{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.075 visninger | Oprettet:

Schweiss - åh, håber de finder den! {{forumTopicSubject}}

Jeg arbejder hjemme i dag, og tog en god lang tur i skoven med hundene i formiddags.
Da jeg kom hjem så jeg godt, at der holdt en bil lidt "tilfældigt" længere nede af markvejen, men tænkte ikke yderligere over det.

Her for en times tid siden, kom der så én ind på gårdspladen.
Han var ude med en schweiss-hundefører, for at lede efter et anskudt rådyr, og ville lige sige, at de altså havde været inde på min nordlige mark, og havde afsøgt krattet, da jeg ikke var hjemme.

De havde jo godt kunne se, at der var vildthegn omkring, men lige nu står den ene låge åben, fordi der skal maskiner og grus ind og ud, så et rådyr på flugt, ville sagtens være kunne smuttet ind.

Og så ville han lige høre, om resten også er hegnet, eller om der var steder, som de burde tjekke.

Han fortalte, at de havde fået meldingen ind kl. 10..
Jeg kan slet ikke bære, at der ligger et såret dyr et sted herude. Stadig nu her efter 5 timer.
Og jeg kan slet ikke forstå, at hundene ikke kan opspore den, selvom jeg godt ved, at her er rigtigt meget fært, for rådyrene er tæt omkring hele tiden.

Jeg krydser virkelig fingre for, at de finder den, inden det bliver mørkt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Schweiss - åh, håber de finder den!
  • #1   12. jan 2022 Det er sørgeligt, men godt at vi har sweiss hunde, så finder de det sårede dyr de fleste gange.
    Måske er dyret så heldig at det i mellemtiden er død.

• #2   12. jan 2022 De uddannede schweiss hunde er rigtig dygtige, så hvis de ikke kan spore den, så er den måske slet ikke anskudt alligevel. Måske det er en lille trøst

• #3   12. jan 2022 Kennel Hijacks - DET er virkelig en trøst. De er i gang endnu, og har indkaldt forstærkninger kan jeg se. Nu holder der tre biler....

• #4   12. jan 2022 Åh nej smiley
    Syntes altså de jægere er for sløsede smiley De skal altså være mere sikker før de skyder.
    Har lige læst om jægeren der først anskød et kronvildt og derefter dræbte jagtkammeraten fordi han troede han var kronvildt.

• #5   12. jan 2022 AG - Nogle gange kan hjorten jo have nået at flytte sig efter man trykkede på aftrækkeren, og den ramme derfor ikke der hvor man sigtede

• #6   12. jan 2022 AG
    Meget uenig. Danmark har en af de højeste standarder og en af de få lande som har uddannet schweiss hunde, netop fordi de er ansvarlige og hellere vil kalde en gang for meget end for lidt

• #7   12. jan 2022 #5
    smiley smiley smiley prøv lerdueskydning

Schweisshunde bruges vel mest til alle de påkørte dyr. Og ja selvfølgelig skal en jæger da melde ind når de fejlskyder.
    Angående jægerstanarden ser det godt nok ringe ud, hvis danskerne skulle være nogen af de bedste.

• #8   12. jan 2022 AG - Det er jo ikke det samme, der flyver lerduen jo i en bestemt bue, som man kan tage højde for.

Hjorte flytter sig ikke i en bestemt bue

• #9   12. jan 2022 AG
    Schweiss hunde er til alle nødlidende dyr, uanset om det er påkørt eller anskudt.
    Det er jo jægere som har hundene og de gør det gratis

• #10   12. jan 2022 Vi blev påløbet af et rådyr forrige sommer - det løb ind i siden på bilen og trimlede under og kom kurende ud foran, rejste sig og løb tilbage i majsmarken. Hundeføreren fulgte sporet 7 km, men fandt den ikke. Som han helt nordjysk tørt konstaterede: så den har nok bare fået en lammer.

Vi havde pels imellem fælg og dæk, blod på døren, et smadret lygteophæng og et smadret sprinklervæskesystem, så det var noget af en lammer… men når han havde ledt så længe og så langt, så mente han altså ikke, at den var så kvæstet. Lad os håbe det samme for “din”.

• #11   12. jan 2022 AG, du virker til at have besluttet dig for, at alle jægere er røvhuller, der ikke kan ramme. Hvis man ser på hvor mange mennesker der er dræbt af jægere siden 2000, kan man konstatere, at de faktisk kan ramme smiley

Jeg kender en del jægere, og langt de fleste gør det med stor respekt. De sørger for at holde deres skydefærdigheder ved lige, de trykker kun på aftrækkeren når de er sikre på et rent skud og de gør alt de kan, for at dyret ikke lider overlast. Men som Frk Jensen skriver, så kan vildtet flytte sig og blive fejlskudt. Og det er på alle måder noget jægeren er træt af. Dels lider dyret, dels kan skuddet sidde, så dyret er skudt i smadder, og kødet er ødelagt.

Jeg kender ganske få jægere, som alene får efter trofæer. De går nok lidt mindre op i at ramme rent, bare hovedet kan monteres på en platte smiley

Julie, min bror havde en lignende oplevelse her den anden morgen. Schweisshunden fandt dyret, men det stod fredeligt og græssede, og kunne gå på alle 4 ben. Og så afliver de ikke.

• #12   12. jan 2022 Bare til orientering, så skydes hjorte og rådyr mm med riffel, hvorimod lerdueskydning foregår med haglgevær.
    Jeg er ikke jæger og hellere ikke særlig ignorant smiley

• #13   13. jan 2022 Jeg fik desværre ikke slutningen på "historien".
    Da først det blev mørkt, kunne jeg ikke følge med i eftersøgningen, men der blev ikke "løsnet skud".
    Så enten fandt de den ikke, og ellers fandt de den død eller rask.

Jeg tænker da også, at det har været en ansvarlig jæger, når der med det samme var indkaldt schweiss-hunde. Jeg taler generelt en del med jægerne i området, og de virker både fornuftige og reelle (selvom jeg dybest set ikke bryder mig om, at de skyder hverken hjortene eller harerne. Fasanerne derimod... smiley )

• #14   13. jan 2022 A
    Næ, overhovedet ikke.
    Rigtig mange i min omgangskreds har jagttegn.
    Er nok bare lidt træt af at høre om anskudte dyr.
    Og kunne ønske at de nogle gange lige tog lidt færre chancer inden de trykkede af.
    Min chef tager på jagt ferie til Canada på mandag, Han går mest efter trofæer.
    At der er utrolig få mennesker dræbt at jægere siger vel ikke noget om hvor gode de er til at ramme…. normalt lukkes skovene jo af når der er jagt

Kender flere Schweisshundefører der ofte sender hunden afsted når de er tæt på dyret. Hunden nedlægger dyret og jægeren afliver med kniv.
    Så de kan sagtens have fundet dyret selvom du ikke har hørt skud.

• #15   13. jan 2022 AG - det kan selvfølgelig sagtens være. Jeg ved meget lidt om, hvordan det foregår.
    Ham der kom ind og talte med mig, havde bare gevær med, så det var derfor, jeg lyttede efter skuddet.

• #16   13. jan 2022 At der er utrolig få mennesker dræbt at jægere siger vel ikke noget om hvor gode de er til at ramme…. normalt lukkes skovene jo af når der er jagt

Jeg synes nu at det er ret mange mennesker, der er dræbt (ved uheld) ag jægere. Men sådan er vi så forskellige smiley

• #17   13. jan 2022 Karina, der er også en tredje mulighed.
    Hunden kan have fundet dyret og aflivet det.

• #18   14. jan 2022 Anni - jeg synes, det var en lab, de havde med. Den kan vel ikke aflive vildtet?

• #19   14. jan 2022 Sagtens. Det er et krav at hunden har en størrelse til at holde vildtet nede og at den ryger i halsen og ikke baglåret

• #20   14. jan 2022 Orv, det vidste jeg virkelig ikke, at en lab havde i sig.
    Men ja, det kan så selvfølgelig sagtens være.

• #21   14. jan 2022 Karina mange af de Labradors der bliver lavet idag, de er ikke for sjov smiley jeg har selv en af dem. Første gang han så et dødt vildsvin, der angreb han den da vi skulle trække det væk. De fleste hunde er bange for vildsvin, også de døde.

Jeg er ikke i tvivl om at han ville tage et anskudt stykke vildt. smiley

• #22   14. jan 2022 Vi havde en rigtig øv oplevelse i sommers.
    Vi ramte desværre ikke mindre end 2 rådyr, på 1,5 måned.
    Den første døde, men nummer to løb ind i siden på bilen, og driblede derefter udover markerne.
    Vi ringede for at få fat i en sweisshundeføre, men de ville ikke sende nogen ud for at lede efter den.. Det syntes jeg var meget mystisk smiley

Kommentér på:
Schweiss - åh, håber de finder den!

Annonce