Online Tilmeldt:
29. sep 2008 Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Beskrivelser i salgsannoncer {{forumTopicSubject}}
Jeg undres gang på gang, når jeg læser salgsannoncer for særligt blandinger.
Ofte har de et smart navn og nogle helt unikke egenskaber som selvfølgelig er det bedste fra de racer den er blandet med.
Men hvis hunden ikke har et smart designernavn, så ser jo ofte at der er sat procentsatser på af hvor meget af hver race hunden er blandet med, som den indeholder. Det syntes jeg faktisk er temmelig morsomt og en imponerende evne sådan nogle blandingshundeejere har.
Det skal lige siges at jeg har selv haft en blanding, så det er ikke fordi jeg som sådan har noget imod blandinger. Men min blanding var bare en blanding, jeg havde nemlig ikke evnen til at sætte procenter på hende.
Nå, men indlægget kommer sig af at jeg lige faldt over følgende salgstekst:
"Er der en familie som kunne tænke sig Baloo
Så er den lige her,
Xxx er en energisk hund, 70% labrador og 30 % schæfer,
Den er fra den 9/4- 2020 så snart 3 år gammel, den er kastreret.
Den er rigtig sød, og helt over glad altid, så den er frisk, den har aldrig gjordt nogle fortræd eller andet, elsker også børn, grunden til den skal have et nyt hjem, er at det kniber med at holde den hjemme, den ville have godt af en som vil bruge en masse tid på den, den er meget lære nem.
Så til den rette finder vi en god pris på ham, det vigtigste er at den for et rigtig godt hjem
Del meget gerne.
Mvh xx og tak"
Så hunden er 70% Labrador og 30%, igen så er jeg bare virkelig imponeret af hvordan de ved det.
Og en anden ting... Jeg har det så svært med når folk omtaler hunde eller andre levende væsener for en "den" i stedet for han eller hun, når man kender kønnet.
Hvis I andre er stød på nogle lidt sjove/triste/underlige salgsannoncer, så del dem herunder.
Husk lige at annonymisere dem, ved at fjerne navne, som jeg har gjort.
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.955
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.391
- men ja sommetider giver procentsatserne ikke mening. Uanset om der lå tavle og DNA på de sidste 15 generationer kunne man ikke ved,at blande når frem til den angivne fordeling.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Jeg ved ikke, hvordan folk er kommet frem til det, men det underminerer bare seriøsiteten i annoncen eller i et indlæg, hvis en så let gennemskuelig ting er forkert, hvor meget af det andet passer så heller ikke.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.933
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.266
jan 2007
Og helt ærligt - det er godt nok flueknepperi, hvis vi er ude i hvordan generne helt specifikt er mikset i hunden, det er jo ikke det, en sælger i sådan en annonce mener. De taler jo blot om, hvilke racer, der er blandet, og om der f.eks. er mest schæfer eller mest labbe i blandingen.... så bliver det bare lidt fjollet, når så der sættes procenter på, der slet ikke er muligt at opnå.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Det er når de kommer med nogle mærkelige procentsatser som slet ikke kan lade sig gøre. Eller undlader en af racerne som er i hunden i deres procent udregning.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Det kan sagtens være sådan, man er kommet frem til at en hund er en tredjedel X race, det højner bare ikke seriøsiteten i indlægget.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.247
http://dejligehvalpe.dk/golden-mountain-dog/
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.182
Mange af dem jeg kender - undtagen dem, der siger "katte skyder man da" - de kalder det for "racekatte" og "rigtige katte".
.. det virker som om det er lidt anderledes derovre
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 24 Svar: 305
Mormors forældre var henholdsvis en Lab og en Golden
Mormor får hvalpe med en irsk setter.
Moderen til min hund var en blandning af Lab, Golden og irsk setter. Hun får hvalp med en hanhund, der har forældre der er henholdsvis Lab og Schæfer.
Hvor mange procenter indholdt min hund af hver race?
sep 2017
Eller det man på dansk kalder en rundkørsel
jan 2007
Og så er der bare en rigtig kedelig tilgang til avl i hesteverdenen, især når vi taler om "amatøravl": Dur kræet ikke til ridning (f.eks. dårlig holdbarhed), så kan man da altid trække et føl på den...og i takt med, at farveavl er blevet mere populært, avles der edermame på meget skrammel.
I øvrigt er det faktisk ikke så meget det, at der er tale om blandinger, folk har problemer med, men det at folk avler med hovedet under armen: blander racer der ikke "passer sammen" (du nævner selv fransk bulldog - den kunne ganske givet gave godt af at få sundere blod ind, men vehøver det være racer som f.eks. beagle, når køberne typisk vil bære folk yden drn store lyst til meget aktivitet?), ikke tester for relevante sygdomme osv.
HVIS man avler med omtanke = der er et mål med det match man laver, f.eks. I form af nogen ønskede brugsegenskaber e.l., man vælger avlsdyr med omhu og tester for sygdomme, så er jeg ret ligeglad med, om de er af samme race.
Det er bare ikke det der sker, når folk laver deres "designerracer" - arvelige sygdomme forsvinder ikke som dug for solen, blot fordi man blander en tilfældig race ind.
Og den der med blandingerne på hårdere, der er så meget sundere og lever af sovs og kartofler - nej, de er ikke sundere, der ses bare gennem fingre med langt mere, og så er den gennemsnitlige gårdhund jo gerne en blanding af noget, der i forvejen i renracet udgave oftest fungerer som familiehunde uden evindelige dyrlægebesøg.
Der er lavet meget få undersøgelser, der sammenligner sundhed, men den ene jeg kender til (som har en del år på bagen efterhånden, sammenligner blandinger med renracede (både med og uden tavle), og den falder ud med en noget lille, ikke statistisk signifikant, gordel til renracede hunde.
jan 2007
Og selvfølgelig er en goldenblanding ofte sundere end en FB - det er en noget urimelig sammenligning. Jeg kan jo lave den samme og sige, at en whippet oftest er sundere end en FB-blanding. Det er jo ikke det, at det er en blanding eller renracet, der gør den sundere, men det at den ene hund er en FB/FB-blanding.
Jeg vil også gætte på, at en blanding af bulldog og dansk/svensk gårdhund i langt de fleste tilfælde vil være sundere end en renracet bulldog... men den vil næppe gennemsnitligt være sundere end en renracer dansk/svensk.
Du er nødt til at kigge på sammenlignelige racer/blandinger.
Og ja, folk brokker sig, når nogen vil avle på deres labbe uden tavle e.l. det er der flere grunde til:
1. I 99% af tilfældende er der ikke et formål med match af forældre, det var bare lige dem man havde/der var tæt på.
2. I 99% af tilfælde bliver der ikke lavet reelle helbredsundersøgelser på en eller begge forældre, fordi "den har aldrig fejlet noget"
3. Oftest aner folk ikke hvad de har. Vi kender alle de mange "formel 1" labber folk har rendende... som reelt bare er små sorte hunde, der ligner labber, men formentligt ikke er helt renracede, men sælges alligevel som værende renracede labber.
4. Indavl. Det er SÅ ofte det argument folk bruger, når de fravælger tavlehunde... uagtet at de, uden tavle, efter få generationer ikke aner, om de avler på familiemedlemmer. F.eks. er der en årrække avlet en del islandske fårehunde uden tavle, som næsten alle var efter samme hanhund... hvad tror du der sker, når de går ud og laver tavleløse hvalpe?
5. I min race er der også merleproblematikken. Som renracet er farveudfaldet ved en given parring meget forudsigelig. Blander du andre racer ind (med andre farveanlæg), kan man få skjulte merle... og oarrer man to merle med hinanden vil en del af hvalpene få alvorlige defekter... men det sætter folk der kaver blandinger sig sjældent ind i - f.eks. vidste en køber af rn "ausdiedoodle", som hun agtede at avle på senere, ikke at hendes ellers tydeligt grå og sorte hund var merle.
Det store problem er altså ikke, at nogen vil blande to racer, men at nærmest ingen der blander, hør det med omtanke
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.244
Så hvis det er den ældre generation der kalder dem for "den" i stedet for køn, er der i hvert fald en forklaring der. Det er jo nok ikke den forklaring der passer for alle, men jeg tror faktisk i virkeligheden, at de færreste gør det af et ondt hjerte.
det med procent er lidt ligegyldigt i mine øjne. Skulle jeg have en blanding, ville jeg da gerne vide hvad der var i den, og hvad forældrene var, så jeg havde en ide om hvilken hund jeg fik, men altså ikke i procenter, i så fald måtte man jo få lavet en dna test. Jeg har f.eks. haft en blanding hvor faren var ren fox terrier (dkk hund) det var et ups kuld, og selvom der også var terrier på moderens side (australsk terrier) så var der intet terrier over min hund. Så han har jo tydeligvis arvet den del af hans mors blanding der ikke var terrier.
maj 2016
Følger: 15 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 265
Så kan man sige at der måske er nogle andre racer længere tilbage, who knows.. det er jo aldrig til at sige 100% med en blanding. Men i og med at jeg ved hvad mor, far, mormor, morfar, farmor og farfar er, "tør" jeg godt at sætte procentdel på racerne.
Hilsen en "racesnob" som er kæmpe fortaler for stamtavler og som absolut var sikker på at jeg aldrig skulle have en blandingshund.
sep 2008
"Den traditionelle Berner Sennen er en kæmpe race og derfor har den en kortere levetid. Derudover kan racen i den rene form være plaget af forskellige kræftlidelser, som slet ikke kendes ved Golden Retriever."
Og derfor forsvinder den risiko jo fuldstændig ved at blande med en Golden, sådan fungere genetik jo eller...
"Dog kan Golden Retrievere have problemer med svage led og sener, eftersom racen i dag er blevet tiltagende større af bygning. Her kommer Berner Sennens kraftigere muskulatur som sendt fra himlen."
Ja, det er klar for alle...
"Berner Sennen er kendt for at være yderst intelligent, hvilket ved krydsning gavner Golden Retrieveren"
Fordi at Golden Retrieveren er kendt for at være dum eller....?!
Det er f..... hovedrystende..
sep 2008
Flere racehunde brude der i min optik slet ikke avles på, hvis man ikke 100 procent havde til hensigt at forbedre racens fysik.
Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod blandings hunde, jeg har selv haft en.
Det jeg har rigtig meget imod er at mange sælger dem som værende bedre end at muligt andet og de tager +8000 kr. for dem, men har ikke foretaget en eneste sundhedsundersøgelse af forældredyrerne udover at dyrlægen har sagt at den var sund og rask ved sidste vaccination.
Derudover så kender jeg rigtig mange som har blandinger eller "racerene" uden stamtavle, som har syge hunde fx HD, AD, allergi mv. der kan bare ikke trækkes de samme tal på blandinger, som der kan på "racerene" hunde.
Og derudover så skal man også huske på at de sygdomstal der bliver trukket på "racerene" fortæller ingenting om, hvor mange af dem der har stamtavle og hvor og hvor mange af dem der er papirløse. For papirløs avl er i min verden ligesom at lave blandinger.
sep 2017
“Selvfølgelig skal blandinger også avles med omtanke og ikke blande flere lidt “tændte” racer . Alle labradoodles mm er jo også blandinger, dansk spids osv . Mange racehunde er jo oprindelige blandinger.”
Mener du at labradoodles er en race, eller?
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.046
jun 2007
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 597
De må godt nok kunne trylle.
Vi bruger også biosensor programmet hos os. Hyrdehunde har vi ikke fået ud af det, men omsorgsfulde må man sige de er
sep 2008
Det er jo alligevel ganske imponerende... eller noget..
Jeg har nu også lavet det med mine hvalpe, men nu ikke fordi de er hyrdehunde og jeg er overbevist om at det har absolut ingen betydning når det kommer til de evner.
jan 2006
Aaaaaaaaaaa - det er da vist lidt af en overdrivelse, både "aktiv" og "brugshund" .. den er vel når alt kommer til alt en race, der engang var en aktiv jagthund, men efterhånden er så skamavlet, at den er stor og hvid og .. sød .??
Jeg synes det er trist at der er så meget tåbeligt mht blandinger. En blanding af racer, der fungerer sammen, er jeg på ingen måde imod - men når man læser alt det sludder, så hælder jeg mere til hunde, med stamtavle
jan 2007
Jeg synes de er mega sjove, men sjældent ret velegnede til bare at være sofahunde med lidt gåture, især i de unge år.
Og så har jeg endnu tilgode at møde en doodle fra fornuftigt opdræt. Enten er de fra en (ret velkendt efterhånden) hvalpefabrik, eller de er fra folk der ikke aner en klap om ordentlig avl og ikke er ærlige om hvad de sælger (eller måske ikke ved bedre).
Hvis der fandtes ordentlig avl ville jeg mægtig gerne have en labradoodle... jeg har ikke fundet noget endnu.
sep 2017
Tilmed er de aktive, og noget over middel for en familiehund. De er kloge og lærenemme, men der er smæk på. De er oplagt til fx DcH-programmet, men som klappe-kage-hunde fungerer de sjældent. De 2 der bor her i nabolaget, bliver ikke brugt. De stikker tilgengæld af mange gange om ugen. Hopper lige over 2 meter trådhegn, og så tager de på tur med hinanden. Den ene er hvalp efter den anden, og har været så “heldig” at have arvet dårlige øjne fra begge (ikke-testede) forældre, og er derfor blind på det ene øje allerede.
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 24 Svar: 305
maj 2016
Min chef har en australian copperdog, de skulle være meget finere end de almindelige labradoodler og opskriften er vistnok hemmelig....
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 1.514
Men alle hendes søskende er grå/sorte, hun er den eneste røde med den bløde pels, som så godt nok er et helvede for ejerne. Efter hun har fået klippet al hvalpepelsen af, ligner hun faktisk en puddel mere og mere.
Men som andre skriver, så er det også mit indtryk, at det er særdeles aktive hunde, der virkelig kræver en engageret ejer. Det er slet ikke nok (i hvert fald for hende vi har passet) kun at få småture rundt i kvarteret. Hende her ville rigtig gerne bruge sin næse, og fik hun lov til det, gik det hele nemmere. En lang sporline, hvor hun selv styrede tempo og retning (gik kun i naturområder) var også lykken.
Da vi passede hende gjorde vi meget ud af mental stimulering, snuseopgaver m.m, og hun var træt om aftenen.
jan 2007
Jeg gar kun mødt én, der nærmer sig den på billedet - og den har slet ikke så meget skæg. Ligner lidt en krydsning af golden og ruhåret, men ikke helt så stor og kraftig, som man ville forvente ved det kryds.
Vi møder jævnligt to her i området, som faktisk ret meget ligner lagotto eller dansk vandhund - den ene en udefinerbar grå farve, den anden cremefarvet. Begge med meget tætte krøller.
sep 2017
jan 2006
Det er vel også stadig en aktiv race - dvs en race, der har behov for at være (langt) mere end en sofahund - eller hvad?
Af navn jo - med meget få undtagelser, ikke af gavn. Den race er også ødelagt, mere eller mindre.
Jeg ser ikke racen som "aktiv" - de goldens jeg ser trasker MEGET stille og roligt afsted i en snor, og selv når de er løse, udviser de ikke noget jeg vil sidestille med "aktiv race". Igen med meget få undtagelser naturligvis.
Så "aktiv brugshunderace" .. nej !
Alle hunde har jo behov for andet end blot at ligge og glo - derved også goldens.
sep 2008
Men de jagt goldens som der er en del af i DcH foreninger, de er vældig aktive, men mange af dem groer først en hjerne når de er + 4 år.
sep 2017
jun 2007
jun 2007
Der er nu virkelig mange der forveksler Golden med gule Labber.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 618 Svar: 3.633
Ellie er en rød golden retriever. Med knald på. Eller ja. Ihvertfald når hun var sammen med de hvide. De kunne fysisk ikke følge med.
Men en dag på gåtur mødte vi 2 små sorte jagt labradors. De gav Ellie baghjul i fart og smidighed. Hold nu kaje de var hurtige og Ellie blev frustreret for hun kunne sku ikke følge med dem. Hun var jo vandt til at være hurtigst
Vi har prøvet lidt af hvert Efterhånden.
Jeg har haft en Papillion dansk svensk gårdhund blanding, med pl i begge knæ og noget mave problemer.
En Shih Tzu, der havde lydangst, uden tavle, og fik dårligt syn med alderen og havde dååårlige tænder.
En ds-gårdhund blandet med chihuahua, som egentlig er forholdsvis sund, men har haft nogle tvivlsomme knuder. Først som 10årig er hans tænder ved at trænge til en rensning. Har haft han til flere tandtjek hvor de siger hans tænder er flotte for en hund på hans alder.
En ægte golden, med allergi og vores newfie som ikke umiddelbart fejlede noget.
maj 2016
Beskrivelser i salgsannoncer