Multimediebeskatning {{forumTopicSubject}}
Dette kan måske have interesse for nogen herinde, så derfor lidt info.
I forbindelse med den nye skattereform, er der lagt op til kraftige ændringer på multimediebeskatningen.
Hvis ens arbejde kræver at der er mulighed for at arbejde hjemme, har nogle en arbejdsgiverbetalt internetopkopling. Det kan være lærere, sælgere eller hvem som helst.
Hvis man har dette bliver man beskattet af 5000 kr.
Nogle vil så sige at selvfølgelig skal man beskattes af dette arbejdredskab, som man har mulighed for at benytte i sin fritid.
Det interesante men, er dog dette. Kæreste/ægtefælle der deler adresse med denne person, skal så også beskattes med 5000 kr., fordi de har adgang til denne arbejdsgiverbetalte netforbindelse.
Dvs. at een hustand kan blive beskatte med 10.000 kr. for en enkelt opkopling.....
Det rigtig spændende bliver så om, hjemmeboende børn over 18, ligedes for en regning fra skat.
Denne omlægning af multimedieskatten, kommer også til at berøre dem der af arbejdsgiver, har fået udleveret mobilteleon/bærbar PC. Kort sagt dem der får udleveret multimedieudstyr der forlader arbejdsadressen.
Det vil sige sælgeren der får en bærbar, læreren der får en bærbar for at kunne forberede undervisning hjemmefra, tømreren der får en mobiltelefon, lægen der får en mobiltelefon etc.
Det fantastiske er at man beskatter et arbejdsredskab, fordi man har mulighed for at benytte det i fritiden. Hvis man skal fortsætte denne håbløse logik, kunne man ligeså godt beskatte de håndværkere der får udleveret diverse værktøj. Det bliver om noget brugt i fritiden, til sort arbejde...
Man tænker slet ikke på alle de faggrupper hvor det er nøsvendigt at være tilgængelig på mobil, eller dem som yder den berømte ekstra indsats hjemmefra på den bærbare. Det kan også være dem der har et sygt barn derhjemme de skal passe, men alligevel godt kan arbejde på den bærbare.
Dem der har benyttet sig af diverse medarbejderordninger går heller ikke fri, da disse er delvist arbejdsgiverbetalt.
Dvs. har du igennem dit arbejde fået en ordning der omhandler medarbejderbredbånd/PC/mobil kommer der også en regning fra skat.
Det skal siges at det faktiske beløb udregnes med ens trækprocent af de 5.000 kr. Så det kan svinge imellem 2.200 til 2.900 alt efter trækprocent.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
nov 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 308
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Det er i øvrigt ikke godkendt endnu. Jeg ved at virksomhederne også vil brokke sig, for de vil i den sidste ende være dem der står med regningen på de 5000 kr., da ingen vil arbejde hjemmefra mere. Det er videnskabeligt bevist at virksomhederne har stor fordel af at folk arbejder hjemme i form af færre sygedage.
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 241
Så skal du bare få det opsagt dit medarbejderbredbånd inden d. 31.12.09. Har du stadig denne ordning pr. 1.1.10 kommer regningen.
Der er ikke noget der hedder "halvårlig" beskatning. Har du det bare een dag i et år er det bare at betale.
okt 2007
Selvfølgelig brokker virksomhederne sig. Langt de fleste faggrupper bliver berørt af dette. Hvem gider betale for et arbejdsredskab. Hvis man forestiller sig at 20-25 % af de berørte, frasiger sig at få udleveret udstyr der medfører beskatning, får dette jo kæmpe økonomiske konsekvenser for virksomhederne. For slet ikke at tale om den mindre smidighed man opnår i erhverslivet.
Når man også går ind og piller ved medarbejderbredbånd, går dette i modstrid med regeringens egen målsætning om samfundets tilgængelighed på internettet. En stor del af de aftaler der bliver indgået, sker fordi folk ønsker en hurtigere opkopling end de ellers ville have råd til.
Man skal huske at medarbejderløsninger ikke er for de "rige faggrupper". Denne mulige "frynsegodeordning", har alle mulighed for at få.
Det være sig de ansatte i Coop Danmark, slagteriarbejderen, den offentlig ansatte, eller dem i Mærsk.
De eneste ansatte der ikke har fået tilbudet er dem der er underlagt diverse meget røde fagforeninger. Disse fagforeninger har forbudt/forhindret disse ordninger for deres medlemmer, da det fra fagforeningens side bliver betragtet som en lønnedgang.
I stedet for det som det er: en mulighed for den ansatte at få adgang til et multimedieværktøj, som de måske ikke ellers ville have råd til.
nov 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 308
Interessant at fagforeninger betragter det som lønnedgang, da vi indførte ordningen måtte jeg tale med store bogstaver, da min kommune ville nedsætte det beløb min arbejdsgiver kunne få dækket af min løn. Jeg er flexjobber på min 20 timer pr uge.
okt 2007
Ud over at informere mine medgallerister om dette, var min egentlige agenda det som du agter at gøre.
Mit håb er at så mange som muligt, hører om dette og forstår konsekvenserne og derfor kontakter deres arbejdsgiver. Det er nu der ksla lægges pres på fra virksomhederne hvis denne tåbelige misundelsesskat skal stoppes.
Efter hvad jeg kan forstå på min kone (der arbejder med medarbejderløsninger) lader det til at regeringen slet ikke har forstået de konsekvenser dette får. Forslaget har medført mange ufklarede spørgsmål og konskvenser, som de ikke kan svare på.
grundlaget for denne omlægning af multimedeskatten, er for at få (så vidt jeg husker) 750 millioner til finiancering af skattereformen.
Man kan så spørge sig selv om en i forvejen underfinianceret skattereform behøver denne ugennemtænkte multimediebeskatning.
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 903
Multimediebeskatning