1.070 visninger
|
Oprettet:
Fine {{forumTopicSubject}}
Se lige hvad jeg fandt:
https://www.tv2ostjylland.dk/favrskov/hver-aften-faar-ulrik-et-helt-saerligt-besoeg-i-stuen
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1277 Hunde: 3 Emner: 157 Svar: 3.347
Måske er det et dumt spørgsmål, men kan der være nogle sygdomme, bakterier eller lignende man skal være obs på, når man er så tæt på en vild ræv?
aug 2017
Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 938
Masser.
Men det går nok alt sammen, det er farligt at leve - det kan man også dø af. Jeg tager det stille og roligt, og holder øje med hendes helbred og ser efter tegn på skab. Hun virker sund og rask, og risikoen er trods alt så lille at den glæde hun giver mig, opvejer så rigeligt den lille risiko.
Jeg så lige genudsendelsen af Tv2 Østjyllands nyhedsudsendelse, hun har også været i fjernsynet.
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
sep 2017
Følgere: 560 Emner: 167 Svar: 11.337
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Det er i hvert fald hvad vi har set gentagne gange ger i området, bl.a. da skovens folk (der burde vide bedre) deltage madpakker med en ræv, der så begyndte at opsøge mennesker og derfor blev skudt som "problemræv".
Lad nu bare være med at gøre de vilde dyr tamme.
Og jo, jeg kan godt se den er super sød, og jeg ville nok også synes det var sjovt og spændende... ændrer ikke på, det udgør en risiko for ræven
sep 2017
Michelle, du kan med fordel læse hele artiklen. Altså det HELE. Inkl. den del med, at den er sky over for mennesker, bare lige med undtagelse af Ikkesom.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.209
jan 2007
Zenta - jeg skrev ikke få måneder, jeg skrev nogen måneder. Men om det er om en måned eller et år... eller måske for denne specifikke ræv aldrig, fordi den er så helt unik, at den ikke ville søge tæt på mennesker, hvis den var sulten, så ændrer det ikke ved, at det sjældent er til vilde dyrs fordel at blive gjort tamme nok til at de finder på at opsøge mennesker.
Så er du velkommen til at synes jeg er en idiot på den konto - jeg har set ofte nok her hvor jeg bor, at man bortskyder "problemdyr" fordi nogen (ofte turister) gør dem tamme i sommermånederne, og det så bliver et problem i vintermånederne
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.209
Fine har ikke ændret adfærd i de snart 1,5 år, hun er sky overfor alle andre end Ulrik, og derfor vil almindelige mennesker ikke se hende jo. Hvis hun en dag bliver skudt, så er det på lige fod med alle andre ræve.
apr 2018
Følgere: 673 Svar: 5.720
Og nu bliver jeg lidt langhåret men jeg tror på mere end det der er bevist.
Jeg er egentlig meget 'logisk' i meget af min tilgang til dyr, men jeg er også mere. Og jeg ser et særligt bånd her, som viser noget, som nogle kan lære meget af. Jeg er en af dem.
Jeg har svært ved at skrive det helt konkret, men jeg får den der følelse af at dette venskab ser jeg fordi jeg skal huske noget i mig selv. Noget som jeg midt i en hverdag med job, sociale medier, smartphones, AI, børnehave, indkøb og rotteræs kan glemme... men som faktisk er meget vigtigt for mig som menneske at huske på.
Jeg ved det lyder helt skørt for nogle, men Fine fik mig faktisk til at stoppe op og mærke noget som er dyrebart og som jeg næsten havde glemt.
Så selvom det lyder som om jeg har tabt sutten for nogle så er jeg faktisk helt ligeglad og skriver det her alligevel - for tak for det
jan 2007
Jeg var i sommerhusområdet for nyligt, jeg måtte nærmest skubbe et rådyr væk fra grusvejen for at køre ind - den syntes åbenbart det var super der lige kom nogen forbi og skulle lige tjekke om der kom mad fra bilen. Det er jo næppe ét hold turister, der har formået dette.
Og på denne årstid bliver det typisk ikke et problem - men giv det lidt tid til diverse hjortevildt er i brunst, så er det festligt, når de opsøger mennesker...
Og ja, så er det jo desværre ikke KUN turisterne - som skrevet tidligere er det ikke længe siden en ræv måtte skydes, efter skovens folk sommeren igennem har delt madpakker mm med den. Det var sådan set ikke et problem henover sommeren - den kunne finde på lidt forsigtigt at nærme sig parkerede biler eller folk der brugte bålhytten o.l.
Men da vinter kom, hvor naturlig føde er mere sparsom og skovens folk ikke var der til at dele madpakker, ja så blev den mere modig/ihærdig og opsøgende. Og så bliver de altså ofte skudt, fordi folk synes det er et problem.
sep 2017
sep 2017
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 2.362
Men når det er sagt ville jeg nok også selv have svært ved ikke at hygge om sådan et dyr
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 96 Svar: 11.001
jan 2007
Ift dyrehaven er det selvfølgelig lidt noget andet, men husker for nogen år siden, at der var vældig ballade over dyrehaven i Esbjerg (hvor folk også fodrer trods skiltning om at lade være). En lille knægt kom lettere til skade, fordi familien vadede rundt midt i flokken i brunsttiden. Åbenbart er sund fornuft ikke længere tilladt, når man skal ud st kigge på dyr.
Og nej, jeg tænker ikke, man kan få bortskudt rådyr, blot fordi de terroriserer køkkenhaven
Den seneste der blev skudt her i området (hvad jeg kan huske i hvert fald, var fordi den var "farlig" når den vadede op til folk og blev frustreret over ikke at få mad.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.730
Jeg tror altså ikke at en enkelt ræv, som lærer at et enkelt menneske ikke vil den noget ondt, udgør noget 'problemrævsissue'. De ræve der bliver 'problemræve' er nok snarere alle de, der lever i byområder af affald og mindre husdyr, der holdes i ikke rævesikre bure og indhegninger.
aug 2017
Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 938
Det er Fine som alene bestemmer.
Jeg har ikke trænet ræven i at ligge i min seng. Alt hvad vi har opnået sammen, har været med Fine bag rattet, hun alene bestemmer hvor langt hun vil gå. Og det fortryder jeg ikke et eneste sekund.
Jeg har altid haft ry for at "kunne noget med dyr", så det forbavser mig ikke at jeg kunne vinde hendes tillid. Men jeg er forbavset over hvor hurtigt det gik i starten, og hvor langt vi er nået i dag. Billedet jeg sætter ind er fra Fines 2. besøg. Men derfra og så til at hun sover i min seng og at jeg kan kæle hende, har været en lang proces trods alt. Men det hele i hendes eget tempo og efter hendes egen fri vilje. Jeg har ikke "trænet" ræven i at sove i min seng, det har været hendes eget valg og det gør det til noget helt fantastisk, som jeg har svært ved at sætte ord på. Men det bekræfter mig i at der er noget om snakken - jeg kan sgu noget med dyr.
Det gør mig stolt over at være den jeg er, og jeg siger for sjov at hun er min svendeprøve.
Jeg er ikke som de andre.. ment her på den måde at jeg kan noget specielt med dyr og helt privat er det en bekræftelse af hvem jeg er. Jeg bor alene og har altid gjort det trods mine 48 år. Ja jeg kunne bo på en øde ø, uden menneskelig kontakt resten af mit liv, og jeg ville have det vidunderligt - bare jeg havde dyr i mit liv, og et pizzeria henne om hjørnet.
Alt hvad jeg har opnået med smukke Fine, har været på hendes præmisser.
Og det agter jeg ikke at skamme mig over.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.730
Fine