{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
524 visninger | Oprettet:

De ski** chokoladekalendre {{forumTopicSubject}}

Nu er det ikke fordi at jeg er fanatisk med at Malik bare ikke skal ha' nogen former for sukker osv, men jeg synes ikke at det er nødvendigt !

Han får engang imellem juice og et stykke kage og lidt is om sommeren.. Han får aldrig slik og chokolade for kan ikke se hvorfor han skulle ha' det når han er så glad for så meget andet..
Jeg har altid selv været overvægtig og det er noget jeg går meget op i at mine børn IKKE skal være !

Når Malik skal ha' noget lækkert så spiser vi nødder, rosiner, sunde kiks osv.. Der er selvfølgelig også fedt i f.eks nødder , men det er det naturlige "sunde" fedt..





Nå men så er det at hans dagplejemor spurgte om hun måtte give ham en chokoladekalender. >( Som skulle være ude ved hende, de 2 andre børn skulle også ha' ) ... Jeg sagde ja, men har irriteret mig over det siden.

Og gudhjælpeme om min svigermor nu ikke også siger at hun har en chokoladekalender til ham....
Han er altså kun lige 2 år og et par måneder.. Hvad er der galt med en almindelig kalender ?

Min svigermor har ikke særligt mange penge og jeg ved ikke hvad jeg skal sige for har ikke lyst til at Malik skal ha' 2 chokoladekalendre.. Han kommer til at få rigeligt med guf i julen i forvejen..

Min svigerinde ( min kærestes søster ) har en datter på 3 år som allerede viser tegn på overvægt og min svigerinde har også altid været overvægtig - Men hun skal også ha' en chokoladekalender af min svigermor selvom at min svigermor selv snakker om pigens begyndende overvægt.....


Er jeg for sippet ?
Det er jo ikke fordi at jeg er helsefreak mht min søn, jeg synes bare ikke at det er nødvendigt at fylde børn med slik og chokolade når der er så meget andet lækkert man kan give dem.......


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De ski** chokoladekalendre
  • #1   1. dec 2008 Ja jeg synes du er for sippet, hvis det drejer sig om 2 stykker chokolade om dagen i 24 dagen.....det var noget helt andet hvis det var hver dag

  • #2   1. dec 2008 Synes det er ok at du har det sådan. Med alm. kalender ville han da også få det sjovt....

    Men om igen er der jo kun jul én gang om året. Så 2stk små chokolade om dagen i 24 dage er nok ikke det, som får ham til at blive overvægtig...

    Men ja, jeg forstår dig godt og vil lige sige at jeg synes det er fedt du går sådan op i hvad dit barn får at spise!! Hatten af for det!

    Og glædelig 1. december!


  • #3   1. dec 2008 Ok, meget rart at se det lidt udefra...

    Kan også godt være at det bare er mig der kører i selvsving så..
    Det irriterede mig sjovt nok ikke så meget med dagplejemoren som med min svigermor. Men nok fordi at jeg generelt synes at de fylder Maliks kusine med for meget sukker og fedt i forvejen..



  • #4   1. dec 2008 Maiken - Gør mit bedste uden at være for meget *G* ...

  • #6   1. dec 2008 Enig med Rene...

    Og ja...det er kun jul en gang om året...Og jeg kan virkelig ikke se hvad glæde en 2 årig har af en alm. kalender uden noget sjovt i...

    Jeg har selv 4 børn...ingen af dem er overvægtige, og de har ALTID fået chokolade kalender. Nogengange op til 3-4 stykker, da bedsteforældre sys' at det er noget børnebørn skal ha'...

    Og jo...mine unger får også masser af usunde ting udover det....En fast slikdag holder ikke...Men så længe alt er med måde og man får almindelig sund mad til hverdag/selvfølgelig størsteparten...så går det nok...
    Men det er også kun min holdning....Jeg tror lidt på, at jo mere striks man er - jo mere forbudt bliver det - og som de bliver større bliver det så også mere spændende...Og så tager det overhånd...



  • #8   1. dec 2008 Marie med Tor -
    Nej jeg ved godt at det bliver gjort i bedste mening. Det er også bare nogle småting mht at give børn usundt hele tiden der irriterer mig.. Men Malik kan jo godt li' sin farmor selvom at der ikke er chokolade indblandet *G* ...

    Jeanette - Jeg er heller ikke striks, jeg tilbyder det ganske enkelt bare ikke.. Det er ikke sådan at vi har ting liggende i et skab som Malik ikke må få ( vi når at æde det inden selv :-S *G* )
    Ved at han ville synes at det var sjovt at kigge billeder inde bag en låge, uden noget at æde derinde.. Han fordyber sig meget i ting og også de små ting..
    Men nej, 2 stykker chokolade går nok, selvom at det er imod mine principper....


  • #9   1. dec 2008 Jeg er enig i det generelle her - at de to chokoladekalendre nok skal gå. Det er så begrænset et tidsrum, så det ikke har nogen større betydning IMO.

    Og du har jo den mulighed, at du kan skære ned andre steder, så du i stedet giver ham mindre guf på andre tidspunkter ;o)

    Jeanette, jeg synes godt kan man leve et liv uden overdreven sukkerforbrug uden ligefrem at være striks. Når det handler om torårige er det ikke så svært - så er det jo bare at undlade at tilbyde det.
    Hos de lidt ældre børn, er det det samme - har man det ikke i huset, så kan man jo ikke få det.

    Det er noget sværere at styre, når de får lommepenge og selv kan smutte til købmanden, men har min ikke allerede der et afhænighedsforhold til sukker, så er der da en chance for, at man kan styre det ;o)


  • #10   1. dec 2008 Marie -
    Er ikke sukkerforskrækket.. Malik får f.eks sukker på sin havregrød fordi at det simpelthen smager af pap uden.. Så helt pernitten er jeg vist ikke.. Bare lidt smiley
    Men når man selv har været en fed unge hele sit liv, så sidder det nok lidt ekstra fast i baghovedet at man vil gi' sine børn muligheden for at være almindeligt sunde og raske..


  • #11   1. dec 2008 Se sukker på havregryn er så en meget dårlig vane efter min mening *G*

    Vi mener det smager forkert uden, men hvorfor pålægge ungerne den vane ?


  • #12   1. dec 2008 Marie med tor...
    Jeg er skam godt klar over at sukker i uanede mængder ikke er sundt...og at man kan blive afhængig...Hvor vil du hen med denne "lektie"..:-)
    Hvis det er ang. det jeg skrev om mine egne børn...kan jeg kun sige...at eftersom de ikke har en "fast slikdag"...er de mindre "sultne" efter det usunde. De bliver mættet over længere tid (hvis man kan sige det sådan)...Og jeg snakker ikke om en pose matador mix hver dag eller lign....Det kan være 2-4 gange i ugen...vi køber en pose chips el. lign...og så kan man få en lille skål at hygge sig med. (De gider helst ikke ha' slik slik...og det er helt fint, for chips opløses hurtigere og sætter sig ikke i tænderne ligeså meget som ex. vingummi)...
    Og ja...selv da de var små, var det under administration...Og nu med teenagere er det også under administration...(ellers kommer de da til at ligne en nyudsprunget rose i hovedet..med alle de bumser/urenheder som det jo også danner...:-)



  • #14   1. dec 2008 CH - Tror heller ikke at jeg vil gå så meget op i hvad han bruger sine lommepenge på når han bliver ældre..
    Mener også at det gælder om at give dem en god base fra starten af og så håbe på at man har fået listet noget fornuft ind i hovedet på dem..
    Men det finder jeg jo først ud af om nogle år smiley


  • #15   1. dec 2008 CH kvinde...Jeg har skam heller ikke skrevet overdrevet sukkerforbrug nogen steder...:-)



  • #16   1. dec 2008 din søn kan jo have gode gener alligevel det er ofte sådan med drenge Theis har fået meget slik mest pga mine de gamle men han viser ingen tegn på overvægt nu går jeg så på slankekur efter jul så der bliver nul slik i huset
    og kan godt forstå du er bange det ville jeg selv være men hvad med faderen er han en tynd knag eller?
    i min familie er mændene først begyndt at tage på over 25 og på mortens side har de skulle runde de 30 men det har Theis også


  • #18   1. dec 2008 René - Hehe nå dét er ikke godt ?! .. Kan godt se hvad du mener men synes at det smager så frygteligt uden at jeg ikke vil tilbyde det..
    Dog blandede jeg hjemmelavet æblemos i da han var en lille bebsepurk og det smagte også bare über godt.. Også med kanel i..

    Marie - Ja det kunne være at jeg skulle gøre det.. Men så skal jeg jo til at lave æblegrød igen :-S
    Men ok, vores datter på 4 måneder skal alligevel også snart begynde med grød og mos så jeg kan ligeså godt komme igang..


  • #20   1. dec 2008 Marie med tor...bare i orden...

    Generelt er det jo forskellige holdninger man har (godt for det)...og sund vs usund...er jo en "diskussion" uden ende...for hvor går grænserne...
    Min holdning er ihvertfald, at så længe BASIS-kosten er iorden (sund/solid)...så er det ok at synde...for jo midre sulten er man jo, efter det søde, når man er mættet korrekt.


  • #21   1. dec 2008 Ditte og Morten -
    Ja den er lidt tricky den med Maliks far.. Han startede ud som en streg i luften. Han dyrkede super meget sport, men som 17 årig fik han sin første kæreste, holdt op med sporten og tog så på.. Så idag er han han stor.. Så ved ikke lige hvordan jeg skal tolke dé gener *G*

    Det er jo heller ikke fordi at jeg tror at får børn et stykke slik i munden så er de mega fede resten af deres liv..
    Jeg synes bare ikke at der er nogen grund til at tilbyde det når de ikke rigtigt ved hvad det er..
    Malik fik engang en pose vingummier ( de der 1 krones poser ) til noget familiehalløj og det var da sjovt at se ham sidde og kigge på mig med et glimt i øjet, mens han spiste dem. Det var som om at han havde fået en skat eller vundet en million og han nød dem virkelig..
    Og det er da heller ikke fordi at mine børn ikke kommer til at spise slik, jeg vil bare vente længst muligt - indtil at de selv er beviste om hvad det er.
    Men de kommer ikke til at spise særligt meget slik herhjemme i hvert fald .


  • #22   1. dec 2008 Marie - I know, var bare så træt af det til sidst med Malik.. Al den grønsagsgrød og mos der skulle koges. Han åd som en bjørn smiley ..
    Men skal bare igang så bliver det rutine igen..


  • #24   1. dec 2008 Marie - Ja det var da en god idé..
    20 glas jordbærmos er da virkelig heller ikke sådan at kimse af smiley

    Der var lige en inde på BabyGalleri der kom med en fantastisk idé som jeg slet ikke selv har skænket en tanke :
    At lave sin egen spiselige julekalender.. Og så selv putte de ting man har lyst til i ..
    Dét er sgu da genialt *G* .. Det gør jeg helt sikkert næste år.. Og så kan jeg jo spørge swiger om hun ikke bare kan købe nogle nødder og tørret frugt til kalenderen hvis hun gerne vil gi' ungerne noget...


  • #25   1. dec 2008 Er så stolt af at min lille møgunge gladeligt sidder og spiser store stykke løg og gulerødder når vi f.eks får kødsovs..
    Men jo kan godt se det du siger med at får børnene stærke begrænsinger så går de amok når de har chancen og omvendt. Men den holder bare ikke altid..
    Som barn fik vi regelmæssigt slik og andre søde sager og alligevel åd jeg hvad jeg kunne komme i nærheden af..
    Så herhjemme er det rosiner der står fremme og Malik kan altid få en kiks ( riskíks eller wasa kanel ) hvis han skal ha' en snack..

    Idag spiser jeg stadig ikke selv sundt, men venter til Malik sover med at gå amok i det usunde, desværre.. Det er virkelig en livslang vane der er svær at få bugt med !


  • #28   1. dec 2008 det er jo ligemeget om du er sippet, det er dit barn og dine regler, altså den med julekalenderen i DP, må du nok bare acceptere i og med at du selv har sagt ja, det kan andre jo ikke tage ansvaret for du er i det mindste blevet spurgt.

    hvis din svigermor ved hvad jeres holdning er til at malik får slik, er det helt uacceptabelt at hun alligevel giver ham det, ved hun det ikke, må I jo fortælle hende det så der ikke kommer flere misforståelser.

    jeg har ikke selv problemer med at mine børn får chokoladekalendere men de ting jeg ikke vil have skal folk respektere.


  • #32   1. dec 2008 Link's menneske -
    Vi har ikke direkte sagt til Swigermor at Malik ikke skal ha' slik og søde sager.. Han må jo godt smage en gang imellem. Så et totalt forbud er der ikke, jeg ville bare aldrig selv tilbyde det og forstår ikke hvorfor andre gør det.. Specielt den ældre generation, men for dem har der jo aldrig været fokus på sundheden på samme måde..
    Men hun véd hvad han ikke får herhjemme og jeg har tænkt mig at sige jo tak til kalenderen og så vil jeg så også sige at næste år må hun hellere købe en pose nødder eller tørret frugt istedet, for der vil jeg lave en hjemmelavet spiselig kalender med gode ting..

    Charlotte - Vi er også selv totalt slik/sodavandsmennesker ( dog sukkerfri sodavand, men er jo ligemeget når man æder slik *G* ) men vi gemmer altid vores dårlige vaner til Malik sover.. Han har dog smagt Cola når vi en enkelt gang eller to har glemt at tage glasset væk og han kan LI' DET smiley ... Men sidder vi og spiser og vi drikker cola og han drikker mælk, så accepterer han stadig at han ikke også skal ha' cola.

    Marie - Synes også at det er totalt unødvendigt med sodavand endnu.. Dog får han lidt juice engang imellem og der er jo tit lige så meget sukker i.

    First U/ -
    tak det synes vi også. Malik betyder 'lille bølge' på grønlandsk og han lillesøster på 4 mdr hedder Naja som betyder 'lillesøster' på grønlandsk ( jeg er ½ grønlænder og min mand er fleksibel *G* )


  • #34   1. dec 2008 Nu mener jeg ikke at 2 stykker chokolade om dagen kan vælte det hele. Undlad og have slik derhjemme i den tid hvor kalenderne er i brug og så går det såmænd nok .

Kommentér på:
De ski** chokoladekalendre

Annonce