{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.183 visninger | Oprettet:

kugledyne {{forumTopicSubject}}

så er det sket, jeg ringet til protac og bestilte sådan en dyne til nick i dag for at håbe at vi kan få nattesøven tilbage her i hjemmet uden at være afbrudt 5 - 7 gange om natten. er der nogen der har den og hvordan funker den på jeres børns søvn. håber at det er guds gave til at få nattesøven GG......
han er et dampbarn derfor

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kugledyne
  • #2   17. okt 2008 altså vi bruger dem på mit job, hvor jeg arbejder med udviklingshæmmede (ik nogen sammenhæng til jer ved jeg).. men de sover meget bedre da dynen falder den om dem, og skaber en tryghed for dem.. så gode erfaringer herfra

• #3   17. okt 2008 Jeg er ergoterapeut og mener helt sikkert at kugledynen er et vidundermiddel smiley
    Held og lykke med det.... Håber det også virker for jer og kan give din søn noget ro!

• #4   17. okt 2008 Hvad er det sådan helt nøjagtigt ?

• #5   17. okt 2008 det er da dejlig at høre at der kan skabe ledt ro er selv i hjemmeplejen og kommer desvære ikke ved nogen der har den og min chef nævnte den i går om vi havde prøvet den til nick da det er ham der vogner om natten af de to dampbørn som jeg har og nu skulle det prøves så

• #7   17. okt 2008 7 kg.. hjælp?? Lidt info please, har mange underlige billeder i hovedet lige nu

• #8   17. okt 2008 Protac
    Protac er et dansk firma der udvikler og sælger hjælpemidler udfra professionel erfaring indenfor ergoterapi.

Navnet Protac kommer fra ordet proprioception og fra ordet tactil.

Ideen
    Ideen til kugledynen fik vi, mens vi arbejdede som ergoterapeuter på Psykiatrisk Hospital i Århus. Vi havde arbejdet på hospitalet i en lang årrække og interesseret os for sanseintegrationsbehandling. Jeg (Pia Christiansen) havde taget en efteruddannelse i USA på University of Southern California, inden for Sensory Integration, theory and practice og ville gerne bruge min nyerhvervede viden i forhold til patienterne.

Behandlingsformen ville vi anvende i forhold til de meget urolige patienter, som ofte vandrede op og ned ad gangene, og som havde svært ved at finde ro i kroppen og i det hele taget mærke sig selv fysisk.

De behandlingsredskaber man bruger i sanseintegrationsbehandlingen er f. eks. et bassin fyldt med plastikkugler. Ved at ligge i et sådant bassin, mærker man sin krop meget tydelig. Man bliver omsluttet af kuglerne og mærker kroppens grænser. Man får en tyngdefornemmelse af kuglerne ovenpå kroppen og mærker også de kugler man ligger på.

Vi prøvede at lægge kuglerne i et dynebetræk - og det blev en succes. Det udviklede sig hurtigt til, at kugledynen blev syet i kassetter, så kuglerne blev bedre fordelt i dynen og derved gav en mere jævn stimulation.

Teori
    Kugledynen er udviklet på baggrund af sanseintegrationsteorierne udviklet af den amerikanske ergoterapeut Dr. A. Jean Ayres og videreudviklet af ergoterapeuterne Anita Bundy Shelly J. Lane og Elizabeth A. Murray (litt. "Sensory Integration Theory and Practice" 2002) og senest af Lucy J. Miller. Tyngden af kugledynen påvirker centralnervesystemet og stimulerer både berøringssansen og muskel- og ledsansen. Bevæger man sig under dynen, f. eks vender sig i sengen, triller kuglerne lidt, og man får et nyt tryk og dermed ny respons tilbage til hjernen. Denne øgede fornemmelse af kroppen og kroppens grænser giver tryghed, og et mere psykologisk aspekt er, at man har en fornemmelse af at være omsluttet af kugledynen, hvilket derfor virker angstdæmpende og beroligende.

læs evt på www.protac.dk

• #10   17. okt 2008 Tak.. Hvor lyder det vildt..

• #12   17. okt 2008 det synes jeg at det lyder til at det er guds gave til roenglæder mig til at den kommer som han kan prøve den

• #14   17. okt 2008 Nogle virker den fantastisk på. Andre kan bestemt ikke lide den. Det må komme an på en prøve. Hvis du har diagnose på dit barn, altså en rigtig skriftlig udredning over damp så kan du få dynen betalt gennem kommunen!

Kommentér på:
kugledyne

Annonce