projektopgave: muskel vs kamphunde {{forumTopicSubject}}
jeg har et projekt i dansk, hvor jeg har valgt at skrive om muskelhunde vs kamphunde.
jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal koge emnet lidt ned...
jeg vil lave et interview med en dyrlæge, og en folder.
selve opgaven må kun fylde 5-8 sider og det er med forside, indholdsfortegnelse osv...
jeg har skrevet disse noter:
unge og modehunde/ "potensforlængere"
avl - med eller uden tavle, hvorfor
"i medierne bliver muskelhundene ofte kaldt for kamphunde, og det gør der faktisk også hos uerfarne mennesker."
så vil jeg også gerne have "angst og aggressioner" herfra HG med...
nogle der har nogle ideer? eller link til nyttige oplysninger?
jeg er først lige startet, så har ikke haft tid til at finde oplysninger endnu, men arbejder på det...
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.853
er lige begyndt at kigge trådene igennem
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Det er det racen er opdrættet til oprindeligt, omend det ikke er det den blir brugt til længere.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Skal du absolut skrive om hvem der siger hvad var det måske en idé at afdække hvem der siger hvad inden du forsøger at bevise hvorfor "de" gør det. Ellers er det bias
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
feb 2008
jeg elsker muskelhunde, men vil ikke selv anskaffe mig en, da jeg pt ikke er erfaren nok...
jeg indrømmer også gerne at hvis jeg ser en boxer så er det lige før jeg drejer halsen af led, for jeg elsker virkelig den race, og muskelhundene...
indtil videre har jeg ikke sat mig så meget ind i typerne, men det har jeg sandelig tænkt mig for at gøre min opgave så korrekt som overhovedet muligt...
jeg synes det er synd når der er nogle der køber hunde uden at sætte sig ordentligt ind i hvad det vil sige at have den race de nu har købt...
og så er jeg stor fortaler for avl MED tavle... selvom Buller er en blanning...
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
feb 2008
min hunkat gik i løbetid i går, og har gået og jamret sig hele natten... så kan man vist snakke om at man er træt... og jeg kommer først hjem omkring kl 23 i aften... skøøøøøøøøøøønt...
(skulle bare lige ud med det... )
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.590
Er det den tekst lillen har skrevet du gerne vil have med? -for så synes jeg du skal tage udgangspunkt i den.. Hvad er det egentligt der er ideen i det og hvilke af de ting du finder interessant har det relation til?
Først er du naturligvis nødt til at fastslå hvilke hunde du kategoriserer som muskelhunde. Jeg ville også tage med hvorfor, og hvad jeg mener der gør at de har dette og andet tilfælles?
Men hvad med noget omkring hvorfor disse typer bliver problemhunde? (angst aggressive hunde)? - eller tage det fra den anden vinkel og sige er de her hunde virkelig aggressive og "onde? eller er det vores misforståede, fordrejede håndtering af dem der skyldes dette..
I forholdet til omfanget ville jeg nok vælge det første da jeg synes den er mere "enkel" der kan du også både putte det med modehunde/avl/og forkert håndtering der medfører angst ind under..
okt 2007
feb 2008
og ja, alle hunde har muskler, men det er den type der kaldes for muskelhunde, nogen vælger at kalde dem kamphunde, men har efterhånden fået forståelsen af at det vist er det samme...
"Er det den tekst lillen har skrevet du gerne vil have med? " - hvad mener du?
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Du skal finde definitioner, du kan læne dig op ad, som er fremsat af nogen, som har et bredt fundament når det kommer til viden om det specifikke emne.
Jeg er bange for, at du er på vildspor i forhold til definitionen af kamphund og muskelhund.
Det er ikke det samme.
Muskelhundebegrebet dækker hos nogen over langt flere racer end kamphundene.
Helt generelt kan man sige om begge begreber, at de ikke er særlig veldefinerede - specielt muskelhundebegrebet er fuldstændig individuelt.
Kamhundebegrebet svinger også lidt fra person til person - taler vi om hunde, der er avlet til at kæmpe mod andre hunde, eller taler vi om hunde, der er avlet til at kæmpe mod andre dyr generelt.
Du kunne lave en hel projektopgave alene om de to definitioner - der ville være materiale nok til det.
Det, der er svært er, at underbygge noget som helst af det på en nogenlunde videnskabelig facon.
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 267 Svar: 3.432
så er kategorien "muskelhunde" en ny opfundet kategori der dækker over molosserne og kamphundene.
jeg har selv en terrier......en staffordshire bull terrier.....dvs en race der tidligere blev opdrættet til kamp og senere da det blev forbudt opdrættet til familie hund. Alle terrierracerne er opdrættet til at dræbe selvstændigt, dvs. rotter og andre skadedyr, et lille udsnit af terrierracerne blev brugt til hundekampe bla. staffordshire bull terrier, pitbull terrieren, irish gleen of imaal terrieren og bedlington terrieren
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 267 Svar: 3.432
okt 2007
Det var fordi du skrev du gerne ville have "angst og aggressioner" med her indefra. Den forstod jeg som denne tekst:
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=300624
ellers forstår jeg ikke hvad du mente med det?
Men ja, som Ch siger, når dansk er emnet, er det nok dine kilder og henvisninger du skal sørge for. Og så at det du skriver er underbygget, pas på med selv at konkludere ting.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Fodnoter der viser hvor du har det fra, og det ville være fint at spørge personen om du må bruge udsagn i din opgave =)
Hvad er det præcis du vil med din opgave?
Er det bare navnet "kamphunde" du synes er uretfærdigt?
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Eller google det.. Hvis der er noget du kan finde info om (både godt og skidt, troværdigt og opdigtet) så er det muskelhunde og kamphunde!
Mht. "angst og aggressioner" ville jeg forsøge at kontakte Alpha. De har vist et travlt skema i øjeblikket, men plejer gerne at være gode for en sludder, eller en go gang mailudveksling.
http://www.alpha-center.dk/
Jeg ved ikek hvornår du skal aflevere den, men prøv at kontakte dem. De holder også foredrag om hundesprog, med fokus på muskelhunde, på onsdag i KBH, men jeg aner ikke hvor du bor?
Endvidere kunne det være en god ide at vinkle situationen fra to sider?
Altså snakke med en som er imod disse hunde, og hvorfor, og med en som er for disse hunde, og hvorfor.
Det skal selvfølgelig være voksne, velformulerede mennesker. Du kunn evt. kontakte en kennel..
feb 2008
feb 2008
men ved ikke helt om jeg vil gøre det alligevel, for når det max må fylde 8 sider og det er med forside, indholdsfortegnelse osv, så synes jeg ikke rigtigt man kan yde emnet den retfærdighed, som jeg synes det burde have...
feb 2008
projektopgave: muskel vs kamphunde