1.058 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Tandrens Tandrens

smiley Åh nu skal begge mine drenge snart have tandrens igen - har fået det hver halve år over den sidste årrække .. jeg HADER at de skal I narkose og man får meldingen om at der jo kan være risici ved at lægge en ældre hund i narkose og en hund med en mislyd på hjertet smiley de har efterhånden kun halvdelen af deres tandsæt tilbage fordi de har måttet rykke tænderne ud på dem grundet pardontose.
Dyrlægen mener at de sagtens kan leve helt uden tænder hvis det kommer så vidt.. smiley

Kan det virkelig passe at der intet er at gøre for at holde tandsten nede?? Vi har prøvet med tandbørsten mange gange men de stritter simpelthen sådan imod at det bliver umuligt ..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tandrens
  • #1   14. jan 2024 Åh jeg hader også når det er den tid, Lucky er lige blevet 11 år, så ser bestemt ikke frem til det.

Du kan børste tænder, give dem rå ben og lign som de skal tygge, hvis de kan og vil det. Der er også plague off som du kan hælde på foderet, det skulle også hjælpe en smule. men med de små tror jeg bare det er svært at slippe for tandbørsten desværre, det siger min dyrlæge i hvert fald smiley

I forhold til paradentose har det ikke noget med tandsten at gøre, men er en sygdom som de kan få, og der hjælper det ikke at børste tænder osv. der er den eneste vej, så vidt jeg ved i hvert fald at rive dem ud. Lucky har også fået en stor del tænder ud på den konto smiley
    Og ja de kan sagtens leve uden tænder, så skal de jo bare have mad de ikke skal tygge, vådfoder f.eks. eller opblødt tørfoder smiley

• #2   14. jan 2024 Daglig tandbørstning er vejen frem. Dog er en stor del af udfordringerne arvelige, så det kan være vanskeligt at holde tænderne på nogle racer og linjer.

Tilvænning til frivillig håndtering allerede fra hvalp er helt afgørende.

• #3   14. jan 2024 Ud over tandbørstning er der ikke så meget effektivt at gøre.

Tandbørstning kan læres - min døjer meget med tandsten og har altid gjort det. Han var ABSOLUT ikke fan af tandbørstning, men nu om stunder kommer han selv og lægger hovedet på mine knæ og får det ordnet - så er der lidt dåsemad til katte, når man har været dygtig.

Frivillig håndtering har været vejen frem her, for de ting han virkeligt ikke brød sig om.

Ift et liv uden tænder, så måtte min gamle hund også have en del hevet ud på sine gamle dage og klarede sig fint uden. Men ville jo helst være fri for at skulle gå den vej med Sten, så med ham satte jeg alt ind på at få lært ham at få børstet tænder.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 104 Emner: 29 Svar: 3.379
    #4   15. jan 2024 Jeg bruger kødben - men det er vist ikke nok hos små hunde, har jeg hørt herinde.

• #5   15. jan 2024 Isabel - ikke kun små hunde. Der ER altså forskel på genetisk disposition til tandproblemer. Gaia fik ben og havde aldrig tandproblemer - var det benene eller var hun bare heldig? Reiki fik også ben, men havde super dårlige tænder da han rundede de 9-10 år.
    Sten har fået ben fra han var hvalp, men måtte alligevel have sin første tandrensning da har var et år - han tåler så ben super dårligt, kaster op når han får "rigtige" ben, så nu om stunder gives der kun kyllingehalse, vinger o.l. Men jeg kan ikke se forskel på om han får ben eller ej.
    Ingen af de tee er/var små hunde.

Min mors JRT har super flotte tænder, han er 7 år, får aldrig ben og får ikke børstet tænder.

Så ben kan sikkert være godt for en sund og rask hun uden tandproblemer - til de der er genetisk disponerede tror jeg simpelthen ikke på, at de gør en nævneværdig forskel - der skal mere til.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#6   15. jan 2024 Jeg citerer bare, Michelle - dvs. jeg læste herinde engang, da emnet var oppe, at små hunde generelt oftere fik problemer med tænderne. Det er så ikke helt korrekt, kan jeg forstå.

• #7   15. jan 2024 Isabel - det kan sagtens være de oftere gar problemer end store hunde, men så er det næppe fordi ben hjælper bedre på store end på små smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#8   15. jan 2024 Nej, men ben kan hjælpe de store, der IKKE er disponeret for tandproblemer, med at holde tænderne rene smiley

• #9   15. jan 2024 Isabel - og de små, der ikke er disponeret. Jeg tænker ikke der er forskel på størrelse hvad det angår. Måske blot at flere små hunde/racer er disponeret ift de store. Men for dem der ikke er, får de jo samme gavn af at tygge.

• #10   15. jan 2024 Jeg tror også, at det er fordi rigtig mange af de små hunde ikke får større kødben - hvorfor de ikke får det må guderne vide, men ved, at flere her i mit område med små hunde ikke får større ben, "fordi de jo er så små og derfor kun kan klare små ben"

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#11   15. jan 2024 Ja ja ja - OG de små, der ikke er disponeret smiley smiley

Enig, Anni - og jeg har mødt flere med små hunde, der bestemt mente at have hørt, at det ikke er så godt med rå ben smiley

• #12   15. jan 2024 Freja (Yorkshire Terrier på 2,8kg) bliver 15 år til april og har alle sine tænder og har fået renset tænder 2 gange i sit liv.
    Første gang som 3 årig, da hun blev steriliseret og anden gang sidste år, da hun fik fjernet en tumor.
    Om hun er undtagelsen, der bekræfter reglen, ved jeg ikke.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#13   15. jan 2024 Der ER vist ingen regler, Inge smiley
    Mine to tidligere hunde, Lina og Kela, fik også renset tænder i forbindelse med sterilisation, da de var 9-10 år. Der var uforståeligt lidt tandsten hos begge - sagde dyrlægen, som jo havde tjekket tænderne jævnligt i forbindelse med vaccination.

• #14   15. jan 2024 Isabelle - Du har ret, men jeg har også tit hørt, at små hunde ofte har dårlige tænder.
    Faktisk har en dyrlæge en gang spurgt mig, "hvornår har hun sidst fået renset tænder".
    Tænker, at du måske skulle tjekke dem, inden du spørger mig !!!
    Det blev hun lidt halvfornærmet over!

• #15   15. jan 2024 Hænger det mådke sammen med, at man accepterer dårligt bid i kogen små racer? Jeg kan i hvert fald se på Stens tænder, at hans lille overbid giver et lidt andet slid, end det jeg har set ved hunde med korrekt bid, og nogen af de små racer må jo have en del manglende tænder mm. Måske det også kan give andet slid/brug af tænderne? Og deraf så måske den gængse opfattelse af, at små hunde oftere har dårlige tænder?

Min mors JRT har som sagt fine tænder og ved eftertanke mindes jeg ikke, at tænder har var en udfordring ved det gav af JRT'er der løb rundt i standende, da jeg arbejdede i Tyskland.

• #16   15. jan 2024 3 af mine små hunde (chihuahua / chihuahua mix) er 8-9 år gamle og har alle paradentose, selvom de altid har fået gode tyggeben (i sær rå ben, brusk og tørrede tyggeben) og tandbørstning hele livet. Det hjælper intet da det kommer nedefra og æder rødderne op, selvom tandkronerne (det vi kan se) er pæne.
    Det er højst sandsynligt arveligt.
    Der var som sagt intet at se udefra. De havde fine hvide tænder, men røntgenbilleder af tænderne viste tydeligt, at der var sygdom under tandkødet. smiley

Så de skal have en tandstatus hver 8-10. måned.
    I princippet hjælper tandbørstning og tyggeben ikke på deres problem, da man ikke kommer ned og får renset op ved rødderne og tandhalsene, men det holder tandsten væk.

• #17   15. jan 2024 Junior bliver 14 år til marts. Han fik tandrensning i nov. Hans blodprøver er fine, og han ligger godt i narkosen.

Han fik konstateret paradentose, da han var 9 år, og efter Jens Ruhnau mening, så jo det hjælper at børste dem, og jo det holder det også nede, men det forsvinder aldrig.

Jeg børster hver eneste dag, og det er også grunden til at Junior sidst gik 1 år uden forværring af paradentosen.

Jens’s erfaring er også, at ben, tilskud og hvad man ellers bruger ikke gør en forskel. Tandbørstning er eneste løsning.

• #18   15. jan 2024 Jeg snakkede med dyrlægen om alternativer/supplement til tandbørstning sidst Sten fik ordnet tænder (det er jo så tandsten, ikke paradentose).
    Her fortalte hun om et nyt produkt, der er en slags gel, der med en engangssprøjte fordeles langs tandkødet (ja, jeg ved godt sådan noget har eksisteret længe, men det her er altså en ny variant smiley ). Det skulle være ganske effektivt. Alligevel anbefalede hun det ikke - hun havde testet det af på dig selv og sagde at det var super ubehageligt, det klistrer åbenbart, smager grimt og sidder der ret lang tid gør det begynder at opløses. Hun ville ikke byde sin hund det og anbefalede at fortsætte tandbørstning og rensning ved behov i stedet.

• #19   15. jan 2024 Nu griner i sikkert.
    Men min italienske dyrlæge ( som ikke sælger foder) sagde, " det er vigtigt, at de spiser tørfoder af god kvalitet, som knaser".

• #20   15. jan 2024 Michelle
    Er ret sikker på den gel er den som Jens anbefaler til dem, som ikke får børstet.

• #21   15. jan 2024 Måske, jeg ved desværre ikke hvad den hedder - jeg undlod at prøve den af efter hvad dyrlægen fortalte. Sten er jo heldigvis blevet sej til tandbørstning, så det fortsætter vi bare med.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#22   16. jan 2024 Nu du nævner Jens Ruhnau, Louise, tænker jeg lige på, at jeg vil forbi ham en dag og få tjekket Kenias og Vilmas tænder.
    Han tjekkede mine gamle hundes tænder og er utroligt sød og kompetent.

• #23   16. jan 2024 jeg har haft et utal af forskellige hunde i flere forskellige racer, både store og små, jeg har aldrig haft en eneste hund som havde behov for at få renset tænder, jeg børster ikke tænder på mine hunde, de får tørfoder, ben og tyggeben, specielt de der med kylling viklet omkring.
    Jeg aner ikke hvorfor mine hundes tænder tilsyneladende er fine uden rensning:):
    Obs nogle dyrlæger er altså også rigtig hurtige til at råbe tandrensning, der er afgjort penge i det!

• #24   16. jan 2024 Bodil - jeg håber da folk også selv holder lidt øje med deres hundes tænder(?). En del tandsygdomme er selvfølgelig ikke åbenlyse at se, men tandsten o.l. skulle man da gerne selv kunne se, i hvert fald i den forreste del af munden.
    Er der intet at se, ville jeg da nok spørge dyrlægen hvorfor, hvis han foreslog tandrensning.

• #25   16. jan 2024 Der er da rigtig mange som stoler blindt på dyrlægen hvis der bliver sagt tandrensning, der er også utrolig mange som tror at hunde skal have renset tænder jævnligt, det er da et af de steder rigtig mange af mine hvalpekøbere bruger rigtig mange penge.

• #26   16. jan 2024 Jens er dygtig!
    Han tager ikke penge for noget, som ikke er nødvendigt. Charlie min unge blev sendt hjem uden rensning, da dette ikke var nødvendigt, og kender flere som er sendt retur efter tjek, da rensning ikke var nødvendigt.

Om nogle hunde har bedre end andre.. ja det tænker jeg. Junior fik hverken børstet eller renset de første 9 år, men så kom paradentosen, og så skal de ordnes.
    Nu børster jeg dagligt, også den unge med fine tænder… hvorfor… fordi Jens, som ved hvad han taler om siger det, og det er det som virker.

Der er sikkert elendige dyrlæger, som renser hvor det ikke er nødvendigt og renser dårligt.. af samme årsag bruger jeg Jens. Han er den bedste, og man er helt rolig i hans hænder.

• #28   16. jan 2024 Tænker lidt at hvis man aldrig får dem tjekket ved de er i bedøvelse, så finder man heller ikke ud af, om tænderne er ok.

Juniors tænder er helt hvide, og man kan ikke se at han har paradentose bare ved at se på dem.

Charlie har en hjørnetand, hvor nerven har trukket sig tilbage .. formentlig skade, og den holder vi øje med. Det var heller ikke fundet bare ved at kigge på dem.

Så derfor er det relevant, uanset hvor pæne de er, at man får dem tjekket.

• #29   16. jan 2024 Louise - får dem tjekket af og til ja, men tandrensning er jo ikke altid nødvendigt. Gaia fik ikke en eneste rensning i sit liv, men fik dem tjekket i forbindelse med hun alligevel skulle i narkose som ældre.
    Må indrømme at jeg ikke ville være begejstret for at få lagt en ældre hund i narkose "bare fordi" hvis den top fit og ikke har tegn på noget og ellers villigt lader gebisset undersøge (det der nu kan ses) blot for det tilfælde at der måske og muligvis kunne være noget, men det er måske bare mig.
    Det er trods alt langt fra alle hunde, der får paradontose, og jeg får dem jo heller ikke testet for alt muligt andet "just in case" hvis ikke der er nogen symptomer.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#30   16. jan 2024 Jeg kommer ikke til at lægge mine hunde i narkose for at få tjekket tænder - medmindre der er en grund til det - mistanke om, at der er noget galt med en tand/tænder.

• #31   16. jan 2024 Og for mig er det jo netop det der med at lægge en hund i narkose, for at tjekke tænder, uden at have en mistanke, som virker som en pengemaskine!! Det er jo ikke ufarligt at være i nakose! Det er da efter min mening ikke noget man bare skal gøre rutinemæsdig!

• #33   16. jan 2024 Jeg kender jo ikke jens ruhnau, men da Sten var hvalp og skulle have fixet et overbid der gav problemer var vi ved en tanddyrlæge i Kolding - vi fik så god behandling, at det faktisk stadig er der jeg kører over til tandrensning. Det er ikke billigst eller tæt på og andre dyrlæger kan helt sikkert også klare sådan et rutinejob glimrende, men har været ovenud tilfreds med både det faglige dengang og også deres generelle modtagelse og behandling siden, så det er besværet værd smiley

• #35   17. jan 2024 Jeg nævner vist ikke noget om, at ligge i narkose bare fordi.

Men at sige ens hund ikke har problemer, og de aldrig er tjekket nytter heller ikke noget.

Junior skal i narkose, for de tænder skal renses… så det er det eller aflivning. Han klarer narkosen fint, så det bekymrer mig ikke, og med hans alder var det nok sidste rens i nov.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#36   17. jan 2024 "Tænker lidt at hvis man aldrig får dem tjekket ved de er i bedøvelse, så finder man heller ikke ud af, om tænderne er ok."

Ovenstående opfatter jeg som, at man bør bedøve (med narkose, formoder jeg) sin hund for at finde ud af, om tænderne er OK.
    Hvis det er forkert opfattet, må du rigtig gerne fortælle, hvad du så mener med udsagnet, Louise smiley

• #37   17. jan 2024 At man måske har en mistanke, og at hvide tænder ikke er lig med sunde.. det lærte jeg… men ja havde lige glemt HG regler at alt opfsttes helt sort/hvidt.
    Burde være logisk at man ikke smider en hund i narkose for sjov.

Charlies skadet tand var ikke fundet uden narkose og røntgen.

Men det kræver narkose for at tjekke lommer i tandkød… og så skal man vist heller ikke gøre narkosen værre end den er.

Jeg smutter igen..

• #39   17. jan 2024 Bodil - men har de problemer, så er narkosen jo heller ikke "bare fordi". Sten er da også i narkose årligt for tabdrensning, men det er jo fordi jeg ved, der er behov .
    Det samme hvis der er symptomer på noget, så skal det selvfølgelig undersøges, og det kræver narkose.

Men har jeg en sund og rask hund, hvor jeg ikke mistænker noget som helst, ville jeg ikke lægge den i narkose bare for at tjekke

Kommentér på:
Tandrens

Annonce