Verden 1..2025 , politik, krige, kriser mm ... {{forumTopicSubject}}
synes ofte Off Topic hverdagsrelevante emner drukner i den generelle tråd ...
I min alder ønsker man normalt ikke 3½-4 år skal gå hurtigt, men fXck hvor er jeg skræmt ved tanken om Trump og Musk ved roret Overthere, mit fredselskende gen ville ønske de 2 blev rygende uvenner snarest ...
Hvad mener I om forretningsmandens "jeg afviser ikke at bruge økonomisk, eller militær magt" for øget, eller total kontrol over Panama Kanalen og Grønland ...
Og Musk´s utidige indblanding i indenrigspolitik i Europæiske lande
Og hvad tænker I om Syriens fremtid, men en leder der nok synes mere moderne og åben, men som ikke giver håndtryk til kvinder ..
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.620
Nu går verdenen jo ikke under, fordi Trump er blevet præsident, det udløser hellere ikke straks den tredje verdenskrig (som sådanset allerede er startet for lang tid siden)
Sidst han var præsident kom der også et stort ramaskrig fra resten af verdenen og meget "sortsyn". Men hellere ikke dengang gik verdenen under og alle de negative spådomme gik hellere ikke i opfyldelse.
Endvidere så er det jo hellere ikke Trump alene som bestemmer.
At Trump gerne vil have fat i Grønland kan jeg godt forstå. Grønland ligger jo strategisk rigtig i forhold til USA og deres forsvar. Om USA får bestemmelse over Grønland er det kun grønlænderne selv der bestemmer.
Økonomisk ville det være en gevinst for os, hvis ikke vi mere har ansvar for Grønland.
Og Syrien ? Tja, når den nuværende leder nægter at give hånd til kvindelige udlandske ministre, så siger det vist ret meget om, hvad der kommer til at ske fremover ..............
Og Musk, en idiot med masser af penge, men derfor kan han da godt udtale sig om andre landes politik uden at hans udtalelser straks bliver omsat
Vi andre udtaler os jo også om andre landes indenrigspolitik, og havde vi lige så mange penge som Musk, så ville vores udtalelser også komme i verdenens aviser.
Hvorfor altid kun se det negative og dommedag. Hvorfor ikke give det en chance, med Trump ved roret kommer der til at ske både negative og positive ting, akkurat som i andre lande.
okt 2023
Følgere: 93 Emner: 25 Svar: 2.886
"For omkring 15 år siden sad jeg og talte med en russisk diplomat, der blev irriteret over mine spørgsmål og udbrød: ”Uanset hvad, så husk lige, at Rusland har atomvåben nok til at reducere hele Europa til en tom parkeringsplads 100 gange"
https://www.altinget.dk/artikel/kan-europa-gribe-oejeblikket-eller-vil-turbo-trump-koere-os-over
Der er brug for, at USA og Europa står sammen. Det er jeg stærkt i tvivl om vil være tilfældet med Trump ved roret denne gang. Men selvfølgelig kan vi altid håbe
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 7.387
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 516 Svar: 12.485
Der er så mange kriser, krige, uretfærdigheder, bekymrende statsledere osv., og jeg forbeholder mig ret til selv at vælge, hvornår jeg tager det ind, og hvornår jeg lukker af for det.
Jeg gør mit bedste, for at være et godt og ordenligt menneske i min dagligdag - og tager gerne fat i de udfordringer, jeg møder der - men de helt store ting ude i den store verden, som jeg virkelig har svært ved at kunne gøre noget ved - de får ikke lov til at holde mig vågen om natten.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 7.387
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 91 Hunde: 4 Emner: 951 Svar: 17.690
Sidste gang Tr var ved magten kom det bag på ham selv han vandt, han havde slet ikke et hold klar der var parate til at udføre og bakke hans vanvittige ideer op, det har han denne gang + Elon Musk ...
Sidste gang stillede han krav til Europa om at øge deres forsvarsbudgetter så vidt jeg husker til minimum 2% af bruttonationalproduktet ... I går sagde han så 5% ....
I går udtalte han også fx om Dk og Panama at små lande uden økonomisk power ikke skulle have de fordele og den magt de længe har haft ....
Den slags udtalelser og Musk´s om andre landes indenrigspolitik er ikke statsmænd værdige, de er set ud fra forretningsmans hjerner, og indeholder ikke en world-wide forståelse for politik og diplomati og det er imo destabiliserende i en verden med Putin og en højredrejning flere steder i Europa .... et USA der er sig selv nok i verdenspolitikken og som tilsidesætter al politisk fornuft overfor de samarbejdspartnere de sammen med har skabt et noget mere sikkert Europa siden 2. verdenskrig og hvor Tr ikke afviser militær magt eller økonomisk pression for at få det som man vil ... jamen det er tudetosset ... og ja jeg tror manden er gal nok til det ...
Jeg tror amerikanerne synes det er fantastisk, og jeg troede vi skulle overleve 3½ år, er sgu bange for TR. Junior bliver kørt i stilling til næste republikanske kandidat ...
Men som min søn sagde, " en spændende verden, men ikke lige på den umiddelbart gode måde"
Er virkelig virkelig spændt på om Tr gør noget ifht Putin og i fht Mellemøsten .. hvis ikke vil det nok ses som carte blanche til at fortsætte som de gør nu ...
Det er mange ting manden har lovet at gøre hurtigt, udover det indenrigspolitiske ..
feb 2011
AHmeeeen ... hvis det ikke var fordi manden får magt, så er det jo komisk ... og ja trist at en statsmand (som han jo bliver i kraft af position) udtaler sig som en simpel bølle :
Elon Musk reagerer: 'Det er ligegyldigt, hvad du siger'
Del:
Rigmanden Elon Musk, der er en nær Donald Trump-støtte, reagerer nu på, at den afgående premierminister i Canada, Justin Trudeau, ganske klart har afvist, at Donald Trumps interesse i at indlemme Canada under USA kan blive en realitet.
- Der er ikke en snebolds chance i helvede for, at Canada bliver en del af USA, skrev Trudeau tirsdag aften på det sociale medie X, som Elon Musk ejer.
På samme medie slår rigmanden nu tilbage:
- Girl, du er ikke Canadas guvernør længere, så det er ligegyldigt, hvad du siger, skriver han onsdag morgen dansk tid.
Justin Trudeau meddelte forleden, at han træder tilbage som leder af Det Liberale Parti og på sigt også som premierminister.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.961
Og hvorfor nævne det?
Fordi jeg tror ærlig talt altid at man i sin samtid føler at NU går det da helt elendigt, og i gamle dage dér var tiden bedre. Men det føler alle generationer igennem tiden, og alligevel går det.
Og det kommer det også til denne gang;)
Mere konkret ift Grønland: jeg håber grønlænderne husker på hvor mange samfundsmæssige goder der følger med at være en del af Danmarks. Uddannelse, lægehjælp, ældrepleje, kriminalitet, hjælp ifm naturkatastrofer, osv. ting som forsvinder hvis de skal underlægge sig USA's beskyttelse. De bliver ALDRIG en amerikansk stat. De kommer maks til at få samme status som Puerto Rico (som er amerikansk territorie) med en del selvstyre, men fx husk lige på hvor meget hjælp fik ultra-fattige Puerto Rico, da de for nogle år siden blev smadret af en orkan?
Grønlændere kan stemme til folketingsvalg, Puerto Ricanere kan ikke stemme til præsidentvalg. Osv.
Det er klart ikke godt for DK at miste Grønland, men jeg tror nu heller ikke det er en fordel for Grønland at blive US territorie, og jeg håber, de kan se sig udover det had til DK, der er blusset op over kolonitiden de seneste 10-15år.
feb 2011
jeg var da godt nok mere imponeret af statsledere da atom-nedrustning var the shit ..
Verden 1..2025 , politik, krige, kriser mm ...