Langvarige/gode venner mm {{forumTopicSubject}}
jeg summer lidt over de artikler der er i disse dage som konsekvens af den sidste udseendelse om sexisme i Musikbranchen, og også på baggrund af fx retssagen mod Philip W ...
Hvornår ville I ikke længere være ven med en der virkelig havde været en mangeårig, god ven, i ved sådan en der havde stået last og brast med jer i livets op og nedture, delt dine sejre og tilgivet dine fejl .. en der måske ikke var rygklapper, men dog blev og tog snakken når man havde dummet sig, en der ved at mennesker er ja mennesker .. tror I forstår ..
Jeg er selvfølgelig ikke uenig med at man hverken skal udnytte en aldersforskel eller at der er en magt ..
Men nu fx en Claes A, og Martin B ... for det første tænker jeg der burde have været nogle af deres gode venner det burde have taget snakken med dem, det ved man selvf ikke om er forsøgt ..
Men nu vender mange dem ryggen, folk som man tænker gennem årene har være deres venner ...
Jeg tænker at dumheder ikke ville få mig til at vende en sådan ven ryggen, jeg ville ikke rygklappe og sige "nårh det er også synd og øv osv" , men tværtimod forsøge at hjælpe vedkommende ud på den anden side klogere og som et bedre menneske og kommende kollega til andre, hvis muligt ... jeg ville arbejde for at finde en vej i venskabet på trods af fejlene, hvis mennesket på uendelig mange andre område var et godt menneske ..
En af grundene jeg kom til at tænke på det er at fx en fra Helmig familien havde lavet en form for positiv kommentar til Claes, og denne kommentar har fået en hård medfart. men vedkommende har kendt og kender ham fra helt andre sider, de sider og den måde blive jo ikke mindre af af han har dummet sig big-time ... mener de positive oplevelser folk har haft er jo lige så virkelige som de negative..
Min grænse vil så gå ved vold, voldtægt, mord osv ... en Philip W ville jeg ikke kunne finde en måde at være ven med ..
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1425 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.589
Men voldtægt og vold så ville jeg sikkert sige farvel og tak. Jeg har dog ikke prøvet det, ud over at jeg ikke længere taler med de to personer fra familien, der gjorde noget ved mig, da jeg var 7-8 år.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.621
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
Tror det var tv2
Den rørte mig dybt for de havde fået sådan et chok og krisehjælp mm og samtidig sidder de med en dyb skam over st savne en god ven for det var han for dem
Det er en meget ærlig artikel der viser hvor mange ofre sociopater har
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2024-04-15-han-har-jo-vaeret-ved-siden-af-mig-hele-tiden-fortaeller-veninde-til-den-33-aarige-tiltalte-i-kirkerup-sagen
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 249 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.534
Philip w, der havde jeg delme trukket en skarp streg i sandet og aldrig aldrig mere venner.
Jeg har haft et kært familiemedlem som klokkede alvorligt i den, og med et tragisk udfald. Jeg støttede ham, men kan den dag i dag skamme mig over nogle af de handlinger/opførsel jeg havde mens vi alle var i det.
Jeg ved godt at de er affødt af sorg, chok og følelser, men i dag havde jeg nok ikke gjort det
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.987
okt 2023
Følgere: 90 Emner: 24 Svar: 2.613
feb 2011
@Anne Julie, jamen man kan jo ikke være uenig med dig, MEN igen jeg kan ikke se nogen gå igennem livet uden at dumme sig, at man skulle nå til livets ende og kunne sige der ikke er nogen handling overfor mennesker/dyr man har fortrudt eller ville have gjort anderledes ...
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 86
Fair at nogle kvinder føler sig krænkede, det må man jo godt, og det skal selvfølgelig tages seriøst. Men jeg synes man skal passe på med at pålægge andre intentioner, som man jo egentlig ikke ved om de havde. Måske var det bare et kompliment, måske er det bare tonen.
Jeg synes virkelig ikke det er så slemt. Men jeg er nok bare heller ikke typen der bliver krænket, jeg foretrækker tværtimod den tone. Det føler jeg er langt mere befriende, end det her med, at vi alle sammen konstant skal passe på med hvad vi siger og gør, for tænk hvis nogle bliver krænkede.
feb 2011
Og ja så den der med at lige i den branche flyttes fokus fra det faglige/kunstneriske til mere fokus på krop og udseende ... de problematikker kan jeg faktisk godt forstå er trælse, mere end selv kommentarene ...
okt 2005
Så når en mand kravler under dynen til en og tager en på brystet, så er det et kompliment?
sep 2020
Følgere: 23 Emner: 40 Svar: 859
I lige præcis den branche sælger man "seksualitet" om man er mand eller kvinde.
Toppen af poppen hændelserne, kunne så let som ingenting være ryddet af vejen under selve programmet. For mig virker det totalt uforståeligt, at der her er tale om en magt position. Det var ikke et program for unge talenter, men kvinder der allerede havde en karriere og var blevet inviteret.
De andre hændelser omkring MB, så er det utroligt, at der ikke er mere ballade omkring hans forhold til en 16 årig, når man tænker på al den ballade der var for få måneder siden omkring politikeren (Det er stadig lovligt). Han er kravlet ned i sengen til en og taget en på brystet, det er dæleme ikke okay ! Men begge vælger at tie og lade som ingenting og han forsøger sig ikke igen. Han undskylder på sms til en anden, da der bliver sagt fra.
Hvor er vi på vej hen ?? Min mand og en af hans kollegaer sad og talte forleden dag og de er begge enige om, at man bliver helt bekymret for, at blive beskyldt for at have overtrådt andres grænser på et eller andet tidspunkt(De er begge i 60'erne)
Det bliver sværere at begå sig uden, at man gør noget forkert ikke kun på dette område, men helt generelt.
Jeg ved ikke hvordan jeg vil reagere på venner, der er dømt i folkedomstolen/retten. Forhåbentlig har jeg ikke nogen, der kan overskride mine grænser, hvis jeg har, så er de ikke nære nok.
dec 2010
Jeg forsvarer ham ikke. Jeg mener bare der er mere end en side af sagen. Og jeg forstår ikke hverken den krænkelseskultur vi har fået eller det med at køre heksejagt.
Helt enig i det du skriger CM. Hvor er vi på vej hen. Skræmmende.
okt 2005
Der er jo rigtig meget mere i det end netop de 2.
Der bliver så nemt lukkede døre hvis man er " besværlig" og det er jo rent faktisk også sket efterfølgende, og det ville helt sikkert også ske hvis de sagde noget dengang.
Samtidig blev der ikke nævnt navne, så jeg ser det ikke som en heksejagt, men kvinder der har fundet modet ved at stå sammen.
dec 2010
Jeg så dog intet med, at nogen blev udelukket fra noget som helst fordi det sagde fra.
Det kan muligvis være det var sket hvis de sagde fra, det ved jeg af gode grunde ikke. Men det mener jeg heller ikke andre end vedkommende selv ved, altså hvad hans intentioner var. Måske ville han i bukserne på dem og tilgengæld fremme deres karriere. Måske ville han bare i bukserne på dem uden nogen bagtanker. Vi ved det det ikke. Noget tyder på der er blevet sagt undskyld, når en har sagt fra. Måske var det også sket, hvis andre havde sagt fra. Måske ikke.
Som sagt forsøger jeg ikke at forsvare nogen. Jeg var ikke til stede. Men jeg synes bare der er flere sider af sagen.
Det er rigtigt der ikke blev nævnt navne. Men ingen er alligevel i tvivl om, hvem der drejer sig om. Og så har folkedomstolen talt.
Jeg er glad for jeg ikke er mand.
feb 2011
Når det er sagt kan jeg sagtens forstå man tænker hvor man er på vej hen, og hvordan søren skal man begå sig ..
apr 2018
Jeg har heldigvis ikke sådanne mænd omkring mig i mit liv, som slet ikke kan afkode og som tænker alle vil lade dem rage på sig
Jeg tror derfor den type heldigvis er få
dec 2010
okt 2005
Jeg tror på det. Jeg tror ikke på, at en håndfuld kvinder stiller sig frem med sådan en påstand velvidende om, at de ryger lige så meget igennem en shitstorm som mændene gør.
Husk de gik ikke ud med navne på nogen, det gjorde MB og Claes selv.
Blot sådan en udtalelse som MB kommer med ; Det var en anden tid dengang.
Nej, det har aldrig været en anden tid. Det var heller ikke okay flere år tilbage, og det er ikke okay nu.
Det samme med et eksempel som Philip W. Ja, jeg tror også på at han har gjort alt han er tiltalt for.
dec 2010
Jeg tror muligvis også på det i nogle tilfælde, bare ikke alle, og slet ikke i de fleste tilfælde. Men jeg kan jo lige så vel tage fejl. Jeg kender ikke nogle af de her mænd og kender ikke deres intentioner. Jeg tror bare ikke der altid er så mange bagtanker, når en mand bliver tiltrukket af en kvinde. Og der tror jeg oftere kvinder kan have en tendens til at overtænker og overanalysere. Men igen, jeg kan sagtens tage fejl.
Der er jeg så ikke enig. Det var en anden tid. Det betyder ikke det var okay dengang heller. Men tiden var altså en anden.
Men jeg synes virkelig vi skal passe på med at blive krænket over alting hele tiden, som der lidt er en tendens til. Og så synes jeg, upopulær holdning, det ved jeg, at vi skal lære som kvinder at sige fra. Og ikke først mange år efter. Jeg tror på at nogle af de her mænd (læs nogle, ikke alle) rent faktisk ikke ved, at nogle kvinder finder dem grænseoverskridende. Og hvodan skal de vide det, hvis de ikke får det fortalt. Tjaa, måske burde selv kunne regne det ud. Det kan være. Men hvis det de kommer fra, er opvokset med, altid har lært og det miljø de er i er sådan. Er det så bare så simpelt? For mig er tingene ikke så sort hvide. Og for mig er der, som sagt 100 gange, flere sider af samme sag.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
Det er SÅ trættende at samtalen ALTID skal drejes så man kan undskylde upassende (mænds) adfærd.
Og den der "man ved jo næsten ikke hvordan man selv skal undgå at blive anklaget for noget" - jeg BRÆKKER mig!
Er du blevet anklaget "for noget" endnu i dit liv? Nej? Så gør som du plejer, vær almindelig. Og lad være med altid at tage mænds parti, selvom jeg godt ved at et langt liv i en maskulindomineret verden gør, at det er svært at lade være, men prøv!
Der er jo brug for forandring, og de kommer sjældent uden, at båden rokker lidt ekstra, imens den drejer.
sep 2020
Det gælder jo i alle sammenhæng at nogen kan være grænseoverskridende overfor en og så må man selv tage et ansvar og sige fra, det er jo ikke kun i sexisme.
Det er lidt som om, at curling tendensen er taget med ind i voksenlivet, der skal være regler for alt og ingen må kigge forkert på nogen, man kan bare ikke have regler for alt og man kan ikke få nogen til at stå op for en hele tiden. Ej dit liv og tag ansvar for dig selv.
Vi lever i en tid, hvor stort set alt er muligt. De sangerinder er ikke afhængige af mænd, i dag kommer rigtig mange frem via helt andre kanaler og det er folks interesser, der bestemmer om det er godt eller skidt. Man kan så nemt som ingenting lave demoer af sin musik og smide det ud på nettet.
jul 2012
Nogle voksne er seriøst ikke i stand til at sige fra. Min veninde levede i en del år i et meget usundt forhold, indtil hun bogstaveligt talt flygtede med børnene.
Ikke alle mennesker er psykisk og/eller fysisk stærke. Det giver ingen mand ret til at tage, hvad han har lyst til.
Min tidligere kollega blev slået ihjel af sin ex, hvorefter han slog deres fælles børn ihjel.
Det er på tide at vågne op og råbe højt.
Og ja, jeg kendte også en, der måtte på krisecenter for mænd. Mænd er generelt bare bedre fysisk til at sige fra, men de kan også rammes.
jun 2011
At de her kvinder er afhængige af mændene - er det et relevant punkt?
Altså, jeg er uenig med dig i at de ikke evt skulle være det, men jeg vil ikke mene, at det er relevant om de er det eller ej.
De her mænd er autoriteter i branchen, ergo ligger der et ekstra ansvar på dem for at opretholde en "gode tone og adfærd" i branchen.
sep 2020
Det er da netop det jeg taler om at de her kvinder skal gøre. Stop med at klynke om at ikke alle kan finde rundt i verden, stop med at forvente at alle kender dine grænser og stopper af sig selv uden, at du siger fra. Tag ansvar for dig selv.
= Det gælder begge veje
Curlingtendensen = at fjerne grus og sten på vejen i livet.
Afhængighed af mændene i branchen har betydning for magtbalancen i deres indbyrdes relationer.
feb 2011
der er så mange lag i det her, og så mange personlighedstyper .. tror ikke det er enkelt at stille ansvar op, eller generaliserende sige at man bare skal sige fra ... nogle mænd ved udmærket hvad de gør, andre har ikke den selvindsigt, nogle kvinder kan sige fra andre ikke ..
Så der skal læres nogle spilleregler der er til at håndtere, og så skal de mennesker der er omkring ikke være så berøringsangste, tænker der fx er medlemmer i Antonelli der burde have sagt noget, folk på optagelsen osv ...
jeg er både enig i det var godt hvis kvinder turde sig fra hver gang i situationen, men jeg er også meget enig i at det for hulen ikke kan være deres pligt at lære manden at opføre sig ordentligt ..
@ MC selvfølgelig foregår det ikke altid ... det er en kæmpeindustri musik- og filmverdenen, men det sker ...
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.536
Alle skal opføre sig pæn, uanset om det er kvinder eller mænd.
Men den der krænkelseskultur er godt nok ved at være total ude af kurs.
Hele vores fortid er ved at blive skrevet om kun fordi der findes menneske, som bliver krænket over - ja, faktisk ingenting.
Dem der føler sig krænket forlanger, at resten af befolkningen også føler sig krænket af de samme ting, som de selv er blevet krænket over. Men de vil ikke selv tage hensyn til dem der ikke er blevet krænket, så derfor må alle børn ikke klæde sig ud som indianere, julekalendere for børn må ikke vises mere, bogen Lille sorte Sambo er også streng forbudt, og nævner man Lille Bos sang Jeg har set en rigtig negermand på facebook, så får man karantæne. Og vores grundlov er vel også krænkende for en hel del mennesker.
Og nu må en mand hellere ikke mere sige, at du ser godt ud, og sikke smukke øjne du har, for så har han grimme bagtanker og er sexistisk.
Og dette med, at man ikke har sagt fra mens man følte sig krænket, men venter 10-20-30 år før man kommer frem med beskyldninger og dømme for sexisme er total ude i hampen, der burde være forældelsesfrist på. Endda sådan noget virkelig goft som blandt andet voldtægt er der forældelsesfrist på.
Det bliver godt nok en virkelig kedelig verden når alle krænkerne har fået deres krav igennem, så får vi ikke ret meget at grine af.
Vi er alle forskellige, og vores grænser ligeså. Hvad den ene synes er sjov og harmløs krænker en anden person total.
Efterhånden er det blevet sådan, at mænd helst skal sidde i et hjørne og ikke sige og gøre noget, for alt kan opfattes forkert og krænkende, og gør de det, så er det hellere ikke godt nok.
Men mænd er altså ikke synsk, og de kan ikke lige så snart de ser en af andet køn vide, hvor deres grænse går.
okt 2005
Hun troede at det var blevet bedre med årerne og det ikke skete mere, men det gør det. Så nu vælger hun at stå frem og være med til at få det stoppet.
MC
Hvad mener du med at det var en anden tid dengang?
dec 2010
Måske har de andre bandmedlemmer ikke sagt fra, fordi de måske ikke synes det er grænseoverskridende? Det kan de naturligvis ikke stå frem og sige i den her krænkelsesparate verden, men det er faktisk en mulighed. Igen, det ved jeg jo ikke, om det forholder sig sådan. Men det kan tænkes.
Jeg ville personligt ikke have set det som grænseoverskridende, hverken hvis det blev sagt til mig eller jeg overhørte nogen sige det til andre. Skal jeg så alligevel sige fra, bare for en sikkerheds skyld, hvis nu nogen blev krænket?
maj 2009
apr 2018
Metoo handler om noget dybere strukturelt og kulturelt og ikke om enkelte sager. Desværre ender vi ofte i en debat om de enkelte sager i stedet for at løfte debatten højere op
På TV2 fx var der noget helt galt i strukturen og kulturen. Her blev det meget tydeligt, hvad det er vi bør tale om
Metoo er kønsløs. Desværre er der flest mænd der begår overgreb men sexisme handler om noget mere end overgreb selvom de ofte naturligvis er til stede
Det er dette tredje som vi ikke rigtig kan definere og som derfor gør det svært for os at fokusere og enes
Alle har et ansvar for at sige fra når vi møder den gift der gennemsyre baggrunden for hvorfor metoo opstod
Kodeordene som vi bør være opmærksomme på er magtrelationer, fortielse, grænseoverskridelse og et observerende flertal der ikke handler heller
Desværre er der en sandhed i at hvis man voldtages skal man råbe brand for så kommer folk og kigger... det skal ændres så der i nuet er mange der siger fra og bakker op og stopper giften før den spreder sig og slår årelange rødder
feb 2011
nej det var ikke en anden tid, men kvinderne var vant til det var mere normalt de skulle finde sig i ting, tilråb og blive taget på bagen, fx ... de var mere vant til de ikke kunne/skulle forvente at de blev set på som lige selv om de udførte samme ting som mændene ... de var endnu mere vant til at være blikfang i sammenhænge med mænd ... der er sket en udvikling, heldigvis og nu vil man anerkendes for hvad man laver, med fokus på hvad man laver og kan, ikke på hvordan man ser ud ...
@ Anni jeg er enig i fx at ting hvor historie går tabt, fx Lille Sorte Sambo, som jo er et stk historie, en fortælling om at sådan var verden en gang det er trist når man bliver så forskrækket at man lukker den ned ...
sep 2020
Da vi ikke alle har haft kontakt med dette familiemedlem eller børnene i nogen år, har nogen af os valgt ikke at deltage i bisættelsen. Så burde den hændelse/begivenhed, sådan set være ude af øje ude af sind, MEN en kusine var fornærmet over at der ikke var givet besked om bisættelsen i ordentlig tid og skulle ytre sin mening og lige lægge til, at de sådan set burde være taknemmelige for, at "Vi" andre opfattede dem som rigtige fætre/kusine, når alle godt vidste, at de ikke var det
Min onkel kunne ikke få børn, det vidste hans mor og hun var ikke bleg for, at hviske om det i krogene Så nogen af os har vidst det, nogen har ikke.
Min tante og onkel valgte en "naturlig" måde at få opfyldt deres ønske om børn.
Tiderne var anderledes, tiderne i dag gør det muligt for alle, at få hjælp til at få børn og jeg tror, der bliver shitstorm, hvis nogen stiller sig op i dag og fortæller disse forældre, at det ikke er deres børn.
-----------------------------------
Jeg bliver godt nok ramt på min retfærdighedssans, når jeg læser om bagerlærlinge der kan få lov at møde senere, når jeg samtidig er i et fag, hvor man tvinges til, at arbejde i alle vagtlag (dag/aften/nat) Hvis man vil beholde sit job.
Er det tiden eller curling ?
maj 2007
Særligt fordi man ofte ikke kan gennemskue konsekvensen af at sige fra, eller man kan have en klar forventning om at situationen kan gå fra slem til værre, hvis man også skal bøvle med en mands sårende ego. Da jeg selv, for mange år siden, stod i en situation hvor mange nok vil mene at jeg burde have sagt fra, valgte jeg at "frivillig " sex var bedre end alternativet.
okt 2023
sep 2020
= Intet der kan dømmes i en retssal.
dec 2010
Det er da helt sikkert ikke altid let at sige fra. Men heller ikke altid så svært. Og nogle gange tror jeg det bliver svært at sige fra, fordi kvinder overtænker og overanalyserer så meget. Meget ofte er der ikke konsekvenser ved at sige fra. Nogle gange er der sikkert.
feb 2011
apr 2018
Jeg husker ikke tallene præcist men de er ca
Ca 10 procent siger fra straks og handler i nuet
Ca 20 procent hjælper andre dom de ser er i problemer
70 procent stivner eller redder egen røv
Vi vil alle gerne være blandt de 30 procent men fakta er at langt de fleste af os ligger mellem den 70 procent
Desværre
Så jeg kan godt sidde her og sige jeg ville sige fra men reelt ved jeg det ikke
Og dog
Da min elskede dyrebare datter faldt ud af sin sele i barnevognen og jeg som i slowmotion så hendes lille hoved falde direkte mod betongulv ... kunne jeg slet ikke bevæge mig... det kunne min mand heldigvis. Han kastede sig gennem luften og greb hendes hoved i sin hånd og slog sig selv slemt
Senere har jeg øvet mig i at reagere - for det kan øves heldigvis
Da hun faldt forleden og knaldede hagen med i et spisebord foretog jeg derfor et ninjahop og stod der straks... selvom jeg slet ikke kan den slags med mit knæ
Men vi kan kun træne denne evne hvis vi taler om det uden at pege fingre af de 70 procent
Udskamning af en normal reaktion fører ikke til ny læring, kun en følelse af at være forkert
Havde min mand ikke været der den dag for mange år siden så havde jeg nok aldrig fortalt nogen om min reaktion for den er skamfuld
For en mor
Og naturligvis er den samme manglende reaktion skamfuld for en ung pige der skulle have sagt fra for år tilbage
Jeg tror vi skal passe på med at udskamme.
70 procent er trods alt de fleste af os når det kommer til stykket og hvem ved hvor mange af de der udskammer der selv hører til blandt flertallet... iflg statistikken er det de fleste af dem
dec 2010
Hvis jeg mente det var noget alle bare kunne, så havde jeg skrevet noget andet.
Men hvis ikke man lære det fra barn og øver sig i det, så sker det i hvert fald ikke.
Man kan selvfølgelig også bare lade være og sige, at det udelukkende er mænds skyld og deres ansvar at gætte sig til de meget forskellige grænser vi kvinder har. Jeg mener bare alle selv har et ansvar.
Og igen, her snakker jeg ud fra dokumentaren. Bare inden nogen finder på alt muligt andet.
okt 2023
Jeg beklager på forhånd, hvis du har svaret før, MC, men mener du seriøst, at det var OK, at Brygmann kravlede ind under dynen til en kvinde - at kvinden er medansvarlig i, at han gjorde det?
Er det OK, at Claes står og kommenterer sangerindens røv før/under en koncert? Hun skulle bare have risikeret dårlig stemning ved at vende sig om og bede ham klappe kaje?
Du skriver, at det ikke er noget alle bare kan. Samtidig skriver du, at kvinderne i dokumentaren er medansvarlige, fordi de ikke gjorde noget - de - øhhh - ikke bare kunne. Er det rigtig forstået?
Vi er helt enige om, at børn skal lære at sige fra, men at kvinderne i dokumentaren var medansvarlige generelt (jeg kan ikke huske alle detaljer) er vi afgjort uenige om.
dec 2010
Enten er jeg dårlig til at formulere mig, ellers læser du noget i det, som jeg ikke mener Jeg mener ikke, at en kvinde er medansvarlig i, hvad end der bliver gjort eller sagt mod hende. Men jeg mener man som kvinde har et ansvar for at sige fra. Jeg mener ikke, at det er en selvfølgelig at mænd ikke må sige diverse ting, fordi nogle finder det krænkende, når mange andre ikke gør. Der mener jeg vi hver især har et ansvar for at sætte egne grænser. Jeg synes verden bliver for kedelig, hvis der på forhånd skal være opstillet regler og grænser for hvad der må siges eller ej.
Nej, det er i dette tilfælde ikke okay, han kommentere hendes røv, for hun synes jo det er over grænsen. Andre havde måske ikke synes det var et problem, og så kan jeg ikke se problemet.
Men hvordan er det alle tror de ved, at der ville blive dårlig stemning, hvis hun havde sagt fra? Det kan være han havde taget det med er smil. Det er der ingen af os der ved. Det er der jeg synes kæden springer af for mig. Vi pålægger de her mænd en masse bagtanker og intentioner, som vi ikke ved om de har. Det kan sagtnes være han var blevet pisse sur, men det kan lige så vel være han ikke var.
Og helt ærligt, er det så stort et problem, hvis han så var blevet sur? Men der er vi jo bare forskellige, og det skal der være plads til
jun 2011
Hele problematikken ligger jo netop i at ikke alle kan sige fra (af alle mulige forskellige grunde) og som følge af det: at man ikke bør fremelske/fortsætte en kultur hvor der er behov for det. Men istedet sørge for at alle opfører sig ordentligt så man ikke behøver at sige fra.
Det er jo lidt at sammenligne med at handicappede ønsker forhold, som gør at de har (forholdsvis) lige vilkår med andre. Her kunne man jo også bare sige, at de kan få en rampe, NÅR de har bedt om det. Men det gør man ikke, man har lavet et sæt regler, som gør, at der skal være nogle forhold, som gør, at de også kan færdes i samfundet uden at skulle bede om dit og dat. (Til en vis grad selvfølgelig) De her kvinder ønsker nogle forhold i branchen ændret, så de kan færdes inden uden at skulle bede #somemen om at opføre sig almindeligt.
okt 2005
De er der for at spille noget godt musik, have det hyggeligt og sjovt, så pak det sprog væk.
Nej vi ved ikke hvad Claes ville gøre hvis han fik besked om at lukke røven. Det kunne være der ikke skete noget, det kunne også være en karriere der blev lukket.
Så ser ieg hellere det er hans end hendes
feb 2011
En fortælling fra sagen med MB på det filmsæt hvor de optog en Far tilFire film og hvor han skaber kontakt til den 16 årige er at man faktisk forsøgte at sige noget til ham (hvem ved jeg ikke) men svaret skulle angiveligt have været i retning af " hvad vil I gøre, mig kan I ikke undvære" ... tænker underforstået "jeg er den kendte/stjernen ...
dec 2010
Jeg forstår nok ikke helt dit spørgmsål her? Jeg kan ikke se, hvordan de to ting udelukker hinanden?
Jeg siger jo lige præcis, at jeg synes klart det skal respekteres, når de her kvinder føler sig krænkede. Helt klart! Det skal da tages alvorligt. Men er det ikke nemmest er gøre noget ved det, hvis de siger noget?
Det gør de så nu. Men det kunne evt. være løst med det samme, hvis de havde sagt noget.
Og ikke alle var jo blevet krænket over den slags.
Hanne, det er helt rigtigt at de MÅSKE ved det det på forhånd. Men her er måske nøgleordet for mig. Vi ved ikke om det er noget de ved, eller noget de antager.
Hvis Martin Brygmann reelt er kommet med den kommentar, så er jeg da helt enig i, at han i så fald har han handlet som en kegle. Men det er svært at forholde sig rigtig til rygter, som man ikke ved om er sande eller ej. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl. Jeg har bare ikke hørt det nogle steder.
okt 2005
dec 2010
Jeg ved det ikke, og jeg har heller ikke hørt andre fortælle de ved det, eller kommet med eksempler på det sker.
Derfor kan det jo sagtens ske alligevel.
Men betyder det så også, at de kvindelige artister som er på toppen, de har knaldet sig til det?
Det her er sat på spidsen, og udtrykker som sådan ikke min holdning. Det er bare spørgsmål. Bare så ingen går helt amok nu
nov 2023
Følgere: 70 Svar: 263
Ja ja og dem det ikke lykkedes for det er dem som er kommet i tanke om meetoo efterfølgende eller hvad det nu hedder
apr 2018
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-06-15-kvinder-i-sexisme-dokumentar-blev-truet-til-tavshed-siger-forperson
Og her
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/hitmager-fra-80erne-kalder-musikbranchen-en-giftig-cocktail-og-peger-paa-fire
Jeg tror godt vi kan tro på de to kilder
dec 2010
Tak for links. Det lyder da ikke godt, og som nogle idioter. Bestemt.
Men det betyder heldigvis ikke at alle er sådan
apr 2018
Hvad mener du med alle?
Du spurgte om vi VED disse kvinder er truet eller ej, og ja det ved vi hvis vi tror på disse to kilder - hvilket jeg godt mener vi kan
okt 2023
Det kan vi jo ikke svare på, men nej selvfølgelig betyder det ikke automatisk dette. Sofie Linde klarede sig jo også til tops uden at give chefen det blowjob, han forsøgte at presse hende til. Problemet er, at pigerne/kvinderne ikke ved på forhånd, om dørene blive lukket.
Det er godt, at der er kommet fokus på den del af underholdningsbranchen. Forhåbentlig får det de grænseoverskridende mænd til at skrue ned for "charmen" - om ikke andet så for ikke at ødelægge deres egne karrierer.
Er vi blevet for nemme at krænke? ("krænkelsesparate" er et gyseligt ord). Ja, hist og her er vi. Sådan går det gerne, når noget indgroet skal ændres. Se bare på rødstrømperne tilbage i 70'erne. Nu ville mange kvinder ikke rende rundt og være pyntedukker uden stemme længere, og SÅ tog de træskostøvlerne og store grimme overalls på - og snakkede fanden op til flere ører af
okt 2005
Det oplever jeg i hvertfald med mange omkring mig.
Sofie Linde mistede såkaldte venner ved at stå frem dengang, og hun kom ud i en kæmpe shitstorm der ikke var særlig sjov. Så jeg forstår godt, at det kan være svært at tage sådan en beslutning.
maj 2009
Nu kan dette med at Sofie Linde mistede venner og kom ud i en stor shitstorm jo ikke rigtig sammenlignes med at sige fra her og nu.
Havde hun straks sagt fra - som hun jo også gjorde - over for personen, så var det jo ikke blevet til en shitstorm. Det var det hellere ikke blevet, hvis hun var gået til offentligheden straks "overgrebet" var sket.
Men hun ventede jo også en hel del år inden hun gik til offentligheden og det var det, der udløste at hun mistede nogle venner og udløste shitstormen.
Sig fra, og stå frem straks frem for at vente til mange år efter. Det er det eneste som kan stoppe sexistisk opførsel fra visse personer straks.
Hvorfor vente i årevis med at sige fra og derved lade det samme gå ud over andre........
okt 2005
dec 2010
Og så synes jeg også bare lidt man så siger, at hvis der altid er en konsekvens ved at sige fra, så må det jo betyde, at de kvinder der er i top har knaldet sig til det. Det synes jeg sådan set heller ikke er fair.
Men jeg tænker ikke vi bliver enige. Og det er så fint Jeg synes bare det er en skræmmende tendens vi ser for tiden. Og det må være hårdt for at skulle tænke og analysere andres handlinger i sådan en grad.
okt 2023
Jeg tror heller ikke, at "alle" kvinder er bange for at sige fra - eller at "alle" mænd er grænseoverskridende. Ingen har heller sagt, at der altid er en konsekvens ved at sige fra.
Jeg synes, du gør brug af en del stråmænd, MC - inkl. den med tendensen for tiden. Jeg ser ikke nogen tendens, fordi DR laver en dokumentar om sexisme. Men det skal da lige med, at jeg ikke tjekker FB og lignende steder, så måske er tendensen at finde dér.
Sofie Linde gik ikke straks ud og fortalte om chefens sexisme fordi:
»Jeg er nu der, hvor jeg er rimelig kold i røven,« siger tv-værten kort og kontant."
https://www.bt.dk/kendte/efter-opsigtsvaekkende-dundertale-nu-taler-sofie-linde-for-foerste-gang
Men hun skulle have ringet til dig, Anni, så du kunne have fortalt hende, at der slet ikke var KOMMET en shitstorm, hvis hun havde gået til offentligheden med det samme. Jeg tror bare ikke, at hun vidste, at du var synsk. Måske havde hun heller ikke dit telefonnummer
PS. Hvem gik det ud over, at Sofie Linde ventede, Anni?
maj 2009
Ja, og lige netop derfor kan man IKKE bruge det til at sammenligne med at hvis man havde sagt fra straks.
maj 2009
Mennesker du ikke bryder dig om, dem kan du bare ikke debattere med på et ordentligt plan.
Efter at du er blevet skilt og gået på pension, har du faktisk udviklet dig til en af de to største mobbere herinde.
Jeg har flere pb liggende, hvor andre også mener at din udvikling ikke er særlig pænt.
Men du vidste selvfølgelig hvad Sofie Linde havde været udsat for og ringede til hende og fortalte at hun skulle vente med at gå til offentligheden.................
okt 2023
Du har skrevet før om alle de mennesker, der skriver til dig om mig. Gad vide, hvorfor de lige vælger dig at skrive til.
Ja, jeg kunne godt have formuleret mig uden ironi i #57. Det kan jeg faktisk godt læse nu - at indlægget ikke er ordentligt. Det beklager jeg.
Jeg har spurgt dig før, og jeg spørger dig igen: Vil du være sød at nævne ét eksempel på mobning fra min side - bare ét?
Sidst havde du ingen eksempler. Jeg skulle bare svines til. Denne gang håber jeg virkelig, at du har noget at have dine beskyldninger i.
PS. Spørg eventuelt nogen af alle dem, der skriver til dig om mig.
okt 2023
Der er faktisk ingen, måske udover dig, herinde, jeg ikke bryder mig om. Og ikke engang dig har jeg haft noget specielt imod - havde glemt din sidste sviner, indtil den næste kom i dag.
maj 2009
Jeg svarer på den her i # 54
Sofie Linde mistede såkaldte venner ved at stå frem dengang, og hun kom ud i en kæmpe shitstorm der ikke var særlig sjov. Så jeg forstår godt, at det kan være svært at tage sådan en beslutning
Jeg svarer pænt og sober, men som sædvanlig er du utilfreds med at jeg ikke er enig med dig og beskylder mig for at jeg sviner dig, selv om det er DIG der faktisk sviner mig.
Det gør du faktisk så godt som, hver gang jeg er uenig med dig - at være uenig med dig påstår du er at svine dig -
Hvem er det der skriver # 57, hvor du sviner MIG UDEN grund? Og hvor er det at jeg sviner dig ? Sviner dig i den her tråd ?
Jeg sviner dig ikke, og har ikke svinet dig andet en en eneste gang, og det var da jeg skrev at du var ved at udvikle dig til en havgasse.
I stedet for at blive formærmet burde det have fået dig til at tænke lidt over din egen opførsel.
Den med havgassen trækker jeg også tilbage, og siger mange gange undskyld for den, for det er ikke rigtig.
Du har ikke udviklet dig til en havgasse, men til noget der er meget værre, du er blevet det der er meget værre.
Så tag nu og hold dine evindelige beskyldninger om at blive svinet for dig selv, for de eksisteret kun i dit hoved, og tænk lidt over hvornår du selv sviner andre.
Men pudsig nok, da hele dit liv ramlede, der var jeg god nok og kunne bruges........
Nu er jeg åbenbart kun en led kælling, som kun er ud på at få dig ned med nakken......
maj 2009
HVOR ER DEN SVINER ISABELLE ?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 510 Svar: 12.466
Issabelle, du har bare udviklet dig fra et dejligt til et dumt og modbydeligt menneske.
Mennesker du ikke bryder dig om, dem kan du bare ikke debattere med på et ordentligt plan.
Efter at du er blevet skilt og gået på pension, har du faktisk udviklet dig til en af de to største mobbere herinde.
maj 2009
Så hvor er det jeg sviner hende inden hun sviner mig i #57 ?
Jeg har skrevet/debatteret i en sober tone indtil Isabelle sviner mig i 57
Så måske dit fingerpeg burde gå til Isabelle, som starter
aug 2007
For mig er der meget langt fra indlæggets sarkasme og ironi til at svine folk til
Men jeg erkender, at der kan være stor forskel på, hvordan det tolkes, ud fra, hvilken intention, man lægger ind i det.
okt 2023
Jeg FORSTÅR dig simpelthen ikke, Anni - men jeg hører, at du føler dig meget ramt af mig, og det er jeg faktisk virkelig ked af.
Jeg gentager lige fra #60:
"Ja, jeg kunne godt have formuleret mig uden ironi i #57. Det kan jeg faktisk godt læse nu - at indlægget ikke er ordentligt. Det beklager jeg."
Jeg håber, du en dag vil fortælle mig, hvem jeg mobber - eller hvis nogen føler sig mobbede, at de vil fortælle mig det - eller at ANDRE vil fortælle mig, at de synes, jeg mobber.
Det er SÅ meget imod mit væsen at mobbe. Jeg kan være uenig. Jeg kan drille, men mobbe - nej.
Forestil dig, Anni, at nogen beskyldte dig for noget - og fortalte, at ANDRE skam mente det samme. Du kunne ikke få at vide, hvad beskyldningerne egentlig indeholdt - eller hvilke andre, der (måske) deltog i disse. Forestil dig, at det sværeste i dit liv dertil ville blive brugt imod dig. "FØR du oplevede dette hæslige, var du meget sødere."
Ville du synes, det var fair behandling af dig?
Ville du blive usikker på at udtale dig? Måske ikke, men jeg bliver det.
jun 2011
Kunne man forestille sig at man kunne gøre opmærksom på at man føler sig krænket, uden at krænke tilbage
dec 2010
Stråmænd, det ved jeg nu ikke. Men jeg ser en tendens. Særlig på sociale medier, men også i nyhederne og på tv
okt 2023
Jeg håber, at de fleste tør sige fra - men forstår altså lidt godt, at nogen ikke tør. Jeg kan mærke begge sider i mig selv - den, der ville kæfte op, og den der ville være lidt nervøs for belastende konsekvenser.
feb 2011
@ MC ingen siger alle i branchen, men at der er nogle brodne kar og de skal identificeres og stoppes..
Jeg vil dog medgive en fra en artikel jeg læste i dag , straffen/konsekvensen for kendte er virkelig stor og meget større end for de der har begået overgreb og som fx bliver dømt med bøder, eller betingede domme, de kan føre deres liv videre og ikke mindst deres arbejde ... der er en proportions forvridning ...
Jeg synes ikke det er rimeligt hvis folk ændrer sig at de ikke længere kan ernære sig ved det der i mange år har været deres levebrød ...hvordan man imødegår det ved jeg ikke ..
.
maj 2009
Jeg synes ikke det er rimeligt hvis folk ændrer sig at de ikke længere kan ernære sig ved det der i mange år har været deres levebrød ...hvordan man imødegår det ved jeg ikke ..
Enig Hanne.
Det værste synes jeg er, at der er rigtig mange der lader det gå ud over "synderens" børn og familier.
okt 2023
Skal medierne fortælle åbent om gamle sager, der kan skade kunstnere, der (forhåbentlig) har lært at opføre sig ordentligt?
Nej - og ja.
Nej, hvis det er småtteras.
Ja, hvis det er større og magtmisbrug og kan hjælpe andre til at reagere overfor krænkende adfærd.
okt 2023
Bibelen taler om, at fædrenes synder nedarves til sønnerne. DET behøver vi ikke at følge
feb 2011
okt 2023
Jeg havde så ondt af børnene - og af hans kone
dec 2010
Jeg håber også de fleste tør sige fra. Dokumentaren gav ikke det indtryk, men den er naturligvis også bare en lille bid.
Jeg forstår ikke, at det kan være svært at sige fra. Eller jeg kan ikke sætte mig ind i det. Jeg ved ikke hvordan jeg forklarer det bedst uden det misforståes. For jeg jeg accepterer/respekterer (hvilket ord?) fuldt ud, at andre kan have det på en anden måde
Og jeg synes altid man skal sige til, hvis man føler ens grænse overskrides. Jeg synes man bør overveje at gøre det med det samme, til personen selv. I stedet for efter flere år, offentligt. Det tænker jeg vil gøre alting nemmere for alle i sidste ende. I hvert fald ud fra de eksempler der er omtalt her. Men det er bare min tanke Og jeg påstår bestemt ikke, at det er den evige sandhed
dec 2010
okt 2023
Senere sagde hun, at jeg jo havde lært hende, at man ikke skulle finde sig i at blive dårligt behandlet. Hmmm. Jo ja - men hun var mere modig end mig
okt 2005
Jeg har gennem min opvækst været vant til, at man snakker ikke om tingene, man ønsker ikke noget ballade. Jeg er nu 51 år og har først inden for de sidste 5-6 år valgt at sige fra. Det har kostet, specielt familie.
feb 2011
okt 2023
Derfor blev det ultimativt vigtigste for mig som lærer dét at fortælle alle de børn, jeg underviste, at de var MEGET VÆRD Derfor blev jeg speciallærer, så jeg kunne prøve at få også de svigtede børn til at føle sig værdifulde.
Hov - der røg jeg vist lidt ud af tangenten
Jeg er ikke ligeglad med, hvad andre tænker - desværre. Men vigtigere end det er dog, at jeg kan se mig selv i øjnene og stå inde for, hvad jeg siger, skriver og gør.
dec 2010
okt 2023
okt 2005
Jeg ville ønske at jeg kunne sige, at jeg er ligeglad, men det ligger så dybt i mig.
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 597
Har givet en fra ejerkredsen på et tidligere job en på skrinet til en julefrokost, hvor han tog mig på røven.
Den eneste jeg har tøvet med at pande en på bærret, var en HAer på et diskotek/bar. Kæmpestort brød med stort hvidt hår og skæg. men han fik at vide at han kunne holde snitterne væk.
okt 2023
dec 2010
Jeg har bare sagt jeg synes det er NEMMERE for alle, hvis det blev gjort, og gerne med det samme. Nemmere, ikke nemt.
Og så mener jeg stadig at der bør være mere fokus på, at lære at sige fra og sætte grænser.
jul 2012
aug 2007
Som 18-årig arbejdede jeg en sommerferie på Bakken, og en dag udbrød en af de midaldrende ejere "Tag nu fat - du tager sgu da på den pølse, som en nonne på en sømandsp*k"
Det var ikke helt fint i kanten, men jeg er ret tilfreds med det svar, jeg fik givet "Altså - med den størrelse der, giver det ingen mening at bruge mere end to fingre"
Han kom underligt nok aldrig med den slags kommentarer overfor mig igen
okt 2023
Det minder mig om en sjov (for alle andre end ham, det gik ud over) episode til en fest:
En mand skal tisse, men sidder klemt inde ved bordet. Han får alle til at rejse sig, da han ellers, som han siger, må slå knude på dilleren. Så kommer det prompte fra hans kone, mens hun med pege- og tommelfinger viser 4-5 centimeter: "Knude og knude"
Selskabet brød sammen af grin. Manden gjorde ikke
maj 2009
https://www.dagens.dk/nyheder/hun-har-langet-ud-efter-claes-antonsen-nu-er-hun-selv-havnet-i-fedtefadet?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1pJ5AsM0DI-oh5rI1V0DJK8muisl2L14K8GMH-NMPzilbH-HDyTzrF1Fw_aem_ZmFrZWR1bW15MTZieXRlcw#Echobox=1718953951
okt 2023
maj 2007
"I en sms til B.T. forklarer Katinka sin opførsel ved at henvise til magtrelationerne i øvelokalet, hvor hun som den yngste og eneste kvinde blandt ældre mænd følte sig tvunget til at tilpasse sig den tone, der blev sat. Hun afviser dog, at hun på nogen måde seksualiserede bandmedlemmerne."
okt 2023
Jeg er overhovedet ikke i tvivl om magtrelationerne og presset - eller om at Claes er en klam type.
maj 2007
Det ved jeg selvfølgelig ikke om Katinka har, da jeg jo ikke kender hende.
maj 2007
okt 2005
https://www.facebook.com/share/v/zrqGmZfn9vsfBBRx/
feb 2011
okt 2005
Jeg skal nok skrive noget ind i aften hvis det er
okt 2023
apr 2018
Ja det er sgu vildt
Hvem starter sådan en løgn og med hvad formål
Jeg tror på Mathilde
okt 2005
okt 2005
sep 2017
Følgere: 527 Emner: 139 Svar: 10.306
Men se bare i denne tråd, hvor nemt det er for visse folk at blive nederdrægtige, bare fordi de kan, og uden at der er en skid på spil. Tænk at synke så lavt, for at forsøge at mobbe en bruger, der har delt af sine personlige nedture Så selvfølgelig er der tåber der vil gøre ALT for at svække kendtes troværdighed, og tilsyneladende er der jo mange der hopper med på vognen
okt 2005
https://www.bt.dk/krimi/live-fra-retssagen-mod-korsoermanden-i-dag-bliver-det-afgjort?directpost=7885496
okt 2005
Hvor må det være svært
feb 2011
på et tidspunkt er der vel en mor der har fået den der lille yndige baby i armene der nu er blevet ham ..
okt 2005
Langvarige/gode venner mm