1.443 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Samtykke til afdøde Samtykke til afdøde

Er det overhovedet lovligt?

I forbindelse med undersøgelse af hvad der er galt med mine ben rent genetisk (De har ikke fundet noget endnu), så tilbyder de nu at undersøge om jeg KUNNE have generne for æggestokke kræft, fordi jeg har informeret om at min farmor døde af det (da jeg var 16).

Hvis jeg ønsker det, skal jeg udfylde en seddel hvorpå jeg skal skrive min farmors cpr nummer (hvis man kan ellers fødselsdag) hvilket hospital hun døde på og andre ting.

Jeg er ikke den ældste nulevende slægtning til hende.. Hun har hvertfald 1 bror og vidst nok også en søster der er i live. Og så er det min far som "lige linje" før mig .

Ville det ikke være min far der skulle give tilladelse til at kigge i hans mors journaler..

Journaler der slet ikke er på det sygehus mere, da det lukkede i 2010.

Jeg har godt nok valgt at jeg ikke giver den samtykke, da jeg syntes det er lidt mærkeligt.

Men jeg vil stadig gerne hører om det er lovligt.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg skal have isoleret et skur 12.500 kr.
  • Kogeplade installation 600 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Almindelig rengøring i hjem 430 kr.
  • Bortskaffelse af afklippet hæk 900 kr.
  • Removing old sink and tap, attaching new sink and tap 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Samtykke til afdøde
  • #2   25. aug 2022 Hun har været død i 20 år, og jeg kan ikke spørge hende om hun syntes det er okay at jeg giver de oplysninger (hvis jeg ville) jeg mener slet ikke at jeg som barnebarn ville være den rette til at give de oplysninger ud.

• #4   25. aug 2022 Okay smiley Tak for svar.

Jeg vælger dog at takke nej til det. Hvis jeg får kræft må jeg tage den derfra.. Jeg har HPV-vaccinen, det havde min farmor ikke.. og så ryger jeg ikke (det gjorde hun) og opholder mig ikke lige så meget i solen som hun gjorde..

• #5   25. aug 2022 Min Mormor har været død i flere år. Der bliver i næste uge lavet 3 genetiske tests på hendes opbevarede væv.
    Hvis det kan redde et andet menneskes liv, jo især familie, giver det ingen mening, at lade være.
    Vi er ikke blevet spurgt om tilladelse (ville have givet den). Men hun gav sikkert tilladelse, da hun var i live.
    Vi er plaget af underlivskræft og brystkræft, i familien, og genetikere mener, at de måske har fundet mindst et nyt kræftgen, de kan teste for.
    Alt efter hvad de finder, er det min mors væv næste gang, og så mig ...
    Det kan også betyde, at mændene, førstegradsslægtninge, skal testes ... men det starter ved min Mormor.

• #6   25. aug 2022 Kræft i æggestokkene er, så vidt jeg ved, en af de kræftformer, der meget tit opdages for sent.
    Derfor er det da vigtigt, at man får det undersøgt, hvis der er risiko for at det er genetisk.
    På den måde er der en større chance for, at det bliver fanget i tide.

• #8   26. aug 2022 Enig Christina.
    Vi tjekker hundene for alt der overhovedet er muligt, men når det kommer til os selv....

• #9   26. aug 2022 Min datter er også HPV vaccineret.

Jeg har taget min beslutning og den laves ikke om..

Jeg er ikke en hund, var jeg det ville jeg være blevet aflivet længe før min datter kom til

• #11   26. aug 2022 Christina - Ja det gør jeg, men som jeg skrev i starten, så er min beslutning taget, det er ikke det som emnet handler om.

• #12   26. aug 2022 Min bror har også haft kræft og han er forstående for mit valg.

• #14   26. aug 2022 Isabelle - Jeg vil tage snakken med hende når hun bliver ældre smiley

• #15   26. aug 2022 Så vidt jeg ved, er kræft i æggestokkene ikke en af de kræftformer, som HPV vaccinen beskytter imod.
    Desuden er virkningen af vaccinen ikke 100%.

• #16   26. aug 2022 Altså om genetisk. Hun ved godt min farmor døde af kræft da jeg var 16, og at hendes onkel har haft kræft flere gange. Så jun ved det er i familien, men lige nu er hun 13, og syntes hun skal være 18 før vi tager sådan en stor snak, så hun selv kan bestemme hvad hun vil. Hvis hun vælger at ville vide, støtter jeg hende naturligvis i det.. (Og skulle hun komme før hun er 18 og spørge, så snakker vi sammen og sammen med hendes far om det)

• #17   26. aug 2022 I brevet der fulgte med stod det at kræft i æggestokkene var en af de former der i sjældne tilfælde var genetisk..

Og hvis der stod jeg har det i generne er det for det første ikke sikkert jeg har givet det videre og for det andet slet ikke sikkert at jeg får det..

Så der er alt for mange "måske" og "lille riciko" for at jeg vil vide det..

Som jeg ser det er ricikoen jo den samme nu som hvis jeg ved det..

• #18   26. aug 2022 Må jeg spørge, hvad din begrundelse for ikke at vide det er?

• #19   26. aug 2022 Jeg kan vitterligt ikke se hvad vi skal gøre med den den viden..

Min læge ved godt at min farmor døde af kræft da jeg var 16, alligevel har jeg flere gange fået nej til at få fjernet det hele istedet for "bare" at få brændt æggelederne som jeg fik gjort da min datter var 5.

Jeg vil jo ikke med sikkerhed FÅ kræft bare fordi jeg MÅSKE har en lille riciko for at få det..

Jeg ville gå og stresse over hvornår det kommer og ikke om det kommer (som jeg gør nu), og jeg er ikke særlig god til stress, vi snakker daglig opkast, glemmer at spise osv.

Så ikke at vide er egentlig også en hjælp til min datter, for så har hun en mor der lever, og ikke en der er ved at dø af stress.

Og det syntes jeg er bedre.

• #20   26. aug 2022 Så er begrundelsen jo i bund og grund, at det ville være for svær en viden at gå med, og ikke, at du ikke vil kunne bruge den til noget...

Jeg tror, at andre reagerer (jeg selv inkl.) på din holdning om, at du ikke kan se, hvad du skal bruge det til, den viden kan potentielt redde liv og os, der har mistet til den møgsygdom og/eller selv har haft det, bliver nok enormt provokeret af den "ligegyldighed", som jo så bunder i noget helt andet og mere forståeligt.

• #21   26. aug 2022 Det er ikke ment som ligegyldighed.

Kræft er noget lort, udover min farmor er min morfar og ene farbror også død af det, og min bror har haft det flere gange..

Jeg får fjernet modersmærker så snart de klør bare lidt, da det var det min bror havde..

Jeg ryger ikke og holder mig så vidt muligt fra solen.

Jeg har fået hpv vaccinen.

Hvis jeg måtte for lægen fik jeg fjernet livmoderen, men det er noget med hormonerne er gode for en. Jeg syntes nu mest den bare er til besvær smiley

Jeg får hvert år taget blodprøver og EKG pga min medicin, og skal hver 2. gang jeg skal have fornyet Ritalin Uno lige forbi lægen, så hvis jeg har bekymringer, så snakker vi om det og hvis der skal gøres noget gør vi det (fx hvis min menstruation udebliver lige lovlig længe bliver jeg sendt til gynækolog)

Jeg gør det jeg kan for at mindske ricikoen for at få det. Jeg ser ikke en genetisk undersøgelse for noget jeg kan bruge til at mindske risikoen.

Jeg føler ikke jeg kan bruge den viden. Kun til at skubbe til min stress, og det er for mig unødvendigt.

Jeg kan jo hvis jeg en dag skifter mening sige det til min læge, og så må vi se hvad vi kan gøre..

Kræft ER i familien, og der er en riciko for at jeg kan få det.

Hvis min datter en dag vil vide om hun har genet så syntes jeg det er noget hun selv skal beslutte.

• #22   26. aug 2022 At ens farmor er død af kræft i æggestokkene er ikke nødvendigvis lig med at i har en arvelig mutation i familien. Kræft kan også opstå som en somatisk mutation og dermed ikke gives videre. Det er ikke ved alle de kendte mutationer i arvemateriale man tilbyder at fjerne æggestokke og bryster hos raske førstegradsslægtninge. Man gør fx ved en af BRCA mutationerne. Jeg kender kvinder der har takket ja for at undgå en virkelig stor sansynlighed for få de kræftformer (som så også har en virkelig grum dødelighed).
    Jeg har selv en mutation i et gen der giver en 'defekt funktion'. I mit tilfælde er kan det redde mit liv at jeg har den viden. Mutationen i sig selv er ikke dødelig, men det kan den så alligevel blive i nogle tilfælde - og de tilfælde vil jeg så ret gerne undgå smiley
    Om man vil have viden om evt problematiske mutationer er meget individuelt og ikke noget andre kan bestemme for en.

• #24   26. aug 2022 Det er din helt personlige beslutning, at du ikke ønsker at vide noget, Frk. Jensen, og den skal ingen anfægte, synes jeg. Du skal bare lige overveje, om det kan hjælpe din datter, at du ved noget - og hun dermed også har mulighed for at vide. Du skal have med i tankerne, at du tager en beslutning også på din datters vegne.

Men nu synes jeg ikke, at man kun skal tænke på sig selv, men også på børn og andre mennesker. Er der chance for at man evt kan redde et liv, så er det da bare md at komme i gang.

Hvis alle mennesker sagde nej til at hjælpe "forskningsarbeje" så ville lægerne ikke være så dygtige som de er i dag, hvor de kan helbrede mange sygdomme.

Dette her et det samme som organdonationer. Mange vil rigtig gerne modtage et organ, men de færreste vil selv være organdonor.

• #26   26. aug 2022 Isabelle, selvfølgeligt hat det noget med forskning at gøre.
    De forsker jo lige netop i gener og arvelige sygdomme, des flere der siger ja, des mere kan de lære.

Og hvis du lige gider at læse endnu engang, så har jeg jo netop givet dig ret i, at Frk Jensen ikke skal påduttes noget, men derfor kan man jo godt skrive, hvad et nej kan betyde.

• #28   26. aug 2022 #27 ... Er Anni i dårligt humør ???? smiley smiley

• #30   26. aug 2022 #29 ... Isabelle .... hvad har det med denne tråd at gøre ??? ..... Nå ... ok ... jeg trykker på "Pytknappen" .... går videre ... blander mig ikke .... det må I sgu' selv finde ud af . smiley smiley smiley smiley

• #31   26. aug 2022 Stop da lige dig selv Isabelle.
    For det første så er jeg ikke i dårlig humør for det andet, hvad har katte tråden at gøre med den her, og for det tredje så har jeg ikke skrevet ubehageligt til dig, tværtimod så har jeg endda givet dig ret. smiley

• #33   3. sep 2022 Nå, min far udfyldte begge papire og sendte dem i samme svar kuvert, selvom jeg sagde han kun skulle kigge på den med hans mor..

*suk*

• #35   4. sep 2022 Den seddel med hans mor.

• #36   4. sep 2022 Jeg forstår heller ikke hvad du mener? Kan du ikke prøve at forklare igen?

• #37   4. sep 2022 Jeg sendte 2 sedler til min far.

En med samtykke til afdød (hans mor)

En med tilladelse til de må bruge hans oplysninger til at finde ud af noget med mine ben.

Jeg bad ham udfylde den med ham selv og sende den i den vedlagte svar kuvert, og kun kigge på den seddel med hans mor, den skulle ikke sendes med.

• #38   4. sep 2022 Hmm ser i også Isabelles billed til mit svar?

profilbillede
  • #39   4. sep 2022 nå nu er billedet skiftet tilbage.. Meget underligt

• #40   4. sep 2022 Jeg har æggestokkræft. Det er den værste af kvindekræftene. Dødeligheden meget høj især fordi den opdages for sent. Hvis man har familie medlemmer der er død af denne kræft form, så skal det tages alvorligt. Hvert år når du får taget blodprøver, så skal du bede om at få taget ca 125 tallet. Det skal ligge under 35. Er den over, så skal der en tur til gynækolog med ultralyd. Derudover ville jeg blive undersøgt hos gynækolog minimum hvert andet år.

• #41   4. sep 2022 Ca 125 tallet er desværre ikke en helt pålidelig prøve. Den kan også nogle gange være forhøjet pga infektion et eller andet sted i kroppen. Men det er vel ok at få af vide at det bare skyldes en halsbetændelse. Men indtil videre har man ikke noget bedre. Der arbejdes i øjeblikket på at udvikle blodprøver, hvor man kan se dna fra kræftceller. Det vil medfører at man kan sporer kræft ret tidligt, samt man hurtigt får indikationer på om kemo har en effekt.

• #42   6. sep 2022 Lidt om symptomer her nu hvor det er september og æggestok kræft md

profilbillede
  • #43   6. sep 2022 Et mere

profilbillede
  • #45   6. sep 2022 Havde ikke nogle særligt tydelige symptomer. Har haft ondt i lænden i 10 år (low grade vokser langsomt i starten). En ryglæge diagnosticerede kronisk rygskade efter et benbrud og forkert gang i et år, for nogle år siden. Hun scannede mig ikke. Havde lidt menstruations fornemmelse, men havde ikke haft det i 10 md. Tænkte ingen skader lige at blive tjekket. Fik en tid hos egen læge midt august 2020. Hun sagde først overgang når ingen menstruation i 12 md, så måske noget på vej, men kunne ikke skade at blive tjekket. Lang ventetid hos gynækologer i mit område, så hun henviste til Hillerøds gynækologisk ambulatorie. Ikke travl her pga corona og sommerferie. Blev ringet op dagen efter med tid dagen efter igen. Så gik det stærkt. På Hillerød overgav de straks sagen til Rigshospitalet, her var der tid 4 timer efter. Effekten af corona
    Jeg blev spurgt om jeg var træt. Det var vi alle i institutionen .Meget intens med hele dage i skoven med 1 voksen og 4 børn. Det var efter første nedlukning.
    Oppustet efter måltider. Hmm ja da, men det kender jeg mange der klager over. Tisser lidt mere, ja men vi var også i skoven hver dag, og koldt forår. Havde også en del blærebetændelse. ( kan også være et symptom). Når jeg gik, fik jeg ofte sidestik selvom det ikke var speed tempo.
    Så alt i alt intet tydelige indikation på kræft. Men ved nu en masse og jo der var mange symptomer. Derfor alle kvinder bør kende de vage symptomer. Heller undersøges en gang for meget, end en for lidt.

• #46   6. sep 2022 Efter operation har jeg ikke ondt i lænden mere, for første gang i 10 år

• #47   6. sep 2022 Bagsiden af GO- CARD som lige nu ligger på forskellige caféer rund omkring

profilbillede
  • #48   6. sep 2022 Mange af de symptomer har jeg allerede pga mine diagnoser, andre sygdomme og medicin.

• #49   6. sep 2022 Så er det netop vigtigt at du bliver undersøgt jævnligt, så symptomer ikke drukner, og især pga familie historikken

• #50   6. sep 2022 Jeg bliver også undersøgt hvert år, dog ikke gynækologisk, der kommer jeg kun hvis det er ureglmæssigt ureglmæssig..

Jeg stresser nemt og det kan hurtig ses på cyklussen.

Jeg er i øvrigt steriliseret ved at have fået brændt æggelederne, jeg ved ikke om det har noget at sige

• #52   7. sep 2022 Kun lænden var konstant, det andet var on and off.
    frk Jensen hvis du alligevel får taget blodprøve, så bed om at få taget ca 125 blodprøve også, især pga familiehistorikken.
    Isabella god ide, ved ikke om læge vil tage ca 125 blodprøve uden historik, men at få et tjek hos en gynækolog bør være med i vores årlige tjek upp især pga vores alder.
    Er med KIU ( kræft i underlivet) bestyrelse, og et af målene er at få flere obs på tidlige symptomer. Jo tidligere det bliver opdaget, jo bedre er dine odds.
    Og lige nu er det desværre mest stadie 3 og 4 når det diagnosticeres. Og det er ikke godt

• #53   7. sep 2022 Min søster døde af kræft i æggestokkene. Men jeg har aldrig hørt om at jeg bør testes. Skal man bare bede ens egen læge om at få taget en blodprøve eller hvordan?
    Jeg føler mig sund og rask

• #54   7. sep 2022 AG: Snak med din læge. Måske du skal henvises til nogen der ved mere, fx. klinisk genetik.
    Der er desværre jo stor arvelighed, og det er noget de også er obs. på, som ved brystkræft og arvelighed. Prognosen er bare ofte bedre ved brystkræft, end ved æggestokkræft, fordi det opdages tidligere.

Jeg går på klinisk genetisk pt. pga. brystkræft i familien .. det har vist sig at 3 af mine 1. gradsslægtninge ikke kun har haft brystkræft mindst een gang, 2 af dem fik fjernet underlivet i en ung alder, pga. cancer og har siden begge haft brystkræft 2 gange, og den 3. har haft en del celleforandringer, og er under opsyn, samt har haft brystkræft 1 gang, og får det ret sikkert igen, på et tidspunkt.
    Jeg har selv fået fjernet en æggestok .. da jeg var yngre, men vi tænkte ikke umiddelbart cancer (vi havde ikke tænkt genetik ind i det, dengang), og skal nu i gang med screening for brystkræft.

Det hele kan hænge sammen

Det er lumsk. Snak med din læge, måske du i det mindste skal til GU hyppigere.

• #55   7. sep 2022 AG - Jeg blev kun tilbudt det, fordi de er ved at finde ud af hvorfor jeg har føleforstyrrelser i benene

Kommentér på:
Samtykke til afdøde

Annonce