7. apr 2006 Følger: 92 Følgere: 103 Hunde: 2 Emner: 432 Svar: 6.314
Godmorgen HG {{forumTopicSubject}}
Det skal lige siges at jeg sjællendt er ude i dette forum, så hvis emnet HAR været oppe 10 tusindvis af gange, så undskyld mig.............:O)
Men Nu er jeg altså fustreret, stamtavler.
Jeg har nu været her på HG i nogle år og er blevet tudet ørene fulde - om vigtigheden a at have stamtavle på sin hund og hvor usikker man skal være....HVIS den mangler......hunden kan ikke betegnes som ren race.
Det kan jeg sagtens sætte mig ind i........for det er jo rigtigt! MEN..........
Nu har jeg for, guve hvilke gang erfaret hvor nemt det åbenbart er at svindle med papirene.....både fra DKK, FCI; DCU og hvad de klubber ellers hedder og så er mit spørgsmål:
Hvordan gennemskuer man det så?? Hvordan sikrer man sig, at man får det man tror man køber?
Seriøse avlere har med garanti et netværk indenfor den race de opdrætter......men hvor finder man som menig mand ud a, hvem og hvor de seriøse avler.........er?
Er jeg ubegrundet fustreret eller er der ved at ske noget, der ikke må ske..........inden for hundeverden? Og kan det gøres noget for at få det stoppet eller ruller lavinen for alvor nu.......?
Det skal lige skrives at, jeg ikke er ude på at starte en debat om hvorvidt hunde er bedre eller dårligere m/u tavle......:O)
Syntes bare jeg mangler lidt svar på hvorvidt man kan stole på den tavle man får på sin hund, efterhånden!!
PS. hvis i skal bide hovedet a mig, så gør det venligst i en PB........:O)
fortsat dejlig dag til jer alle.........
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
Kan kun følge dig... og synes mi bedste argument for at købe stamtavlehunde forsvinder i takt med den selektive avl skabder helbredsproblemer for visse rene racer...
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
DKK - har derfor indført DNA test for Schæferhunde, og at kravne er blevet starmmet op, så får at man kan få stamrtavle på en schæfer, skal der forlægges en avlskåring, afgives DNA på begge forældredyr.
Godmorgen HG