2.898 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 45 Svar

Hundelorteposer i skraldespanden - surt opstød Hundelorteposer i skraldespanden - surt opstød

Åh, jeg er blevet sur-gammel-dame-der-ikke-vil-have-lort-i-sin-skraldespand smiley

Vi skiftede for nogle måneder siden fra at have sække i skraldespanden, som blev tømt en gang om ugen, til nu at have de samme spande som resten af landet. Som bliver tømt hver 14. dag. Og med den heftige sortering, har jeg på 14 dage 1-2 poser restaffald.

Jeg bor sådan lige i et knudepunkt imellem gode luftesteder, og min skraldespand bliver brugt til rigtig-rigtig mange lorte. Hvilket betyder, at lortene ligger i bunden af min ellers tomme skraldespand, og der siver lortesovs ud i bunden. Det er klamt og det stinker. Og jeg gider det ikke smiley

Jeg prøvede lige i starten at sætte blæksprutte-dimser rundt om låget på skraldespanden, som var gemt af hækken. Og så fik jeg fred for andres lorte. Jeg tænkte at problemet var løst, men det var kun løst så længe blæksprutten sad på låget.

Så nu har jeg flyttet skraldespanden hen bag min trailer, så man skal gå 5-7 meter ind på min matrikel, for at komme til den. Og det tror jeg alligevel at de færreste vil gøre.

Egne poser lægger jeg, sådan ret tydeligt, FORAN min egen skraldespand, og smider dem så i en restaffaldspose når der er lagt en bund, eller smider dem oven på restaffaldsposerne, hvis der er kommet et par stykker i.

Og jeg er ikke sådan mega kælling, for jeg har sagt til fodboldklubben, at de gerne må smide deres skraldesække (som i øvrigt også primært er hundelort) i min spand - dog først 1-2 dage før tømning.

Er jeg den eneste som ikke GIDER andre folks hundelort i en tom spand? Og er jeg den eneste, der selv tænker over det? Jeg kunne aldrig drømme om at smide en lortepose i en tom spand - hverken min egen eller andres smiley

Jeg gad godt at DKK også delte “Hundelorte - nej tak”-skilte ud smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El tavle 750 kr.
  • Vask af lejlighed 1.700 kr.
  • Ordnet døre 1.000 kr.
  • Rådgivning om TV 1.000 kr.
  • Opsætning af lampe. 802 kr.
  • Utæt vandrør inde i gipsvæg 1.140 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundelorteposer i skraldespanden - surt opstød
  • #1   21. aug 2023 Nej... min mormor er...i sagens natur ældre og pensionist. Hun har sin skraldespand i en baggård og den skal køres gennem huset. Hun er en sparsommelig dame der har oplevet anden verdenskrig. Og har -også grundet vægten, den mindste skraldespand der findes. Og tænker meget over hvad hun smider i den, fordi den jo står i hendes baggård der er 8kvm. og den skal ikke lugte. Madaffald går hun hen med i nogle fælles affaldsmolokker. Der tømmes skrald en gang hver 14 dag. Og inden hun når op og får den hentet ind er der som regel trods alt alligevel 5+ lorteposer i hendes skraldespand.
    Det er hun meget ked af. For det lugter. Hun bliver nødt til at lægge skraldespanden ned og fiske dem op, for ellers ender de med at lugte i hendes går -og lidt fylder de da også.
    Hun bliver ked... jeg bliver faktisk provokeret. Tænk at en dame på 85, med knogleskørhed og andre skavanker skal ned lægge en skraldespand og selv ned på knæ og grave folks hundelorteposer ud med en pind...

Ens hunde... andre dyr... børn... bør altså ikke være til direkte gene for andre indenfor en rimeligheds grænse.

Omvendt må man gerne smide sin lort i min skraldespand -såfremt den er i en bionedbrydelig pose og kan komme i bioaffald med mines.... for restaffald fylder vi fint selv op smiley men vi bor ikke lige ned til gaden og jeg tvivler på nogen gad gå helt op til os...

• #2   21. aug 2023 Nej, jeg gør meget i at lære min datter at når vi går tur med en hund, så bruger man enten offenlige affaldsspande eller tager den med tilbage og smider den i restaffald..

Jeg har set på spande tæt på volden at folk har et skilt med en pose med en streg over.

Om det virker ved jeg ikke, men alle burde kunne forstå det..

der er mange sjove måder, lige fra perler til laminat der er tapet på med gaffa

• #3   21. aug 2023 Ej jeg kunne da aldrig drømme om at smide min hunds lort i andres skraldespande smiley

Jeg så engang en gøre det og jeg tænkte at det var da mega pinligt!!

Jeg smider den i min svigerforældes hvis jeg lige tilfældigvis går forbi deres hus med en lort i hånden smiley Det er sket 1, måske 2 gange..... Men der skal jeg ind igennem deres have så det ville heller ikke ligne at jeg bare smed i en tilfældig skraldespand.

Ville aldrig smide nogen former for affald i fremmede menneskers skraldespande! smiley smiley

• #4   21. aug 2023 Min yndlings perledame har lavet nogle skilte smiley

profilbillede
  • #5   21. aug 2023 Det der undrer mig mest er, at folk med hund jo må kende problemet smiley Men måske er de bare lige glade med lortesovs i deres egne spande…..?

Obster, hvor er det synd for din mormor smiley Kan man ikke lave et hjemmegjort skilt til hendes spand?

• #6   21. aug 2023 Nej, jeg synes også, at det er totalt mærkeligt at gøre, så jeg venter da også, til jeg finder en offentlig eller tager den med tilbage - også selvom det nogle gange er tre styks og af mere eller mindre lugtende karakter

• #7   21. aug 2023 Anne jeg har lige skrevet til min mor at vi skal have lavet et skilt smiley

Og det er virkelig dumt... og egoistisk synes jeg. Jeg har heller aldrig smidt i andres. Jeg kan godt bære dem med hjem eller finde en offentlig skraldespand. Men når det er sagt så er der langt mellem sidstnævnte i mindre byer.... har jeg bemærket efter at have boet i København

• #8   21. aug 2023 Dem jeg har vist er fra den app der hedder "Det perler"

den koster et lille engangsbeløb, men man får så adgang til en masse mønstre og hun sætter tit nye på..

• #9   21. aug 2023 Da vi havde spande med sække i, var jeg totalt ligeglad - både med egen og andres spande. Og jeg kan sagtens finde på at smide en pose i en spand - hvis bare spanden er halvt fuld i forvejen.

Og jeg ELSKER at ungerne fra fodboldklubben og spejder går forbi mit hus, og står længe foran mine spande, før de smider en dåse i metalbeholderen og en tom slikpose i den til plastik smiley

Men…..! Lortesovs er så klamt! Og når folk for pokker kan SE at der ligger poser FORAN min (tomme) skraldespand, så burde de kunne regne det ud? Eller?

• #10   21. aug 2023 Anne - Jeg har faktisk troet der var folk der var for doven til at smide lorten i spanden, der havde smidt dem foran.

Jeg har ikke skænket det en tanke at det kunne være med vilje smiley

• #11   21. aug 2023 De tænker sgu nok de er bedre mennesker end "dem der" som ikke engang gider smide dem i skraldespanden når de går forbi smiley

• #12   21. aug 2023 Jeg bor i en tidligere lærerbolig, som ligger i udkanten af skolens grønne områder.
    Der var på et tidspunkt rigtig mange hunde, der blev luftet på de grønne områder, og lorteposerne landede i min skraldespand. Det var da lidt irriterende, da der var rigtig mange, men lortene blev da samlet op.
    I dag er der ikke mere så mange hunde, der bliver luftet her, og jeg har flyttet skraldespandene længere ind på grunden.

Til gengæld har vi nogle dejlige grusgravsområder, et af dem med en hundeskov, tæt på.
    Der er skraldespande en mangelvare, hvilket medfører, at nogle hundeejere "glemmer" at samle op smiley

• #13   21. aug 2023 Jeg har lavet et skilt til dig . smiley
    Print det ud ... laminer det .... og sæt det på din skraldespand ... smiley smiley smiley

profilbillede
  • #14   21. aug 2023 Brug nu EJ min skraldespand
    Du er lortens ejermand
    Men jeg hele dunsten får
    Skraldespanden står
    - i min lille hyggehavegård
    Røvhul! (ok måske ikke den sidste smiley )

Og så tror jeg vi laver skiltet noget lamineret men tegnet som et korstings broderi... med blomster og nogle geværer på smiley

• #16   21. aug 2023 ……. Isabelle, har du lorte i pungen? smiley smiley

• #18   21. aug 2023 Jeg køber altid lorteposer med hank, og så har jeg karabinhager på alt mit hundetøj, og hænger lortene fast på dem og bærer dem hjem på egen matrikel - eller til en offentlig skraldespand (som kun findes på én af vores 5-6 faste ruter).

• #19   21. aug 2023 har aldrig tænkt over det ... indrømmet, boende i et parcelhus-område hvor det i det hele taget har været/er et problem at nogle ikke samler op, har jeg som altid samler op ikke tænkt at det var et problem hvis jeg kom posen i andres skraldespand .. jeg kan så kun erindre at have gjort det en gang, da der er ok med skraldespande i området og dem har jeg brugt, eller egen ... MEN i sommerhusområder når vi har lejet, må jeg indrømme jeg har gjort det hvis det er sket op vej på turen, eller langt fra huset ... har aldrig skænket det en tanke, har aldrig set nogle ligge fyldte poser ved skraldespanden, og har aldrig set om der er nogen der har brugt vores ..

så jeg det er et issue jeg slet ikke har forestillet mig ...

• #20   21. aug 2023 Jeg kan huske da vi havde hund da jeg var barn, og min mor ud af vinduet så jeg smed posen i genboens skraldespand..

Hun åbnede vinduet og råbte og skældte ud, siden dengang har jeg ikke turde smide i andres spande..

Hun sagde aldrig hvorfor man ikke skulle gøre det, men er bare vokset op med at være overbevist om det var forbudt smiley

Jeg har så ikke lært min datter det med skæld ud, men bare sagt at nogen ikke vil have det, jeg tror aldrig hun har smidt dem i private spande.

Men det giver mening det er pga lugten smiley

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 259
    #22   22. aug 2023 Nu er det faktisk ulovligt, at smide affald i andres beholdere, så ingen "sure damer her" smiley

Jeg ser af og til -her i sommerhus området- nogle der har sat en seddel på deres skraldespand, at de ikke ønsker disse hundelorte poser, så det er åbenbart et problem (jeg gider forøvrigt heller ikke have dem i min)

Jeg har nu en mindre hund og tager den altid med hjem i min egen

Til jer der er så flinke - mener man kan hente en label på genbrugspladsen til skraldespanden hvor der står at disse poser er ok.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 2 Følgere: 30 Emner: 186 Svar: 10.793
    #24   22. aug 2023 Det må være nogle elendige lorteposer i har i Århus og omegn, siden de ikke er tæt og der "siver lortesaft" ud af dem.
    Det har jeg faktisk ikke oplevet i alle de år jeg har haft hund og lorteposer.
    Min skraldespand står 5-6 meter fra fortovet ind på min grund, og man må gerne smide sin lortepose i den, hellere det frem for de bliver smidt ind i hækkene rundt omkring.

• #25   22. aug 2023 Nu er det ikke rigtigt noget issue med fremmede lorte min egen skraldespand (her kommer ikke rigtigt nogen forbi smiley ). Jeg kunne ikke drømme om at putte en lortepose i andres skraldespande; jeg tager den med til egen eller en offentlig skraldespand. Og ja, så skal man nogengange have en lortepose i ryglommen eller i hånden, men det er da heller ikke nogen katastrofe smiley

• #26   22. aug 2023 Anni, vil du ikke samle en lort op, slå knude på posen og så lægge den på din fortrappe? Sådan at knuden rammer jorden, men uden at den ligger "på hovedet". Så kan du lige vende tilbage om 14 dage og fortælle om den siver smiley

De værste er dem, der har lorteposer med hanke, og som så slår en knude med hankene - altså lidt som man gør med snørebånd. De er på ingen måde tætte, og de står for 80% af dem der ender i min spand. Jeg lukker altid poserne på samme måde, om de har hank eller ej. Ved at slå en enkelt knude "rundt om sig selv".

• #29   22. aug 2023 Jeg må tilstå at jeg melder mig på Annes hold: lorteposerne er altså ikke 100% tætte. Og desuden så er almindelige plastikposer jo altså heller ikke helt luft og lugttætte smiley

• #30   22. aug 2023 Ham her ----> har slet ikke brug for hundeposer ... = ... Problem løst ... smiley smiley smiley smiley smiley

profilbillede
  • #31   22. aug 2023 Når jeg indsamler prøver til test for hjerte- og lungeorm, bliver jeg hver gang overrasket over hvor meget lort lugter - selvom det er i mange lag meget lukkede fryseposer, plastbokse og flere poser og står i køleskabet smiley

• #33   22. aug 2023 John, jeg har (heldigvis) ingen kone smiley

• #34   22. aug 2023 Vi har et klistermærke fra DKK at folk gerne må smide hundelorteposer i vores skraldespand. Bruger den jo også selv til tre hundes efterladenskaber. Oplever ingen problemer men spuler skraldespanden med jævne mellemrum.
    Næste uge for vi nye skraldespande og skal sortere meget mere. Aner faktisk ikke hvor stor spand vi får til restaffald som lorteposer jo skal i.

• #35   22. aug 2023 Vi smider vores i bio...vi har købt bio skraldeposer... Big-Mag laver for store kager til de små alm hundeposer er anvendelige, særligt når det er bio-versionen der er lidt sart smiley

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

#36   23. aug 2023 Det er meget forskelligt om man smide HL i bio eller ej .

Vi skal helst undgå at bruge bio poser til vort bio affald, (helst alm. plast poser )

Her har det aldrig været tilladt at smide HLP i bio,

• #37   23. aug 2023 Nu bor jeg næsten for enden af en blind vej, så det er ikke et problem, jeg har måttet kæmpe ret meget med. Dog havde det sidste hus på vejen en lejer på et tidspunkt som åbenbart ikke gad smide poser i egen skraldespand, men istedet brugte min. De spande står vitterligt med 4m afstand og vedkommende skulle jo trods alt ned til sit hus og derfor forbi egne spande, så dét må jeg indrømme irriterede mig ret meget, men blev afhjulpet af at hun flyttede smiley

Bruger jeg selv andres spande? Engang imellem, jeg har nogle bestemte på ruterne som står så man nemt kan smide i, og jeg smider som regel posen i, så den ikke kan ses af ejerne - ja, jeg kan sagtens se det problematiske i det, men altså...
    I det mindste bruger jeg poser som er tykkere i kvaliteten end de fleste, da jeg selv hader lugten, når man går med dem, så forhåbentligt opdager folk det slet ikke smiley

• #38   23. aug 2023 I min kommune må man ikke smide hundelorte i madaffalds-delen. Uanset om man putter dem i en bio-nedbrydelig pose eller ej. De har været meget specifikke om at hundelorte skal i 'rest' der går til forbrænding.

• #39   23. aug 2023 Det er der heldigvis ingen regler om her smiley hvilket er godt, for vores rest er da fyldt rigeligt op også og de to producerer da en betydelig mængde på 14 dage...

• #41   23. aug 2023 Altså så længe de ikke forbyder det, så tror jeg altså jeg bliver ved med at smide det i bio smiley

• #42   23. aug 2023 min opfattelse af madaffald, er mad/planter der ikke har været spist smiley

• #43   23. aug 2023 Men der står ikke madaffald på min, der står bio *G* og det er rent biologisk affald der kommer ud der smiley

• #44   23. aug 2023 Obster, jeg tror ikke at din kommune går ud og "forbyder" noget, fordi én borger sorterer forkert. Men du kan jo prøve at skrive til din kommune for at få et svar smiley Her i kommunen er de super hurtige til at svare på henvendelser om renovation og affaldssortering.

• #45   23. aug 2023 Anne men så risikerer jeg et svar jeg ikke vil have.... og så er det pludselig forbudt for mig jo smiley

• #47   23. aug 2023 Det er restaffald.
    Hilsen hende hvis eks er skraldemand. smiley

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 2 Følgere: 30 Emner: 186 Svar: 10.793
    #48   23. aug 2023 Obster, men din hunds afføring er jo ikke bio, eller bliver den kun foderet med bio foder?

• #49   23. aug 2023 Isabelle det har jeg allerede skrevet smiley den er fyldt

Anni... du er med på Bio bare betyder det er organisk affald og du kan bide spids på mine hunde ikke bliver fodret med noget der ikke er organisk nedbrydeligt smiley
    Hvad smider du selv i den? Kun økologiske madrester? smiley

Nå jeg ringede til min kommunes skralde "hotline" og fik at vide såfremt det var i bionedbrydelige poser kunne jeg frit vælge... grunden til de råder til rest er fordi folk generelt bruger plastposer som jo selvfølgelig ikke skal i nærheden af bioskraldet.

• #51   23. aug 2023 De forskellige kommuner et ikke helt enige om, hvor hundelorten skal hen, men langt de fleste siger, at den skal i restaffald.

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

#52   24. aug 2023 Borgerne skal nu selv vælge og anskaffe køkkenposer til sit bioaffald, hvilket fx kan være plastposer på rulle eller brugte indkøbsposer.
    Man skal stadig aflevere bioaffaldet i poser, der er lukket med knude.
    Ændringen skyldes, at det bioaffald, kommunen indsamler, nu bliver behandlet på et anlæg, der kan sortere plastposerne fra til genanvendelse. Rest- og bioaffald skal stadig sorteres hver for sig og lægges i hver sit rum i affaldsbeholderen.

Hvor skal det hen?
    Fyldte hundeposer skal du aflevere i din beholder til Restaffald.

• #53   24. aug 2023 I linket i #50 er der en omtale af en undersøgelse udført af Miljøstyrelsen om nogle problemer med bioplast eller bionedbrydelige plastpose i den fraktion af affaldet der skal til biogasanlæggene. Som gør at de enten havner med restproduktet der sælges som gødning - og dermed havner de på markerne (og de er åbenbart ikke så nedbrydelige at de er væk efter en tur i biogasanlægget smiley ). Bliver de endelig sorteret fra så forurener de plastfraktionen der går til genanvendelse så den ikke kan bruges og ryger i forbrænding istedet. Så alt i alt så var biogasanlæggene ikke superbegejstrede for at få bioplastposer med i madaffaldet.

• #55   24. aug 2023 Apropos kineserhuset, er der nyt om det?

Kommentér på:
Hundelorteposer i skraldespanden - surt opstød

Annonce