{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.228 visninger | Oprettet:

Trukket penge {{forumTopicSubject}}

Ja okay - det kan ikke blive mere OT smiley men måske har en af jer været i samme situation.
Jeg opdager en aften i sidste uge at der et par dage forinden var blevet trukket penge fra mit kort. Jeg kunne slet ikke genkende det (stort beløb til gas-virksomhed i Litauen)
Banken siger det er min egen skyld fordi de kan se der er godkendt med MITID og var det blevet hacket havde de taget mere. smiley det holder jeg nu fast på at jeg ikke selv har. Men det kan jeg selvfølgelig sige herfra og til jul.
Har nogen af jer prøvet det? Der er selvfølgelig spærret alt og lavet indsigelse


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trukket penge
  • #1   29. apr I har ikke gasfyr eller sådan noget, hvor du har betalt til? smiley

    Jeg ville se om jeg kunne kontakte nogen ang MitID, for hvis den også er hacket må du skulle have et nyt (hvis man kan det)


  • #2   29. apr Nej det har vi ikke

  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #3   29. apr Har du fået spærret mit id os ?

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #4   29. apr Har du kontaktet MitID?

  • #5   29. apr Ja til begge, får nyt i morgen smiley

  • #6   29. apr Min mor har været ude for det samme. Der var trukket penge for en rejse.

    Vi kunne ikke rigtig finde ud af, om det var en rigtig transaktion, da hun rigtig nok står får at skulle ud at rejse, så det kunne godt være et eller andet i forhold til denne, at noget var blevet betalt.
    Hun fik pengene tilbage minus en selvrisiko på 8.000, da banken også påstod, at hun selv havde godkendt med MitID.

    Og det endda selvom en fra banken ringede med info herom. Herefter blev både kort og MitID spærret.

    Alligevel holdt banken på, at hun selv havde godkendt, hvilket hun ikke havde gjort. Vi kunne ikke modbevise, desværre.

    Og nej, hun har heller ikke givet hverken kode eller andet til andre.


  • #7   29. apr Jeg kan nemlig heller ikke modbevise smiley

  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #8   29. apr Så kan ingen længere føle sig sikker hvis de kan bruge ens Mit ID

  • #9   29. apr kan man ikke finde ud af hvad enhed den pgl godkendelse er foretaget på ? tænker Mit Id burde kunne spore det, det siges jo alle transaktioner sætter digitale spor ... men om de vil gå så langt er så måske en anden sag ..

  • #10   29. apr Hanne - Pas. I min mors tilfælde accepterede de ikke hendes indsigelse. De kunne se, at den var godkendt med MitID. Ergo så havde hun selv godkendt transaktionen, og derved var der en selvrisiko på 8.000 kr.

    Og hun blev ved med at sige, at hun ikke havde godkendt nogen transaktion. Og slet ikke på det beløb, kan ikke huske, om det var 20 eller 25.000. Jeg spurgte hende MANGE gange og på flere måder. Hun rokkede ikke i hendes svar. Men bare ærgerligt ifølge banken.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #11   30. apr Det forstår jeg simpelthen ikke, Linda. Forbrug.dk (konkurrence- og forbrugerstyrelsen) skriver:

    "Du hæfter for 8.000 kr.

    Du kan komme til at hæfte med op til 8.000 kr., hvis udstederen af kortet kan godtgøre, at den personlige sikkerhedsforanstaltning, fx din PIN-kode, SMS-engangskoden og dit personlige kodeord eller dit MitID, er anvendt og:

    - du ikke har givet besked til udstederen/din bank snarest muligt efter, at du har opdaget, at betalingskortet er bortkommet, eller at andre har fået kendskab til koden til kortet
    - du selv har oplyst koden til den, der har misbrugt kortet
    - du har opført dig så uansvarligt, at man mener, at du selv har gjort misbruget muligt

    https://www.forbrug.dk/emner/penge-og-forsikring/betaling/misbrug-af-betalingskort/

    På hvilken måde mente banken, at din mor havde opført sig uansvarligt?

    GODT, at I har gjort indsigelse, Pernille.

    Hvilke banker har I, Pernille og Linda ('s mor)? Det er meget rart at være advaret.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #12   30. apr Der er åbenbart en selvrisiko forbundet med at bruge MitID. Den er på op til 375 kroner.

    "Du hæfter selv med op til 375 kr., hvis den personlige sikkerhedsforanstaltning til betalingskortet, fx PIN-koden, en SMS-engangskode sammen med et personligt kodeord eller din MitID-app, er brugt. Det gælder også, selvom du ikke har oplyst din PIN-kode eller SMS-koden/det personlige kodeord eller dit MitID til nogen."

    "PIN-koden er den personlige, hemmelige kode, der hører til betalingskortet.

    Dette beløb kan betragtes som den selvrisiko, der er ved at benytte det pågældende betalingsmiddel."


  • #13   30. apr Det lyder da rimelig ubehageligt, hvis MitID sådan uden videre kan hackes. Det må jo være hacking, der foregår et centralt sted. Altså der hvo de servere det hele kører på står????

  • #14   30. apr iflg. det som Isabelle indsætter fra forbrugerstyrelsen lyder det da somom det er banken der skal bevise at man har handlet uansvarligt.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #15   30. apr Lige præcis, Mette. Derfor mener jeg, at banken skal hænges ud et eller andet sted for at snyde kunder ved at presse dem til at betale penge, de IKKE skal betale.
    Måske handler det om hyppigheden, der er tjekket netbank - men hvor ofte skal man gøre det? Det tror jeg, jeg vil spørge min bank om - og medmindre banken har klare retningslinjer, vil jeg ikke mene, man kan beskyldes for uansvarlighed.


  • #16   30. apr Isabelle: Man kan ofte indstille netbanken til at sende en SMS og e-mail ved alle hævninger/indsættelse af penge på en konto samt hvis beløbet på kontoen falder til et vist beløb etc.

    I dag har jeg fået SMS og mail omkring indsættelse af "løn" og hvis jeg fx. køber noget på nettet får jeg en besked, så jeg kan nå at fortryde ..,


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #17   30. apr Smart, Sanne.

  • #18   30. apr Når jeg skal betale store beløb med Dankort på min app, advarer min bank mig og jeg skal igennem en hel masse sikkerhedsgodkendelse.
    Jeg stod og skulle betale Murphys dyrlægeregning på KU. HOLD da op et mas jeg havde inden jeg fik betalt. Beløbet var 30.000,- Jeg endte med at bruge mit fysiske Dankort. DET gik igennem.


  • #19   30. apr Bankmanden sagde også at hvis nogen havde fået adgang til noget havde de nok hævet mere. Det kan han da ikke bare konkludere

  • #20   30. apr Min mor har Nordea. Hendes forklaring har igennem det hele været, at banken mener, hun selv har godkendt overførslen og derfor er der en selvrisiko på 8.000.

    Jeg har ikke været med til at skrive selve indsigelserne, men vi har talt om, hvad hun skulle skrive.

    Hvad banken har af beviser, ved jeg desværre ikke.


  • #21   1. maj Min tidligere kollega oplevede det samme. Pludseligt var der trukket et stort beløb. Hun gjorde indsigelse og fik selvfølgelig spærret kort, mitID osv. Men ligesom andre har beskrevet kom hun til selv at hæfte for de 8000, fordi "hun selv havde godkendt med MitID". Det havde hun ikke, men banken godtog ikke nogen forklaringer vedr MitID.

    Det er åbenbart almindelig praksis for bankerne, at antage at MitID ikke kan hackes, og det er jo nærmest umuligt at bevise, at man ikke selv har godkendt.


  • #22   1. maj Men er det ikke omvendt bevisbyrde, at kræve at kunden skal bevise, at der er sket en forbrydelse?
    Er det lovligt?
    Så må myndighederne vel ind over, og bevise med sikkerhed, at der ikke kan være sket en forbrydelse. Det er vel ikke bare noget, en bank kan bestemme? Hvor meget magt skal de lige have?


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #23   1. maj "mine studerende lærer denne form for angreb i løbet af de første to-tre uger på mine kurser," siger Schürmann til Ingeniøren.

    https://politiken.dk/danmark/art9003732/Simpelt-hack-kan-blokere-MitID-%E2%80%93-ekspert-er-forbavset-over-hvor-nemt-det-er

    Jeg talte med min bank i går og fik beskeden, at Handelsbankens dækning af tab efter hacktyveri nok handler om, hvor hurtigt kunden reagerer. Hvis jeg fx gør indsigelse indenfor 14 dage efter, at der er hævet penge på min konto, vil banken dække. Jeg må i gang med at vænne mig til at tjekke min konto nogle gange om måneden - selv om jeg egentlig mener, at det er bankens opgave at passe på mine penge og ikke min egen.



  • #24   1. maj Intet er sikkert i denne verden - på baggrund af dette, tjekker jeg min konto hver eneste dag.

  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #25   1. maj Jeg synes en selvrisiko på 8000 kr lyder at meget hvis ikke man har en jordisk chance for at
    bevise man er blevet hacket.

    Men hvis man reagere hurtigt indenfor 14 dage kan man så slippe for at hæfte for de 8000 kr ?


  • #26   1. maj Det er også meget omstændigt!

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #27   1. maj Jeg synes godt nok også at 8000 kr. er meget.

    Bankmanden, jeg talte med i går, kom med en lidt vag udtalelse om, at reaktion indenfor 14 dage gør, at banken vil hæfte. Men jeg føler mig nu ikke helt overbevist om, at virkeligheden ville se sådan ud.


  • #28   1. maj Isabelle, man skulle næste få det på skrift, altså gennem mail.

    Det tror jeg, at jeg vil prøve


  • #29   1. maj Mikes mor - her i tråden er flere eksempler på, man har reageret indenfor de14 dage og alligevel måtte miste de 8000, så det er desværre ikke en sikkerhed.

    I min kollegas tilfælde så hun at pengene var reserveret, men ikke trukket endnu, da hun gjorde indsigelse. Penge blev så trukket meget hurtigt efter (indenfor få timer). Hun havde dårligt kunnet reagere hurtigere, men måtte alligevel dække de 8000 selv. De kunne heller ikke stoppe/tilbagetrække overførslen, selvom den var opdaget så hurtigt.

    Så det er jo stort set umuligt at sikre sig - på det punkt har bankerne da fundet et belejligt hul i lovgivningen, så de altid bare kan sige kunden har handlet uansvarligt.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #30   1. maj Det er godt nok chokerende læsning, Michelle.
    Jeg kan virkelig ikke forstå, at bankerne ikke skal kunne dokumentere uansvarligheden.


  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #31   1. maj https://finans.dk/privatokonomi/ECE16716776/bankkunder-faar-regning-paa-8000-kr-hvis-mitid-misbruges/

    Fandt det her forleden.
    Det lyder ikke til der er meget at gøre.


  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #32   1. maj Michelle
    #23
    Der står indenfor 14 dage.

    Jeg talte med min bank i går og fik beskeden, at Handelsbankens dækning af tab efter hacktyveri nok handler om, hvor hurtigt kunden reagerer. Hvis jeg fx gør indsigelse indenfor 14 dage efter, at der er hævet penge på min konto, vil banken dække. Jeg må i gang med at vænne mig til at tjekke min konto nogle gange om måneden - selv om jeg egentlig mener, at det er bankens opgave at passe på mine penge og ikke min egen.


  • #33   1. maj Jeg synes også det er bankens ansvar.

    Jeg har fået nyt kort, nyt MitID, anmeldt det til politiet og sendt alle sagsakter til banken. Tror ikke der kan gøres mere.


  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #34   1. maj Synes godt nok banken kommer nemt om ved det.
    Det er jo lige før man ikke tør ha dankort mere


  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #35   1. maj Mikes mor - her i tråden er flere eksempler på, man har reageret indenfor de14 dage og alligevel måtte miste de 8000, så det er desværre ikke en sikkerhed.


    Hvor er de flere eksempler på at folk har reageret indenfor 14 dage ?

    Kan kunne finde ts’s eksempel.


  • #36   1. maj Mikes mor - Linda skriver i #6 at morens ting blev spærret med det samme, og at det var banken selv der kontaktede hende om en potentiel suspekt overførsel... det vil jeg antage er noget der sker hurtigt (altså indenfor 14 dage efter overførsel) og som nævnt også min kollega foruden selvfølgelig TS.

    Så det er meget muligt der er retningslinjer der siger 14 dage... det er ikke den praksis bankerne følger. Prøv at søge lidt på nettet (eller linket du selv har lagt ind) - så snart der er godkendelse med MitID antager banken, at det har man selv gjort.


  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #37   1. maj Forholder mig bare til det bank manden siger i #23
    Det er netop derfor jeg spørger ind til det.
    Da det ikke hænger sammen med det link jeg har lagt ind.


  • #38   1. maj Mike - og jeg svarer, at nej, det kan du ikkevære sikker på

  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #39   1. maj Michelle
    Jeg tror ikke det med de 14 dage gælder.
    Ikke iflg linket jeg har sat ind
    Det lader til den lov er meget fordel agtig for banken.


  • #40   1. maj Mike - og det er jo præcist det jeg skriver: at du regerer indenfor 14 dage sikrer dig ikke, at du ikke skal hæfte for de 8000.

    Der findes et utal af eksempler på dette - dem i dit link har så selv givet adgang... godt nok ikke med vilje, men de blev narret og har selv godkendt overførslen.

    Men der er også eksempler på, at der ikke har været tale om den slags svindel - hvor kontoens ejer aldrig har godkendt overførslen, men banken alligevel siger det er godkendt med MitID, og derfor hæfter man for de 8000.
    I de tilfælde må der jo være tale om hacking... men det er stort set umuligt at bevise.


  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #41   1. maj Man står rigtigt dårligt hvis det sker for en.
    Og 8000 kr er mange penge for de fleste.

    Jeg har selv lige fået nyt kort. Fordi mit gamle kort var blevet brugt på en fake hjemmeside.
    Der var gået 14 dage uden de havde trukket. Men banken sagde at lige pludselig kunne de trække helt vildt !
    Jeg opdagede fordi der var gået 14 dage og jeg havde ingen pakke modtaget.
    Og kontaktede firmaet.
    Havde link til se bukser jeg havde købt og firmaet kunne fortælle nogle havde hacket deres hjemmeside og åbnet en tilsvarende hjemmeside i deres navn.
    Så de anbefalede mig hurtigt at kontakte min bank og få spæret kortet.


  • #42   1. maj I min mors situation var det samme dag, banken ringede. Så der blev reageret med det samme. I den samtale blev de enige om at spærre både kort og NemID.

    Det var et udenlandsk rejsebureau/agentur, der havde hævet pengene. Men fordi min mor har en forestående rejse på et lignende beløb, aftalte hun med banken, at hun lige ville dobbelttjekke, at det ikke var et af deres eksterne agenturer, der havde sat transaktionen i gang. Det var det så desværre ikke.

    Min mor er pensionist og har kun hendes pension at leve for, så 8.000 er mange penge for min mor at miste, men trods alt bedre end det beløb, de havde hævet.

    Men der var ikke noget at gøre. Selvrisikoen skulle hun selv dække.


Kommentér på:
Trukket penge

Annonce