{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
827 visninger | Oprettet:

Hvor stort er vores ansvar? {{forumTopicSubject}}

Ja, overskriften lyder lidt mere seriøs end den er - men jeg har to spørgsmål:

1) Vi bor på landet, og naboen har to katte som jo render rundt på må og få... Vi har sat stakit op om vores hunde løbegård som er 1,80 højt. Naboen har nu spurgt os, om vi har set deres den ene kat inde i hundenes gård. Det har vi ikke, men vi har set den kravle rundt på kanten af stakittet og den stikker ikke af selv om hundene gør. Hvad nu hvis den en dag er i gården og hundene får fat i den? Er det så vores ansvar?

2) Vi lufter ALTID vores hunde i snor - hovedsageligt fordi vi ikke kan regne med deres reaktion hvis der kommer en anden hund (og her er jeg racistisk og tænker på vores hundes racer) - men hvad så med alle dem der lufter sine hunde herude uden snor - og som måske løber hen til vores en dag og det går galt? Hvem har så ansvaret?

Ingen tvivl om, at jeg i begge tilfælde vil være den der står med den dårlige samvittighed - men hvem står egentlig med det reelle ansvar? Det er vel ikke os er det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor stort er vores ansvar?
  • #2   22. apr 2008 Tag I det bare ganske roligt smiley

    Det er fuldstændig korrekt som I gør tingene smiley I kan jo på ingen måde, tage ansvar for, hva andre menneskers dyr gør smiley


  • #3   22. apr 2008 Katteejere skal faktisk også holde ders katte på deres matrikel, så der er ikke noget der.

    Noget andet er så ens samvittighed hvis ens hunde gjorde noget mod andre eller deres reaktion overfor andre hunde derefter.

    Den sidder man jo selv tilbage med. Jeg har det præcis som Jer, at Emma er altid i snor, men der er så mange løse hunde, og jeg ved godt hvem folk ville skule til hvis en hund bliver bidt, uanset race.

    Det er ikke den der går løs, det er den hund der bider, selvom man selv tager hensyn og har sin hund i snor.

    Desværre.


  • #4   22. apr 2008 Jeg har lige en kommentar til det med kattene.

    Jeg synes at vi efterhånden lever i et samfund af indtolerace over for andre.
    Det er korrekt som der bliver gjort og skrevet, og det er korrekt at katten skal holdes på ejerens grund, men hvordan forklarer man lige katten det. En kat er en strejfer, det har den altid været, som ikke kan opdrages. Til gengæld sørger den for, hvis den ikke fodres for hårdt, at holde bestanden af mus og rotter nede.. også til gavn for naboen...
    Der er så nogen der vil hævde at, så må man holde katten inde, men det vil jeg ikke, jeg synes det er synd for katten.

    Jeg har selv både hund og kat.


  • #5   22. apr 2008 Tina P: Jeg er delvis enig.

    Men det indebærer også bare at en katteejer erkender og forstår riskioen ved at katten er en strejfer og at den kan ende i den forkerte have og hund og kat ikke altid lever lykkeligt sammen.

    Men den diskution har været oppe så mange gange, så jeg ikke kan overskue at starte den forfra igen. Vi har alle en mening og en holdning til ting. Gudskelov er de tit forskellige!

    Jeg er også vokset op med hund og kat, og har mistet en del katte på det strejferi, men sådan er det jo nu engang.

    Min mor har nu to dejlige persere, de er indekatte og trives fint med det smiley


  • #6   22. apr 2008 Helt enig...



  • #7   22. apr 2008 Tina - Som katteejer er det ens ansvar at holde katten på eget matrikelnr.
    Det vil sige at den enten skal være indekat og hvis man partout vil have udekat, så byg en kattegård....
    For som du selv siger er katten en strejfer af natur - men hvis man holder af sin kat, så bør man gøre en af følgende dele...

    Synes ikke samfundet udviser intolerance overfor katten, men kattens ejer, det er ikke kattens skyld at den har den natur den har...
    Men ejerens skyld hvis den bliver kørt over, spist af en hund eller lign... - for man kan bare følge reglementerne.....

    Piece of cake... smiley


  • #8   22. apr 2008 Og forresten så synes jeg ikke at du, Lille Blup kan gøre mere end du gør i forvejen - du har dit på det rene....

  • #10   22. apr 2008 Tanja: Jeg må sige, at jeg er fuldstændig enig... Vores naboer har tilsammen 23 katte... De skider overalt, og dermed også i vores have. Hundene synes det er dejligt, men jeg er F..... så træt af, altid at skulle holde øje med om de står og æder lort i vores egen have... Naboerne får sgu snart regningen på alle de ormekure vi er nødt til at give hundene...

    Samtidig er jeg også glad for, at de fjerne alle de rotter og mus... Så egentlig har jeg nok et lidt ambivalent forhold til dem.


  • #12   22. apr 2008 Lille blub

    Du har intet ansvar for de katte.....du har gjort hvad du kunne og hvis katten vælger at hoppe ned til hundene så er den måske træt af livet :o)

    M.h.t løse hunde så har du også dit på det tørre. Det er de andre der er ansvarsløse bare, at lade deres hund komme til dine........jeg har ofte samme problem, men har været heldig, at der ikke er sket noget.......endnu.
    De tæver som er kommet hen til os har hurtig trukket sig væk når Emma har pustet sig op....eller så har ejeren lyn hurtig hentet sin hund. Og min kommentar til dem er : " ja det er jo hvad man kan forvente når man bare lader sin hund kontakte fremmede hunde uden at spørge"......men i deres hoved er det jo min hund der er dybt godnat.....men det må de da godt syntes.....bare de holder kræet væk *G*


  • #13   22. apr 2008 sanne.....nu syntes jeg ikke man kan sidestille katte med hunde, køer, heste og får.
    Når katte render rundt derude så lever de livet farligt.....de æder en del mus og er de heldige så får de kløerne i en solsort.......sådan et par stykker kan vi vist godt undvære.
    En kat kan man sidestille lidt med en ræv. Katten passer sig selv derude.....den løber ikke efter folk og overfalder dem eller deres hunde.....den vil bare helst være i fred.

    Jeg har haft kat og den var udekat. Han havde det frie liv og var en glad, rolig og afslappet kat........vi vidste da, at når han gik ud af døren, så kunne det være sidste gang vi så ham, men han levede 8 år med et super katteliv......mange fangster på samvittigheden....ingen frustrationer over, at være lukket inde og ikke kunne bruge sine instinker........jeg vil aldrig have kat på anden måde.....man fratager dem det deres liv går ud på......jagten.


  • #15   22. apr 2008 Tanja....hvorfor må man ikke tude over, at den bliver kørt ned ?......ens følelser har da intet med at gøre, at katten er udekat. Hvis min hund løber løs eller stikker af og bliver kørt ned så tuder man da alligevel......selvom det er ens egen fejl.

  • #17   22. apr 2008 Tanja...ja den er jeg med på.....men alligevel er det da naturligt at blive ked af at miste et dyr.....uanset årsag.
    Man kan da ikke ligge låg på blot fordi man selv har lukket katten ud.......

    Så det var bare henvendt til, at du siger man ikke må tude når den bliver kørt over.......så tænker jeg bare.....er der regler for hvornår det er okay at tude ? :o)


  • #19   22. apr 2008 smilende susie - jeg kan godt følge dig i at det i nogen tilfælde er synd for katten at skulle være inde... for du har ret i at det er deres natur at være ude på jagt og strejfe...
    men jeg har selv en maine coon, og siden vi fik ham har han kun været på vores grund, pga jeg går med ham i snor... men efter han blev en stor killing er han blevet bange for at være ude... sidst jeg havde ham ude flygtede han og sprang direkte ind i en rude, fordi han troede at han kunne komme ind den vej... av av misse hoved... -men efter den dag har han ikke været ude.. jeg syns det ville være synd at tvinge ham når han er bange...


  • #20   22. apr 2008 Liselotte....ja det vil helt klart være synd når katten er bange.
    Min blev sindsyg hvis vi lukkede ham inde.....prøvede det i 14 dage, hvor han skulle være inde p.g.a et ben han var blevet syet i.......han var tæt på selvmord *S*


  • #22   22. apr 2008 Tak for Jeres svar alle sammen....

    Lige et par ting: Hvis katten skulle hjælpe på at holde musene væk - tja så gør den ikke et særlig godt job ;O)

    En anden ting - katten her, skulle rammes af en bil før den fik respekt for dem....!?!? Er sikker på der er noget pittbull i den.... *ss*

    Og Susie - den var rigtig go´ - ja måske er den bare træt af at leve.... hi hi....


Kommentér på:
Hvor stort er vores ansvar?

Annonce