Online Tilmeldt:
7. aug 2007 Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.441
Schweiss - åh, håber de finder den! {{forumTopicSubject}}
Jeg arbejder hjemme i dag, og tog en god lang tur i skoven med hundene i formiddags.
Da jeg kom hjem så jeg godt, at der holdt en bil lidt "tilfældigt" længere nede af markvejen, men tænkte ikke yderligere over det.
Her for en times tid siden, kom der så én ind på gårdspladen.
Han var ude med en schweiss-hundefører, for at lede efter et anskudt rådyr, og ville lige sige, at de altså havde været inde på min nordlige mark, og havde afsøgt krattet, da jeg ikke var hjemme.
De havde jo godt kunne se, at der var vildthegn omkring, men lige nu står den ene låge åben, fordi der skal maskiner og grus ind og ud, så et rådyr på flugt, ville sagtens være kunne smuttet ind.
Og så ville han lige høre, om resten også er hegnet, eller om der var steder, som de burde tjekke.
Han fortalte, at de havde fået meldingen ind kl. 10..
Jeg kan slet ikke bære, at der ligger et såret dyr et sted herude. Stadig nu her efter 5 timer.
Og jeg kan slet ikke forstå, at hundene ikke kan opspore den, selvom jeg godt ved, at her er rigtigt meget fært, for rådyrene er tæt omkring hele tiden.
Jeg krydser virkelig fingre for, at de finder den, inden det bliver mørkt
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.470
Måske er dyret så heldig at det i mellemtiden er død.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.526
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.441
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.780
Syntes altså de jægere er for sløsede De skal altså være mere sikker før de skyder.
Har lige læst om jægeren der først anskød et kronvildt og derefter dræbte jagtkammeraten fordi han troede han var kronvildt.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
mar 2009
Meget uenig. Danmark har en af de højeste standarder og en af de få lande som har uddannet schweiss hunde, netop fordi de er ansvarlige og hellere vil kalde en gang for meget end for lidt
dec 2018
prøv lerdueskydning
Schweisshunde bruges vel mest til alle de påkørte dyr. Og ja selvfølgelig skal en jæger da melde ind når de fejlskyder.
Angående jægerstanarden ser det godt nok ringe ud, hvis danskerne skulle være nogen af de bedste.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
Hjorte flytter sig ikke i en bestemt bue
mar 2009
Schweiss hunde er til alle nødlidende dyr, uanset om det er påkørt eller anskudt.
Det er jo jægere som har hundene og de gør det gratis
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Vi havde pels imellem fælg og dæk, blod på døren, et smadret lygteophæng og et smadret sprinklervæskesystem, så det var noget af en lammer… men når han havde ledt så længe og så langt, så mente han altså ikke, at den var så kvæstet. Lad os håbe det samme for “din”.
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.204
Jeg kender en del jægere, og langt de fleste gør det med stor respekt. De sørger for at holde deres skydefærdigheder ved lige, de trykker kun på aftrækkeren når de er sikre på et rent skud og de gør alt de kan, for at dyret ikke lider overlast. Men som Frk Jensen skriver, så kan vildtet flytte sig og blive fejlskudt. Og det er på alle måder noget jægeren er træt af. Dels lider dyret, dels kan skuddet sidde, så dyret er skudt i smadder, og kødet er ødelagt.
Jeg kender ganske få jægere, som alene får efter trofæer. De går nok lidt mindre op i at ramme rent, bare hovedet kan monteres på en platte
Julie, min bror havde en lignende oplevelse her den anden morgen. Schweisshunden fandt dyret, men det stod fredeligt og græssede, og kunne gå på alle 4 ben. Og så afliver de ikke.
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Jeg er ikke jæger og hellere ikke særlig ignorant
aug 2007
Da først det blev mørkt, kunne jeg ikke følge med i eftersøgningen, men der blev ikke "løsnet skud".
Så enten fandt de den ikke, og ellers fandt de den død eller rask.
Jeg tænker da også, at det har været en ansvarlig jæger, når der med det samme var indkaldt schweiss-hunde. Jeg taler generelt en del med jægerne i området, og de virker både fornuftige og reelle (selvom jeg dybest set ikke bryder mig om, at de skyder hverken hjortene eller harerne. Fasanerne derimod... )
dec 2018
Næ, overhovedet ikke.
Rigtig mange i min omgangskreds har jagttegn.
Er nok bare lidt træt af at høre om anskudte dyr.
Og kunne ønske at de nogle gange lige tog lidt færre chancer inden de trykkede af.
Min chef tager på jagt ferie til Canada på mandag, Han går mest efter trofæer.
At der er utrolig få mennesker dræbt at jægere siger vel ikke noget om hvor gode de er til at ramme…. normalt lukkes skovene jo af når der er jagt
Kender flere Schweisshundefører der ofte sender hunden afsted når de er tæt på dyret. Hunden nedlægger dyret og jægeren afliver med kniv.
Så de kan sagtens have fundet dyret selvom du ikke har hørt skud.
aug 2007
Ham der kom ind og talte med mig, havde bare gevær med, så det var derfor, jeg lyttede efter skuddet.
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.204
Jeg synes nu at det er ret mange mennesker, der er dræbt (ved uheld) ag jægere. Men sådan er vi så forskellige
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.470
Hunden kan have fundet dyret og aflivet det.
aug 2007
mar 2009
aug 2007
Men ja, det kan så selvfølgelig sagtens være.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
Jeg er ikke i tvivl om at han ville tage et anskudt stykke vildt.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Vi ramte desværre ikke mindre end 2 rådyr, på 1,5 måned.
Den første døde, men nummer to løb ind i siden på bilen, og driblede derefter udover markerne.
Vi ringede for at få fat i en sweisshundeføre, men de ville ikke sende nogen ud for at lede efter den.. Det syntes jeg var meget mystisk
Schweiss - åh, håber de finder den!