5.313 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 225 Svar

Havetråd 2023 Havetråd 2023

Jeg kapitulerer - jeg har brug for en havetråd smiley

Sidste år gravede jeg en flok halvdøde roser op af et bed, og fjernede den træflis, der lå og dræbte roserne. Jeg smed et læs kompost fra genbrugen oven på, og satte nogle hindbærstiklinger over i bedet. Der stod også nogle blå blomster, og det er dem som “driller” nu.

De gror af løg (hedder det dét? smiley ), og jeg har flyttet en håndfuld af dem over i et bed, der står i halvskygge. Dét synes de er lækkert! Bierne elsker de blå blomster, så det passer egentlig fint at kunne flytte dem lidt rundt på matriklen. Men altså, de lægger “æg” smiley Er der nye løg, de laver, eller? Det er sådan nogle små grønne bønner, der sidder for enden af nogle stiklinger, der kommer fra stænglerne.

Hvis det er nye løg, skal jeg så grave dem lidt ned i jorden? Eller skal de selv finde ned?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af rødder 6.000 kr.
  • Vægbeslag TV 500 kr.
  • Bore huller i beton væg til billeder 400 kr.
  • ømreropgave: Lægge én gulvbrædde, skære bjælke jævn m. væg, fjerne gips/stål fra loft + lukke hul, montere 60 cm opkant 3.200 kr.
  • Møbelsamling klædeskab 1.000 kr.
  • Fix mit komfur/kogeplader 1.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Havetråd 2023
  • #1   12. maj 2023 Det bliver til frø, så hvis du vil have flere skal du lade hovedet sidde og lade frøene sprede sig selv:)

Jeg er lidt i tvivl om planten, måske "spanish bluebell" (kender ikke navnet på dansk.)

• #2   12. maj 2023 Så “æggene” bliver til frø (som er inden i “æggene”?), og så bliver de til løg?

Kæft, det have-halløj er svært for mig smiley De er rigtig pæne, imens de blomstrer, og som sagt er insekterne pjattede med dem - hvilket skulle være godt for både insekterne selv, og alle mine andre planter, så det er vel en win-win smiley

Og tak fordi du gider forklare smiley

• #4   12. maj 2023 Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan jeg slår dem ihjel.
    Jeg plejer at klippe dem ned lige så snart de er afblomstret, alligevel spreder de sig lyn hurtig.
    Roundop dør de ikke af.

• #5   12. maj 2023 Kan du ikke bare grave dem op? Ellers kan du låne Ellie smiley

• #6   12. maj 2023 Det er ikke skilla, Indica:)

Så lidt, Anne, jeg er meget haveglad så fortæller gerne:)

Edit: spanish bluebells hedder spansk klokkeskilla på dansk, så en type af skilla, dog ikke som den alm danske skilla.
    Mange anser den for at være invasiv, da den spreder sig velvilligt, måske derfor du kæmper med at komme af dem, Annie..

• #7   12. maj 2023 Anne, jeg har gravet dem op i 30år.
    De bliver ved med at komme.
    Da jeg købte huset, var de over det hele, de kom endda op mellem fliserne.

Det samme med moderløse børn - tror de hedder det.
    De har sådan nogle grønne marmorerede blade, som visner væk og så står der kun end pind med røde bær tilbage.
    De vil hellere ikke dø

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 134
    #8   12. maj 2023 Anni jeg tror de sidste du snakker om er kinesisk ingefær?

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#9   12. maj 2023 Jeg elsker min have og går i øjeblikket og venter på kastanjetræet springer ud smiley

profilbillede
  • #10   12. maj 2023 Jinx, ja det er kinesisk ingefær

• #11   12. maj 2023 Jeg er ret sikker på, at hvis jeg søgte om braklægningsstøtte, så fik jeg det. smiley
    Jeg har aldrig sådan været særlig haveinteresseret.
    Men for Ca 6 år siden fik jeg faktisk lidt interesser det, og jeg fik lidt interesser haven og fik den til at se ret godt ud. smiley
    Nu ligner den naturgrund, for jeg kan desværre ikke lave noget særligt smiley
    Mine søde naboer klipper hækken for mig og kommer et par gange om året og tager det værste ukrudt. smiley

• #12   12. maj 2023 Spansk klokkeskilla - Hyacinthoides hispanica

Den breder sig, men jeg elsker den smiley og mine to små ballademagere synes også de er spændende at plukke, de eksemplarer, der er på billedet er væk smiley

profilbillede
  • #13   13. maj 2023 Den i kalder kinesisk ingefær, hedder helt korrekt arum og er giftig. smiley

• #14   13. maj 2023 Mette, her i Danmark bliver den også kaldt moderløse børn

Kirsten, de to der, de ser godt nok fræk ud

• #15   13. maj 2023 Kirsten, jeg stemmer for at vi sender dine to og Ellie ned til Anni og sørger for at gøre haven fri for hvad nu end, de blå blomster hedder. Ellie er meget utilfreds med at man hverken må nappe blomsterne af eller grave løgene op og løbe rundt med smiley

Jeg læste lige at vi bevæger os imod top 10-tørreste maj måned. Jeg syntes godt nok også at det var lidt småt med vand, så den sidste uges tid har jeg taget hundenes vand fra vandskålene når det bliver skiftet, til at vande bær med. Mine jordbær ser heldigvis ud til at stortrives, og er så småt ved at sætte blomster. Hvis det holder hele vejen, får jeg virkelig mange jordbær igen i år smiley

• #17   13. maj 2023 Anne - Det kan de klare i løbet af ingen tid. Hvalpe fra mig har jo ry for at være veluddannede havemedarbejdere, med speciale i kreativt havedesign, jeg er sikker på, de også kan give Ellie et par fif smiley

• #18   13. maj 2023 Anne, har du ikke en regnvandstønde ?
    Hvis ikke, så vil jeg anbefale dig at få sådan en eller to.

Ellie og de ro små skal være velkommen. Jeg er sikker på, at de ville hygge sig på min Naturgrund. smiley

• #19   13. maj 2023 Måske nogle kan hjælpe hvad denne er? Og om kaniner må få dem. Vi plejer at rive dem op, men har ikke noget det i år og det er ret tæt på den ene kanin løbegård (den kan ikke flyttes)

profilbillede
  • #20   13. maj 2023 Jeg har aldrig haft så meget brug for at vande have, men nu hvor jeg har jordbær i 4 højbede og 2 andre bede, så er det nok ved at være på tide at få en regnvandstønde.

Hundenes vand (og så mit “spildevand” fra når jeg skyller salat, skal lave kaffe og har for meget vand i kanden osv.) giver omring 10 liter om dagen, og det er da en sjat. Men det rækker slet ikke i øjeblikket. Det er nok også lidt værre lige nu, fordi jeg har sat så mange stiklinger, som jo lige skal have fat, inden de kan klare sig selv smiley

• #21   13. maj 2023 Anne - Ja stiklinger skal du vande, og jordbærrene må ikke angle vand, når de blomstrer, så går det ud over frugtsætningen.

• #22   13. maj 2023 Jeg sørger for at vande dem hver dag, så de hele tiden er fugtige. Det bliver sååååå lækkert med bunkevis af jordbær og hindbær lige om snart smiley

• #23   14. maj 2023 Årh jeg besluttede jeg ikke gad gøre noget ved det, men når nu der er en havetråd, så ville jeg høre om der var gode råd.

Forrige år kværnede en gartner hele haven, rettede den ud og spredte græsfrø.
    Troede jeg skulle have en flot have... Men
    med i købet fik jeg desværre en grøn plante, der fuldstændig dominerer plænen. Den er sikkert god for biodiversiteten men hvis jeg nu fandt lidt energi, er der så nogle der ved om man kan afhjælpe den ved fx kalk/gødning whatever? Har overvejet gift, jeg har hørt om renser græsplænen for ukrudt, men er lidt nervøs for grundvand og hundene.

Planten er helt sikkert ikke giftig, eller også går hundene udenom den, for de trives fint sammen.

Muligvis laver knoppen hvide blomster.

profilbillede
  • #24   14. maj 2023 kunne ligne hvid okseøje smiley

• #25   14. maj 2023 Spændende, så har jeg noget at google.

Det ligner et meget kvalificeret gæt.

Jeg er i hvert fald enig med denne planteskole
    selv-sående absolut!
    Fuldt hårdfør, absolut!
    Den trives godt i haven og bierne elsker den.
    https://www.jespersplanteskole.dk/hvid-okseoje-marguerit-leucanthemum-vulgare-flere-varianter

De mangler bare en instruks i hvad der slår den ihjel - eller i hvert fald bare i nogen grad tillader plads fik græsplænen

• #26   14. maj 2023 Slå græsset og blomsten;) så ser det da fint grønt ud hvis det er det du vil have smiley græs er da ikke kønnere en hvid okseøje smiley

• #27   14. maj 2023 Nogle der har råd mod padderokker? Shit mine bede er invaderede af det lort!

Læste i efteråret, at de trives i næringsfattig jord, så her i foråret købte jeg et par Big-bags med gødet højbedsmuld…tju hej hvor lortet da bare gror lystigt videre smiley smiley

Jeg graver og graver, men slaget føles tabt på forhånd, fordi der er så mega mange smiley

Æv. De er næsten lige så irriterende som snerler smiley

• #28   14. maj 2023 Jeg fik dem udryddet i min gamle have ved stædigt at fjerne alt over jorden, hver gang de dukkede op, det tog 5-6 år.

• #29   14. maj 2023 Eeeeeeeej Kirsten…shit et sisyfos arbejde smiley smiley smiley 5 - 6 år smiley smiley

• #30   14. maj 2023 Linda - Der er en grund til, at slægten har overlevet på jorden i 350 millioner år smiley

Men ja, den er svær at udrydde

• #31   15. maj 2023 har kæmpet med padderokker i over 20 år og det eneste der virker bare lidt er Trim Toxan plænerens (gift), men de kommer stadig igen efter nogen tid. smiley

• #32   15. maj 2023 Ja kunne godt læse mig til, at det var en old tudse gammel planteslægt…men håbede jo lidt på, at nogle havde et vidundermiddel alligevel smiley

Mette - i plænen gør de ikke noget, men de er i 1000-vis i mine højbede i køkkenhaven. Og der kommer jeg ikke til at bruge plænernes.

• #33   15. maj 2023 jeg bruger det heller ikke i plænen, men på gårdspladsen. Desværre bredder de sig også. med meget lange rødder. smiley

• #34   15. maj 2023 Bodil ja, men den har hårde stilke, så det er forfærdeligt at gå på med bare tæer. Udseendet kan jeg leve med

• #35   15. maj 2023 Der findes ganske enkelt ikke noget vidundermiddel mod padderok smiley Den trives fint i al slags jord og har rødder op til to meter ned i jorden. Så at trække den op er dødsdømt smiley
    MCPA (et af giftstofferne i plænerens) har en vis effekt. Men det er noget kradst noget og koncentrationen i plænerens er lav.
    Det bedste er det som Kirsten har brugt: Hakkejern og stædighed smiley Jeg hakker padderok i et område i mine juletræer. Hakkejernet kommer med på eftermiddagsrunden på marken og det der er kommet op hakkes omkuld (det er ret nemt at hakke de overjordiske stængler om kuld). Det er nu 4 sommer og der kommer betydeligt færre nu end bare sidste år. Agerpadderok trives heller superfint i dybskygge.
    @Ziva og Abby: Okseøjerne forsvinder fra plænen, hvis du bliver ved med at slå dem med plæneklipperen og de hårde stængler vil rådne væk på et tidspunkt.

• #36   15. maj 2023 Mette årh hvor er jeg lettet!
    Robotplæneklipperen starter i næste uge, så kan den godt køre hver formiddag og afhjælpe problemet så jeg kan gå på bare tæer. Havde nemlig lige fået has på alle tidslerne

• #38   15. maj 2023 Havde håbet på et mirakel middel…men må se mig slået af en skide plante. Nå, men så må vi på med vanten og fjerne dem, når de dukker op smiley

Satser på, jeg kan grave uden om hvidløg, løg og kartofler smiley

• #40   15. maj 2023 Hvis jeg skal flytte en dag bliver det et must at der ikke er padderokke i haven, er SÅ træt af den plante.....

• #41   15. maj 2023 Seriøst, var dét hvad det kunne blive til af regn? smiley Græsset er da fugtigt, men jorden i bedene har knap fået vand nok til at støvet kan lægge sig. Føler mig lidt som en tosse når jeg går og vander lige efter det har regnet smiley

• #42   18. maj 2023 Åh, jeg har totalt brug for en havetråd, som den have-newbie jeg er smiley smiley

Tidligere lejer havde ikke rigtig gjort noget ved haven da jeg flyttede ind i starten af året. Der er et lille bed fyldt med ukrudt, som jeg har prøvet at fjerne fuldstændig, og samtidig gå uden om tulipanerne.

Men det der fucking ukrudt skyder jo op igen over natten nærmest smiley Og jorden er samtidig vildt hård og virker ikke særlig næringsrig, så måske skal jeg bare droppe at lave et bed ud af det og så lade det gro? Eller kan man vande og rive og blande god jord i?
    Til gengæld tror jeg at jeg har en form for hasselnøddebusk (har jeg ladet mig fortælle)

profilbillede
  • #43   18. maj 2023 Bedet er tørt fordi det ikke regner, har ikke nødvendigvis noget med jordens kvalitet at gøre.

• #44   18. maj 2023 Jeg troede ikke jeg på nogen måde ville nyde at passe have. Og det har altid været en god undskyldning at bo i lejlighed i byen. En ting jeg dog har savnet var de ting man kunne producere. Særligt krydderurter elsker jeg. Men jeg har fundet ud af at det er helt vildt godt til at give mig ro i hovedet. Og en kollega der samler på tomatsorter fik mig lidt hooked på tomater sidste år. Med en "idiotsikker" sort.
    Den har jeg spiret i år og kastet mig over nogle lidt flere sorter smiley og endelig fået mine krydderurtebede....

Men ok det er også første forår med have og jeg må indrømme jeg er fan smiley smiley

profilbillede
  • #45   18. maj 2023 Jeg må prøve mig lidt frem med hvad der virker... men det er også sjovt nok smiley
    Her lige en huskeseddel over hvad jeg har.
    Der er jordbær i den ene mindre krukke og to mynter i den anden. Udover dem på billedet
    Og så to potter med spiselige blomster og en krukke med koriander som alle jo elsker smiley

profilbillede
  • #46   19. maj 2023 @42: Skvalderkål - som det ligner det grønne der gror i bedet er forholdvist nemt at bekæmpe: Grav dem op eller blev ved med at hakke dem om. Der er ingen planter de i længden kan overleve ikke at kunne lave fotosyntese smiley
    Den 'busk' der er på billedet ligner mere end en stub fra et elmetræ, der er spiret igen end en hasselbusk. Elmetræer bliver 30-35 m høje og de vokser ret tjebt i starten (op til 1 m om året - just saying smiley Uanset om det er er elm eller hassel så står den så tæt på huset at det ikke rigtigt duer at den bliver udvokset. Jeg ville grave den op (og ja det er hårdt arbejde smiley ).
    Et bed helt inde op af en husmur kan godt være lidt udfordrende da det jo er et ret tørt sted, Og afhængigt af mod hvilket verdenshjørne det vender også enten mørkt eller i brændende sol. Det man med success ville kunne få til at trives der er hosta og stenbræk (de er begge heller ikke så kritiske med hvilken jord de står i). Som så til gengæld skygger alt ukrudtet væk smiley

• #48   21. maj 2023 #46 - jeg har faktisk haft virkelig mange skvalderkål i haven, vidste bare ikke at det også var det der groede i bedet. De spreder sig godt nok heftigt smiley jeg har fået at vide, at jeg bare skal sørge for at holde det nede konstant, og så kan jeg være heldig at det ikke dukker op til næste år.

Til gengæld har jeg netop ordnet mit bed, som jeg ikke troede kunne reddes smiley Men det var godt nok hårdt arbejde - jeg er lidt spændt på hvordan det går blomsterne, men ellers må jeg jo lære af det og ud at købe noget andet smiley
    Jeg tør slet ikke tænke på hvis jeg skal til at grave det der f.....ing træ op smiley

profilbillede
  • #49   21. maj 2023 Lad være med at grave det op, sav det over ved jorden og bank et kobbersøm i roden

• #50   22. maj 2023 Det er lidt mere overskueligt.. måske.. tak for rådet Ziva smiley

• #51   22. maj 2023 Husk at vande nyplantede blomster, der er så tørt for tiden..

• #52   24. maj 2023 Alle mine bærplanter trives, og mange af jordbærplanterne er begyndt at sætte knopper til bær smiley Der er 4 højbede, som står i en blanding af spaghnum og kompost fra genbrugen. I bunden af højbedene er der (af uvisse årsager) iblandet små stumper glasuld smiley Resten af bærplanterne er fordelt i “almindelige” bede, herunder et bed langs huset, som jo altså er lidt i ly under udhænget.

Og nu spørgsmålet: Jeg kører i sommerhus i morgen og vender hjem søndag eller mandag. Alle bede er fint fugtige nu - de er blevet vandet jævnligt, og så regnede det jo her den anden dag. Ville I vande i morgen tidlig for en sikkerheds skyld? Særligt det bed der er langs huset, skal jeg nok vande uanset, da det får lidt mindre vand end resten.

Hvad siger eksperterne? Der er ikke det mindste vand i vejrudsigterne.

• #53   25. maj 2023 Nogen der har forstand på en estragon plante?

Denne “lille” plante, var en gang en lille bitte pjevset dusk. Nu er den voksen og KÆMPE stor smiley

Sidste år gik den i blomst og blev temmelig kedelig. Tænker den er på vej samme vej igen. Hvad gør jeg, når den begynder at ansætte blomster? Skal den klippes ned - lidt a la purløg?

Eller er løbet kørt og det er på tide at udskifte den?

Synes ikke google er min ven lige i denne søgning smiley

profilbillede
  • #54   25. maj 2023 Anne, ja, vand imorgen tidlig inden du kører.

Linda, jeg er ikke stærk i krydderurter, men tænker det kommer an på hvad du gerne vil med planten..

• #55   25. maj 2023 At kunne bruge den som krydderurt smiley

Som skrevet blev den noget kedelig i bladene, da den gik i blomst. Tænker, at det er fordi energien bliver brugt på at nære blomsterne og siden hen frøene, så sen kan formere sig. Den behøver dog ikke formere sig mere end den gør ve rodskud, for Holy moly den fylder smiley

• #56   25. maj 2023 #55 hvis du klipper topskud jævnligt vil planten blive tæt og meget mere brugbar smiley

• #57   25. maj 2023 Også når den sætter blomster ned langs næsten hele stænglen? Er det så nok at klippe den i toppen?

Den er faktisk ret tæt, men grene er lange kan jeg godt se smiley

På nettet kan jeg læse, at jeg skal klippe blomsterne af, men den blomstrer på nærmest hele stænglen…derfor jeg tænkte om den skulle klippes som fx en purløg.

• #58   25. maj 2023 Start med at klippe den ned og klip så fremover topskud over et par blade smiley

• #59   25. maj 2023 Aha således!

Den er vokset så meget siden den kom frem lige før påske, så må sige, at den er vældig gro-villig smiley

• #60   29. maj 2023 En eller begge katte syntes åbenbart det at Agnete har fået en stor potte på gulvet er lig med at man må grave i potten smiley

De gør det selvfølgelig om natten når jeg ikke ser det smiley

De har ikke gravet i nogen af potterne i vindueskarmene..

Og ja jeg ved godt hun ikke er ude i en have, men det er det tætteste jeg kommer på en have smiley

Billedet er af Agnete i hendes nye gulv-potte

Er det noget med at kanel holder katte fra planter? Og vil min aloe vera kunne tåle det?

profilbillede
  • #61   29. maj 2023 Jeg er typen, der bare sår og planter et eller andet og ser hvordan det går.
    Sidste år lavede jeg et højbed, og jeg har faktisk plads til endnu et, men jeg mangler bare at fylde jord i.
    Sidste år var det squash, jordbær og salat i bedet. I år er der stadig jordbær, salat og så har jeg sat radisser, rødbladet syre og spinat smiley
    Mine jordbær er godt på vej, glæder mig til at der kommer nogen smiley

Derudover har jeg et par tomater som gav super godt sidste år, og så skal jeg på et tidspunkt have rykket mine 4 squashplanter ud smiley

profilbillede
  • #62   29. maj 2023 For nogle uger siden lavede jeg så et lille drivhus til mit højbed. Havde skelettet fra et minidrivhus fra sidste år, men plastikken var gået i stykker. Så jeg gik i gang med plastikposer og strips. Er spændt på at se om det holder hele sæsonen ??

profilbillede
  • #63   29. maj 2023 Jeg synes virkelig i år er året hvor haven på mange punkter ser ud til at lykkes:) Pt venter jeg på de store spillere lægger ud (iris, pæoner, roser) men staudebedene er også godt på vej smiley

profilbillede
  • #64   29. maj 2023 Frk Jensen, har du døbt din aloe vera om ?
    Du skrev da, at den kom til at hede Agate ?
    Gå ud og find et par sten i passende størrelse og læg dem l potten, så kan kattene ikke mere grave i den.

Du er vist også kommet i den forkerte tråd.
    Dette her er en havetråd.......

• #65   29. maj 2023 Ja jeg syntes bedre om Agnete og det klæbede bedre til hjernen eng Agate smiley

• #66   29. maj 2023 Anni - Og som jeg skrev ved jeg godt det er en havetråd smiley

• #67   29. maj 2023 Frk Jensen, jeg ved ikke med kanel, med kaffegrums og citrusfrugter skulle virke afskrækkende på katte. Eller bare helt almindelig gå væk kat smiley Du kan sprøjte det på kurven i stedet for direkte på planten. Min barndomskat eeeeeelskede også potter med jord indendøre - og han var udekat smiley Men det der bløde, løse jord i potter, kunne han slet ikke stå for smiley

• #68   29. maj 2023 Er der nogen der har erfaring med sådan nogle net-tunneller over højbede? Nu har jeg plantet jordbær på steder, hvor fuglene kan muntre sig med dem. Men dem i højbedene vil jeg gerne have for mig selv smiley

• #70   29. maj 2023 Anne - Jeg har desværre dårlig erfaring med Gå væk kat..

Den gang jeg prøvede det på en julestjerne syntes min daværende kat at den smagte endnu bedre..

men vil prøve med kaffegrums smiley

• #71   29. maj 2023 Jeg har brugt frugtnet hvert år og aldrig haft fugle i nettet. Det er vigtigt det sidder stramt og er lukket helt til med sten nederst.

• #72   29. maj 2023 Anne - Da min far havde have havde han finmasket net, og han lagde brædder rundt i bunden/kanten så fuglene ikke kunne komme under..

Der var nogle solsorte der havde fundet ud af de lige kunne vippe nettet op for at komme ind til jordbærene smiley

• #73   29. maj 2023 Ej, det kunne fanme være smart at få lavet nogle trærammer og så sømmet hønsenet fast på - det burde være sikkert for både fugle og Ellie.

Så må bedene med blåbærbuske undvære net, men så bliver der også lidt til fuglene smiley

• #74   29. maj 2023 Jeg har en stor dum chokoladefarvet koriandertyv.... smiley

• #77   30. maj 2023 Men holder fiberdug ikke på varmen og fugten? I det sidste link beskrives det også som et drivhus.

• #78   30. maj 2023 Der er jo det her, som garanteret er både nemmere og billigere, end at bygge selv (for mig, altså) smiley

https://www.xl-byg.dk/shop/trolla-hoejbed-fuglenet-2262113

• #80   30. maj 2023 Der har ikke været gravet i jorden i nat, så det virker til at kaffegrums hjalp smiley

• #81   30. maj 2023 Redigeret.

Brug insektnet også kaldet bionet.

Fiberdug er kun til de kolde nætter og måneder. Det er alt for varmt i sommeren.

Bionet lader både vand og varme trænge igennem men holder insekter og selvfølgelig også fugle ude smiley

Jeg har dette inkl metalbuer. Ikke en billig løsning, men holdbar, da nettet er UV bestandigt smiley
    https://bk-pack.dk/p/insektnet-og-bionet/

• #82   31. maj 2023 Anne - Det var noget ala det her han havde, men så fin masket som muligt, så holder det også de små fugle ude

https://www.jemogfix.dk/fuglenet-2-x-5-meter-garden/1135/9026997/

• #83   31. maj 2023 Det har jeg viklet en del fuleben og -vinger ud af og derfor bruges det ikke her på matriklen mere smiley

• #84   31. maj 2023 Jeg havde bare lagt net over sidste og forrige år, og har ikke haft en eneste fugl der sad fast. Tjekkede 2 gange om dagen. Nu har jeg bestilt et par af de tunneller med det grønne net, og så krydser jeg for at fuglene overlever nettene, og at nettene overlever Ellie smiley

• #85   31. maj 2023 Anne jeg kan se det for mig.
    Fugl sidder fast i nettet, Ellie ser den og springer op til fuglen. smiley
    Ellie hopper og springer rundt i nettet, fuld af glæde over det super gode legetøj hun fandt, smiley
    Du kommer stormende ud af døren iført natkjole og håret strittende til alle sider og bare tæer. smiley
    Ellie hopper og springer rundt af glæde det samme gør du, bare ikke af glæde, men meget sammenbidt for at få fat på Ellie. smiley
    Du får fat på Ellie, kommer i tøjet, kører ind til byen og køber to bakker jordbær smiley

• #86   31. maj 2023 Du jinxer det, Anni smiley

Men du mangler både katten og Dorit i historien smiley

• #87   5. jun 2023 Jeg har høstet radisser, spinat, rødbladet syre og salatmix fra min have i dag. Det blev til den her salat med kylling, syltede rødløg og en dressing med portugisisk honning med hindbær.
    Det smagte virkelig godt, og det er endnu bedre at det meste kommer fra min have smiley

profilbillede
  • #88   8. jun 2023 Hmm har lige bustet Killingen i at være igang med jorden, så kaffegrumsen hjælper ikke længere, og værre enddu, det er mugnet *bvadr*

så jeg skal lige have overskud til at pille det ud igen smiley

• #89   8. jun 2023 Frk Jensen, Gå nu ud og find nogle sten og læg dem i kurven.

• #90   8. jun 2023 Der er ikke sket det vilde på min matrikel i år. Fokus har lidt for meget været på renoveringen af facaden.

MEN - jeg glæder mig dagligt over, at der er dukket valmuer op helt af sig selv.
    Jeg har fået plantet klatreplanter op af Rionettet, og så har jeg for første gang sat krukker med grøntsager ud i Orangeriet.
    Jeg ved godt, at det er et ret oplagt sted at have dem, men der er ikke vand derude, og der er grænser for, hvor mange fyldte vandkander, jeg gider slæbe derovre smiley

• #91   8. jun 2023 Så fik Agnete fjernet mug og babyer..

Jeg fandt lidt sten herhjemme, så de kom i, men skal nok have fundet nogle flere smiley

Og så skal jeg bare have fundet købere til babyerne.

profilbillede
  • #92   8. jun 2023 Babyerne

profilbillede
  • #93   11. jun 2023 Ihhhhhh, jeg har 2 røde og næsten modne jordbær smiley Så er sæsonen lige på trapperne smiley Så jeg har smug-vandet. Ikke at vi har vandingsforbud, men det er givetvis ilde set smiley

• #94   12. jun 2023 Jeg havde også et bær igår på vej, som er væk idag smiley Tror fuglene er hurtigere end mig i år..

• #95   12. jun 2023 Jeg har lige spist det første bær smiley Jeg har net over mine højbede nu, så fuglene må nøjes med dem, der er i bedet langs huset og i bunden af haven. Jeg kan se at skovjordbærrene også begynder at være klar, så der er mad på vej til fuglene smiley

• #96   12. jun 2023 Jeg har også lige spist årets første hjemmedyrkede jordbær! Hold nu op, det smager godt! smiley

profilbillede
  • #97   13. jun 2023 Jeg poster det her hvert år, men elsker simpelthen vores espalier og højbed på terrassen - alle de farver og ting, der blomstrer

profilbillede
  • #100   17. jun 2023 Der er øjensynligt nogle planter, der trives med tørken, for aldrig har mine pæoner stået så flot. Der plejer godt nok at være blomster, men de plejer at ligge hen ad jorden, fordi de lange tynde stængler ikke kan bære dem.
    Og ja ja, jeg har ikke slået græsset omkring dem, men jeg nyder synet alligevel.

profilbillede
  • #101   17. jun 2023 Bananpandekager med hjemmedyrkede jordbær til morgenmad smiley

Tænk at noget så simpelt, kan føles så luksus smiley

profilbillede
  • #102   17. jun 2023 Anne, mums, bare mums smiley

• #103   17. jun 2023 Ej det var en god idé Anne! Jeg har lige spist 5-6 jordbær jeg plukkede lige før. Næste gang vil jeg besinde mig og gemme dem lidt, og lave noget lignende! Der ser lækkert ud smiley

• #104   17. jun 2023 Årets første agurk fra drivhuset smiley

profilbillede
  • #105   17. jun 2023 Bliver ALDRIG træt af denne rose her smiley

profilbillede
  • #107   20. jun 2023 Roser kan altid overleve at blive flyttet. De skal klippes ned så det der er over jorden er på størrelse med rødderne eller mindre.
    De skal vandes rigtig, rigtig meget, når du genplanter, derfor nemmest at gøre om efteråret.

Og så må du ikke så gerne sætte nye roser i jord som der har stået roser i i mange år. Så skal du helst skifte jorden først.

• #108   20. jun 2023 Roser kan flyttes, de skal klippes ned som A-S skriver, men vent til efteråret, det er rigtig dumt at gøre nu;) roser kan godt stå i krukker, men de skal vandes meget og skal beskyttes i streng frost, jeg flytter mine ind i drivhuset om efteråret smiley

• #109   21. jun 2023 Jeg står i den modsatte situation af A-S. Tidligere ejer har forsøgt sig med at lave et rosenbed foran terrassen, men det er åbenbart et rigtigt skidt sted, for roserne vokser nærmest ikke, og er kun ca 20cm høje, selvom jeg ikke har klippet dem ned, i de to år, jeg har boet der.

Ville det være en idé, at grave dem op, berige jorden, og så plante dem igen? Det er nemlig faktisk en RET god idé med rosenbed lige der smiley

• #110   21. jun 2023 Har fået jordbær til sen frokost smiley

profilbillede
  • #111   21. jun 2023 Tja... hvordan har du behandlet roserne, Karina?
    Roser skal vandes (meget), de skal have gødning en gang om måneden hver måned fra april til august. Og så ville jeg lægge et rimelig tykt lag hestemøg i den sene vinter, især hvis jorden er dårlig/ikke holdt vedlige:)

• #112   21. jun 2023 Jeg er lige kommet hjem efter tre dage med eksaminer i Haderslev og i det ene rosenbed er endnu flere roser sprunget ud smiley

profilbillede
  • #113   21. jun 2023 Min lille bitte have, med en masse planter smiley Høstede en god portion jordbær igen i går, og kan nok gøre det samme igen i morgen smiley
    Der er også både agurk og tomat på vej. Er meget spændt på, om jeg lykkes med agurk i år. Det er de to planter, der vokser op af væggen på mit hjemmegjorte espalier (af gammelt hegn og hegnspæle) smiley

profilbillede
  • #114   22. jun 2023 A-S jeg har ikke gjort noget som helst ved roserne...
    Det var nærmest et helt tilfælde, at jeg opdagede dem i efteråret, fordi de er så små..
    Men jeg kan godt høre, at jeg skal i gang, hvis der skal komme noget godt ud af det smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#115   22. jun 2023 Kan det være at der er blevet plantet miniroser, og det er derfor de er små?

• #116   22. jun 2023 Jeg stod i min helt store begejstring over en valmue havde plantet sig selv og blomstrede i min have.... da Maggie nærmest lige så begejstret kom gadagungrende hen, bed blomsten af og gadagungrede væk igen -nu på jagt efter hendes bold...

Jeg stod tilbage helt målløs og jeg tror muligvis mit bæst af en kæreste var ved at t*sse i bukserne af grin... smiley smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#117   22. jun 2023 Jeg har modsat problem, jeg købte en vildengsblanding i marts UDEN valmuer i, som så ser sådan her ud nu... mistænker valmuer fra sidste år fra køkkenhaven har spredt sig. smiley

profilbillede
  • #118   22. jun 2023 Du må gerne låne marodøren? smiley men jeg garanterer ikke for at hun sorterer smiley

• #119   22. jun 2023 Du kan evt sætte et billede ind af dem, Karina, ikke alle roser skal behandles helt ens:)

• #120   23. jun 2023 Det prøver jeg A-S. Jeg får taget dem i weekenden smiley

• #121   24. jun 2023 Jeg har fået en gul sommerfuglebusk smiley

Jeg har umiddelbart 2 steder, den kan sættes. I bedet langs huset, hvor den står i sol hele dagen og skygge fra sen eftermiddag, eller i det lille bed i hjørnet af haven, hvor den får morgen- og aftensol, men står i skygge hen over dagen.

Bedet langs huset får ikke så meget vand, fordi udhænget tager lidt. Men jeg kan jo bare vande. Det andet bed passer mest sig selv.

Hvad tænker I? Hvor er det bedst at sætte den?

• #122   24. jun 2023 Ingen anelse Anne men de er så smukke og de sommerfugle de lokker til ligeså... smiley

• #123   24. jun 2023 Anne, tænk ikke på, hvor den står bedst lige nu, men hvor den vil stå bedst når den bliver stor.
    Du kan selv lave flere sommerfuglebuske ved at tag en lille gren og sætte den i vand eller fugtig jord.

• #124   24. jun 2023 Hvis ikke højden er et problem op ad huset, så sæt den der. Den vil få flere blomster, når den får meget sol.

• #125   24. jun 2023 Årets første hjemmedyrkede hvidløg smiley

profilbillede
  • #126   24. jun 2023 Linda, skal de dyrkes i drivhus?

• #127   24. jun 2023 De behøver ikke drivhus.

• #128   25. jun 2023 Anne - Nej smiley De dyrkes bare på friland. Skal sættes i efteråret og kan høstes omkring midt juli alt efter sort smiley Skal blot have gødning og vand.

Eneste minus er, at de helst skal under net fra det tidlige forår. Der kan gå skadedyr i (løgminerfluen), som kan ødelægge bladene og derved også de lag, der beskytter løget, så det kan gemmes.

Jeg har været et snøvl og har desværre haft besøg af fluen smiley Hvor stor skaden er, kan jeg først se, når jeg høster løgene.

Men det så sagt, så smager sådan et helt frisk hvidløg simpelthen fantastisk smiley

Vedhæftede billede er min høst i 2021 smiley smiley Sidste år, var de ret små. Havde vist været nærig med både vand og gødning.

profilbillede
  • #129   25. jun 2023 I dag plukkede jeg flere jordbær, end der var plads til i maven, så der blev en slat til fryseren. Det sker nok også de næste par dage smiley

Jeg er vild med at kunne høste 400-600 g bær om dagen. Men det slutter jo om et par uger. Er der nogen der har erfaring med en sen sort, som smager godt og giver en god portion bær?

• #130   27. jun 2023 Der er gang i de lange stærke smiley

profilbillede
  • #131   28. jun 2023 Endnu et jordbær-spørgsmål smiley

Jeg skal sætte nogle nye planter til august, og sad og læste lidt generelt om jordbær. Der står at det er en god ide at lægge halm omkring planterne (altså i foråret), så bærrene ikke rammer ned i jorden. Lader man så bare den halm ligge?

Og så anbefales organisk gødning, men ikke dyrelort. Nogle anbefalinger?

Jeg plejer at dække bedene til med de visne blade der falder af kirsebærtræet lige ved siden af. Det er win-win; planterne bliver beskyttet mod vinteren, og jeg skal ikke køre bladene på genbrugen smiley

• #132   29. jun 2023 Halmen formulder så den skal ikke fjernes.
    Jeg gøder egentlig bare med gødningskugler, blade er helt sikkert også godt dog:)

• #133   29. jun 2023 Hvad er gødningskugler? Jeg er HELT ny i gødning, når det ikke er hestelort smiley

• #135   29. jun 2023 Bruger gødningsgranulat. Nemt og enkelt. Det ryger både i krukkerne til mine blomster og i køkkenhaven til grøntsagerne smiley

Når det strøs i køkkenhaven, sørger jeg for at vande grundigt bagefter eller strør det ud lige før regnvejr, så næringen kan trænge ned i jorden smiley

Bruger denne fra ECOstyle:
    https://www.bauhaus.dk/ecostyle-universalgodning-organisk-5-kg

• #136   1. jul 2023 Tomater og Ærter klarer det da godt sammen.????

profilbillede
  • #137   15. jul 2023 650 g ægte havelykke lige ned i gryden smiley smiley

profilbillede
  • #138   15. jul 2023 Hvidløg af sorten Estisk Rød er nu høstet smiley De er gået noget mere skånsomt igennem mødet med løgminerfluen end den anden sort Messidor smiley

Flere af dem (ikke dem på billedet) var alle lag revnet, så de ikke kan gemmes…det påvirker dog ikke smagen smiley

profilbillede
  • #139   16. jul 2023 Jeg har et stykke jord ude foran, som bare står med græs. Det er kedeligt og ikke særlig kønt. Teknisk set kunne det godt bruges som en ekstra p-plads med tiden, men lige nu er det bare …. Grimt!

Jeg overvejer om jeg skal sætte nogle vilde blomster. Der er ca. 1 kvm i midten af græsstykket, hvor der er skovjordbær, og de må egentlig gerne blive. Men er det rigtigt forstået, at jeg skal skrælle græsset af, blande sand/grus i og så frøene her i sensommeren/efteråret? Nogle fifs til gode frøblandinger?

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#140   16. jul 2023 Jeg har købt blomsterblanding hos naturengen.dk og der ser ud til at komme mange fine vilde blomster op.

Det mest korrekte er vel at fjerne græsset, jeg har dog bare vendt det et spadestiks dybde på hovedet og plantet mine frø direkte ovenpå smiley

• #141   16. jul 2023 Jeg ville bare lade græsset gro, evt smide nogle blomsterfrø i det næste forår (medmindre de er kuldespirrende). Der er ofte meget forskelligt i en græsplæne som ingen opdager, fordi den holdes kort:)

• #142   17. jul 2023 Hvordan vedligeholder man et surbundsbed?

Der er en del rhododendron i min have, og der er vist ingen tvivl om, at de trænger til noget kærlig omsorg. Men jeg kan finde en masse på nettet om, hvordan man etablerer et surbundsbed - men intet om, hvordan man vedligholder. Er det blot et spørgsmål om den rette mængde af korrekt gødning?

Derudover har jeg fået en lillebitte rhododrendron med hjem fra Sverige - 12-15 cm høj. Planen er, at jeg ville plante den i en krukke, hvor jeg kan holde godt øje med den, indtil den kommer i vækst - men er det overhovedet en god idé?

• #143   17. jul 2023 Karina man vedligeholder ved at tilføre grov beriget (ugødet) spagnum, og så kan man gøde sine planter, hvis man ønsker. Jeg gør det aldrig.
    I stedet for spagnum, kan man også bruge gran/fyrrenåle. Det er også surt. Jeg har nogle Thuja jeg bruger bare nedfældet under mine Rhododendron.

• #144   18. jul 2023 Tak Louise.
    Fyrre- og grantræer har jeg masser af, så det må jeg nemt kunne klare smiley

• #145   18. jul 2023 Ja det er en billig og virkelig god løsning. Det giver den korrekte pH samt det pakker ikke for tæt ligesom grov spagnum.

• #146   19. jul 2023 En lille anbefaling herfra smiley

Da jeg var i Sverige i weekenden lånte vi bærplukkere for nemmere at kunne plukke blåbær (de var geniale)
    Jeg endte med at købe én på vej hjem, og har efterfølgende afprøvet den på solbær, hvor den også virker SÅ fint! smiley

• #147   19. jul 2023 Karina, husk at plante din lille nye plante i surbundsjord/spagnum. Surbundsplanter kan ikke lide alm. havejord.

• #148   19. jul 2023 Karina de kan også købes i Danmark. Mener jeg engang så dem i Biltema.
    Vi har en håndfuld i sommerhuset, da der er fyldt med vilde blåbær. De er nemlig en kæmpe hjælp.

• #149   19. jul 2023 Lise-Lotte den blev pænt plantet i "Rhododendron-jord" smiley

Louise FEDT at I har vilde blåbær. Jeg troede nærmest kun det fandtes i Sverige smiley

• #150   19. jul 2023 Ude vestpå i Jylland er der en del områder med danske blåbær:)

• #151   19. jul 2023 Der er vilde blåbær i den ene af de skove, vi træner hund i. Og hvert år bliver vi lige chokerede når den første lyse hund kommer ud af skoven, fuld af dybrøde pletter. Lige indtil vi kommer i tanke om, at hunden er tonset igennem blåbær smiley

• #152   19. jul 2023 Karina det er mellem Brædstrup og Bryrup. Der er virkelig mange. Vores grund er 12000 m2 og det er fredet grund. Primært skov og lige en lysning til huset. Der er nok blåbær på halvdelen af grunden. Ligeså er der tyttebær og hindbær samt en smule skovjordbær. Super hyggeligt smiley

• #153   20. jul 2023 Hvor lyder det bare fedt Louise!!

• #154   21. jul 2023 Da min far døde her for et par år siden, tømte jeg haven for stauder, før jeg solgte hans hus. Jeg kan simpelthen ikke huske, hvad den her hedder?? Nogen der er skarpe i blomster?
    Den har blomstret fra i foråret og indtil nu, hvor den visner hen.

profilbillede
  • #155   21. jul 2023 Det er svært at se på fotoet her fra telefonen, men det kunne godt minde om en Fingerbøl?

• #156   21. jul 2023 Ja, det er svært med billedet, jeg skal prøve at tage et bedre. Det er slet ikke sådan en høj én. Det er ligesom klokker der hænger mange af ud fra hver stilk.

• #157   21. jul 2023 Det ligner en af campanula arterne

• #158   21. jul 2023 Ligner løjtnantshjerte, men tag lige et billede fra siden i stedet for oppefra haha

• Helene og labberne
    Helene og labberne Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 2 Svar: 14
    #159   21. jul 2023 Det ligner småhjerte - dicentra formosa smiley

• #160   21. jul 2023 Nix - ingen af det nævnte smiley
    Løjtnantshjerte er virkelig fin, den kommer på listen over ønsker.
    Campanula har jeg haft flere gange, og dem kan jeg bare ikke holde liv i smiley

Ja, jeg tager et bedre billede, når telefonen holder sig lidt i ro, så jeg kan komme i haven.

• #161   21. jul 2023 JA! Det er dén, Helene.
    Tak skal du have! smiley

• #162   21. jul 2023 Helene ja det giver jeg dig ret i.

• #163   21. jul 2023 Og tak til jer, der gad gætte med smiley
    Stauderne var min fars guld (han arbejdede som gartner i en del år) så jeg har har længe haft lyst til at få styr på de stauder, jeg arvede smiley

• #164   25. jul 2023 Indtil videre er der høstet 100 agurker på de to planter, vi har i drivhuset smiley

Heldigt, at vi alle inkl. Svende er meget glade for agurker smiley

Men der er også rigeligt til at give væk af, så der er både glade kolleger, venner og familiemedlemmer imellem de glade aftagere smiley

profilbillede
  • #165   25. jul 2023 Linda, de er også gode i tykke skiver og så lige hurtigsyltet. Magisk til grydestegt kylling smiley

• #166   25. jul 2023 Åh, frisksyltede agurker, yuuuuuum smiley

• #167   25. jul 2023 Åhh ja! Til sådan en grydestegt kylling med kogte kartofler og SÅWS smiley smiley

• #168   25. jul 2023 Og rabarberkompot:-)

• #169   25. jul 2023 Og til stegt flæsk smiley

• #170   25. jul 2023 Det er en skøn tid i haven lige nu, vi høster også masser af agurker, salat, ærter, kartofler, squash, gulerødder og læssevis af basilikum til bl.a. pesto.

Dagens projekt har bl.a. været at fræse en cirkel, hvor der senere på året, skal plantes bærbuske og skovjordbær som bunddække. I inderkredsen, skal der være plads til bålsted og nogle siddepladser. Jeg har også fræset et andet sted på matriklen til et nyt vildt bed og fået sået 18 nye arter af vilde blomster, som skal plantes der.

profilbillede
  • #171   26. jul 2023 Nøj, det ser skønt ud, Kirsten smiley

Jeg er vild med ideen med det vilde bed. Tænker der bliver nogle glade bier og insekter i jeres have smiley

Jeg plejer at have en masse blomster i køkkenhaven..,det har jeg desværre ikke i år, da livet kom lidt i vejen i foråret smiley Men til næste år, håber jeg på at være tilbage smiley

• #172   26. jul 2023 Linda - Tak smiley Vores have er jo ret stor smiley
    Den er 2,3 hektar og vi har både nogle små skovstykker og et ok stort vandhul, så her er rigtig meget liv, men jeg vil gerne skabe endnu mere.

Jeg er gammel "plantenørd" og har siden jeg var barn elsket de vilde planter, selv i min gamle have på kun 450 kvadratmeter, havde jeg meget vildt sammen med de traditionelle stauder, så det er afgjort en gammel drøm at have så stort et område at "lege" på smiley

Det meste af arealet har bare ligget hen som græsmark i rigtig mange år og er domineret af græs og tidsler, men der er er også områder som er lidt mere nærringsfattige og derfor nemmere at etablere nye arter af vilde planter på, jeg tager et stykke hvert år. Det her er en del af det første, som er ca. 4 x 30 meter langt.

profilbillede
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 27 Emner: 44 Svar: 921
    #173   26. jul 2023 Kirsten - Hvordan holder du styr på hvilke vilde blomster, der er giftige for hunde/børn ikke kommer i dine bed ?
    Spørger fordi jeg selv ønsker flere forskellige vilde varianter, men har fået at vide, jeg skal passe på med at købe færdig blandingerne fordi flere af planterne er giftige for hunde/børn.

Har ikke halvdelen af din grund, men vi har lavet stisystem på en gammel hestefold med "heller" hvor det hele får lov at gro vildt, eller hvor vi har en hundeforhindring.

Synes vi stadig mangler mangfoldighed i "hellerne" Selv om området er flere år gammelt. Det er ellers nemt at passe, fjerner p.t. kun konsekvens giftige planter, bl.a. eng brandbærer, da vi har en del hestefolde, tæt på.

• #174   26. jul 2023 CM - Det holder jeg slet ikke styr på, jeg har rigtig mange af de meget giftige planter, engbrandbæger, stormhat, natskygge, bulmeurt, fingerbøl osv.

Til gengæld har jeg smagt på rigtig mange af dem og de fleste smager grimt. Jeg kan fortælle at en plante som eks. stormhat smager meget bittert og efterlader en lidt brændende fornemmelse på tungen, så børn spiser med garanti ikke store mængder og det tror jeg heller ikke hundene gør.

Mine whipper spiser en del grønt og jeg har aldrig set dem tage fejl, de små kopierer de store og spiser det de gør.

Jeg har to børnebørn, den ældste deltager meget i det udendørs arbejde og jeg lærer ham, som jeg også har lært egne børn, at man kun må spise det man kender og er han i tvivl skal han komme og spørge.

For de tobenede har jeg gjort det lidt nemmere, ved at koncentrere de spiselige ting i bestemte områder.

• #175   26. jul 2023 Er engbrandbæger ikke kun et problem, hvis der bliver slået græs til hø? Jeg husker fra min barndom, at både heste og kreaturer spiste uden om dem.

Jeg vil nødigt undvære de "labre larver", selv om også de er hamrende giftige og deres smukke forældre, sommerfuglen, blodplet

profilbillede
  • #176   26. jul 2023 Charlotte du kan jo købe flere arter og så blande dem selv. Så kommer der ikke giftyige planter med. Solsikke, Honningurt, blodkløver, hjulkrone og mange flere er ikke giftige. Vi har som Kirsten og masser af giftige planter i haven: løgplanter, Liguster, Rhododendron, vindruer (selvfølgelig ikke for mennesker), Guldregn, Blåregn, Digitalis og mange flere. Hunde og børn har aldrig spist af dem
    Hundene foretrækker hunde græs eller burresnerre. Børnene har fået at vide, at det der står i urte/frugthave må man spise. Alt er er no go. Det har vi ikke haft udfordringer med at kunne forstå.

• #177   26. jul 2023 Åh Blodplet er så smuk smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#178   26. jul 2023 Til hø og wrap, men også hvis der er for mange, så de ikke kan spise udenom.

Det er en plante, der formerer sig med stor hast, så hvis den ikke holdes nede, giver jeg udfordringerne videre til de omkringliggende naboer (giver det mening ?) Men smuk er den.

En ting er, når det er giftigt at spise, men jeg har fået, at vide, at nogen planter er giftige med deres saft at få på sig som f.eks. vild pastinak.

Jeg er opvokset i lejlighed, stort set alt er learning by during inkl. erfaringerne og ved, at spørge, søge på nettet o.s.v.

Vores grund er opdelt i 3 haver, så der er også tydeligt markering på spiselige planter og ikke spiselige. Bærbuske er hegnet ind i en lang række, så det danner skel imellem 2 haver. Hvor der er vild med vilje, er der kun de indhegnet bærbuske, nøddebuske og frugttræer.

• #179   26. jul 2023 CM - Hvis man klipper frøstandene af engbrandbæger, kan den ikke formere sig, jeg lader kun en enkelt eller to sætte frø smiley

Den eneste plante jeg ikke vil have er kæmpebjørneklo, men det giver sig selv, for den har man pligt til at bekæmpe, vild pastinak har jeg plukket gennem rigtig mange år til buketter uden nogensinde at se en reaktion, men efter jeg fandt ud af at saften kan give blæner, bruger jeg handsker smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#180   26. jul 2023 Tak Kirsten smiley Så vil jeg fremadrettet nøjes med at klippe frøstandene af for det er en flot plante smiley

• #181   26. jul 2023 Vild pastinak er ligesom kæmpe bjørneklo. Jeg har i flere år gennem mit tidligere arbejde bekæmpet begge. Begge giver grimme blærer skulle jeg hilse og sige. Men der skal sollys til.

• #182   26. jul 2023 CM - Jeg håber du får besøg af blodplet og dens larver smiley

• #183   26. jul 2023 Men tjek altid hvordan de er giftige, inden I smager på giftige planter!
    Jeg har fx en peberbusk i min have, den er voldsomt giftig, to bær kan slå en voksen mand ihjel iflg giftlinjen på Bispebjerg Hospital.
    Hele planten er giftig, så min står placeret så den ikke er nem at tilgå og alle i min familie ved at den er vanvittig giftig (og er store modstandere af at jeg har den i haven, men den er smuk og jeg har ikke børn selv, så pt bor den her endnu).

• #185   17. aug 2023 Så er det vist tid til at udstille min totale inkompetence på have-området.

Jeg har en del forskellige tomat-planter i år, dels på gårdspladsen og dels i orangeriet. Tror kun, jeg har købt én af dem, de øvrige har jeg fået som små planter fra min søster, min niece og en hundebekendt.

I laaaaang tid har jeg gået og været ret irriteret over den ene af planterne på gårdspladsen.
    Den har længe haft ret fine store tomater, men istedet for at gå fra grønne til røde, så er de gået fra grønne til gule til orange...
    TRÆLS at de bare ikke gad blive røde...
    Indtil det gik op for mig i går, at det slet ikke er meningen, at de skal blive røde.....
    De er skønne, søde og modne, når de er orange (og smukke).

Oj, så føler man sig altså lidt ekstra blond!!

• #186   27. aug 2023 “Lille” fad med tomater fra drivhus og friland smiley

• #187   27. aug 2023 Nu med billede smiley

profilbillede
  • #188   3. sep 2023 5 små bøffer smiley

profilbillede
  • #189   3. sep 2023 Jeg har absurd mange hindbær nu, og jeg var sikker på at jeg ville kommer til at kunne lide dem, men det kan jeg ikke. Jeg føler lidt at jeg får en sur, blød larve i munden, når jeg spiser et bær smiley

Men de egner sig glimrende til mojitos smiley

profilbillede
  • #190   3. sep 2023 Åhh…elsker hindbær, men mine planter er nye og giver ikke rå mængder…dog nok til et par håndfulde hver dag smiley Men har også en lille pige, der ELSKER hindbær, så de når som regel ikke længere end til terrassekanten, før end de er væk smiley

• #191   3. sep 2023 Øv Anne, jeg er jo ikke i området i dag, og jeg elsker både hindbær og mojitos.
    Har faktisk masser af mynte, så måske man skulle ...

• #192   3. sep 2023 Lise-Lotte, det kan varmt anbefales. De giver lige et lækkert twist til drinken smiley

Linda, hende jeg har fået planterne af i sin tid, døjer med at hendes planter er holdt op med at sætte bær. Så vi har aftalt at hun får stiklinger fra mig, når de er flyttet i deres nye hus til foråret.

De af planterne der giver rigtig mange lige nu, bliver gravet op og fordelt mellem en kollega og en veninde. Det er sjovt nok dem som står langs huset (i almindelig jord) der giver mest. Dem i højbede giver ikke i nærheden af de andre.

• #193   5. sep 2023 Årets største smiley

profilbillede
  • #194   5. sep 2023 Woow, AS! En kleppert smiley Er det en Costoluto Genovese?

Jeg havde en på 635, men fik ikke taget billede af den smiley Det var denne af sorten Taiga

profilbillede
  • #195   5. sep 2023 Den her hedder (meget passende) Brutus smiley

• #196   5. sep 2023 Men jeg havde faktisk enkelte sidste år, som var større, det har ikke været et super tomatår hos mig desværre..

• #197   5. sep 2023 Ahahahah! Ja den lever sgi da op til navnet smiley smiley

Har faktisk hørt flere sige, at de er udfordret.

Jeg var ret længe om at få mine tomatplanter ud i driverten og på friland, så mine er ret sene og først nu begyndt at modne. Til gengæld bugner flere af bøfferne med tomater.

Her Siegels Dark Stripes smiley og der sidder flere store længere oppe smiley Håber, at man kan se det, da billedet er lidt mørkt smiley

profilbillede
  • #198   5. sep 2023 Jeg elsker min have smiley

profilbillede
  • #199   5. sep 2023 Sikke en bugnende kurv af lækkerier smiley

• #200   6. sep 2023 Altså, jeg har dobbelt så mamge planter som sidste år, men en mindre høst... Dog høst til samme tid, men fx nu her er planterne begyndt at blive gule og grå og ligne noget der har fået frost, så det er sgu lidt noget bæ i år, selvom jeg har fået rigeligt til mig selv (jeg har så bare ikke givet væk, som jeg plejer...)

• #201   7. sep 2023 Jeg har prøvet at tage panoramabilleder fra min plet i haven, håber de kan uploades herinde smiley

profilbillede
  • #202   10. sep 2023 Dagens høst af agurker og tomater smiley smiley

profilbillede
  • #203   16. sep 2023 Skal have gang gryder og ovn smiley smiley smiley

Lige høstet denne portion…og der er mindst lige så mange tilbage på planterne smiley

profilbillede
  • #204   16. sep 2023 Det ser lækkert ud Linda.
    Hvad hedder de små tomater?
    Er de lækre, og kan man købe frø i Danmark?

• #205   16. sep 2023 De hedder wild Argentinian smiley Har købt frø ved Camilla Plum for nogle år siden. Mener jeg tog frø sidste år. Ellers kan jeg tage frø i år, så mon ikke vi kan finde ud af noget smiley ?

De smager virkelig godt. Er sprøde og giver et VÆLD af små tomater. Den har et hav af de her små klaser, som du kan se på billedet smiley

Planten skal ikke knibes og her står den bare i en stor krukke. Det gjorde den også sidste år, hvor den producerede mindst lige så mange smiley Den skal bare vandes og gødes regelmæssigt smiley

Min unge elsker dem og snacker løs smiley Den er egentligt sået til hende, men vi andre er også vilde med dem smiley

profilbillede
  • #206   16. sep 2023 Tak Linda.
    Jeg har bestilt frø til de små tomater - plus en pakke med 25 blandede frø smiley
    Så må jeg da være klar til næste forår.

• #207   16. sep 2023 Super! Til info er det nogle ret små frø, og planten er forholdsvis lille, men bare rolig. Den skal nok vokse til og give tomater smiley

• #208   16. sep 2023 Det er ikke størrelsen, det er gørelsen smiley

Jeg er vild med hele små tomater i salater, så bliver det ikke så smattet smiley

• #209   5. okt 2023 Fermentering af tomatfrø til næste års produktion smiley

Havde en pæn portion tomater, der skulle bruges, så kunne lige så godt få gang i frø-høsten samtidig smiley

Nu står der to bradepander med tomate ri ovnen klar til at blive til bagt tomatsovs til fryseren smiley

profilbillede
  • #210   5. okt 2023 Hvad er det lige du gør med tomatfrøene Linda?

• #211   5. okt 2023 Fermentere dem, så den gele, der omkransede frøet går til. Det skulle øge spireevnen og derved gøre det nemmere at få frøet til at spire til foråret smiley

Man skraber simpelthen frøene ned i et glas og hælder lidt vand ved, rører rundt og dækker til. Her skal de stå 4-6 dage. Der dannes mug og det ser umiddelbart helt forkert ud. Men fat mod…det er helt rigtigt smiley

Frøene sigtes og skylles fri af gele og mug smiley Jeg gnubber dem lidt i sigten og vupti. Så er der kun de små tomatfrø tilbage. Lægger dem til tørre på et stykke bagepapir og pakker dem væk dagen efter smiley Nu kan de næsten holde sig uendeligt smiley

Jeg skal prøve at huske at tage billede om nogle dage smiley

• #212   5. okt 2023 Tak for din fine forklaring, det giver jo god mening smiley

• #213   5. okt 2023 Videoen her forklarer det lidt mere detaljeret smiley

Jeg er dog ikke lige så grundig, som dem smiley smiley

https://youtube.com/shorts/l2hQHNphPSo?si=vlt5KdYoQ4xZTqpB

• #214   6. okt 2023 Jeg gjorde det sidste år at jeg lagde frøene på køkkenrullepapir så de tørrede helt ind (geléen forsvandt/tørrede helt ind), da jeg så ville spire dem i januar, lagde jeg dem på et vådt stykke køkkenrulle i en plastikpose i køleskabet indtil der var "mug" i posen, så lagde jeg den i vinduet til de spirede.

Jeg aner ikke om det er en anderkendt proces smiley Men jeg fik fuld spiring på alle frø smiley

• #215   7. okt 2023 Det gjorde jeg også før, men kunne se på nettet, at fermenterings metoden er anvendt af flere og flere smiley

Mine frø kommer blot i jorden og spirer frem på få dage smiley Kun et enkelt frø spirede ikke, og havde gang i ca 70 planter smiley Brugte kun køkkenrulle metoden for at teste spireevnen på mine frø, som i øvrigt var 100% smiley

• #216   7. okt 2023 Jeg har været 5 timer i haven idag smiley

profilbillede
  • #217   7. okt 2023 Jeg har jo lidt en drøm om, at "redde" de roser, der er på matriklen, som står nogle lidt fjollede steder, hvor de bliver overmandet af bla. kaprifolier.
    Men jeg tænker, at det vil været et ret stort projekt, at forvandle et stykke med græs til et frodigt rosen-bed?
    Kan man måske "snyde" lidt, og have dem i et højbed? smiley

• #218   8. okt 2023 Roser er utroligt vandkrævende, så jeg tror du vil blive træt af at have dem i et højbed. Jeg har roser i de to skrånende bede bagved Coco på billedet overfor, og der har jeg siveslanger i så jeg kan vande hele forsommer og sommer, da de skrånende bede gør at vandet for nemt flyder fra.

Du kan evt lægge pap over det stykke græsplæne du vil bruge som bed og så bare vente til næste efterår med at flytte roserne. Til den tid vil græsset være dødt og livet under jorden vil have omdannet jorden til en lægger muld, når de spiser sig igennem græsrødderne:)

• #219   8. okt 2023 Jeg ville heller ikke plante roser i højbed, men jeg opfatter dem ikke som vandkrævende, hvis bare de bliver plantet i jord med lerindhold.

Jeg vander kun roser regelmæssigt de første par år efter plantning, derefter kun hvis der er ekstrem tørke.

Den på billedet har kun fået ekstra vand den første sommer efter plantning, derefter aldrig, den stod i min tidligere have og er 5-6 år gammel på billedet.

Jeg har plantet ca. 30 roser i år og de bliver vandet i tørre perioder, ellers ikke.

profilbillede
  • #220   9. okt 2023 Jeg må i gang med pap-løsnningen. Jeg vil ikke kunne flytte roserne i det tidlige forår, når frosten er gået af jorden, vel?

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#221   9. okt 2023 Jeg har ønsket mig valmuer i haven, siden vi lavede stisystem.

Nu har jeg fået et helt bed smiley Men for pokker da, de står jo det helt forkerte sted smiley De er "hjemmebragt" med jord og vi er langt fra færdig med at hælde jord på området, da det skal blive til en hel lille bakke ovenpå/rundt om røret smiley

Kan man grave dem op og plante dem midt i det høje ukrudt ?

profilbillede
  • #222   9. okt 2023 Det er vel bare at tage frø, og så så dem på rette sted.
    Mine valmuer har dog blomstret for længe siden.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#223   9. okt 2023 Billedet er fra i dag og der er stadig en del knopper.

Jeg får kun gult støv på fingrene, når jeg stikker fingrene i blomster hovedet smiley (jeg er københaver og opvokset i lejlighed smiley ) Er det fordi jeg skal vente til de er afblomstret (smidt bladene) ?

• #224   9. okt 2023 Ja frøstanden sidder under kronbladene. Den tørrer og valmuefrøene (som er birkes) vil du høre rasle inden i. De skal sås.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#225   9. okt 2023 Tak Louise smiley

• #226   10. okt 2023 Det er staude valmuer, ikke etårige smiley grav dem op og flyt dem, det kan godt gøres nu, bare de får rigeligt vand.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#227   10. okt 2023 Tak Bodil smiley

• #228   10. okt 2023 Der er åbenbart ikke grænser for, hvad man kan lære på HG.

Jeg var sket ikke klar over, at der findes staude valmuer smiley

Google påstår, at man godt kan tage frø fra dem, og at de først skal klippes ned omkring 1. april.

• #229   10. okt 2023 Ja du har ret. Så skal de bare graves op. De formerer sig temmelig meget. Jeg kan ikke komme af med mine haha.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#230   10. okt 2023 Har undret mig over at stænglerne er tykkere og der er flere blade end på de valmuer man ser i naturen smiley

Her må de rigtig gerne brede sig, så de kommer til at være i alle "bed" i haven vild med vilje smiley

• #231   10. okt 2023 Karina: det tager tid at få nedbrudt, så jeg tror ikke du vil kunne gå igang i foråret, aller højest er græsset blevet gult/hvidt til den tid, vil jeg tro.

• #232   11. okt 2023 Ok tak. Jeg må væbne mig med tålmodighed smiley

• #233   11. okt 2023 Agnete har fået endnu en baby smiley

profilbillede
  • #234   12. okt 2023 Blomster fra haven smiley
    Skærmdild
    Hirsegræs
    Lathyrus
    Jomfru i det grønne smiley

profilbillede
  • #235   13. okt 2023 Lavendler plejer da ikke at blomstre to gange, vel?

profilbillede
  • #236   13. okt 2023 Næh men vejret snyder. Nogle æbletræer blomster også igen smiley

• #237   13. okt 2023 Min den ene hortensia blomstrer igen, og det gør naboens tulipantræogså

• #238   5. nov 2023 Så blev de sidste afgrøder høstet smiley Der gemte sig alligevel en anseelig mængde kartofler i jorden…sammen med lidt gulerødder (under kartoflerne) og nogle rødbeder smiley smiley

Bed til næste års hvidløg er også klargjort, og så skal jeg prøve at efterårsså nogle rækker med blomster til næste års buketter smiley Blandt andet Irlands klokke, Kongekommen, Sommerridderspore, Kornblomst og Nigella. De sås alle på friland og så skal jeg prøve at så lathyrus og hjertegræs i drivhuset smiley

Virker det, er det bonus…virker det ikke, må jeg bare så om til foråret smiley smiley

profilbillede
Kommentér på:
Havetråd 2023

Annonce