Dyreværnsorganisationers arbejde. {{forumTopicSubject}}
ADVARSEL LANG.....!
Denne tråd er IKKE henvist til nogen bestemt dyreværnsorgansisation.....!
Jeg har bemærket, at flere og flere små dyrværnsorganisationer dukker op rundt omkring i hele landet.
Det er naturligtvis pragtfuldt at der findes en masse mennesker, der mener der skal bedre vilkår til for dyrene, og netop denne synsvinkel er vi jo nok mange der er enige om.
Dyreværnsloven ER for slap, og der bør og skal dyreværnspoliti til her i Danmark, så dyr har bedre rettigheder og bedre vilkår.
At starte sådan en dyreværnsorganisation, er jo andet end at tage ud og "redde" dyr, meget andet.
Jeg tænker ved mig selv, hver gang jeg ser en flok mennesker der sætter sig sammen og melder ud, at NU har de startet en ny organisation for bedre dyrevelfærd, om de har gået tingene nøje igennem.
Der er mange aspekter i det:
- Hvordna kan vi hjælpe og så samtidigt sikre os at loven bliver overholdt...? Det kan være svært at være nødsaget til at overholde den danske lovgivning når man kommer ud et sted, hvor forholdene afviger meget fra ens egne holdninger til om hvorledes dyr bør og skal holdes.
- Har man overhoved viden nok til at hjælpe forskellige dyr...? Der er jo tale om mere end hunde og katte der kan komme ud for at skulle hjælpes, og har man eventuelt mulighed for at vurdere så bredt et spektrum som det vi danskere holder som kæledyr.
- Er den korrekte hjælp at FJERNE dyrene fra dens hjem..? Eller ville det måske være bedre at hjælpe dyret/dyrene i dens hjem i nogle tilfælder...?
- Bør man efterlade mennesket bag dyret, UDEN at informere vedkommende om, hvad der kunne have været gjort anderledes...? Med det mener jeg, at mennesket har vel i og for sig også behov for at lære hvordan dyret/dyrene skal og bør passes, så man ikke kommer i lignende situation igen.
De 4 punkter er noget jeg tit spørger mig selv om, når jeg hører om små private dyreorganisationer.
De vil allesammen dyrene det bedste, og det er fint nok, men ER det på sigt det bedste.
Hvis man som dyreorganisation ikke kan nikke genkendende til de 4 punkter, ja så menere jeg man ved for lidt om hvad en dyrorganisation bør og skal kunne.
EXEMPEL Taget fra den virkelige verden og såmendt i denne weekend. Lad os bare kalde personen for Lis (anonymt navn) og veninden for Ann (anonymt navn):
Lis har i mange år koncentreret sig om at avle med gnavere. Hun har en masse viden om disse dyr, har studeret en masse om disse dyr. hendes speciale er marsvin og rotter. Rotterne blev et tilløbsdyr da hendes søn havde to smukke regnbue boa, og her var avlen i første gang beregnet til foder til disse dyr.
Men lis fandt rotten lige så facinerende som de andre gnavere og fortsatte således at lære, avle osv rotter som kæledyr.
Efterhånden havde Lis opnået en avl inclusive unger på ca 35 marsvin, af forskellig racer.
ca 35 tamrotter...
Disse dyr var meget populære og dyrehandlere samt private valgte at købe marsvin og rotter hos lis, da hendes avl var helt sygdomsfri.
(på 5 år har hun haft 1 sygdomstilfælde på 1 marsvin)
Udover sine marsvin og rotter, har datteren 2 underlater i bur og sønnen har som sagt de to føromtalte regnbue boa slanger i terrarie, som er NØJAGTIGT tempereret til 25-27 grader hvilket der skal være for denne reptil.
For lidt eller for meget kan være dræbende for slangerne...
Torsdag tager lis på ferie, men har fået hendes veninde Ann til at passe dyrene weekenden over. Lis har fodret slanger og sørget for at fuglene heller ikke kommer til at mangle noget, og vælger derfor at låse af til førstesalen hvor reptilerne samt fuglene står. Det eneste Ann skal tage ig af er marsvinene, rotterne , samt en enkelt hamster og en kanin ...
Lis giver Ann nøje instruktioner i HVAD dyrene skal have at spise osv og ikke mindst HVOR maden er ....
Da Lis ankommer til sit hjem i går, er alle marsvin og rotter, samt bure(mange bure) og mad væk. Der ligger en seddel fra Ann hvorpå der står:
Lis, en dyreværnsorganisation har været og fjerne alle dine dyr, beklager hilsen ann.
Lis kontakter naturligtvis ann som bekræfter at en dyreværnsgruppe har været for at hente dyrene da man mente der var tale om misrygt.
Marsvinene skreg jo når man kom ind af dørren.Hvilket betød at de var sultne....!
Alle som har haft et eller flere marsvin VED at et marsvin altå skriger på en bestemt måde, og det behøver IKKE være tale om sult, men en måde at kommunikere på.
Enhvidere havde man brudt dørren op til første salen hvor de 2 store regnbue boa opholdt sig i sit terrarium.
Her var der tale om dyremishandling fordi disse stakkels slanger IKKE havde fået mad siden torsdag.
man behøver ikke være proffessor i reptiler, for at vide at en slange spiser 1- 2 gange om måneden og det skal først fordøjes inden man kan fodre igen...
Alle gnavernes bure samt ganvere var taget med, samt fuglene og bur, men man havde ikke haft kræfter til at slæbe det store terrarium med, da dette var for stort og tungt. I stedet for havde man valgt at løfte slangerne ud af terrariummet, hvilket medfører en kæmpe temperatursskift for sådan en slange....Og dette kan medføre døden for netop denne art....
Jeg har ingen anelse om hvilken dyreværnsorganisation der har været medvirkende til dette.
Det er for så vidt også sagen uvedkommende.....Det jeg vil opnå med denne sande fortælning, er at vise HVOR lidt disse mennesker fra denne dyreværnsorganistation i bund og grund kendte til de dyr de valgte at gå ind og fjerne.....Imens ejeren ikke var hjemme.....
Kunne være spændene at høre jeres mening om denne sag....
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 35 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 3.260
Der er undskriftindsamlinger over hele landet ligesom der også et på nettet.
jan 2008
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 770
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
jan 2008
Dyreværnsloven er simpelthen for slap... men... hvis vi taler om dyrepoliti, så mener jeg at der skal være nogle enkelte betjente der belæres lidt i det med dyr..... I dag siger de fleste betjente Når bare der er mad og vand... Og den holder ikke.......
okt 2007
næ men igen loven....
okt 2007
I ørigt... her er linket man kan skrive under på
http://www.goerenforskel.underskrifter.dk/
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Men umilbart, må det da være en bekostelig affære for pågældende organisation.
De har ingen sag (ud fra det skrevne) og de har begået tyveri.
Det er da bare at ringe til polisen og sende dem efter tumberne...
Har man ikke hjernen med, hjælper hjertet ikke i den form for arbejde...
jan 2008
Men det er risikoen med de små private dyreværnsgrupper... de vil det så godt, men arbejder ikke udfra loven.....
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.396
Fremgangsmåden er jo desværre set mange gange det sidste lille års tid... Og jeg håber de slags dyreværnsgrupper bliver stoppet, fr det er IKKE vejen frem...
okt 2007
Du har helt ret omkring de små private dyreværnsgrupper . Men igen enhver kan jo skabe en .. Det er ikke forbudt. Og også her burde loven ser anderledens ud.
jan 2008
Enhver kan se ulovligheden i den fortælning, og uviden om de dyr man vælger at fjerne.....
Dyreværnsorganisationers arbejde.