{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
562 visninger | Oprettet:

debat om tvangsanbringelser - børn {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne debattere det, Karen Jespersen lige har sagt i fjernsynet.
"Der skal fjernes flere børn, og de skal fjernes langt hurtigere.
Der skal ikke tages hensyn til forældrene"...

Det er umiddelbart rigtigt godt at høre, men - og ja der er jo et lille men.
Jeg sidder her og tænker for mig selv JA børn der ikke trives i hjemmet, skal have bedre og hurtigere hjælp. Det er jeg helt enig i. MEN var det ikke en mulighed, at tage forældrene i øjesyn allerede inden barnet bliver født? Ville det ikke være langt bedre, hvis myndighederne hjælper forældrene til at blive gode forældre, INDEN de får barnet?

Jeg ved godt, at det kan skabe en del debat, men et eller andet sted, er jeg ikke for flere tvangsanbringelser, men en bedre hjælp til forældrene, hvis det skønnes, at de kan have problemer?? Desuden skal det være klart som blæk, at forældre der kan hjælpes til at få en bedre forståelse for barnets tarv, de kan komme langt.

Nej det er ikke nemt at sætte de rigtige ord på, for det er klart, at børn der er i "fare" de skal fjernes.

Jeg kan komme med et eksempel:
Jeg har kendskab til et barn, der KUNNE have været fjernet ved fødslen, simpelthen på grund af morens "mindre heldige opførsel" tidligere i livet.
Dette barn er stadig ved mor og far, fordi der blev sat intensivt ind, med rådgivere allerede da hun var gravisd.
I dag er barnet et meget opmærksomt barn. Barnet er i en skøn udvikling i forhld til alderen, og dette barn mangler bestemt ikke noget.

Det er sådanne tilfælde jeg kunne frygte, ville gå "tabt" i det store maskineri - håber I kan følge mig i mine tanker....

Men hvad siger I??? Lad os få en debat i gang omkring det ;-)))

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  debat om tvangsanbringelser - børn
  • #2   17. apr 2008 Tror helt sikkert du har ret i at der ligger en kæmpe opgave i at hjælpe de her mennesker allerede inden de får børnene, måske allerede så tidligt at de kan nå at få en abort i så fald de bare slet ikke magter det. Derudover så må man også være konsekvente hvis man kan se allerede inden at de her mennesker egner sig ikke og vil aldrig blive egnede forældre så skal barnet fjernes så snart det er født... men så igen hvem skal være bøddel og bestemme hvem der er egnede! Man ser jo også mange børn der bliver født i velhavende familier der lider under kæmpe svigt af forældre som aldrig er der for dem... Synes bare aftens tv2 program giver stof til eftertanke - hvorfor skal 2 børn bruges som eksperimenter fordi kommunen ikke kan få fingeren ud - synes der er en høj grad af berøringsangst på dette område i DK og der skal altså bare gribes hurtigt ind så vi ikke ender med 2 børn som har taget så traumatiserende skade som jørn og mads...

• #3   17. apr 2008 jeg syntes bestemt, at det bedste må være at få forældrene til at blive gode forældre, i den forstand at de kan varetage barnets tarv.
    hvis dette ikke kan lade sig gøre, så mener jeg at det bedste må være at tvang-bortadoptere barnet, så det har en fuldstandig fast holdeplads i een familie og ikke riskierer at skulle flytte plejefamilie/institution 20 gange.

• #4   17. apr 2008 stavefejlene er gratis :O)

• #5   17. apr 2008 Jeg er helt enig med dig Daisie. I Annis tilfælde burde hun slet ikke have Mads i 4 mdr. inden den første hjælp, og der burde slet ikke gå 14 mdr. før Mads fik en dejlig tilværelse.

Min tanke er, at de familier der ved simpel hjælp og rådgivning, kan risikere at få fjernet (måske endnu) et barn - og i nogle eller måse endda mange tilfælde, kunne man undgå en tvangsanbringelse, men stadig få det bedste frem i bde barn og forældre...

Det er en hårfin grænse, det vil jeg give jer ret i. Men jeg må indrømme, at jeg er lidt "rystet" over Karen Jespersens udtalelser:
    "Der skal fjernes flere børn, og de skal fjernes langt hurtigere.
    Der skal ikke tages hensyn til forældrene"...

• #6   17. apr 2008 De sager som jeg har kendskab til , det være sig som sygeplejerske og privat person... Ingen tvivl om at det har været til barnets bedste....De er så vigtige de første måneder at et barns liv, at der bare ikke er plads til fejltagelser... Er også målløs over de sager hvor børnene pludselig skal hjem efter x antal år... Et barn er altid loyal overfor sine biologiske forældre, men hvad med de år hvor barnet har boet i en anden familie....

• #7   17. apr 2008 Aslan - jeg kan sagtens forstå din bekymring...

Det er et meget svært emne jeg har bragt å bane - helt sikkert. Men det er et emne der nok bør komme mere fokus på, da det jo desværre er børnene der bliver de store tabere...

• #8   17. apr 2008 der er nogle steder/hjem i Danmark, hvor meget unge forældrer kan komme hen og få den nødvendige hjælp til at blive gode forældrer fra dag 1 , det kan man da meget passende gøre med "tvivlsomme" forældrer....eller hvad??

• #9   17. apr 2008 DM - ja det kunne jeg forestille mig... Det samt rådgivning allerede i graviditeten kunne gøre meget - det er jeg sikker på...

• #10   17. apr 2008 men jeg er glad for, at det ikke er mig, der skal dømme i sådanne sager, for jeg ville hellere fjerne en for meget end en for lidt.....

• #11   17. apr 2008 DM - det tror jeg ikke jeg ville. Jeg ville no se "skarpt" på de familier, hvor jeg kunne have mine tvivl, men jeg ville godtnok tage alle de informationer til mig, og vurdere ud fra dem, så jeg ville få en meget bedre "forståelse" - både fra forældrene, men i den grad også fra omgivelserne sundhedspleje, jordemoder, kommunen osv...)

• #12   18. apr 2008 Brian og Pablo - det er rigtigt, at der findes de fire frmer for omsorgssvigt, og at de alle er skadelige for børnene. I nogle tilfælde kan der så gøres noget ved det, med hjælp, vejledning, ekstra tilsyn og evt, et ophold på de hjem, hvor forældrene kan lære at være gode forældre.

Dorte - Lige i det tilfælde, med Jørn og Mads, der finder jeg det bestemt også frygteligt, at der ikke er sket noget langt tidligere...
    Jeg frygter bare for det Karen Jespersen sagde, for kommer til til at have indvirking på de familier, der egentligt godt kunne klare sig - blot med lidt vejledning, s synes jeg det er frygteligt, at børnene biver fjernet.
    Som no name sagde, s er det mange gange de forkerte børn der bliver fjernet, så hvrdan vil udviklingen ikke ende, hvis der skal fjernes flere børn??

Og jeg er helt med på, at børn der har det bedst med en anbringelse, de skal anbringes - helt sikkert...

Kommentér på:
debat om tvangsanbringelser - børn

Annonce