{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Husk at se Nyhederne nu !!
  • #1   25. feb 2009 ja ... det skal ses 100 %..

  • #2   25. feb 2009 Det er forresten på TV2 smiley

  • #3   25. feb 2009 Jeg skal ikke se det. Jeg så nogle klip på tv.dk og det var simpelthen forfærdeligt - det er ikke til at holde ud at se på


  • #4   25. feb 2009 Ja .. det er sku synd , men avles skal der åbenbart ,koste hvad det vil for hundene .. desværre . . sørgeligt

  • Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #5   25. feb 2009 22.50...............nej nu *S*

  • #6   25. feb 2009 "Det er ikke for sarte sjæle, når "Dags Dato" afslører, hvordan det seneste århundredes intensive avlsarbejde er tæt på at tage livet af racehunden. Der er en god grund til, at forsikringsselskaberne tager tre gange mere for at forsikre en racehund end et gadekryds - og det er ikke fordi, racehunden er mere værd. Årsagen er, at racehunde i dag er skrøbeligere end nogensinde og lider af alle mulige sygdomme og skavanker, der skyldes hundeopdrætternes ensidige fokus på racehygiejne og -renhed.
    Hvis ikke hundeavlerne ændrer markant adfærd, og alverdens hundeelskere danner fælles front og kommer racehundene til undsætning, vil det sandsynligvis ikke vare mange år, før den sidste racehund er lagt i graven."



  • #8   25. feb 2009 Gi`r altså ikke meget for en stamtavle .. som mange mener er en sikkerhed for at hunden er rask , jeg mener det er falsk tryghed .. Skal siges jeg har haft hund med stamtavle , begge måtte aflives pga uheldbredlig kraft det kan man jo ikke se i en stamtavle , har haft blandingshund , den fejlede intet i den tid jeg nåde at have min baby buller og har Lady nu der er blanding , 7 - 9 - 13 er hun sund og rask ifølge dyrlæge. Og ja der er raske , racehunde men der er dælme også mange syge hunde .. og det er der selvfølgelig også hos blandingshunde , men mener ikke en tavle beviser jeg får en sund hund..

  • #9   25. feb 2009 Det er noget der foregår i England. De har et stort problem, da deter svært at få nyt avlsmateriale frem. Der er jo karantæne bestemmelser, så det er mere end vanskeligt at importere nyt blod.
    Og så er de ikke medlem af FCI, men læs herunder hvad DKK skriver om det

    TV2’s program ”Dags Dato” viser onsdag aften (25. feb.) en BBC produceret udsendelse om race-hunde. Det er en stærkt kritisk udsendelse om forholdene i England.

    Som bekendt har England i årevis været isoleret fra omverdenen gennem strenge karantænebestemmelser, og hundeverdenen har derfor udviklet sig markant anderledes end på kontinentet. Samtidig står England og The Kennel Club uden for det internationale samarbejde i FCI (Fédération Internationale Cynologique), som Danmark sammen med ca. 80 andre lande er medlem af. Derfor er en lang række af de oplysninger, som præsenteres i programmet, ikke gældende her i landet.

    Tvært imod er Dansk Kennel Klub sammen med Svensk Kennel Klub nok de to organisationer, som tidligst og mest effektivt - gennem en lang række indsatsområder - har sørget for, at racehundeavlen ikke har fået lov til at udarte på den måde, som det præsenteres i programmet. I hvert fald når det drejer sig om hunde stambogsført i de to landes kennelklubber.

    Der er to principielt forskellige problemstillinger, når det drejer sig om racehundenes sundhed. Det ene forhold drejer sig om den såkaldte ”overtypning” (for korte næser, for store øjne). Dette forhold har DKK for mere end 10 år siden taget fat på gennem efteruddannelse af dommere og oplysning til opdrættere og hvalpekøbere gennem medlemsmagasinet, HUNDEN, og selv om ikke alle problemer er løst, så har den holdningsmæssige debat og fokus på området, allerede sat sig spor i form af mindre ekstreme hunde.

    Det andet forhold drejer sig om arvelige lidelser. Også her har DKK været på forkant. En række racer er underlagt krav om undersøgelse for racerelaterede lidelser, inden de må anvendes i avl. Det kan man se på www.dansk-kennel-klub.dk under menupunktet ”Avl/opdræt” og herefter ”avls-restriktioner”. En anden – meget væsentlig – indsats har besået i, at DKK har investeret i en stor database med stambogsoplysninger, som gør det muligt at se den såkaldte ”indavlskoefficient” på hver enkelt hund. Denne database, som også indeholder sundhedsoplysninger om hundene, giver opdrætterne muligheder for at undgå de engelske faldgruber. Og som hvalpekøber kan man altid bede sin DKK opdrætter om et print fra databasen.

    DKK har – i det internationale hundearbejde – ansvaret for 5 racer. En af disse, gammel dansk hønsehund, døjede for år tilbage med en arvelig lidelse betegnet muskeltræthed. Her foretog DKK – sammen med racens specialklub – dels undersøgelse af potentielle avlshunde for at sikre, at de ikke havde lidelsen. Dels foretog man styret indkrydsning af en fransk jagthunderace, som havde mange fællestræk med gammel dansk hønsehund, men som genetisk var helt ubeslægtet med de danske hunde. Og endelig blev der i samarbejde med genetikforskere arbejdet for at finde frem til en DNA-test for lidelsen, hvilket er lykkedes, så man i dag helt kan undgå at avle hvalpe med sygdommen.

    Hertil kommer, at DKK har investeret massivt i uddannelse af opdrættere. Mere end 1.300 opdrættere har nu gennemgået DKK’s opdrætteruddannelse, hvor bl.a. genetik er et væsentligt emne, ligesom DKK i samarbejde med Københavns Universitets Biovidenskabelige Fakultet (Landbohøjskolen) har udarbejdet og udgivet undervisningsmateriale om genetik målrettet til opdrættere.

    Men ikke alle racehunde er opdrættet i DKK’s regi. Nogle vælger at opdrætte uden stambog, andre opdrætter i andre organisationer, hvor man ikke stiller krav til forældredyrene. Nogle designer hjemmelavede stambøger på deres hjemme PC og atter andre hunde importeres fra lande, hvor der overhovedet ikke er kontrol med noget som helst. Sidstnævnte har bl.a. betydet, at en del dårlige racehunde er kommet til landet i de seneste år. Det gælder især inden for bestemte, kortsnudede racer, som har været meget populære hos ikke mindst uerfarne købere.

    En raceren hund kan altså være mange ting, og en stambog har den værdi, som den bagvedliggende organisations krav og kontrol sikrer. Det koster 280 kr. for opdrætteren at stambogsføre en hvalp i Dansk Kennel Klub. Når en racehund sælges uden DKK stambog, er det derfor normalt ikke pga. prisen, men måske fordi forældredyrene ikke har kunnet godkendes til avl i DKK, eller fordi opdrætteren ikke ønsker at lade sig underlægge DKK’s kontrol, bestemmelser om klagenævn etc.

    Så ergo: Der er grund til at tænke sig om, når man køber hund. Det gælder også, hvis man køber racehund!






  • #10   25. feb 2009 Samsom the...- Jeg sad lige præcis og tænkte det samme.. Glæder mig til at se udsendelsen, for hvordan i alverden kan dyrelægen ignorere det der til hvalpeundersøgelsen ?
    Hvis de er ligeglade, kan alt jo få tavle smiley


  • #11   25. feb 2009 så reklamen og det var nok, var SÅ tæt på at knække mig ud over sofaen og mine katte :o( det var bare for klamt det der altså.

    det er kanon man har stamtavle men man skal stadig ha hjernen i behold når man avler. men for fanden hvem køber da såan en hund også :o(

    er glad for mine tavle hunde :o) og er glad for det arbejde der er lagt i dem men der har også været hjerne bag og det er det det hele handler om.

    jeg skal IKKE se det.. tør jeg slet ikke

    tror nu det er langt de færreste der laver den slags tavlehunde heldigvis

    der kan jo ske det samme med hunde uden tavle fordi man netop ik ved hvad man avler.. så HJERNEN... det er kodeordet hehehe


  • #12   25. feb 2009 Åh nej.. Jeg har det helt dårligt allerede efter at have set det de viser nu smiley

  • #13   25. feb 2009 Så i cavalieren ? smiley

  • #14   25. feb 2009 problemet er også i katteverdnen :o( så man skal også være obs hvis man skal have en racekat.. bare lige et lille råd :o)

    uanset om man køber kat eller hund så kan man først se på tavlen er den go? hvis ja kan man gå videre og undersøge hvordan er hunden og dens forældre og forfædre.. hvis man så ser der er noget der så skal man jo ikke købe den uanset hvad tavlen siger.

    man skal jo også bruge sin sunde fornuft :o) for der kan også være brodne kar i en kennel klub så det er tilladt at undersøge tingene inden man køber hunden :o) ALTID

    holder stadig på tavler.. bare man bruger hovedet :o)


  • #15   25. feb 2009 årh jeg bliver så sur ! så laav dog racestandarden om for fanden !

  • #18   25. feb 2009 det skrækkeligt , så det sku ikke noget ved at ha en fin hund ! føj for .....!

  • #20   25. feb 2009 ja det var utroligt med den cavalier den burde være aflivet inden man kunne nå at optage!

  • #21   25. feb 2009 hvad er ridgeback :o)

  • #22   25. feb 2009 Jeg får sådan kvalme. Få nu lavet de standarder om så sundheden til enhver tid trumfer udseende og egenskaber. Sundhed først ved både brugs- og højavl har jeg længe ønsket.

    Og hvis ikke bulldoggen og lignende racer kan laves med længere snude, længere ryg, færre rynker og i en udgave der kan formere sig på naturlig måde så må disser racer udgå (har intet imod bulldoggen men synes at nok er nok) ...


  • #25   25. feb 2009 nej prøv nu og hør hvis man vil ha en engelsk bulldog så skal den da ikke kunne trække vejret så den jo ikke ægte ?

  • #26   25. feb 2009 udseende standart bør aldrig gå forud for sundheden ALDRIG og jeg ville aldrig købe en race hvor man gør det.. der er heldigvis forskel på opdrættere :o) nogen vægter sundhed andre vægter udseende hmm

  • #27   25. feb 2009 Jeg synes det er synd hundene skal lide fordi mennesker igennem år har sat en race standard, så må de sku lave den om ... ! Hundenes sundhed er da vigtigere en hvad folk kan lide at se på og hvordan de udseende mæssigt ønsker hunden . Synes det er tåbeligt , tåbligt ,, tåbligt ... stakkels hunde siger jeg bare .. føj jeg væmmes ..

  • #28   25. feb 2009 Synes også det er synd schæfern er avlet fuldstændig skrå i ryg , det er synd og grimt . og diverse racer der ik kan få vejret og andre hvor øjne på det nærmeste popper ud fordi de skal avles efter race standard. øv det er synd ..

Kommentér på:
Husk at se Nyhederne nu !!

Annonce