{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.591 visninger | Oprettet:

ihhh guder ..økonomi..inflation {{forumTopicSubject}}

er sikkert bare vågnet i surt humør ... meeennn

så et indslag i nyhederne med en af de der finanskloge fra et pengeinstitut ... der blev talt om priser, inflation osv... der spørgers hvor er det danskerne så begynder at spare ..
Svaret er for det første på dagligvarer, ja det er jeg med på , men så er det kæden ryger af for mig på 2. og 3. svar. 2. svar er man kigger på om den der køretur er nødvendig (der er vel nogen der end ikke har råd til bil), og så på 3. pladsen " jo der er nok danskere der begynder at overveje om man skal droppe den der skiferie " smiley
Der er vel forhulen mange der end ikke kan gøre noget som helst i nogen ferier, eller hvor der er sparet op til max en tur i Tivoli, Sommerland eller lignende ...

Tænker bare sådan en finansdims er uendelig langt fra føling med dagligdagen hos mange danskere ... eller er jeg helt forkert på den, jeg blev ærlig talt forarget og synes det var nedladende overfor de der har så rigeligt svært ved at få dagligdagen til at hænge sammen at det overhovedet er nævneværdigt at nogle må overveje deres skiferie smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ihhh guder ..økonomi..inflation
  • #1   31. aug 2022 Helt enig, der findes faktisk mennesker i dette land der hverken har bil eller rejser på ferie i forvejen, så er det ligesom op ad bakke at skulle spare der, for at kunne opvarme sit hjem til vinter.
    Der findes mennesker der ikke rigtig kan spare så meget mere end de gør i forvejen.


  • #2   31. aug 2022 Jeg tænker, de snakker om gennemsnitsdanskeren med gennemsnitsindtægt, ikke de fattigste. Men ja, jeg kan også forarges.

    Og det minder mig om en udtalelse, jeg hørte fornyligt i News og Co. vedr. varmetilskud til de fattigste pensionister. En af deltagerne, og jeg kan ikke huske, hvem hun var, udtalte, at det måske ikke var så galt med de her stigende varmepriser, for så kunne folk lære ikke at spise så meget oksekød, som jo ikke er godt for miljøet.
    Jeg er ret overbevidst om, at det er ikke de fattigste pensionister, der mæsker sig i oksekød dag ud og dag ind. Jeg synes, det viste en trist mangel på forståelse for, hvor lidt man har at gøre godt med, når man kun har sin folkepension.


  • #3   31. aug 2022 @ Lene , tror du virkelig at gennemsnitsdanskeren har råd til skiferie, altså jeg spørger af oprindelig undren, jo måske hvis de så ikke foretager sig meget i de øvrige ferie, men er gennemsnitsdanskeren efterhånden en der kan holde 1-2-3 dyrere ferie om året ?

    Jeg tror det altså ikke, men kan sagtens være ude af trit... og så tænker jeg det ikke kun er pensionisten og folk på overførselsindkomster længere der er udfordret, jeg tror også det er den gennemsnitlige familie 2 voksne, 2 børn fx, hvor begge er i arbejde der kan mærke det strammer til, og det er nok mere det segment jeg opfatter som gennemsnitsdanskeren.

    Jeg synes det slags talspersoner (finansdimsen) i nyhederne er med til at skabe et virkeligt spænd mellem danskerne og demonstrerer at der er et A+, A, B og C hold efterhånden og at B og C holdene i DK ikke skal forvente nogen forståelse, de regnes faktisk ikke med når man tænker på hvor svær dagligdagen kan være, de er ikke den almene dansker ..

    jeg bliver sgu også ked af på vegne af ja samfundet ...


  • #4   31. aug 2022 Hanne, jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men når jeg tænker på dem, jeg kender til, der gerne tager på skiferie, så er det ikke nødvendigvis højtlønnede. For mange er det jo en prioritet. Der er så bare en gruppe, for hvem der ikke er noget tilbage at prioritere med, når de basale ting er betalt. Og det er den sidste gruppe, jeg virkelig har ondt af i den her situation.



  • #5   31. aug 2022 ja den gruppe der har haft det sådan til nu får det jo endnu værre, og så er det jeg også tænker at gruppen vokser, de der har haft råd til "lidt" kommer jo til at opleve at når det basale er betalt er der ikke til mere, og gruppen af dem der måske ikke lige har skullet tænke voldsomt over priser på alt, den må jo også vokse .., kunne man håbe, hvis noget godt skulle komme ud af noget skidt, at der bliver flere der får forståelse for de der i mange år kun har haft til det basale og hvor det har været svært at få råd til fx børnenes fritidsaktiviteter, den der tur i fx bio, eller bare det at holde børnefødselsdage uden man falder helt igennem det de andre har kunnet ...

  • #6   31. aug 2022 Udsendelsen/udtalelsen opfattede jeg som generel, dvs. omhandlede ikke kun de lavlønnede/hårdest ramte, derfor også de forskellige nævnte måder at spare på.

    Nu er jeg en af dem, der plejer at tage på ferie om vinteren, dog ikke på ski men til varmen, og selvfølgelig er det da en af de ting, der først bliver sparet væk. Og med det antal af rejser, der bliver solgt/foretaget om vinteren, så er der nok mange der vil spare på det område.

    Men det er jo ikke noget, der gør ondt at spare væk - så jeg kan da sagtens forstå, at det på de hårdest ramte kan virke som en ligegyldighed, når besparelserne hos dem er på områder, hvor det virkelig gør ondt. Det er jo helt basale leveomkostninger skal spares væk hos de værst ramte.



  • #8   31. aug 2022 Udsendelsen/udtalelsen opfattede jeg som generel, dvs. omhandlede ikke kun de lavlønnede/hårdest ramte, derfor også de forskellige nævnte måder at spare på.

    Nu er jeg en af dem, der plejer at tage på ferie om vinteren, dog ikke på ski men til varmen, og selvfølgelig er det da en af de ting, der først bliver sparet væk. Og med det antal af rejser, der bliver solgt/foretaget om vinteren, så er der nok mange der vil spare på det område.

    Men det er jo ikke noget, der gør ondt at spare væk - så jeg kan da sagtens forstå, at det på de hårdest ramte kan virke som en ligegyldighed, når besparelserne hos dem er på områder, hvor det virkelig gør ondt. Det er jo helt basale leveomkostninger skal spares væk hos de værst ramte.

    Men at udtalelsen ikke er begrænset til kun at omfatte de hårdest ramte, hvad f... er der galt i det.


  • #9   31. aug 2022 @ John, det ved jeg så ikke om den gennemsnitlige danske familie har ..
    Eller hvad skal jeg sige, hvis jeg ser mig om blandt børn, venner og venners børn, og hvis vi tager udgangspunkt i at der er 2 arbejdende i husstanden så er det nu meget forskelligt, er man højtlønnet, eller mlm lønnet, eller lavtlønnet .. egentlig vil jeg sige at blandt de børnefamilier jeg ser flest, der skal der nu ihvertfald prioriteres om det er den ene eller anden ferie, hvis nogen, ikke mange jeg kender har råd til begge, oveni dagligdags udgifter og udgifter til børn tøj/fritidsaktiviteter osv ..

    jeg er måske også bare lidt sær, tænker på den familie der måske lige har kunnet få det til at løbe rundt uden for megen ondt i maven, men som nu måske skal til at tænke " åh lige om lidt skal der købes vinterstøvler, tøj osv" betales kontingent og have ondt i maven over det, udover dem der så har haft de kriterier i flere år, det må sgu virke lidt nedladende med, eller ja det gør det på mig ...


  • #10   31. aug 2022 Så vidt jeg har hørt så hører 'gennemsnitsdanskeren' til 'middelklassen'. Der er OK lønninger og jo, det kan da mærkes at ting er blevet dyrere, men det er ikke sådan at der ikke er råd til at leve nogenlunde normalt. Der er ikke ret mange af mine kollegaer, venner og familie, der dropper rejserne. Det blive spareudgaven men dropper dem gør de ikke - det har åbenbart en meget høj prioritet. Og det er altså ikke højtlønnede mennesker. Det er folk der arbejder på kontor (både statslige, kommunale og private), sosuer, sygeplejersker, pædagoger, lærere, folk der står i butikker, pensionister osv. Det netop sådan noget som dagligvarer, bilture og fritidsaktiviteter snakken går på at der spares på.
    Min gamle mor har kun sin folkepension. Hun er flyttet i noget mindre, som så desværre er opvarmet med gas. Hun får ikke varmechecken da hun først overtog huset en dag efter skæringsdatoen. Men har jo altså haft udgiften til at varme huset op med gas det meste af vinteren. Hun har altid levet sparsommeligt (og opdraget mig til det samme smiley ). Hun har slukket for fyret her i denne sommer og kommer på visit på sin cykel (det tager 15 min), når hun synes hun vil have et varmt bad smiley


  • #11   31. aug 2022 @ Mette .. ja jeg ved ikke, måske er middelklasse opfattelsen også forskelligt alt efter hvor i landet man er .. og så er der jo nok også en forskel i hvor hårdt de er spændt for, selvom der også er forskel på lønninger, så kunne jeg godt forestille mig at en sygeplejerske løn fx på Gødstrup Sygehus rækker længere end den fra Skejby eller Riget, alene grundet fx boligudgifterne i de områder kan være ret forskellige .. jeg ved et ikke

  • #13   31. aug 2022 Nu er jeg folkepensionist ... ( og har kun min folkepension ) .

    Når jeg ser hvordan verden ser ud ----> lande der er oversvømmet ( Pakistan osv. ) ..... lande der er totalt udtørret Etiopien - Somalia ... osv. ---> stakkels mennesker smiley
    Det er mennesker , der ikke havde noget i forvejen.

    Så kan jeg også godt blive lidt stram i betrækket over dem ... Feks i Danmark , der skaber sig over at de ikke kan komme på ferie i udlandet længere , fordi de skal spare.
    Det er sgu nogen af de mennesker der flyver rundt og udleder mere "møg " ... så verden ser ud som den gør nu.

    Ja ... vi har det lidt hårdt herhjemme i lille Danmark lige nu .... men vi bliver trods alt hjulpet MEGET ..... men derfor kan JEG godt have ondt af alle dem der har mistet ALT ... selvom jeg er folkepensionist og også må spare på alt muligt.

    Det skal nok gå godt alt sammen her i Danmark .......og EU .... ( selvom Putin prøver ALT for at ødelægge os. ) ..... vi må bare hjælpe hinanden .... og hjælpe naboen lidt , hvis vi har mere end ham/ hende / dem . smiley


  • #14   31. aug 2022 @ John ... nej det er det i min verden ikke, der vil være omstændigheder hvor det er, men man kan så at sige opføre sig aldrig så fornuftigt men når kriterierne for eksistens så ændrer sig drastisk/radikalt af ting man ikke har indflydelse på, så synes jeg ikke man kan bruge det ... man skal jo også om jeg så må sige leve, og har man ellers efter de kriterier man har haft og fremtidsmæssigt har kunnet overskue opført sig ansvarligt så kan man vist ikke gøre så meget mere, så vil der jo altid være livets ubekendte men dem mener jeg så ikke man kan forventes at leve efter, så turde ingen jo noget som helst .

    @ Nittib, ikke fordi jeg ikke er enig, det er da virkelig frygteligt hvad der sker rundt omkring, ved ikke om det bare er min alder der indhenter mig, men synes det er grelt ..
    Synes nu så bare ikke den ene ulykke gør den andens udfordringer anderledes...

    Mener jeg har mine lidelser, og kan med min fornuft fortælle mig selv at der er folk der har det værre, men det gør ikke mine udfordringer mindre ..


  • #15   31. aug 2022 Jeg er kun mig og tjener ikke styrtende med penge, men har aldrig manglet til mit behov.
    Jeg har sagtens kunne rejse 1 uge om året - dog ikke skiferie. Men ofte har min mor og jeg fundet ferier til Max 2.000kr pr mand.

    Nu rejser jeg så ikke både fordi jeg har prioriteret at have 2 hunde, men også fordi jeg ikke har råd. Jeg bor på landet, så jeg bliver nødt til at have bil for at komme på arbejde. Møder kl. 6 og der kan jeg desværre ikke tage bussen feks.
    Mit hus opvarmes med træpiller, heldigvis købte jeg i foråret, så burde kunne klare mig til foråret næste år. Men frygter det da godt nok. Gav 4600kr for 2 paller start på året, nj skal jeg give 5800kr pr Palle og skal min. Købe 2, der hvor jeg køber dem.
    Min elregning er også steget til det dobbelte, så kan godt mærke at pengene ikke rækker så langt længere. Dog har jeg stadig råd til de vigtige ting for mig. Jeg træner 3-4 gange om ugen med mine hunde, jeg ønsker ikke at skære ned der.
    Så jeg må hente pengene hjem ved at spare på andre ting derhjemme smiley


  • #17   31. aug 2022 @11: Jeg bor på østsjælland i køreafstand af København. Så det er ikke fordi mine sosu, sygeplejekser, pædagog osv venner, kollegaer og famile nyder godt af at lave udgifter til bolig smiley
    Jeg tilhører det man kalder 'middelklassen'. Jeg vil tro der er mange i min 'klasse', der har gjort som min mand og jeg. Egentlig havde vi godt råd til bare at fortsætte med at forbruge som vi plejede og så bare spare mindre op. Men vi spare også; Der er simpelthen en grænse for hvad jeg vil betale for et en givet vare og en masse vare - fx ost - er ganske enkelt blevet for dyre til at jeg vil købe dem. Resultatet er at vi handler dagligvarer for det samme beløb nu som vi gjorde før inflationen røg derudaf.
    Jeg er udmærket godt klar over at der er mennesker der ikke kan spare mere end de allerede gør. Men jeg er ikke sikker på at de er 'gennemsnitsdanskeren'.


  • #18   31. aug 2022 #16 .... Og ja ...... "mine" æbler er blevet til " vores " æbler ... så som jeg skrev længere oppe ......

    " Vi må bare hjælpe hinanden .... og hjælpe naboen lidt , hvis vi har mere end ham/ hende / dem " . smiley


  • #19   31. aug 2022 Hov - det var da et godt tip det med udtyndingen af træer. Min svigermor har 5 Ha skov der burde tyndes nu og hun har ikke sådan rigtigt lyst til at betale sig fra det. Tak for tippet smiley

  • #20   31. aug 2022 det er nok altid nemmere at prioriterer hvis man kun er sig selv, eller fx 2 voksne i husstanden, vi har da heller ikke de store problemer, dog ser jeg mig også for grundet der er grænser for hvad jeg vil betale for ting, og vi følger også med i el-priser over døgnet ifht hvis der skal vaskes og opvaskemaskinen skal i gang, de dage vi kan ramme de billgere timer gør vi det ...

    men igen tænker jeg at der hvor der er børn, eller syge og svage, der er der andre behov og mange andre ting der skal gå op i en højere enhed ..


  • #21   31. aug 2022 Jeg jobber i psyk og mine kollegaer (sygeplejersker, ssa´er) tager på ferie min 1 gang om året - også de, der er singler med eller uden børn.

    Jeg ved hvor meget vi tjener så måske det er et spørgsmål om at skære de andre udgifter ned .. jeg mener, det er jo alt andet billigere at bo på Plutten (Lolland) end i Præstø (f.eks), så måske sparer de så på boligområdet ? dunno .. ved bare de rejser.

    Kæresten og jeg hører vel til "middelklassen" og kunne også snildt rejse x flere om året.
    Min kæreste er en af de der arrogante og nedladende finanskloge, så der er sådan OK styr på økonomien - også hvis vaskemaskinen ryger smiley


  • #23   31. aug 2022 #22 ... John .... Jamen så er du jo lykkens Pam-Julefis ..... Tillykke med det .

    Håber ikke du kløjs i bøfferne mens du ser TV fra resten af verden ... smiley smiley


  • #25   1. sep 2022 Jeg har altid haft meget lavt madbudget, lav husleje og lave lommepenge. Til gengæld har jeg altid været på skiferie også på trods af su og der er dælme stadig langt op fra su til en gennemsnitlig dansk indtægt

    Mange er pressede, men det er ikke mit indtryk at den generelle dansker ikke har råd til at blive presset.

    Jeg siger ikke alle kan, men herhjemme har vi fx flyttet 9% fra min pension til udbetaling i stedet hver måned. Jeg har solgt en bil og hvis jeg ikke kommer afsted på skiferie, er den primære årsag aldrig økonomi.
    Jeg siger ikke alle kan, men mange gennemsnitlige har altså knapper at dreje på. Biler, skiferie og hvordan de ellers prioriteres.

    Godt nok fra eb.dk men 2/3 af læserne derinde føler ikke de er pressede økonomisk af priserne endnu.

    Vi har jo i Danmark haft kæmpe vækst og optur i mange år og været van til en helt vild standard. Generelt vil markedet jo altid gå op og ned, of vi har brug for svingningerne. Det er meget fint at komme igennem det hele

    Og ja nogle kan ikke forberede sig på de dårlige tider og nogle har været mere uheldige end andre, men der er også fin grund til at snakke om andet end hvad de stigende priser betyder for førtidspensionister - som har min største sympati

    Og et års forbrug af hund på budget koster det samme som en skiferie på afbudsrejse.
    Bare for at sige at alle herinde kunne prioritere skiferie hvis de ønskede det. Selvom jeg dog altid ville vælge vovse smiley


  • #31   1. sep 2022 Sidst jeg besøgte mine forældre (pensionister) var deres største problem, at der kom så satans mange fluer ind, når døre og vinduer stod åbne. Jeg tilbød straks at hjælpe med at indhylle hele huset i myggenet. Hvorvidt dette var morsomt delte lidt forsamlingen.
    Alle os, der ikke bare sender regningen videre til kommunen, må sgu bare lige komme ind i kampen og glæde os over det, vi har - og ikke pylre over det, vi ikke har.
    #jammerogklynk


  • #32   1. sep 2022 #31 ... Søren ..... Hvor ER du smart ..... Jaaa ... så skal vi alle bare pakke vores huse ind i flamingo-kasser og tapetsere vores lejligheder med flamingo-plader .... Hurraaaa . smiley ..... Ikke mere pyller ... #jammerogklynk så ?? .

  • #34   2. sep 2022 bilen er nødvendig for at jeg kan passe mit arbejde. ferier har jeg fra prioriteret gør inflationen. i foråret bestilte jeg en ny elbil,bda det udfra de eksisterende tal ville give et større råderum end en gammel dieselmodel - det er ikke længere tilfældet. At få huset varmet op er ikke sikkert jeg har penge til eller at det overhovedet er muligt da jeg fyrer med træpiller.
    Jeg har idag bedt min chef om et par timer mere om ugen bare for at få lidt mere i lønningsposen - men det er ikke sikkert det kan lade sig gøre. Jeg vil have lov at brokke mig, når jeg med en indtægt skal til finde en ekstra . mine mine udgifter til el ( til husholdningen alene) og varme er på det sidste 1,5 år tredobblet.


  • #36   2. sep 2022 #35 havde priserne set ud da jeg bestilte bilen som de gør idag, så havde jeg beholdt den gamle diesel. men jeg køre 150 km om dagen, og både bank og jeg regnede på at elbilen ville være så meget billigere i drift at det kunne betale sig. Så som verden så ud i februar var det ikke en forkert prioritering. men el og opvarmning er gået fra at koste samlet 30.000 om året til 90.000. uanset om jeg havde beholdt den gamle bil eller køre i den nye, så har jeg ca 200 til at købe mad for om ugen til 2 voksne mennesker.

  • #38   2. sep 2022 #37 de lever af at få pengene hjem igen . men som sagt så havde jeg også selv regnet på det. på de tal der var i februar ville jeg have haft et højere rådighedsbeløb med en ny elbil, end i den gamle bil jeg havde .

  • #39   2. sep 2022 Nete, jeg kan simpelthen ikke forstå, at en elbil skulle være dyrere end en fossilbil med de kilometer, du kører?

    Jo, i anskaffelse, helt sikkert, men ikke i drift og vedligehold.

    Vi har netop købt en VW ID3, og med et Clever abonnement og lader hjemme, vil vi samlet spare omkring 1.600 kr. pr. måned alene i brændstof. Du kam få et abonnement hos Clever, som passer til dit kørselsbehov. Vi har fast pris på el på cirka 800 kr., alt hvad vi lader for derover får vi refunderet. P.t. er der et ekstra tillæg på cirka 800 kr., pga. de høje elpriser, men vi sparer stadig rigtig meget.

    En elbil er også langt billigere i service og slitage, da den selvsagt ikke skal have de store service, som en fossilbil skal.



  • #41   2. sep 2022 #39 1 jeg skyldte ikke noget i den gamle bil.
    2. jeg har et clever Unlimited abonnement, men det er steget fra 750 pr mdr i februar til 1440 pr første oktober.

    stigningen i elpris er udelukkende beregnet på hudholdningsforbrug.


  • #42   2. sep 2022 Hold da op, det var noget af en stigning, det har vores slet ikke været.

    Øv altså, de er synd for dig, at planen er gået i vasken, det er dyrt at leve og selvfølgelig må du brokke dig, vi får det jo ikke nemmere af, at andre har det sværere...


  • #43   2. sep 2022 #42, tja mit hus er opvarmet med træpiller. de er tredoblet i pris over det sidste år. min varmeudgift er steget fra 18.000 til 58.000

  • #44   2. sep 2022 Det er uhyggeligt, og som enlig er man noget bundet på hænder og fødder. smiley

    Håber du kommer godt igennem det.


  • #45   2. sep 2022 Ja, det er trælst at have truffet et uheldigt valg fordi forudsætningerne ændre sig. Og ja, det kan være et valg man bare er nødt til at leve med uanset at det er megahårdt. Det er slet og ret bare 'sur røv' smiley
    Det var også det der skete for min mor. Hun købte et gasfyret hus sidste år i august med overtagelse i januar i år. Hun flyttede ganske vist i noget mindre, men flyttede fra et billigere til et dyrere område for at komme tættere på mig, så det var ikke alverden hun fik med fra salget. Årsagen til flytningen var at jeg nemmere kan hjælpe hende med alt muligt praktisk som man jo kan få brug for når man bliver gammel. Fyret er slukket og hun kommer på visit og får de varme bade hos os. Men hun bliver jo nok nødt til at tænde for fyret igen til vinter.


  • #46   2. sep 2022 Ja træpille priserne er vanvittig dyre.
    Jeg skal ud og finde 14.000kr ekstra om året til varme. Jeg kan nøjes med 2 paller piller om året. Min el er steget til det dobbelte her i sommermåneder, så frygter lidt, når jeg skal tænde op, hvad den så ender på.


  • #47   2. sep 2022 Jeg bor i et område med fjernevarme, som stammer fra lokal halm. Så vores priser er lave, og forbliver heldigvis sådan.

    Jeg må erkende, at jeg nogle gange bliver lidt træt, når der bliver brokket over stigende priser smiley Jeg har en sygdom, som gør at jeg skal have diætkost. I starten fik folk som jeg tilskud, og det udgjorde 1.200 kr/md. Tilskuddet forsvandt for nogle år siden, og fair nok. Men udgiften er der stadig, og den beløber sig nok til omkring 15.000 kr/år. Hvert år resten af mit liv. Og mange andre i samme båd.

    Der findes mange, mange tusinde mennesker, som får livsnødvendig medicin, som koster det samme eller mere. Og som aldrig slipper for den udgift, uanset hvordan inflationen ellers arter sig.

    Så ja, det er træls med stigende el- og varmepriser. Men rolig nu, priserne falder igen, og jeres hverdag bliver som før smiley


  • #49   2. sep 2022 vi får heldigvis nye vinduer lige om lidt, så vi skulle gerne kunne spare på varmen til vinter, derudover tænker jeg vi lukker af, og tager en trøje mere og nogle sokker på.. alt hvad der kan gøres for ikke at vi skal gøre knæfald for Putin, mens vi venter på at Europa finder måder at frigøre sig for den afhængighed ... så tænker jeg alle der kan må gøre hvad de kan så det der er til rådighed bliver brugt der hvor behovet er størst ..

  • #51   5. sep 2022 Jeg har en app der viser hvornår el er billigst. Jeg tænker over, at slukke for lyset, når jeg går ud ad et rum. Der er intet der står på stand-by om natten. Jeg går efter tilbud, særlig smør. Bruger i det hele taget min sunde fornuft. Vi lever mere grønt, mange retter kan laves, uden der kan smages, at der ikke er kød i. Der er masser af gode grønne opskrifter, når man googler. Jeg tror faktisk, det er sundt, at opleve, at alt ikke kommer som en selvfølge. Vi mennesker har akt for længe, taget det som en selvfølge, at der kommer varm vand ud af hanen, at når vi drejer på knappen på radiatoren, får vi varme, køber kød, uden at tænke på hvor det kommer fra og hvilket liv dyret har haft. Vi har i den vestlige verden, haft et overforbrug. Jeg har ondt af de mennesker, der uforskyldt er kommet i klemme og økonomisk er meget hårdt ramt. Men her i DK er vi heldige i forhold til mange andre lande. Vi kan håbe, at det kun er en overgang og at tingene snart er tilbage til hvor det var. Men jeg håber at vi alle har lært noget af det. Jorden har ikke uanede ressourcer.

  • #52   6. sep 2022 vi tænker også en del mere over forbrug og ikke mindst hvad og hvornår der forbruges.

    jeg må så sige at jeg synes "samfundet" er langsom reagerende .. der må ved gud være meget lys der kan slukkes eller minimeres rundt omkring i fx nattetimerne .. butikker, gadebelysning , det er da om at komme i gang på et større plan


  • #53   6. sep 2022 Hanne, herude på landet(landsby) er de forlængst begyndt at spare på gadebelysningen... smiley smiley
    Hver anden gadelygte tændt, og efter midnat skruer de helt ned eller slukker. Pandelampe er en rigtig god ting, hvis man er sent ude. Hvorfor man ikke gør det samme i byen er mig en gåde....


  • #55   6. sep 2022 Du har ret. Det er synd for forbryderne, men så må de sgu investere i en pandelampe. Mon ikke også det kan trækkes fra under driftsomkostninger?

Kommentér på:
ihhh guder ..økonomi..inflation

Annonce