575 visninger
|
Oprettet:
God gammelsdaws mad...... {{forumTopicSubject}}
Det er skisme hvad jeg kan lave nu.......
Min mor kom i aftes og gav mig en "ny" kogebog. Hun ved jo, jeg elsker selv at lave alt i et køkken så jeg får hvad hun falder over af spændende kogebøger.
Men den jeg fik i går er mere spændende end normalt.
Det er min tipoldemors egen hjemmeskrevet opskriftsbog. Sirligt skrevet med krøller og blæk. Side og og side ned. Den nærmest råber af kærlig til madlavning den bog.
Så tror I lige den står på RIGTIG gammeldaws klejner og hjemmelavet rødkål denne jul herhjemme?
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Det er jo uerstatteligt:-)
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det værste ved de gamle bøger er, at målene de bruger er heeeeelt anderledes end dem vi bruger... Og mystiske ting, har de puttet maden, med mærkelige ukendte navne...
Og så kommer skriften oveni....
Men sjovt, det er det.. og så gad jeg godt at være en flue på væggen i dit velduftende køkken!!
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
F.eks har hun 5 vanilliekranse opskrifter. De tre er "almindelige", en er til finere gæster og en til hvis borgmesteren skulle dukke op.
Den er meget fint delt op i forret, middag, dessert, supper, kage osv osv. igen delt af op til de forskellige samfundslag.
Man får helt lyst til at slægtsforske :o))
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 316 Svar: 2.633
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 316 Svar: 2.633
jun 2005
Ved godt det lyder voldsomt,men jeg har helt tilbage fra 1885 og ikke om et barn eller dyr skal have fingerne i dem.
Det er skatte for mig :o)
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er jo historie - og den kan blive så virkelig, at man kan smage den.
Mens man kokererer kan man stå og forestille sig de kvinder, der har læst de samme bogstaver før - udført de samme opgaver som bogen beskriver. Tænkt tanker, smagt og levet...
Jamen det er jo fantastisk...
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.288
Det var dog nogle underlige mål, de brugte dengang og morsomt, at alle navneord er med stort ;O)
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
jun 2005
Det er gamle håndskrevne kogebøger jeg arver, skrevet af folk selv.
Jeg er åbentbart den første, eller den der råber højst, i familien der kan gå i en helt anden verden når jeg står i et køkken. Så efterhånden som de ældre falder fra arver jeg kogebøger da de ved jeg virkelig værdsætter, bruger og vogter dem.
Det er nok også det der gør dem mere værdifulde for mig. De er personlige og der findes kun det ene eksemplar. Fyldt med små firnulige notater der ikke kun er om kogekunsten, men også om borddækning, skikke, regler og de besøgende :o)
Den ældst trykte, af hvad jeg lige nu kan komme i tanke om her og nu, jeg har er nok Madam Jensens Kogebog fra 1902 udgivet af P.Jensens Forlag :o))
God gammelsdaws mad......