7.517 visninger
|
Oprettet:
{{ group.groupName }}
Medlemmer: {{group.memberCount}}Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Spar penge på din forsikring
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
okt 2023
Følgere: 89 Emner: 24 Svar: 2.591
Ikke helt enig - jeg er faktisk RET følsom, når det gælder dyr. Men jo ja, når det gælder mennesker. Vi kan jo selv vælge, hvad vi køber.
Ville du, CM, acceptere at hunde blev behandlet som grise?
Er mishandling af fx grise OK, hvis vi mennesker vil have billig mad?
Er det OK, at kineserne behandler hunde, som de gør, fordi de spiser dem?
Køber jeg ALDRIG kød fra dyr, der ikke har haft et godt liv? Jo, det gør jeg - kyllingekød fx - og med skidt samvittighed
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.410
dec 2021
Følger: 10 Følgere: 2 Hunde: 2 Svar: 49
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.992
Husk det !!!
Vi dør alle sammen af sult
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.484
Det har mange pensionister nu hellere
Og Isabelle, så kan jeg huske, at for ikke så længe siden da det med grisene var op igen, der fortalte du, at du altid købte øko, men når det var kylling til hundene, så var det konventionel- dette selv om kyllinger har det meget, meget værre end grise.
Er det ikke dobbeltmoralsk ?
Du fik også nævnt, at kyllinger ikke behøvede at have det lige så godt, fordi de jo ikke er lige så intelligente som grise .....
Med den indstilling er du ikke den rigtige til at dømme andre.
dec 2021
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.520
Vi ved sikkert alle hvordan man bør leve, både mht til klima og dyrevelfærd, nogen gør noget på nogen parametre, andre på andre, tænker der er langt mellem de perfekte ... jeg synes godt man kan snakke om tingene, blive klogere, inspirere, men man skal imo ikke penge fingre ..
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.296
For et par år siden gik snakken fx meget på, at man skulle købe danske ænder, men så vidt jeg husker, blev de danske ænder stoppet ind i lastbiler og kørt langt væk for at blive slagtet.
Min svigerdatter vil helst kun have økologiske æg, men så vidt jeg ved, siger økologi kun noget om foderet, og ikke om hvordan hønsene har det.
Jeg glæder mig til, at mine dværghøns snart begynder at lægge æg igen. De har nemlig en naturlig pause om vinteren. Deres æg spiser jeg med stor fornøjelse
De hanekyllinger, som vokser op her i min have, de smager også fantastisk, og de vokser ikke så hurtigt, at de brækker benene.
jul 2009
De har også lidt mere indeplads end de andre høns, men stadig alt, alt for lidt plads efter min mening.
Hos mig opholder hønsene sig ude hele dagen, når de ikke lige skal være lukket inde.
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.275
Bum bum….. Måske er de ikke så intelligente som svin, men de lever et kort og smertefuldt liv Og smerte og lidelse er vel det samme, uanset hvor dum man er?
jul 2009
Anne, turbokyllinger har så lidt plads, at de nærmest ikke kan bevæge sig.
De vokser så hurtigt, at knoglerne ikke kan følge med, og de ender derfor ofte med fx brækkede ben.
jul 2009
Mine høns er terapihøns
maj 2009
sep 2020
Følgere: 22 Annoncer: 1 Emner: 40 Svar: 857
Jeg er ikke til høns men dumme er de ikke, de har faktisk lige så meget glæde af, at man beskæftiger sig med dem og giver dem udfordringer, desværre tror rigtig mange, at de har et godt liv, når bare de har plads nok og er udenfor i dagtimerne......
I et oplyst land som DK, burde det slet ikke være op til forbrugerne, at kunne vælge. Det burde være helt naturligt, at alt kød, der lå i kølediskene, var produceret/opdrættet med god dyrevelfærd. Det værste er at rigtig mange produktionsdyr lever et helvede på jord forgæves fordi, vi overproducerer
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Så kan de fattige bare spise brød. Og har de ikke råd til det kan de vil spise kage.
Forarbejdet mad med vand,sukker Og salt. Profit som til enhver tid går før dyrevelfærd.
Til sidst er det bare sådan det er.
okt 2023
Jeg har intet ønske om, at du skifter mening, CM. Jeg kommer bare med min, som du kommer med din.
"Isabel det ene udelukker jo ikke det andet... man kan godt både bekymre sig om dyrevelfærd og udtrykke sig på en måde så man ikke rammer sine medmennesker"
Men hvis ingen mennesker ville købe kød fra mishandlede dyr, ville vi jo ikke have dem.
Det er vores skyld, uanset om vi underlader at nævne det.
Økologiske høns har langt bedre forhold end konventionelle. Hvis nogen har interesse i at kende dem, linker jeg lige
https://voresmad.dk/dyrevelfaerd/kylling-oeko-friland-eller-alm#fri-adgang
Mht. at jeg købe konventionel kylling til hundene:
"Er det ikke dobbeltmoralsk ?" Ja.
"Du fik også nævnt, at kyllinger ikke behøvede at have det lige så godt, fordi de jo ikke er lige så intelligente som grise ....."
Jeg formulerede det vist ikke helt sådan.
Jeg synes, det er dårlig stil at strikke et indlæg sammen på baggrund af noget, Anni har skrevet, at jeg engang har skrevet - og så lave en konklusion på det, Anne.
Det tror jeg faktisk ikke selv, du ville finde OK at blive udsat for.
Jeg har aldrig skrevet at smerte var i orden hos høns.
Jeg ville ønske, at alle hønsehold var frilands - med god plads inkl. udendørs plads.
Jeg ville ønske, at lovene blev skærpet effektivt mht såvel grise som høns, malkekøer og kalve.
okt 2023
Har nogen herinde prøvet det - altså insektbaseret foder?
jul 2009
Hundene æder det, nøjagtig som de æder andet hundefoder.
Nu håber jeg så ikke, at vi ender ud i en masse bavl omkring måden vi opdrætter insekter på
okt 2023
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
sep 2017
Det tror jeg faktisk ikke selv, du ville finde OK at blive udsat for.
Jeg inddrager intelligens som parameter i trivsel, fordi du skriver sådan her, ikke fordi Anni refererer til noget i en gammel diskussion
Og jeg ville ønske, at alle tænkte på, at grise er mindst lige så følende og kloge som hunde, inden de tog det billige kød i køledisken
maj 2009
Men "mine" pindsvin spiste det med velbehag.
maj 2009
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/indland/regioner-vil-politianmelde-29-borgere-efter-mistanke-om-ozempic-svindel/ar-BB1hum1x?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=8b6e4b621627462dbaa447a13155db8e&ei=37
Jeg synes sådanset at det skal straffet. Det kan ikke være rigtig, at nogle få kan rage store mængder medicin til sig, og andre, som er afhængig må undvære fordi der er mangel på medicinen.
Men jeg mener nu ikke, at det kun er borgeren der skal straffes, men i allerhøjeste grad lægerne, som har udskrevet medicinen i de mængder, det burde være strafbart og jeg synes at det er meget utryg at der findes sådanne læger.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Mht vores madkultur så læste jeg en artikel i et videnskabeligt tidsskrift for nyligt: På trods at det voldsomme overforbrug af fødevare i vesten, fedmeepidemi osv så begyndte man nu at se mangelsygdomme ret udbredt i befolkningerne. Årsagen er at vitaminer og mineraler forsvinder ud af det præfabrikede mad, halvfabrikate osv. Der tilsættes godt nok fx vitaminer, calcium osv til fx plantedrikke. Men det tilsatte er ofte syntetisk og optages ikke nær så godt i kroppen som det af naturlig oprindelse der er i den råvare det stammer fra.
I nogle områder af landet er det svært at prioriterer dyrevelfærd, økologi osv når man handler. Selvom man har råd og gerne ville så kan man ganske enkelt ikke købe fx økologisk kød. Jeg bor i en ikke specielt rig landkommune. Handler jeg i mit lokale supermarked så er der ikke ret mange økologiske vare på hylderne og økologisk kød har de ikke hver uge og kun i et meget begrænset udvalg.Udvalget af grøntsager er også temmelig begrænset. Ikke ligefrem noget der gør det nemt at leve plantebaseret. Til gengæld er der nærmest altid billige fritter, billig hakket konventionel okse og billig kylling. Handler jeg i den store nabo-kommune, hvor der bor mange med høje indtægter så er billedet et helt andet. Så kan man vælge og vrage i økokød, spændende grøntsager også øko og alle mulige andre luksus fødevarer. Køreturen dertil er så 2x12 km mod 2x5 km til det lokale supermarked.
Jeg er så lidt en 'bonderøvstype', der holder af at dyrke grøntsager selv og producere en del af det kød jeg spiser selv. Så ved jeg hvad grøntsagerne indeholder og at i hvertfald noget af mit kød har haft et navn og er blevet klappet og holdt af så længe dyret levede.
okt 2023
- Og ud fra dette skriver du et indlæg om høns som refererer til indlæg fra mig, Anne???
Da jeg flyttede til Hornbæk, kunne jeg konstatere, at det med øko-kød og frilandskød jævnligt var en mangelvare, og tilbud var nærmest ikke eksisterende på den slags. Jeg var glad for min fryser, for jeg købte "vildt" ind, når kødet var der - og så skruede jeg lidt ned for kødspiseriet.
I dag kan jeg altid finde øko-kød hos både Netto og Rema. Det går den rigtige vej
Jeg ville elske selv at kunne holde høns, grise, lam mv.
- Og al denne snak om mad får mig da lige til at huske en dejlig økogård tæt på Farum, jeg brugte en del før i tiden. DEN vil jeg køre forbi, næste gang jeg kommer på de kanter.
okt 2023
Jeg er MEGET enig - og forstår slet slet ikke disse læger
Pt har jeg behov for at tage en sovepille ved sengetid. Min læge udskriver meget nødigt en recept - til 20 dages forbrug - uden at jeg lige kommer forbi til en snak. Jeg synes, det er lidt spild af lægens tid, men jeg respekterer hans forsigtighed.
Hvordan kan nogen have recepter til ikke mindre end tre års forbrug?
dec 2012
Og sovepiller og andet er der regler om at udskrive til længere perioder uden at se patienten fordi man bliver afhængig af det Så det er mest hans forsigtighed i forhold til egen røv i mange tilfælde...
okt 2023
Det er virkelig mærkeligt, at man kan give recepter på flere års forbrug af medicin. Er der nogen fornuftig forklaring på dette? Jeg kan ikke lige finde én.
feb 2011
Forøvrigt er jeg lidt forarget over udskrivningen generelt, til sygeligt overvægtige, og andre der har nogle problemer med evt kombi diæt og motion ... men jeg kender nu flre der har fået det hvor det reelt har handlet om de ikke har gidet tage sige sammen, det har været folk med måske 10 kg overvægt, altså ikke svært overvægtige ..
Igen mht til kød, jeg ville ønske alt kød blev produceret under gode forhold, men jeg har det stadig svært med at slå nogen i hovedet der må købe det billigere produkt fordi de ikke har råd til det dyre .... at man skal være blandt de der har råd for at stå inde for ens indkøb ...
sep 2017
Søde Isabel, din kæphest er grise, min er høns. Hvis du forventer at folk skal respektere DIN holdning til grises velfærd, må du respektere andres holdning til andre produktionsdyr, fx høns. Dyrevelfærd gælder vel ikke kun grise?
okt 2023
- og jeg holder min kæft nu.
okt 2023
OK - holder ikke helt min kæft - må lige svare:
Jeg respekterer fuldt ud andres holdning til andre produktionsdyr. Jeg har bare ikke selv skrevet om høns og vil derfor ikke tillægges HOLDNINGER til disse - holdninger, jeg ikke har. SELVFØLGELIG skal høns have et godt liv og behandles udfra de behov, de har.
okt 2023
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.281
Vi kan alle sammen medvirke til at forbedre levevilkårene hos produktionsdyr ved at være opmærksom på det når vi køber kød og produkter med kød i, fx hundemad.
I stedet for at købe 500 gram hakket gris, kunne man købe 300 g hakket økogris det kræver lidt mere tilbehør, men det er jo også sundt;)
okt 2023
dec 2021
jul 2007
Når der her på HG anbefales "hunde-tørpille-foder" til vores hunde ... så skal det være med højt indhold = ---> % af KØD ..... Hvor mon det KØD kommer fra ????
Men når en "fattig" familie med børn ikke har råd til at købe det dyre ØKO - KØD , men må vælge det billigere KØD i Netto ..... Så mener nogen de så bare må undvære KØD i det hele taget . .......... Og spise "luftsteg og vind frikadeller" ..... Eller ????
PS: .... Eller når man mener at hundene "skal have ben og gnave i" ..... Hmmm. ... hvor mon de gnaveben stammer fra så ??
maj 2009
Hvis ja, hvor længe er det så siden ?
Jeg synes virkelig, at du skal besøge en moderne svinebedrift inden du fortsætter din hetz mod dem der køber kød fra konventionelle bedrifter.
Når du kommer den her egn, så sig til, så skal jeg vise dig rundt. Jeg kan i hvertfald vise dig de første 5 bedrifter,hvor svinene faktisk har det rimelig godt, meget bedre end du konstant påstår.
Jeg kan også vise dig et par økofarme,hvor grisene går i møg og gylle til op over koderne, hvor de ikke har halm eller andet rodemateriale.
Og hvordan forklarer du, at der er flest anmærkninger ved øko/frilandsmuseum ved kontrolbwsøg, samt øko/frilandsmuseum har flere både gamle og nye skader og brud når de kommer på slagteriet ?
Og så wr jeg fuldkommen enig med Anne, høns er de produktionsdyr der har det allerværst. Noget som du nok burde undersøge, selv om du synes at de er dumme og derfor ikke behøver særlig gode forhold.
maj 2009
maj 2009
# 46
Ikke frilandsmuseum, men frilandsfarme
sep 2017
Pt spiser mine hunde primært hestekød, som er købt på et slagteri. I sagens natur ved jeg ikke hvordan hestene har haft det, men eftersom de fleste heste bliver slagtet fordi de får skader, tænker jeg at det egentlig nok, helt generelt set, er det dyr, som har haft det bedste liv. De spiser også ben og afskær fra råvildt, og der kan ingen brokke sig over velfærden.
Desværre er jeg selv ved at kaste op, bare ved tanken om at spise hest eller vildt
okt 2023
Hetz? Undskyld mig, men den eneste hetz er vist mod mig her på HG.
Jeg tager ikke "på vej" over, at du nævner høns, Anne. HVOR, i denne tråd, har jeg skrevet noget om, at det er værre at købe konventionelle grise end turbohøns?
"meget bedre end du konstant påstår."
Jeg har postet et billede fra 2022. Er det fx dét, der er min konstante påstand, Anni?
"Og hvordan forklarer du, at der er flest anmærkninger ved øko/frilandsmuseum ved kontrolbwsøg, samt øko/frilandsmuseum har flere både gamle og nye skader og brud når de kommer på slagteriet ?"
Det kan jeg, som du nok udmærket ved, ikke forklare - og det er jeg seriøst ked af at høre og vil selvfølgelig undersøge det.
"Og så wr jeg fuldkommen enig med Anne, høns er de produktionsdyr der har det allerværst. Noget som du nok burde undersøge, selv om du synes at de er dumme og derfor ikke behøver særlig gode forhold."
Hvor er det groft og ucharmerende at påstå noget, jeg ALDRIG har skrevet.
maj 2009
Det er rigtig at du ikke har skrevet det i den her tråd.
Men du skrev i en anden tråd, at det var værre for grise end for høns, da grise var mere intelligente end høns.
Det der er groft og ucharmerende er at du nægter at du har skrevet sådan.
Mig bekendt har det intet med intelligenst at gøre om et væsen føler smerter mm.
Og så spørger jeg igen, har du været på en traditionel svinebesætning og hvornår, siden du kan udtale dig om dem ?
feb 2011
der er for fanden ingen der er perfekte og fejlfri ... der er vel ingen, i givet fald er jeg dybt imponeret og bøjer mig i støvet, der ikke har prøvet at skrive noget man senere fortryder, ændrer mening om eller som måske bare i situationen er formuleret forkert/uhensigtsmæssigt ....
jan 2019
Og så find et par sko et nummer størere, der er intet så dumt som små sko!
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.208
Og værsgo - her er en spand med mælk, drik .. og de kan IKKE finde ud af at drikke, men heldigvis er der en af dem, der er blevet berømt og delt over 10.000 gange fordi den stikker hele hovedet ned i spanden med mælk, og kommer op igen og sprutter mælk ud af næse og mund .. og det er SÅ morsomt synes alle vi snotdumme mennesker !!!!!!
Og så er der nogle, der ryger afsted på en lastbil sydpå .. og ja, der ER da vand, problemet er så bare, at de har små kalve IKKE kan finde ud af at drikke af de drikketing, der er installeret .. så står de der, stuvet sammen, mor er væk, bange, sultne, tørstige ..
Det kan jeg SLET ikke med - det er SÅ trist ...
Og det er pga penge - ikke hos forbrugeren, men derimod dem, der tjener penge på at avle de her kalve og påstår at "en ko er alligevel ikke ret glad for dens afkom" .. nå nej, det må jo være derfor, den står i adskillige døgn og kalder på den ..
Og her findes skam OGSÅ et par sjove videoer .. en af dem, hvor en landmand løfter en kalv op for at fjerne den og mor-ko ryger på ham .. iiiih, hvor ER det sjovt - og HVOR de dog griner, dem der står og kigger ..
Og en anden, hvor mor-ko traver efter en trailer, hvor en nyfødt kalv er blevet smidt - ja SMIDT - op og kører væk mens en ulykkelig mor løber efter ... hold da OP, det ser sjovt ud ...
HADER fanme mennesker .. nogle gange ..
Og jeg ER ingen engel .. men det er sjældent at jeg køber mælk, der ikke er fra de her "går sammen med mor og tante-ko indtil den er 5 mdr".
Det er bare ret svært at få fat i ... desværre ...
Men igen igen - lad nu være med at pege fingre af folk over det de IKKE gør ... men lad os glæde os over det, de rent faktisk GØR.
Vi bliver bedre .. det går bare ikke hele tiden hurtigt nok.
okt 2023
Undskyld mig, Anni, men du citerer frit efter hukommelsen, og skal jeg tilskrives noget, vil jeg gerne tilskrives efter andet og mere end din hukommelse. Det finder jeg fair.
Nej, jeg har ikke været på en traditionel svinebesætning. Er beskrivelserne af dem og billederne fra dem er helt forkerte?
"Lad være med at læse indlæg af de personer, du ikke kan fordrage!"
Heldigvis har jeg det ikke sådan med en eneste herinde. Jeg er bare uenig med nogen nu og da
okt 2023
feb 2011
men også kan man sige nogen har det værre end andre, det hver i sær art bydes af menneskene er slemt for dem alle .. og ja en ting er så fordi de udgør føde, når så optimering af profitten ligges deroveni så bliver det direkte utåleligt .. om man så er fjerkræ, gris, kalv eller hvad som helst ..
dec 2008
Jeg køber økologisk og have en forventning om at det var bedre. Men det viser jo bare, at det kan være rigtig svært,at gennemskue om man egentlig gør en forskel.
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 597
dec 2008
Man burde belønne sådan varer med lavere moms. Det kan ikke være rigtig at en liter mælk er dyrere i forhold til 1,5l sodavand.
Så kan man hæve på alle de usunde valg og hvor der ikke er tænkt på dyrevelfærd.
feb 2011
dec 2008
Og hvis det giver bedre mulighed for at leve sundt og mindre plads til det usunde. Så kommer det vil sundhedsvæsenet til gode.
dec 2008
Derfor jeg mener at man skal prøve noget nyt.
Der er en konsekvens af at mange lever som de gør. Her kan man spørge hvor pengene skal komme fra.
maj 2009
Har aldrig set det der Thise mælk i nogen butikker i Kolding, hvilket er for dårlig, for det vil jeg da gerne købe.
Jeg drikker meget mælk, mindst en liter om dagen, og køber Gram Slot mælk.
maj 2009
Og så kan jeg rigtig godt lide Svend.
Han er en venlig og hjælpsom, og har altid givet og giver lov til at træne hund på hans jord.
Mens han boede i Kolding gik jeg spor på hans marker.
maj 2009
Men stor respekt for manden, han fik det virkelig til at køre.
feb 2011
der er mange ting der kan koste mere, sodavand, vin, øl, spiritus, cigaretter, slik, chips, så på sigt med billegere priser på det der er godt for os så kan det få virkning på udgifterne til sundhedsvæsenet ... måske langsigtet endda mindske behovet for at vores skattepenge skal ende hos Novo´s aktionærer ...
maj 2009
sep 2017
Nogen fik bagefter et hysterisk anfald i Maxizoo, fordi nogen ikke måtte plyndre bland selv snoller-kasserne.
Nogen er en ret belastende unghund lige for tiden
sep 2017
Det kunne måske inspirere lidt. Det hele behøver ikke være så perfekt og strømlinet, og slet ikke når man har børn og der skal være plads til både livet og minderne
jul 2007
Det er ikke et billede , men et rigtigt væg-ur. ... ( det er så stort , som der vises her )
Så kan man altid se hvad klokken er ...
sep 2020
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 1.531
okt 2023
sep 2017
okt 2023
Jeg har fortalt mig selv det en masse gange, siden jeg fik beskeden i går aftes
aug 2007
sep 2020
okt 2023
maj 2009
Kan godt forstå at du har det sådan.
maj 2009
Men man skal også passe på sig selv, for det kan også gå galt for os hundeejere.
Det er egentlig utrolig at der ikke sker mere af den her slags.
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/stor-flok-i-totterne-p%C3%A5-hinanden-ved-hundeskov-mand-stukket-af-og-kvinde-k%C3%B8rt-p%C3%A5-hospitalet/ar-BB1hxIQk?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=2efd1f0d44ff44f488c287ccdd8fc8e6&ei=47
jan 2019
jan 2006
okt 2023
Er jeg fordomsfuld, hvis jeg tænker, at visse hundeskove er mere belastede end andre - fordi der kommer mennesker, der er dét?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.911
aug 2007
"visse hundeskove er mere belastede end andre - fordi der kommer mennesker"
feb 2011
aug 2007
Tror jeg er en smule forelsket i den landsmand der
https://fb.watch/pXagB5omNy/
jul 2009
dec 2012
sep 2017
Men hun fik så rettet nakken, og hun fik fortalt kiro’en sin mening om sådan noget Jeg kørte hjem, satte hundene af og kørte på job. Nu her da jeg kom hjem, var begge hunde i haven, og da Dorit kom ind, så jeg at hun var helt våd bagi. Da jeg kiggede på en af hendes faste sovepladser, lå der en pøl tis. Så hun har tisset i søvne.
Jeg tænker jo at det hænger sammen med at hun er blevet rettet, og har sovet MEGET tungt. Og at hun måske er blevet lettet for nogle smerter, som ellers har været ignoreret. Er der nogen der har oplevet noget lignende?
Jeg holder selvfølgelig øje med hende de næste dage og ser om det gentager sig, for så skal det kigges på.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.788
Martine - Enig og vi må ikke glemme alle de små tyrekalve, som må lade livet, bare fordi de har et forkert køn.
okt 2023
Pyt med det tekniske, Hanne - og kineseren tager LLO sig af
Hvor jeg håber for Dorit, at hendes smerter er væk - at dette var grunden til, at hun slappede så meget af, at hun tissede i sengen
feb 2013
Der er noget ny forskning der har slået fast at det er vigtigt for en ko at have sit afkom omkring sig og det faktisk er en temmelig stor belastning for dem at blive adskilt fra kalven. Også selvom den tages hurtigt fra. Kalvene var lidt mere ligeglade med om den ko de blev tilbudt samvær med var deres mor. Bare der var en voksen med et yver så var de glade.
Jeg kan se at mine to kalve nogen gange forsøger at patte på det yver de nu lige står ved siden af selvom det ikke er dens mor, men mødrene er meget opmærksomme på at smide den forkerte kalve væk og reservere mælken til eget afkom.
Den ene af mine køer(Rose) havde en kalv(Lady) med da vi købte hende. Selvom Lady for længst er fravænnet så er det meget tydeligt at de to stadig har et bånd.
Og så flasher jeg lige Sally og den lille Uno der ligger og hygger sig
aug 2007
Først var der en ko med sin kalv, og da (kvie)kalven var omkring et halvt år, blev der indkøbt en tyrekalv til flokken.
Han blev så far til de kommende to kalve, og at opleve de fem som familie, var simpelthen så stort.
De gik året rundt på en fold, der delte langside med "min" plantage, og det var virkelig rørende, at se båndet mellem dem.
Alle fem opsøgte hinanden, kalvene blev passet og nusset af alle de tre voksne, og ofte lå begge kalve og sov mellem benene på tyren.
Tyren var jo vant til os og til hundene, og var normalt yderst kælen og kontaktsøgende - men mens kalvene var små, holdt han sig i nærheden af dem, og både han og køerne sørgede for, at kalvene ikke kom for tæt på hegnet.
Da de blev lidt større, blev "omsorgen" trappet lidt ned, og både tyr, køer og de nye kalve opsøgte igen både os og hundene.
Kan mærke at jeg bliver helt rørt, når jeg tænker på det, selvom det vist er over tre år siden nu, at de blev solgt/flyttet
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Holstein malkekøer kunne i mange tilfælde ikke være mere ligeglade, når deres kalve fjernes, og bliver de ikke fjernet kan de nemt finde på at ligge eller sparke kalvene ihjel. Og de lader ikke kalven die. Gårdejeren må give kalvene kolostrum, og lære dem, at drikke mælk fra en robot (som sørger for, at de får hvad de skal have etc)
De kommer i kalvevarmer, når de har fået kolostrum, så de kan tørre helt og så går de med de andre kalve, får dækken på, hvis det er for koldt etc.
Kødkvæg derimod er kendt for at være meget opmærksomme på deres afkom, og at have et stort behov for, at være sammen med deres kalve i lang tid. At være virkelig gode mødre.
Forskellige behov og egenskaber.
Jeg følger en landmand med malkekvæg på FB. Meget ærlig omkring både de positive og negative sider. Og han har en uddannelse som giver en stor indsigt i at have malkekøer.
Noget der giver mening er, at jo bedre han behandler sine køer, jo mere profit giver det, og det burde jo som minimum være motivation til, at behandle dem super godt, hvis ikke etik og moral gjorde det alene.
Han viser alt på godt og ondt, og forklarer også hvad koen vil ende med, når den aflives kød, biprodukter (alt fra livsreddende medicin, væsentligt komponent i LED-skærme (så en veganer med en mobiltelefon, computer etc. er en stor hykler)) og alt det andet, koen bruges til. Næst efter mælk er kødet væsentligst for ham.
Hvilken metode der bruges til aflivning, og hvorfor et liv som hyggeko, ikke for mange produktionskøer, vil være en drøm.
Køerne malker sig selv i en robot, som så kan fortælle om hvordan koen har det helbredsmæssigt etc., de fodres af en robot, der muges ud via robot etc.
Der er så mange ting der indgår i sådan en produktion, som jeg ikke vidste (jeg er vokset op med kødkvæg).
Hvis nogen er interesseret: https://www.facebook.com/IowaDairyFarmer
Og så er der også forskel på i hvilket klima de forskellige gårde er placeret etc. mht. om køerne fx. vil forlade stalden pga. hede/kulde etc.
Måske ikke helt så problematisk herhjemme ...
feb 2013
I langt de fleste kødkvægracer betyder det virkelig meget at en ko er god mor der passer sin kalv godt. I den slags kvæghold er det meningen at det er koen der passer kalven - ikke landmanden En ko, der fx. ikke lader sin kalv patte, får ikke lov at få en kalv til, men bliver til bøffer.
Skal man gøre det som landmanden i linket i indlæg 96 siger er fremtiden så skal man til at lægge vægt på moderegenskaber hos køerne igen og staldsystemer og malkerobotter osv. skal indrettes så de også passer til at der følger kalve med rundt. Men altså jeg synes det er helt fantastisk at der er steder, hvor det kan lade sig gøre
og jeg køber også meget gerne 'ad libitum' mælken, når jeg kan finde den (det er ikke altid de har den i 'min' brugs
.. min gemal er begyndt at fundere over om vi med tiden måske også skulle have en ko der kan malkes. Der findes jo gamle racer fra rundt omkring i europa (især fra alpeområdet), der både kan levere kød og mælk. Men nu må vi se forløbig nøjes vi med vores søde og rare herefordere
okt 2023
De Holstein-køer lyder noget degenererede. De ville jo uddø i naturen, men det er da dejligt, at de ikke pines ved at få taget kalve fra sig. Har man avlet omsorgsgenet for afkom ud af dem mon?
"så en veganer med en mobiltelefon, computer etc. er en stor hykler" - medmindre veganeren ikke aner, at der er dele fra køer i mobilen mv. Jeg anede det ikke. Det er næsten ærgerligt, at jeg ikke kender nogen veganere, jeg lige kan blære mig overfor med sådan en viden
maj 2009
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-02-02-hund-skudt-i-ryggen-otte-minutter-blev-skaebnesvangre
sep 2017
jan 2006
jul 2007
jul 2007
Ok ... John har jo altid ret ... eller ??
okt 2010
Ny brugt bil hentet i dag, den gamle var godt brugt og fik dødsstødet efter en meget hård opbremsning, nødvendig for at undgå at blive ramt af en slingrende lastbil
Ny tørretumbler ankommet, den gamle stod af i forgårs, håber den kommende uge bliver knapt så "spændende"
sep 2017
okt 2010
Pengepungen skal nok bruge lidt længere tid på at blive "rask" igen
sep 2017
Meeeeen, det skulle ikke være for kedeligt, så jeg tog højtaleren med, åbnede døren, spillede “You can leave your hat on” så de troede der kom en stripper. Ind kom så Dorit i tylskørt og hat
Alle havde det sjovt, og Dorit elskede opmærksomheden, og var totalt ligeglad med at kollegerne råbte og skreg i munden på hinanden Hun er ret ligeglad med hvad der sker omkring hende, bare hun (synes at hun) er midtpunkt
sep 2020
jan 2006
okt 2010
sep 2017
Så blev det åbenbart tid til at prøve Adtabs allerede
okt 2010
De har åbenbart ikke tænkt sig, at holde vinterpause
okt 2023
okt 2010
sep 2017
Jeg elsker når vi kan gå den tur, og hundene kan få lov at snuse, grave, løbe, bade og tumle. Dorit var i top humør fra start til slut, solen skinner og noget tyder på at det kunne gå hen og blive en helt perfekt lørdag
feb 2013
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 24 Svar: 307
Hundene og jeg gik en lang tur nede ved åen. Vi var afsted i over 2 timer. Speciel Laurids elsker den tur. Han går helt nede ved vandkanten og er helt i hans egen verden. Der bliver gravet, snust og suget indtryk til sig. Ikke en duft går hans næse forbi. Hjemme igen havde Maren støvsuget. Dejlig med en god hushjælp, der gør arbejdet uden at brokke sig.
feb 2011
men det er da lige en tid for de der ønsker flere penge til militær ..
okt 2010
sep 2017
jul 2007
Jeg har ingen robothjælper , men laver gennemtræk i hele huset når det stormer med orkanstyrke , så fordeler hundehår og skidt sig lidt , så det ikke ligger i bunker.
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 466 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 214 Svar: 2.618
Bare lige et træt øf herfra.
feb 2011
men du får vist din vilje, desværre
dec 2012
Nå men ingen skade sket, hun har nu den fineste ånde...
Men den hund spiser altså ALT.... selv kærestens Marmite
okt 2023
jan 2006
Det er drønirriterende, synes jeg.
sep 2020
Hellere regn, sne og frost...........
Nå det var dagens sure opstød Man overlever jo som sædvanligt og man har ikke indflydelse på det alligevel
sep 2017
Gik en tur med veninden og hendes eurasier bagefter. Dorit ELSKER både veninden og hunden, og var i klovnehumør, og lavede en masse tosserier Ellie fik en dukkert i den kunstige sø, og tørredækkenet gjorde hvad det skulle på turen hjem, så nu er det vist tid til at alle kan få en lille lur på sofaen
feb 2013
Nå, men selvom vinden kan forekomme træls så tørre den altså godt på jorden. Men der må også gerne blive frost igen så der bliver fast rundt omkring
Meeen lidt forårstegn er der rundt omkring nu. Jeg har hørt lærken både igår og idag og de første erantis er tittet frem
jul 2009
Sia var helt overbevist om, at ribbenstegen var til hende. Hun prøvede at kapre den inden den kom i ovnen, og igen, da den kom ud
Lige nu er Sia meget stille, jeg tror, at hun overvejer, hvem hun skal ringe til og anmelde mig for dyrplageri
jul 2009
Jeg har det nok lidt sådan, at jeg kun kan stå inde for, hvordan dyr, der har boet hos mig, har haft det.
De haner, der snart skal slagtes, har haft et godt liv
jan 2006
jul 2009
Lige før broen åbnede, var vi på en tur, hvor vi gik fra Knudshoved til Sprogø. På Sprogø kunne man så gå lidt rundt, og tage en bus tilbage.
Man kunne også cykle fra Knudshoved til Sprogø, det blæste bare en halv pelikan, og mange cyklister måtte opgive.
Men det var en fantastisk oplevelse.
okt 2023
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Overtrækket er lige så effektivt til at holde hundehår fra sædet, som en rive er til at feje fortovet.
jul 2009
jul 2009
Det ville så primært være pga vand, mudder etc., da jeg har valgt en race, hvor det ikke er løse hundehår, der er problemet
okt 2023
"det er i hvert fald en fordel med en våd hund"
Ja
dec 2012
okt 2023
sep 2020
sep 2020
dec 2012
Nu har vi en Knuffelwuff til bagsædet og et bur bagi..og der er også "åbent" til begge...og nærmest ingen pels
Så virker noget gør det da
maj 2009
maj 2009
Bruger mellem en og to liter mælk om dagen, så jeg er ret sur
okt 2023
sep 2017
Og jeg ville bytte med en hel måned med blæsevejr, hvis bare det gad holde tørt
sep 2020
feb 2013
Nu har vi igen-igen oversvømmelse og må spærre køerne inde på et frimærke og give dem vand i trug, som vi skal fylde manuelt.
Kan vi så se at få blotlagt det rørlagte 'Aggerupvandløb' og de små sideløb igen. Og få en ådal istedet. Og ja, det vil også være noget jeg skal afgive jord til, men så ved man da, hvor vandet er og man kunne sørge for at det har en ordentlig kapacitet med nogle engarealer der kan oversvømmes. Det ville også være super for biodiversiteten, hvis der kom en å igen.
Hos os er issuet en rørlagt å, hvor der ikke kan være mere vand. Dvs. vandet staser op og render selvfølgelig ovenud af brøndkeglerne opstrøms.
feb 2013
Bilen var stadig dejlig varm, da jeg kom ud i den igen
okt 2023
Jeg er meget imponeret, Mette
Jeg vil klart også foretrække blæsten fremfor regnen. Sådan en omgang mudret skovbund finder jeg aldeles ucharmerende, og hundene og jeg foretrækker ture, hvor vi både kommer på strand og i skov. Bølgerne på en god blæsevejrsdag er lækre
aug 2007
Da jeg stod i køkkenet lidt tidligere (med alle hunde omkring mig) hørte jeg et blødt "bump" fra gårdspladsen, og blev bekymret for, om det var en fugl, der ramte et vindue - så jeg var obs på, at jeg lige skulle kigge efter, før hundene blev lukket derud, for at søge efter deres morgenmad.
Da jeg åbnede døren blev jeg i stedet ret forskrækket, fordi "noget" faldt ned for mine fødder.
Det var så en pakke, som DAO havde været inde og stille op af døren, uden hundene havde reageret på hverken bil, låger der blev åbnet/lukket, eller fremmede på gårdspladsen.
Tsk, tsk, tsk....
okt 2023
aug 2007
jul 2009
aug 2007
feb 2013
... til gengæld så kan et rådyr, der passere indkørslen få dem til at lyde som to psyko-køtere, der spiser små børn og gamle damer i en mundfuld.
okt 2023
Hvad sker, når jeg lægger mig et sted i nærheden af hundene? De stiller sig undrende op, glor mig ned i hovedet og giver sig til at slikke mig i ansigtet - og så ender mine øvelser med, at jeg ligger der og griner. Pokkers hunde
sep 2020
feb 2013
jan 2006
Og selvfølgelig var der osteindpakning imellem - ligeså meget som jeg elsker at spise ost, ligeså lidt kan jeg lide at røre ved det
aug 2007
sep 2017
https://www.tvsyd.dk/ae-als-knejte
dec 2012
okt 2023
Jeg læste lige en artikel om en influencer - totalt ligegyldig kvinde med en ufattelig masse følgere. Der er en verden til forskel på sådan en gang levende glade skønne gutter og så sådan en tom dukke.
Please lad knægtene fra Als blive influencere allevegne
sep 2017
Kent Freiberg, "lærlingen" var jeg såååååå forelsket i i min gymnasietid Jeg var vist så heldig at kysse med ham i buskene et par gange
okt 2023
sep 2017
maj 2009
Og nu er det snestorm
Håber ikke, at det bliver liggende.
feb 2011
Det flotte vejr tilskriver jeg at jeg i dag nu er mor til en 40-årig, min ældste datter fylder år, og det år hun blev født var der også mega snevejr om natten og om dagen høj solskin .. så udover at mængden af sne ikke er den samme så er det næsten Dejavu til 07. februar 1984 ...
okt 2023
jan 2006
jul 2009
apr 2018
okt 2008
Men det er da ikke så tit, at muligheden for lidt ekstra penge lige kommer dumpende lige ind af døren
https://andel.dk/dinandel/
sep 2017
Så nu er der RO, på den der måde hvor hundene bare er glade og tilfredse
sep 2020
aug 2007
Jeg undrer mig bare lidt over, at jeg ikke har fået direkte besked?
Har du det?
feb 2011
aug 2007
Jeg er sikker på, at de må have gjort det med "andet", men hvad i alverden kalder man det, så man kan søge på det?
okt 2023
Kan du ikke lige poste et link, Karina - til googles gimmick med Friends?
aug 2007
Der er tilsvarende for de andre fem. Min favorit er Chandlers
okt 2008
sep 2017
Hanne, nej, det her er doodler - mor og datter. De smutter ret tit Hopper simpelthen over 180 cm trådhegn og afsted!
sep 2017
Nu hjemme med et håndled i gips og tid til tjek om 11 dage. Ellie synes det er noget mærkeligt noget jeg har på armen, og synes det er virkelig unfair, at hun ikke må bide i det Dorit er totalt ligeglad, og synes bare at jeg skal lette røven og komme ud på tur med dem
feb 2011
maj 2009
Ønsker dig god bedring.
okt 2023
feb 2011
okt 2023
Der er desværre ingen sofa, når jeg googler ovenstående
okt 2023
jul 2009
sep 2017
Det gode er, at Ellie virkelig får trænet selvkontrol, for selvom den arm ser VIRKELIG meget ud som noget man må bide i, så må man ikke
Jeg er allerede blevet uvenner med den der “netstrømpe” man får ud over gipsen, så nu har jeg sat en gammel sok over i stedet Halleluja for at være sådan én der gemmer gamle strømper til at pudse sko eller gøre rent med
dec 2012
Og god bedring
sep 2017
jul 2009
Jeg fatter hat, artiklen slutter med, at man skal finde ud af, om det skal have konsekvenser for
den overlevende hund og ejeren
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/flaenset-af-rottweilere-jeg-kunne-have-vaeret-doed/10117504?fbclid=IwAR2gT_w44AaLapmV4Oij56a6SUDpYLtJYnJT8DXrhHO9e3Gse-JQR2nRX_E
sep 2017
Jeg tror at formuleringen i slutningen handler om, at politiet ikke vil udtale sig om straffen, før sagen er efterforsket. Men gad vide hvad den ene hund er død af?
dec 2012
dec 2008
Men når folk skriver at Rottweiler bare er så søde og de bliver som ejeren vil have dem.
Så bliver jeg stærkt bekymret. Hvad der ligger til racen,og avl,har nu engang også en betydning.
sep 2020
okt 2023
Trump taler om Tyrkiets leder, Victor Orban. Ups. Orban er Ungarns leder.
Måske er man ved at være for gammel til at være leder af USA, når man er hhv 82 og 78
feb 2013
@220: Altså for nogen mennesker er det jo virkeligt at have samtaler med afdøde - såååå måske taler han sandt
Jeg må tilstå at jeg stadig finder det virkelig underligt at man i et land med 300 mill. mennesker ikke kan finde et par bedre kandidater til præsidentposten end en smådement mimrende olding og en rablende vanvittig tosse.
sep 2017
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 466 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 214 Svar: 2.618
Jeg mødte ham et par gange, da han arbejdede i Danmark.
Virkelig sympatisk og herlig. Og hans mand ligeså.
Jeg mødte desværre ikke deres hunde.
sep 2017
Til gengæld faldt jeg ikke på morgenturen i dag, så der er da fremskridt
jan 2006
De, der bider er uden stamtavle og så er det jo ikke de "søde og rare og hvad man gør dem til" rotter.
Smart egentlig ...
sep 2020
Men hvor ville jeg ønske, at der kom dokumentation for det ! For at man kunne se om mentalbeskrivelserne virkede efter hensigten.
Hvis de virkede efter hensigten, så kunne det måske på længere sigt, give mulighed for indførsel ved lov, at alle hunde skulle mentalbeskrives uanset om de var med stambog eller ej. En lov hvor der også skulle være sundhedsundersøgelser, før man kunne få lov at trække et kuld uden stambog, på sin hund uanset dennes ophav, inklusiv blandinger.
Aner ikke præcist hvordan sådan en lov skulle strikkes sammen ...........
jan 2006
Det ved jeg godt - var bare sarkastisk.
Tror bare jeg er derhenne, hvor jeg for det første ikke forstår at den ikke røg med på den liste - og for det andet, er _øvtræt, af alle de evindelige undskyldninger når det IGEN er en af den race, der bider folk, For det gør de - uanset om de er med eller uden tavle.
Jeg ville ønske at folk generelt holdt op med at avle så mange hunde - med og uden tavle.
Det bliver mere og mere åndssvagt.
Nu har jeg lige erfaret, at der bliver avlet noget man kalder "2024 malinois" - det er for dem der "vil prøve kræfter med racen" - men de her hunde er langt mere rolige og nemme .. øhhh .. så er det jo ikke maliniois og der er bare en eller anden shit-for-brains, der sidder og leger konge !
Hvis man ikke gider mallen for det den er - så vælg en anden race .. hvor svært kan det være ?
Jeg synes at en engelsk setter er enormt flot - sådan en gad jeg faktisk godt, men .. ja, eftersom jeg ikke går ret meget på jagt og ikke har interessen for markarbejde .. kan vi så ikke lige lave en, uden det der irriterende jagtinstinkt ????
Det holder F... ikke
sep 2017
feb 2011
feb 2011
okt 2023
- Og endnu sværere: Hvordan skulle sådan en lov håndhæves?
Åh, Jeanette. Det er afskyeligt, når hunde forsvinder - og en lille bitte smule værre for mig, når det er min egen race. Så mindes jeg min Fie
Kender du omstændighederne og har evt. et link til eftersøgning?
okt 2023
sep 2017
Da vi skulle til at sove, var Dorit smækfornærmet, for der skal satme ikke være mænd i HENDES seng Ellie, derimod, var så sød Hoppede op og mosede sig ned i smørhullet, lagde hovedet på mandens bryst, vippede hovedet bagover og lå og kiggede forelsket på ham Og sådan lå hun til han stod op
Og ja, han er en meget, meget tålmodig og rummelig mand Ellie er HELT forelsket, og Dorit hader ham af hele sit lille hjerte
maj 2009
Jeg ville nu nok se at få Fido i snor og komme væk i en fart frem for at nægte og stå og vente til politiet kom.
Politiet burde uddele nogle flere bøder.
https://www.netavisen.nu/en-dyr-hundeluftning-5000-i-boede-for-manglende-hundesnor/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR17k1dxKPU0PmAsErVaIEe8vusGizTghKRJ1Qp00j27d9nqxH0jyUBiapI#Echobox=1707498522
sep 2020
Kun et godkendt kuld, skulle kunne chippes.
----------------------------------------
Man undres over hvor dum folk kan være, desværre er det nok en mentalitet folk tager med fra hundeskoven, hvor hunden heller ikke må slippes med mindre, man har fuld kontrol. Ikke længe siden, jeg mødte en herre med to damer med en 7 stk.s hunde løse i en skov, hvor de heller ikke må være løse. Alle 3 var oppe i årene, vil tro på min alder i halvtredserne.
Vi gik på hver sin skovsti med buskads imellem stierne. 5 af hundene kom imod os, ikke i samlet flok, de dannede simpelhent formation. Jeg stoppede op og stod stille med mine hunde. Manden brugte en fløjte, der skulle bruges flere gange og han ville have mig til at gå videre, men jeg skulle dæleme ikke nogen steder, før hans hunde havde reageret på indkaldet. Jeg kunne ikke høre detaljerne, men han stod rigtigt og forklarede damerne, hvordan og hvorledes man lige gjorde omkring hunde, pegede over imod os og han rystede flere gange på hovedet . Jeg tænkte din nar, du står og leger hundevisker, men aner ikke at hundene ovre ved os, har dannet formation i en halvcirkel. Den hund der lå længst til venstre for mig og hundene, var den sidste til, at reagere på indkaldet. Det har jeg godt nok ikke oplevet før Samme formation bruger vores hunde herhjemme, når de skal indkredse et bytte, der ikke er i bevægelse eller kun lidt i bevægelse, før de "slår til"
----------------------------------------------------------------------
Valgte forkert fodtøj i går til arbejde Var ikke alene om det, så der var mange våde strømper på job i går Møgvejr
jan 2006
Og jeg tænker videre - hvor er der mange, der skriver sådan, schæferhundeejere altså. At deres sch er "hurtig og vild" som en malle .. og så tænker jeg lidt videre .. man ser ALDRIG et opslag "... min malle er så rolig / langsom / kedelig - at schæferhundene sagtens kan følge med ... "
Bare lidt tanker herfra ..
okt 2023
Først skal der laves ønskeprofiler på alle racer - og hvad med blandingerne? Så skal der uddannes mentalbeskrivere og laves områder til alle disse mentalbeskrivelser.
Der skal ligeledes besluttes (af hvem?), hvilke sundhedsundersøgelser de forskellige racer skal gennemgå.
Bistandsklienter og andre fattige må nok undlade at få hund. Det er jo ikke helt billigt med hverken mentalbeskrivelse eller sundhedsundersøgelser.
Men men - hvis det kun er hunde, der indgår i avl, der behøver blive tjekket, er det en anden (og en hel del nemmere) historie, og det ville da bestemt være et skridt i den rigtige retning
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.459
Kun et godkendt kuld, skulle kunne chippes."
Desværre er folk, der er lige glade med loven, nok også lige glade med at få chippet deres hvalpekuld.
Godt nok er der lov om, at hvalpe skal være chippet ved 8 ugers alderen, men der sælges jo stadig ikke-stambogsførte hunde, som køber selv skal chippe. Så mon dog chipning i sig selv er nok til at få folk til at overholde en lov, de er ligeglade med.
Og endelig, hvad med ups kuld. Ja, de burde ikke eksistere, men det gør de.
maj 2009
Det kunne måske begrænse de der " min hund vil så gerne være mor"
okt 2023
sep 2020
-------------------------------
Men men - hvis det kun er hunde, der indgår i avl, der behøver blive tjekket, er det en anden (og en hel del nemmere) historie, og det ville da bestemt være et skridt i den rigtige retning smiley
Det er kun de hunde, der skal have kuld.
En MB kan vise mentaliteten uden ønskeprofil. DKK har flere gange efter corona tilbudt mentalbeskrivelse til DKK racer uden ønskeprofil.
ønskeprofil er, som ordet antyder, den mentale profil man ønsker, at racen skal have (direkte kopieret fra DKKs hjemmeside.
Det er ikke en menneske ret, at have hund/dyr.
---------------------------------------
Lene : Der findes mange lovbrydere, det forhindrer jo ikke love i at eksistere. Selv om der udstedes bøder for lovbrud, er der stadig lovbrydere.
..................................
Jeg ville også ønske, at hvalpekøbere fik bøder for, at købe hunde, der ikke er chippet eller er importeret ulovligt. Der findes efterhånden ikke nogen undskyldninger for at "De ikke vidste det" Og handlede i god tro.
okt 2023
Hvorfor læser vi egentlig aldrig om hanhunde, der så gerne vil være far?
Et problem med at kræve kursusdeltagelse er, at der skulle tilbydes en del kurser rundt omkring i hele landet, for at kravet var rimeligt.
Et andet ville være ups-kuldene. Men OK - var der kurser nok, havde de fleste en mulighed for at tilmelde sig et "ups-kursus".
"Jeg ville også ønske, at hvalpekøbere fik bøder for, at købe hunde, der ikke er chippet eller er importeret ulovligt."
Jeg er SÅ enig.
Af ren nysgerrighed tjekkede jeg lige DBA's hvalpesider. Der er flere annoncer med importerede hvalpe, hvor sælger kommer med en latterlig historie - fx:
"Hej. Med et knust hjerte må jeg desværre sætte den mest bedårende 9 ugers gamle hvalp til Salg, grundet nye regler i ejendommen. Simba som han hedder, er en 100% ren pomeranian, og hans mor kommer fra Rusland."
sep 2020
Opdrætteruddannelsen tilbydes kun til medlemmer af DKK
Hundeholderuddannelsen tilbydes til alle
Man kunne måske strikke noget sammen fra de to ovennævnte (?)
maj 2009
Jamen det er jo ulovligt og kan give bøde, både til køber og sælgere.
Men for at der uddeles bøder, kræver det jo, at der er nogen, blandt andet købere som anmelder det, hvilket de desværre ikke gør.
Der er næsten lige fundet to Ca 5 måneders hvalpe uden chip, hvor ejeren ikke er blevet fundet.
Det der undrer mig er, at der ikke er nogen som helst henvendelser, for der må da være nogen som har kendskab til at en nabo, en bekendt eller et familiemedlem har sådan to unghunde, som pludselig er forsvundet ???
sep 2020
Er der nogen der har læst dette:
https://fvm.dk/fileadmin/user_upload/MFVM/Pressemeddelelser/Sammen_om_Dyrene_-_Aftale_om_dyrevelfaerd_2024-2027.pdf?fbclid=IwAR208BIyb0scN64h3rO1_YRWXzrIO7Ur1d2_SzP7w_t3pGD5m3hYQ8g-FUY
sep 2020
En lokal har skrevet om polakker med hunde, der bor tæt på, hvor hvalpen er fundet.
maj 2008
Ja vist så, CM. Selv virkelig vigtige love overtrædes, og selvfølgelig skal lovene være der alligevel, men jeg tænker lige dette er en dødsejler.
Det vil være et rigtig stort apparat at sætte i gang for noget, der for de fleste ikke er så væsentlig. Og her tænker jeg selvfølgelig ikke på de fleste HG brugere eller folk der går rigtig meget op i hunde, men på samfundet som helhed. Tænk hvor mange kriminelle, der pludselig ville blive, for ja, det ville da nok stoppe nogle, men jeg tror ikke, at det vil stoppe særlig mange. De fleste ville regne med at gå under radaren og det ville de sikkert også.
Men det har kun noget med tro at gøre, for jeg tvivler stærkt på, at sådan en lov vil blive indført, så vi får næppe afklaret effekten af det. Vi har og har haft i efterhånden længere tid regeringer, der har ambitioner om at mindske bureaukratiet. Ikke at det sker, men ambitionen er der, og dette ville bare give endnu mere bureaukrati for noget, som der næppe er særlig mange stemmer i. Jeg tror ikke der vil være den store opbakning i befolkningen til at Christiansborg skal sidde og lovgive i detaljer om hvem, der må få et kuld hvalpe på deres hund.
Og så kan vi da godt føle, at det ikke er en menneskeret at have hund, eller at kunne trække hvalpe på sin hund, men når man ser, hvad der skal til for at få frataget retten til at have dyr, så virker det da til, at det i hvert fald i lovens øjne er en menneskeret.
sep 2020
bureaukratiet er nok kommet for at blive, har svært ved at det bliver mindre med tiden Næstved Kommune er ved at opfinde nye stillingsbetegnelser for at bibeholde administrative medarbejdere og henholder sig til at de er i gang med omstrukturering ud fra regeringens udspil på ældreområdet
Tror heller ikke på sådan en lov vil blive gennemført, men derfor har man jo alligevel lov til at drømme/håbe
feb 2018
maj 2008
Bureaukratiet er helt sikkert kommet for at blive, men det er blevet til et skældsord i øjeblikket, og eksemplet fra Næstved Kommune er groteskt.
Nej, jeg har ikke fået læst linket, men jeg har hørt om de nye dyrevelfærds tiltag, og jeg håber da bestemt, at de kommer til at forbedre noget både i forhold til hunde og andre dyr. Men krav om at alle hunde med eller uden stamtavle skulle mentaltestes samt gennemgå diverse sundhedstest før avl, tror jeg aldrig kommer til at ske.
Kunne man få så meget fokus på det, at folk stillede større krav til forældredyrene - uanset blanding eller race med eller uden stamtavle, så var meget nået. Men det er jo nok lige så meget utopi, som helt generelle krav inden avl.
sep 2020
Jeg ved at flere politikere gerne så det også kom til at gælde import, men her volder EU regler/love udfordringer
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.510
klar til fastelavn i børnehaven i går
Morens “makeup”-evner strålede om kap med ungens stolthed over den sorte næse
maj 2009
feb 2018
Jeg skal nok holde øje med Vejlevej, vi handler der ofte.
sep 2017
Jeg har fået lagt en letvægtsgips på håndrygsiden. Gipsens ene hjørne sad lige ved roden på min tommeltot, og det gjorde mere og mere ondt. I et øjebliks desperation tog jeg bandagen af, og klippede hjørnet af gipsen af med en bidetang Huden er blå og og har et lille gnavesår, så selvom det er helt forbudt at pille ved gipsen, lettede det virkelig meget.
Men…. Min tommel er stadig sær. Sådan lidt følelsesløs på oversiden, lidt som når man er blevet smurt med bedøvende salve. Den kan bevæges helt normalt, og jeg laver de der fingerøvelser. De andre fingre har det fint. Hvis det er fordi gipsen har trykket på en nerve eller noget, hvor længe tager det så før følelsen bliver normal igen? Eller er døv tommel måske bare normalt, når håndleddet måske er brækket, eller når man har gipsskinne på?
feb 2011
jan 2006
Jeg HADER at stå så tidligt op, som jeg skal når jeg har dagvagter .. klokken FEM !!! æv ...
Men sådan er det, bad og så på tur med Tjab først - Esh bagefter ... suk ...
Hundene får morgenmad og da Esh står i hundegård, får han sit der. Cliff står ved siden af og han får altid en hapser når Esh bliver fodret (og omvendt) .. men idag havde jeg glemt denne her hapser, så da jeg havde sat Esh´s mad ned til ham, kom jeg i tanke om Cliff, og .. "jeg snupper lige lidt her Esh", og tog hånden ned og fiskede et par stykker mad op fra hans skål.
Nada ! - hvorfor man skal øve det, og hvorfor det iøvrigt på nogen måde er fair overfor hunden .. pas .. men kl. alt for tidligt, så VAR det en god ting at kunne.
Søde Esh
okt 2023
Iflg. mange andre handler det med skålen vist bare om, at du skal kunne tage mad fra hunden, ifald det skulle være nødvendigt - at den har snuppet noget i munden, den ikke bør spise fx.
Dygtige Esh
okt 2007
Det er da hvis man gør madsituationer anspændte og tager maden fra dem konstant, at de får et problem.
okt 2023
Jeg har taget kødben fra Kenia et par gange, fordi hun kan finde på at stjæle Vilmas. Så ligger Kenia der med to kødben og Vilma med ingen. Det finder jeg lige lovlig groft
okt 2023
Eventuelt en enkelt gang at tage noget mad (et kødben fx) og give det tilbage med det samme, gør altså ikke hunden mistroisk overfor sin ejer - gør ikke, at hunden resten af livet er på vagt overfor, om ejer tager maden fra den
PS. Jeg har forresten også taget kødben fra mine hunde, UDEN at de straks efter fik det tilbage - dette, når de ikke har nået at spise dem, inden vi skulle køre et eller andet sted hen. Kødben er ikke tilladt i min bil nemlig
okt 2023
Måske har det for mig været lidt vigtigt, fordi jeg oplevede en hund, jeg havde ret kort, springe i hovedet på min datter, da hun standsede op og kiggede på hunden (Karelsk Bjørnehund), mens den lå med et kødben. Hun måtte sys i ansigtet efterfølgende.
Jeg bebrejdede mig selv det bid - og hunden fik et mere optimalt hjem end mit.
jul 2009
Der plejer at være 3-4 vandhunde til hvalpetræning, og de plejer lige at gasse af i 15-20 minutter inden træning.
I dag stod Sia og jeg, som de eneste, og ventede i indhegningen.
Hver gang der kom en bil, sad Sia i det ene hjørne og fulgte bilen med øjnene, for derefter at løbe over til hjørnet ved indgangen. Hun blev skuffet hver gang.
En af de andre var/er på udstilling, en skulle i sommerhus, og hvad den sidste skulle, ved jeg ikke.
Træningen gik ok, dog var koncentrationen væk til sidst
Næste søndag håber vi, at legekammerater dukker op
okt 2023
sep 2017
Jeg må så erkende, at jeg ikke forstår at man er på røven over, at man kan tage noget mad fra sin hunds skål, og synes at den er zåååå dygtig - det er immervæk ikke et problem for særlig mange hunde
apr 2018
apr 2018
okt 2023
Hvor er det også hjertevarmende og hyggeligt at have fulgt med i hendes liv, fra inden I to, Imran og du, overhovedet besluttede, at jeres liv skulle beriges med hende
apr 2018
okt 2023
Heller ikke jeg - for at gøre noget en enkelt gang kan vist ikke kaldes træning
jan 2006
Dunno, ik noget jeg har tænkt over men som i alle andre tilfælde er min hund jo bare formidabel - kæft jeg blev så infamt stolt af ham lige der
feb 2011
Kan huske jeg har øvet TAK med nogle af de første hunde, men det var mere med fcx bolde når de kom med bolden og jeg synes det var nemmere at de slap fremfor man skulle vriste den ud af munden på dem for at kaste den igen ..
jan 2006
Det tror jeg at du har endda RIGTIGT meget ret i ....
sep 2017
Træning i skoven, så på barselsbesøg hos veninde der har 11 uger gammel corgihvalp og sluttede de lyse timer af med en tur med hundene på marken og i hallen
Den hvalp, altså Så sød og dygtig Og fræk Men for dælen, hvor jeg smelter over sådan en blød lille mave, og de fineste, blødeste poter
okt 2007
Er der nogen der bruger det i træningsøjemed?
Altså viser vovsen en øvelse og så lader den spejle den?
Kia spejlede meget, både hunde og mennesker. Hun lærte ekstremt hurtigt at tænde og slukke lys, åbne og lukke døre og skuffer, og andet mere irriterende end praktisk, det meste kun ved at observere.
Skye er ikke helt så hurtig. Men hun er mere intens i de små detaljer. Især ansigtsmimik er hun god til at læse og imitere.
Jeg havde et øje der var helt lukket i sidste uge pga. hævelse. Og en dag sad hun helt stille foran mig og søgte øjenkontakt, da hun pludseligt begyndte at knibe sit ene øje sammen, så det lignede mit.
Det var altså megaunderligt. Hvad går der igennem knolden på hende, når hun imiterer sådan noget?
Under corona prøvede jeg hvordan en maske bedst skulle sidde (når man har briller). Skye vågnede op og så, at jeg havde maske på, stirrede intenst og kom hen og tog forsigtigt ved den, med fortænderne og trak i den, før hun slap ... av. Og derefter var hun ligeglad med masken.
Hun er så underlig med at fokusere så meget, på mit ansigt og min mimik ...
Gør jeres også det?
Ved nonverbal kommunikation søger hun også øjenkontakt frem for at følge kropssprog ...
Kia var nem at træne pga. spejlingen mens Skye er noget sværere, da hun bare ikke "taler" på samme måde
sep 2017
jul 2009
Hunden er en blanding af tjekkoslovakisk-ulvehund/husky/schæfer på lidt over et år.
Grunden til at den skal videre, er, at nuværende ejer ikke kan aktivere den godt nok.
Hatten af for at ejeren virker ærlig, men hvordan pokker kan det komme som en overraskelse, at det er en hund på speed
aug 2007
Min instruktør og mine holdkammerater har i længere tid presset på for, at jeg skulle melde JohnJohn til officiel LP-prøve, og jeg har hele tiden undskyldt mig med, at han endnu ikke var stabil nok i sine positioner under gang, og at jeg nok skulle melde til, når den øvelse sad i skabet til LP1.
Nu er det så endt med, at han de sidste to træningsgange har lavet øvelsen til UG, så der var ingen vej udenom.
Han er nu meldt til LP - og et par rally-konkurrencer som opvarmning.
Gisp det er længe siden, jeg har været oppe i LP
sep 2020
Især Naomi til venstre, ser rigtig meget tv, når det er tændt Kommer vi på besøg et sted, hvor tv'et er tændt, sætter hun sig også og kigger.
Nu hvor manden har gået hjemme i snart et år, har tv'et kørt noget mere end vanligt og nogen programmer med reklamer. Hun kender simpelthen melodierne på reklamerne, hvor der optræder hunde, så når hun har hørt melodien, er hun kommet spurtende for, at se hunden/hundene
okt 2010
Nu hvor jeg har en mindre flok, oplever jeg ikke at det så ofte er i mennesker som i andre hunde, men specielt "unoder" som at åbne døre, køkkenlåger og skraldespande afkoder de lynhurtigt. Senest har jeg købt en spand med låg og fodpedal, som papirkurv for at undgå at whipperne spreder hele indholdet, Akka så mig åbne den to gange, så gjorde hun det samme og efter ret kort tid fandt hun ud af, at det var nemmere bare at åbne låget, det gør hele flokken nu.
På den positive side, går den flok jeg har nu alle pænt i snor. De to ældste efter indlæring fra min side, de yngste har blot kopieret de voksne og har aldrig trukket i snoren, det er ret dejligt, når man nogle gange går med fem i snor
En af mine tidligere whippets havde overhovedet ingen fokus på mig, da vi gik til hvalpetræning, hun lærte simpelthen øvelserne ved at kopiere det de andre hvalpe på holdet gjorde
okt 2010
Med min afdøde whippet Ghini havde jeg i flere år et fast ritual hver aften, når hun mente det var ved at være sengetid, kom hun hen og sad foran mig og trampede med forbenene og det betød, at hun ville se "Whippets Dogs 101" på YouTube.
Så satte jeg mig foran den stationære , hun hoppede på skødet, så den færdig, hoppede ned og gik i seng
feb 2013
Min gamle irerhan Stormy var tosset med dyreprogrammer og westerns. Han sad meget koncentreret og kiggede på dyrene og 'levede' sig ind i det; fulgte dem med øjnene og hele kroppen. Løb ind i den anden stue bag ved den væg TV'et hang på. Når fx en gepard 'krydsede' skærmen eller hestene i en western galoperede forbi.
@CM - dine to TV-narkonamer er vel nok kære
aug 2007
jul 2007
dec 2012
Vi arbejder på det..
okt 2007
Ved Kia lærte jeg jo at bruge det bevidst i indlæring, ved Skye har jeg ikke gennemskuet hvordan jeg bedst bruger det, da meget jo er ubevidst (ansigtsmimik især).
Kia lærte virkelig hurtig af andre hunde (en rottweiler gjorde Kia renlig på en weekend), hvor Skye ikke helt samler ting op så hurtigt. Hun har så mange andre gode egenskaber, og jeg tror det mest er mig, der ikke forstår hendes potentiale.
Jeg prøvede at kaste en pind til hende i skoven, og forventede, at hun ville nægte at aflevere, og bare fjolle rundt. Hun skubbede pinden ind i min hånd, og slap først, da jeg tog pinden.
Det kan jeg ikke huske, at have lært hende specifikt etc.
Og hun er nem at have med overalt, som i virkelig nem, ignorerer mennesker og dyr, når hun er i snor, da hun tilpasser sig lynhurtigt og meget hurtigt "stresser" ned ... kan jeg heller ikke huske, at have lært hende ... må være genetisk. Hendes kontakt er mest med øjenkontakt, hvor hun tjekker ind.
Skye er så heller ikke generelt en putte/nusse/mysse hund, som bruger meget kropskontakt, så det giver nok god mening at hun mere bruger øjnene.
feb 2011
https://ekstrabladet.dk/krimi/35-aarig-mand-doemt-for-voldtaegt-af-12-aarig-pige/10126335
sep 2017
Hvis der er nogen der synger, kan hun følge stille med og tilte hovedet, gø med eller hyle Det er jo på en måde meget sødt, men også ret irriterende
okt 2023
sep 2020
Naomi er så den, der ser mest og er ikke så kritisk, hende der er helt oppe på ryglænet
----------------------------------------------
Yngste datter, yngste barnebarn og barnebarn på fire poter kom kl. 11.30 og først taget hjem for en halv time siden, super hyggeligt Men nu er alle i huset trætte....
sep 2017
Ingen af mine andre hunde har set tv på den måde, som Ellie gør. Det er egentlig sært at nogle er SÅ optagede af det, og andre slet ikke bemærker det
feb 2011
Ligeledes legede hun meget mere med ruske-dyr eller Kong, nu gider hun nærmest ikke, jeg ved godt hun næppe gik så lange ture hos opdrætter, vi går jo typisk en lille tur morgen og til natten, og så mellem 1-1½ time midt på dagen, og der drøner hun af sted ...
Men alligevel undrer ændringerne mig lidt ..
Når børnebørnene kommer vimser hun og nysser, mens når vores søn kommer så skal han se legetøjet og hun opfører sig nærmest forelsket, vores døtre får bare en venlig velkomst og måske et nys .. ... synes det er spøjst hun er så forskellig omkring de personer der kommer her ..
sep 2020
okt 2008
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
maj 2009
https://www.hundegalleri.dk/forum/off-topic/1349793-loes_snak_32
nov 2023
Følgere: 69 Svar: 262
Shit et kanon godt billede