en del private (bestemt ikke alle), men en del, der ser en fornøjelse i at fodre dem med levende dyr, og eksperimentere med det, og jeg ved ikke hvad...

• #59   9. mar 2009 Ja undskyld da så, for at jeg valgte det forkerte ord jeg forestiller mig skam heller ikke at man sidder og nusser med slangen i sofaen).
    Men jeg mener at hvis en art generelt set ofte ikke kan leve af dødt føde, jamen så skal arten ikke holdes i fangenskab.

• #60   9. mar 2009 Jeg skal også fodre dyrene nu, så bliver nød til selv at smutte..

Hav en forsat god aften, allesammen smiley

Venligst.

• #61   9. mar 2009 Moi...jeg synes det er facinerende at se slanger og andre krybdyr spise - men til at eksperimentere og gøre det på sære måder, der er dælme langt! En af mine gode venner var på et tidspunkt den i DK med flest slanger og gennem ham kender jeg enormt mange slangefolk (krybdyrs folk i det hele taget) - der er ingen af dem der laver sære ting når dyrene skal fodres! Du kan finde mange underlige ting på youtube og der sidder garanteret også nogle folk der tænker at de må gøre noget ekstra for at få folk til at se deres videoer, men derfor betyder det jo ikke at størstedelen af folk der har disse dyr gør det samme!
    Tidligere i dag så jeg en video på bilgalleri hvor en gut holder sin kat i benene så katten spjætter frem og tilbage for at komme fri.. det synes han var mægtigt sjovt og tolkede det som om at katten ikke havde noget imod det fordi den ikke bed ham. Fordi han er et fjols der ikke ved ret meget om hvordan man behandler en kat, så betyder det jo ikke at alle andre er på samme måde fx...

• #62   9. mar 2009 jeg har haft en slange der kun spiste levende, har prøvet at fodre den med dødt men endte i sulte strjeke som jeg så måtte bøvle, med i noget tid smiley

sys det er helt okay at fodre med levende så længe den ikke kan tage dødt, tager den dødt, sys jeg ikke man skal fodre levende det ser jeg ingen grund til

• #63   9. mar 2009 Har forsøgt at kigge inde i retsinfo.dk, både på dyreværnsloven og bekendtgørelsen om privates hold af særlige dyr m.v.. Kan ingen steder finde at man ikke må fodre med levende. Kan finde at man ikke må tvangsfodre medmindre det er i forbindelse med sygdom. Men det er jo så også en anden boldgade.

At tumper fodrer deres iøvrigt ulovlige tigerpythoner med levende kaniner alskens forskelligt, bare fordi det er sejt. Det har jeg ingen sympati med. Det er ofte slanger der uden pylder vil spise dødt og optøet.

Ved at kongepythonen, som er Danmarks hvis ikke verdens populæreste "petsnake", ofte kun vil have levende. Bare for at sætte i relief, hvor mange der i grunden vil blive påvirket af så forbud mod arter der kun vil spise levende.

Fodrer selv med levende ved de af mine dyr der ikke spiser dødt. Men giver ikke en slange en gnaver den ikke hurtigt og effektivt kan aflive. Vil heller ik risikere at mine slanger bliver bidt. Efterlader heller aldrig en levende rotte eller mus hos en slange uden opsyn.
    Synes godt man kan fodre med levende, bare man sikrer sig at musen eller rotten stadig aflives hurtigt og effektivt. Mange slanger er utroligt effektive, hvis man forstår at give den et foderdyr der dimensionsmæssigt er passende. Et for lille foderemne vil sjældent blive kvalt før det sluges, som videorne også viste. Hvorimod et storre foderdyr, som passede bedre til slangens størrelse, ville.

Undskyld det blev lidt langt. Men slanger er dyr jeg virkeligt brænder for.

• #64   9. mar 2009 tina.. ku ikke være mere enig...

• #65   11. mar 2009 Hejsa.

Har ikke lige læst alle indlæggene, men vil da lige komme med svar på hovedindlægget..

Syns bestemt ikke at det er synd for foderdyrene at fodre med levende foder. Det er tværtimod det mest naturlige der findes. I det f.eks. slangen hugger foderemnet, vikler det sig omkring og når dyret så ånder ud, klemmer slangen til. Dyret mister bevistheden lyn hurtigt og slangen får stimuleret sit naturligt jagt instinkt.
    Har selv en hel hær af både boa'er og python'er, og syns ikke der er noget mere tilfredstillende end når ens dyr fungerer på ALLE måder. Levende foder stimulerer dem langt bedre end en død rotte der er snuppet i halen eller ligger død på bunden af terrariet. Avler selv både tam- og foderrotter, så er ikke fordi jeg ikke kan sætte mig ind i at folk holder af de søde små foderdyr.
    Syns osse at man skal huske at foderdyret osse bliver stresset under en aflivning fra menneskets side af. Der findes endda folk der putter rotte/musse unger levende i fryseren og lader dem dø på den måde. Det syns jeg personligt er meget mere barbarisk end en mus der rent faktisk dør af en blanding af chok og kvælning.

Det skal siges at vi osse fodrer med dødt i ny og næ, men det er mere fordi vores rotte/muse bestand eksploderer i perioder.

At fodre med levende dyr er fuldt ud lovligt, så længe dyret ikke lider unaturligt meget overlast ved fodringen - f.eks. hvis slange/kaiman/osv ikke kan finde ud af at aflive dyret ordenligt. Det hænder desværrer engang imellem, men sker oftest fordi de bliver fodret udelukkende med dødt, og derfor går deres naturlige instinkt i "dvale"

Mvh. Kamilla

• #66   11. mar 2009 Desuden er reptiler ikke kæledyr, men hobbydyr. Og bør holdes så tæt på deres naturlige levevis som muligt!
    Håndtering bør kun ske når det er nødvendigt - Dvs. ingen sidden og nussen med dyret. Det stresser dem og er bestemt ikke behageligt for dem

• #67   13. mar 2009 Synes stadgivæk det er usmageligt at ligge det ud på internettet, og enda stå og grine af det.

• #68   13. mar 2009 Moi -
    Ja, der har du ret, hjerneløse tumper er der nok af.

• #69   13. mar 2009 Moi-

Det kan du have ret i, men hvorfor ligger du så et link til det, så er du jo ikke bedre end dem der ligger det ud på nettet

• #70   13. mar 2009 moi - Ska ikke være bleg for at indrømme at jeg sagtens kunne finde på at lægge videoer ud af fodringer.. Syns bestemt det du lægger et link på, skulle være stoppet for lang tid siden. Men undskyld jeg siger det, du er en smule naiv hvis du tror det altid forgår sådan når det er levende.. Ville ikke have nogen skrupler med at fodre både hund, kat, aber, ilder osv væk, hvis jeg ellers er sikker på aflivningen forgår optimalt..
    Desuden er der meget stor risiko for at slangen lider af store bidskader efter sådan en fodring som i klippet.. Kan egentlig ikke forstå hvorfor de ikk lige har klemt nakken på rotteungen, da det gik op for dem at den ikke kvæler den

• #71   13. mar 2009 Rotteungen er også noget for lille i forhold til tyresnogen. Den burde ha været en halv til en hel uge ældre. Er foderet for småt bliver det jo ik kvalt, men rotteungen er stadig stor nok til at give slangen bidskader.
    Her burde de have aflivet rotten inden.

Kommentér på:
Levende Fodder

Annonce