Haveprojekter 2022 Haveprojekter 2022
Hvad byder 2022 på af haveprojekter ude hos HG’erne ?
Jeg har gang i den store forspiring af tomater Der er SÅ mange sorter, jeg gerne vil prøve, så det har været svært at udvælge de 17 sorter, jeg har plads til i år.
Ville elske et kæmpe drivhus…men grunden er bare ikke til det, så må nøjes
Et lille udsnit af årets planter
sep 2017
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 373
Ellers er vi i gang med at forspire tomater og agurker til drivhuset
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
Jeg har lige plantet solbær og ribs, mangler lige nogle stikkelsbær når jeg engang finder nogen.
Så skal der plantes tomater som jeg plejer.
Jeg har dem ude i et fri og der plejer altid a være en masse som ikke når at blive moden.
De grønne bliver afleveret til min veninde og så sylter hun dem. De smager rigtig godt.
Jeg spiser rigtig mange meloner, så har lige købt nogle frø jeg skal have sat til forspiring
sep 2017
Følgere: 538 Emner: 154 Svar: 10.627
Så jeg har bare flyttet lidt rundt i højbedene. Sat nogle hindbærstiklinger ud i andre bede, flyttet en rabarber og forsøgt at give mine jordbær mere plads. Så om alt går vel, har jeg 3 højbede med jordbær, og så 2 andre med blåbær, hindbær og rabarber - namnam
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.053
I år er listen over ting, der skal fikses i haven lang:
Drivhuset mangler en del ruder, så det skal repareres, og så skal jeg have en masse tomater, agurker og meloner derude
Højbedene venter også på forår. Jeg ved endnu ikke præcis, hvad jeg skal have i dem, men jeg har bygget stativer til kålnet, så jeg ikke igen ender med at forære hele høsten til larver
Blomsterbedene ved huset og havedammen (to kæmpestore og fire små) skal graves op og lægges om; der står en del vældigt fine stauder i de største bede, men meget er druknet i skvalderkål, så alt skal graves grundigt igennem, og så må jeg se, hvor mange af stauderne, jeg kan redde. I sidste uge var Kirsten H og jeg en tur i Aabybro for at shoppe stauder, så jeg har en masse herlige små planter, som står og venter på, af jeg bliver færdig med at grave
Rundt omkring i haven står der en masse hybenroser, som jeg ikke rigtig fik gjort noget ved sidste år. De skal have en grundig beskæring i meget nær fremtid.
Endelig skal jeg have sået en masse blomster i en stor del af den gamle hestefold, som jeg fik fræset grundigt sidste sommer. Jeg har købt en hel masse forskellige frø, som jeg pønser på at ryste sammen i én pærevælling.
Sådan en kæmpehave genererer uhyggelige mængder af haveaffald, så jeg brugte min vinterferie på at bygge kompostkasser, så jeg slipper for at fragte så meget til genbrugspladsen.
sep 2020
Følgere: 29 Emner: 46 Svar: 900
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Derudover er vi i gang med at få hegnet den resterende halvdel af grunden ind, så hundene får yderligere ca. 4-5000 m2, de kan færdes på, så de nu fremover også kan komme med ned på vores græsstykke og i frugthaven. Det bliver dejligt at få den sidste halvdel med
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.275
Ønsket var også at nedlægge vores smukke smukke pergola/rosenbue-gang, da de store rosenbuer ikke kan mere. Trist men sådan er det. Planen er så en rosenhæk i stedet. Ja der er noget hele tiden. Fældning, plantning, flytning osv.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.876
Diskuterer om der skal hegn op indtil den nye hæk er oppe i en vis højde.
Jeg håber det ikke sker, men føler jeg har tabt diskussionen
Har brugt adskillige timer og en del gartnere de sidste mange år, så nu er indkørslen dobbelt, alle bede er nedlagt, haven er jævnet ud, tromlet og fået slået græs. Der er sat stativ op til kajakker og fået det malet
På ønskelisten er at terrassen bliver i træ fremfor sten og indkørslen får lagt fliser hele vejen.
Begge ønsker er for dyre i forhold til hvor meget jeg ønsker mig dem lige nu, så det bliver ikke i år.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.275
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.931
Men nu spørger jeg måske dumt ....... men er du ikke bange for at fugten nede fra jorden , skal trække op og ødelægge trægulvet ( selvom der er luft imellem ) .... når jorden ikke bliver dækket med noget " fugtspærre" af en eller anden slags ??? ....
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Nittib, næh ikke rigtigt. Vi har snakket om det, men her er god udluftning og intet træ er i kontakt med jorden, så vi tænker, at det nok skal gå. Vores træterrasser er bygget på samme måde, og de er jo udsat for vind og vejr året rundt uden problemer. Desuden bor vi på en skrænt, så det er meget begrænset hvor meget vand, der samler sig på bakken, hvor drivhuset står, fordi der er et fald på op til 1,5 meter lige på den anden side. Risikoen er der jo altid, men dem der producerer drivhuset, monterer også normalt med trægulv i
sep 2017
Jeg har nogle højbede, hvor jeg har forskelligt lækkert. Jeg eeeeeeelsker jordbær, så jeg har 2 hele højbede kun med jordbær. Men jeg havde sat en enkelt eller to jordbærplanter i nogle af de andre bede, og de er gået amok med stiklinger. Jeg vil egentlig gerne prioritere jordbær, men nogle af dem står dumt. Kan jeg “bare” grave dem op og flytte dem? Er der noget med at dimsen, som forbinder den til den oprindelige plante skal klippes over? De nye stiklinger/planter har samme størrelse nu, som dem jeg købte og satte i jorden sidste år.
Jeg har også nogle hindbærplanter, som også har lavet en bunke stiklinger. Lidt samme spørgsmål som med jordbærrene. Med den forskel, at nogle af hindbærstiklingerne er meget små (5-7 cm høje), og at jeg har tænkt mig at flytte nogle af dem til “dårlig jord” (de står i spaghnum nu). Jeg er ikke så øm over for hindbærplanterne - de gror jo som ukrudt, men vil dog gerne give dem ok betingelser, så både jeg og fuglene kan få flere bær til sommer
sep 2017
Jeg er gået igang med at fjerne træflisen i rosenbedet langs huset. Der står 3 ret stærke roser (som ser ud til at overleve, på trods af at træflisen har taget livet af de andre 4-5 stykker, der stod), og så står der nogle hyacinter af en art.
Jeg kommer til at grave ca. 10 cm træflis af, og fjerne ukrudtsdugen, og så tænker jeg at jeg smider noget spaghnum på og graver det lidt rundt, så jorden under ukrudtsdugen kan få lidt luft og næring.
Bedet er cirka 5-6 meter langt, og 60-70 cm dybt. Og der er så 3 roser, 2 hindbærbuske og et par stiklinger. Og så de hyacinter. Der er sol på hele dagen.
Hvad skal jeg sætte i det bed? Noget som ikke kræver for meget opmærksomhed, gødning og overdreven vanding. Det skal være pænt, og være godt til insekter. Det behøver ikke være flerårigt, for jeg kunne godt finde på at flytte nogle jordbærplanter og flere hindbær derhen næste år. Jeg overvejer at købe nogle forskellige blandinger med blomsterfrø, og så bare lade det stå og være farverigt og halvvildt.
Andre ideer?
Haveprojekter 2022