586 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

De nye barselsregler De nye barselsregler

Er der nogen der ved meget om dem ..

jeg har sådan tænkt på hvad de sker hvis fx der ikke er en far inde i billedet ... eller hvis far og mor er gået fra hinanden inden fødsel og far ikke gider barnet, eller er en der turer rundt fx med bander, alkohol, stoffer osv ... de findes jo ...

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg skal have isoleret et skur 12.500 kr.
  • Kogeplade installation 600 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Almindelig rengøring i hjem 430 kr.
  • Bortskaffelse af afklippet hæk 900 kr.
  • Removing old sink and tap, attaching new sink and tap 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  De nye barselsregler
  • #2   18. aug 2022 Der er ikke ret mange der ved særlig meget om det - for lige meget hvor du ringer hen så får du samme svar.
    - Ja det ved vi ikke rigtig, fordi vi har ikke fået udviklet de nye barsels blanketter endnu.

Det er faktisk KUN lønmodtagere - hvor faderen er tvunget til at tage de nye 9 ugers barsel.
    alle andre - studerende, ledige, selvstændige osv. Kan faktisk stadig godt overføre de 9 uger til den anden forældre.

Og i tilfældet af der ikke er en anden forældre inde billedet overhovedet - så skulle de 9 uger så gerne gå til den forældre der er.

Vi står pt i det virevare. at ingen kan svare os på en dyt af de spørgsmål vi har.
    Og vi venter Baby til november.
    Jeg synes det så grotesk, at man har indsat sådan en ny lov. Og så overhovedet ikke har tænkt på, eller fulgt op på hvordan tingene skal foregå.
    et man kan ringe ned på kommunen, og så kan de faktisk ikke svare på en dyt.

Jeg er da glad for vi har tid endnu. men puha jeg tænker på nogen af dem som allerede har født her, lige efter den nye lov er kommet ind.
    hvad hulen har man gjort ?

• #3   18. aug 2022 Der er jo en masse, der har ønsket at føde, så de ikke blev ramt af de nye EU-regler. Læger og jordemødre er blevet spurgt ind til, om der var noget der kunne gøres, for at føde på den "rigtige" side, af datoen for de nye regler. Det viser hvor meget det betyder for danskerne (ufatteligt at Folketinget igen har negligeret deres ansvar for at arbejde for danskerne før de retter ind overfor EU).
    Derefter er der jo ikke så meget at gøre.

Nu må vi se hvor længe de her regler bliver, inden politikerne bliver nødt til, at bruge ressourcer på, at omgås EU's regler, så vi kan få de gamle regler tilbage.
    Det kræver ressourcer og bliver dyrt, i en tid hvor der er andre vigtige prioriteter i vores land ...

• #4   21. aug 2022 Malene - Først og fremmest tillykke smiley
    Har I prøvet at ringe til Udbetaling Danmark? De må kunne svare på jeres spørgsmål.

De nye barselsregler er dæleme kringlede og ikke bare lige til at liste op. Nærmest alt er lavet om - inkl. varslingsreglerne smiley

Jeg sidder i HR i en statslig styrelse, hvor vi skal til at lave alt om vedr. barsel. Vi fik det nye administrationsgrundlag lige inden sommeferien - udsendt af MEDST. Værs’go at implementere smiley

Hanne - Der gælder så vidt jeg kan læse mig frem til, de samme regler som før - dvs. 46 uger orlov på dagpenge. Disse regler ændres dog fra januar 2024.

https://bm.dk/arbejdsomraader/aktuelle-fokusomraader/ny-orlovsmodel-gaelder-for-boern-foedt-fra-2-august-2022/

• #5   21. aug 2022 vi har haft både fat i mandens arbejde - fordi vi ikke kan finde ud af om han er studerende eller lønmodtager.
    for han er voksen elev.

- det kan de ikke svare på.

vi har haft fat i FOA - de kan ikke svare på det.
    vi har haft fat i kommunen - de kan ikke svare på det.

udbetaling danmark er godt nok lige det eneste sted jeg nok ikke har ringet til.

Vi kan ikke få svar på hvad manden går ind under (og derved om han kan få løn eller om det dagpenge)
    vi kan ikke få svar på om de 9 uger må deles op - eller de skal tages på en gang
    vi kan ikke få svar på hvornår de resterende 13 uger - skal meddeles at han overfører til mig.

Jeg er som sådan fin nok med, at min mand har fået 9 ugers barsel. Jeg vil umådeligt gerne at han kan være en del af det også.
    selvom det bliver kringlet med at han måske må forlænge sin uddannelse i den anden ende. (men det jo vores egen skyld)

men jeg synes det virkelig dårligt, at man ikke har bedre styr på hvad det er for en regel man har sat ind.
    den skal bare ind - bum færdig.
    og så glemmer man liiiige alle de der andre ting, der skal tages højde for. - dem må vi jo bare tage bagefter.

• #7   21. aug 2022 Man kan ALTID ringe til Udbetaling Danmark - både som borger og som arbejdsgiver, så jeg ville give det et skud smiley

Hvad er din mand i lære som?

Uden at have nærlæst hele regelgrundlaget vil jeg sige, at han er lønmodtager - han får løn for sit arbejde. Men jeg kan tage fejl.

• #9   21. aug 2022 Ud fra de gamle barselsregler var elever/lærlinge “almindelige” ansatte og havde barsel som en almindelig ansat - ikke som studerende.

Der var forskellen SU eller løn.

• #10   21. aug 2022 Selv vores studentermedhjælpere var “almindelige” ansatte og kunne få barsel for de timer, de var ansat på pr uge.

Deres hovedbarsel (hvis man kan kalde det det), fik de på deres studie.

• #12   22. aug 2022 Voksenelever (og andre elever) er lønmodtagere.
    De skal følge en overenskomst, og i alle overenskomster er der bestemt regler for løn under barsel.
    Opdateringerne i forhold til de nye barselsregler er dog først kommet her i løbet af sommeren.

• #13   22. aug 2022 Som jeg ville forstå den, ville jeg også se studerende som værende folk på SU.
    Min mand er jo ansat på kontrakt som elev i kommunen (han læser til SOSU hjælper)

og derved får han jo også en løn.
    Det også det de "regner" med er korrekt. men det jo også ens betydende med de ikke er 100% sikre på det.
    de regner også med han derved får fuld løn under barsel - men igen, de ved det egentlig ikke.
    det lidt bekymrende at kommunen - som samtidig er hans arbejdsgiver, ikke kan give ham svar på hvad økonomi vi står med i hans barsel.

Vi må få sat os ned og skrive vores spørgsmål og bekymringer ned, og så må vi ringe til udbetaling Danmark, og høre om de mon har svarende på det.

Jeg synes lidt man pt bare bliver kastet rundt til højre og venstre, med ukonkrete svar.

• #14   22. aug 2022 God ide med at skrive jeres spørgsmål ned. Når I ringer så vær begge to til stede. Så kan de vejlede i begge jeres forløb og det må de kun, hvis I begge er til stede ved samtalen smiley

Jeg kan godt forstå, det er noget utrygt ikke at kende til jeres rettigheder og hvad, der skal ske under jeres forældreorlov.

Men jeg skal hilse og sige, at det heller ikke sjovt at være arbejdsgiver i dette.

Vi fik som sagt stukket administrationsgrundlaget i hånden lige inden alle gik på sommerferie. Det er sgu ikke nemt at dechifrere den aftale uden at have spørgsmål…og vi kan ikke selv stille dem til MEDST (Medarbejder og Kompetencestyrelsen). Det er kun vores departement, der må kommunikere med dem…det er dæleme hul i hovedet!

Så jeg ved, at mine kolleger knokler for at udarbejde de nye blanketter samt kunne vejlede medarbejdere som før - jeg selv har sommerferie et par uger endnu.

Jeg er som sagt HR medarbejder og vejleder på ugentlig basis en del medarbejdere - både mødre, fædre og medmødre - i barselsreglerne i en stor statslig styrelse. Det er så utilfredsstillende ikke at kunne svare på de spørgsmål, som før bare sad på rygraden…jeg glæder mig til den dag, hvor jeg kan vejlede på samme niveau som før smiley

Håber I snart får svar på jeres spørgsmål smiley

Kommentér på:
De nye barselsregler

Annonce