{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bankfolk, aktieforstandige ??
  • #1   14. apr For et år siden var Nordnet absolut de billigeste og bedste, om det stadig er gældende ved jeg ikke, men jeg er meget tilfreds.

    De har fjernet gebyr på deres opsparing, og hvis du intet ved og ikke interesserer dig for det, så synes jeg du skal lave en Nordnet opsparing, hvor deres kloge hoveder investerer for dig. Du slipper for besværet og jeg har ikke formået i gennemsnit at gøre det bedre.

    Mit vigtigste og bedste råd er - invester med fornuft og aldrig følelser. Lad være med at lytte til hvad andre har gjort, gør og planlægger, fordi rygter er sjældent brugbare til noget fornuftigt og du skal investere når du har ro i maven og selv har undersøgt og ved hvad der er godt.

    Hvis du vil blive klogere har jeg lært meget godt af Daniels pengetips og Female Invest.


  • #2   14. apr @ Ziva, tak har kigget lidt på Nordnet i forvejen netop fordi jeg gerne ville det med nogen der gør det for dig, men blev lidt forvirret fordi jeg synes det lød som om man selv skulle, og det orker jeg slet ikke ...

    så man opretter en konto og så sidder der nogen der gør arbejdet ? eller er der noget man skal forholde sig til ? fx risikovillighed, etiske overvejelser eller ?


  • #3   15. apr Lad være med at investerer i de puljer fx bankerne udbyder i form af fx aktieinvesteringskonti. Det de køber for de penge er groft sagt de aktier ingen andre vil have. Ja, de garantere ofte en form for udbytte osv osv men min fætter der er investeringsrådgiver siger 'No, go' smiley Bankerne gør det jo heller ikke gratis smiley Så hellere bare sætte pengene på en konto. Eller kigge lidt mod statsobligationer som man begynder at se igen.
    Hvis man vil prøve at handle med aktier så skal man investerer selv og sætte sig lidt ind i sagerne. Derudover så skal man ikke investere mere end man er villig til at tabe. De sidste par år har ikke ligefrem været gode. Min mand handler med aktier. Der har været gode år hvor han har tjent virkelig meget, år hvor det har været lidt småt og år med underskud. Man skal kunnne tåle at se det man investerede forsvinde. Og helst have nok at investerer til at kunne sprede sine investeringer over mange forskellige brancher og firmaer.
    Man skal også huske at den evt. gevinst man får er skattepligtig.


  • #4   15. apr Hanne - ja.
    Fik skrevet forkert i det første opslag og kan se, at jeg faktisk har tjent mest på egne investeringer. Til gengæld har de også krævet mange timer research arbejde og jeg tror på, risikoen er større.

    Jeg har valgt en opsparing med risiko 4/7 og med forventning om de gerne må gamble, fordi jeg tidligst forventer at skulle bruge pengene om 5 år.

    Der er selvfølgelig skat på alle indtægter, men det er nemt fordi Nordnet selv melder ind til Skattestyrelsen og lidt an på hvad du vælger er der mindre skat på aktier end almindelig lønindkomst


  • #5   15. apr Det er selvfølgelig nemmere med skatten når man vælger fx Nordnet. Handler man med unoterede aktier skal man huske det med skatten.
    Skatten (2023) er 27% på indtægter op til 58.900 kr og 42% for alt over 58.900.


  • #6   15. apr det med man skal kunne tåle at tabe osv og ikke investere mere end man kan holde til at miste har jeg tænkt igennem, længe og det er nok derfor jeg ikke er kommet igang .. ved heller ikke om jeg kommer det, men kunne være sjovt at prøve med et mindre beløb .. men det der med selv at sætte sig ind i og skulle foretage det er det jeg på ingen måde orker..
    At man skal holde sig fra bankernes investeringsforeninger har jeg hørt fra alle mulige så den vej bliver det ihvertfald ikke ..


  • #7   15. apr En Nordnet opsparing kan selvfølgelig gå ned, men over en 5 årig årrække er det statistisk set gået op for din investering hvis vi kigger på datidens data. Det fortæller selvfølgelig aldrig sandheden om fremtiden.

    Aktiemarkedet bliver usikkert nu grundet krig, og det gør det svært som ny at turde.
    Når du gør det - hav ro i maven selvom de synker.
    Det er forbudt at handle med følelserne og pas på med at panikke og sælge hvis de falder.

    Det er en fin mental ide ikke at have en app. Så er du ikke lige så fristet til hele tiden at tjekke.

    Jeg gør intet. Banken overfører automatisk hver måned, Nordnet investerer automatisk hver måned og skat ved automatisk hvad jeg har tjent. Min indsats er absolut ingenting


  • #8   16. apr I kunne også lave en aldersopsparing eller to smiley .
    En til jer hver.
    Der må max. sættes 9.100 kr ind årligt.
    Fordelen er, at et evt. afkast "kun" beskattes med 15,3%.
    Du kan selv købe aktier eller sætte pengene i fonde, som du sikkert kan læse mere om i din bank.
    Men køb selv og lad være, som Mette skriver, med at lade banken anbefale jer puljer.


Kommentér på:
bankfolk, aktieforstandige ??

Annonce